Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75008

Hankkeen nimi: Design Venture Ohjelma 2 - Pilotista pysyvyyteen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAB-AMMATTIKORKEAKOULU OY

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2630644-6

Jakeluosoite: Mukkulankatu 19

Puhelinnumero: +358 406313800

Postinumero: 15210

Postitoimipaikka: LAHTI

WWW-osoite: www.lab.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soini-Salomaa Kristiina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristiina.soini-salomaa(at)lab.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 708 1813

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen toimenpiteet vahvistavat Lahden ja Päijät-Hämeen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa brändi- ja vetovoimatekijänä. Hankkeessa kehitettävä Design Venture -ohjelma kokoaa yhteen toimenpiteet, joissa pk-yritysten liiketoiminnan ja tuotekehityksen tarpeet kohtaavat suunnittelualojen osaamisen ja rahoittajatahot. Ohjelma sisältää vaihtuvateemaiset promootiotapahtumat, joissa esitellään muotoilun hyödyntäminen eri toimialoilla, rahoittaminen sekä kohtautetaan osaajat ja yritykset. Design Venture Day toteutetaan vuonna 2020 sekä Design on the Road -kiertueet 2019 ja 2020.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 149 400

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 148 668

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 213 438

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 212 384

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Mukkulankatu 19

Postinumero: 15140

Postitoimipaikka: LAHTI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolinäkökulma-analyysi pohjautuu muotoiluyrittäjyyteen liittyviin aiempiin tutkimuksiin ja niissä esiintyviin sukupuolinäkökulmiin ja sukupuolten väliseen jakaumaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä osanottajat saavat tietoa myös sukupuolen merkityksestä design pohjaisessa arvon luomisessa asiakkaille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Muotoilu voidaan nähdä keinona kehittää materiaali- ja energiatehokkaita ratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Muotoilu nähdään keinona edistää paikallisten yritysten kestävää kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 10
Muotoilu nähdään keinona vahvistaa elinkeinoelämän aineetonta arvonluontia ja kilpailukykyä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Kohderyhmän osaamisen kasvu lisää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Design Venture Ohjelma on vauhdittanut pk- ja mikroyritysten liiketoimintaa muotoilun keinoin. Olemme vahvistaneet Lahden ja Päijät-Hämeen alueen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa seudun brändi- ja vetovoimatekijänä. Muotoilu on yksi LAB-ammattikorkeakoulun strategisista painoaloista. Tavoitteenamme on ollut luoda menestyviä yrityksiä ja edistää niiden kasvua ja kansainvälistymistä. Design Venture Ohjelman alusta 1.3.2018 lähtien olemme valmentaneet 39 pk- ja mikroyritystä eri toimialoilta ymmärtämään muotoilun roolia liiketoiminnassaan. Lisäksi olemme opastaneet heitä ostamaan muotoilua ja käyttämään muotoilijoita, ja valmentaneet muotoilijoita myymään palvelujaan pk- ja mikroyrityksille. Mukana olleiden yritysten toimialoja ovat olleet mm. kahvipaahtimo, ruoka, urheiluvälineet, ohjelmistot, autotuunaus, videotuotanto, aikuiskoulutus ja verkkokauppa. Ohjelmassa muotoilulla tarkoitamme tuotteen ja palvelun suunnittelua, mutta myös viestintää, etenkin digitaalista viestintää ja brändäystä. Koronapandemian aikana vuonna 2020 on yrityksissä korostunut erityisesti digitaalisen viestinnän tarpeet. Tämän hankkeen aikana järjestimme viisi yrityssparrausta yhdessä Lahden Seudun Kehitys LADECin kanssa. Parantaaksemme tietoisuutta muotoilusta sekä arjessa että yritysten kehitys-prosesseissa toteutimme Design on the Road -tapahtumat, joissa lähestyimme Lahden alueen ulkopuolella olevia yrityksiä sekä julkista ja kolmatta sektoria, ja osoitimme muotoilun hyötyjä heidän kehitysprosesseissaan. Tapahtumia oli yhteensä seitsemän ja niitä toteutettiin yhdessä Lahden Seudun Kehitys LADECin kanssa. Järjestimme Design Venture Dayn, joka oli inspiroiva kohtauspaikka aloittaville ja vakiintuneille muotoilijoille sekä yrityksille, jotka tarvitsevat muotoilua kasvuunsa ja kansainvälistymiseensä. Tämän projektin ja Design Venture Ohjelman tuloksena pk- ja mikroyritysten muotoiluymmärrys on kasvanut. Muotoilun roolin ja merkityksen vaikutus yrityksen liiketoiminnan kasvuun on syventynyt. Yritykset, joita olemme valmentaneet, ovat aiempaa kehittyneempiä ja kypsempiä käyttämään muotoilua. Muotoilu kuuluu kiinteänä osana arvoaan kasvattavien yritysten keinovalikoimaan.