Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75054

Hankkeen nimi: Fabrik Oy:n palvelutuotteiden kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.4.2019 ja päättyy 30.9.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MAINOSTOIMISTO FABRIK OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 1059043-8

Jakeluosoite: Kauppakatu 17 B

Puhelinnumero: 0400570270

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: JOENSUU

WWW-osoite: www.fabrik.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kouvalainen Perttu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: perttu(at)fabrik.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400570270

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Fabrik Oy:n palvelutuotteiden kehittäminen Uudenlaisiin asiakastarpeisiin kehitetään palvelutuotteita.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 166 840

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 158 993

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 166 840

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 158 993

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kauppakatu 17 B

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: JOENSUU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 13, joihin työllistyvät naiset 7

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tällä hetkellä mainos- ja viestintäalalla on tasapuolinen jakauma työntekijöiden sukupuolten välillä kuten myös Fabrik Oy:ssä. Tulevaisuuden näkymä on myös samankaltainen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kehittämistoimenpiteissä tulee Fabrik Oy:ssä työskentelemään tasapuolisesti naisia ja miehiä. Samoin hankkeen vaikutuksesta yritykseen syntyvät uudet työpaikat ovat tarjolla sukupuoleen katsomatta osaamiseen ratkaistessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Fabrik kehitti kaksi palvelutuotetta vastaamaan muuttuvien olosuhteiden tuomaan kysyntään. 1) Brändien vastuullisuuden edistäminen ja sen kilpailukyvyksi kehittäminen on muotoiltu brändin positiivisen vaikutuksen prosessiksi. 2) Koveneva työvoimapula vaatii yrityksiltä työntekijäkokemuksen ja työnteonkulttuurin kehittämistä sekä sen erottavaa viestimistä. Työnantajabrändi palvelutuote vastaa tähän tarpeeseen ja auttaa myös pienempiä yrityksiä menestymään työvoimamarkkinoilla. Hanke mahdollisti oman Positiivisen vaikutuksen prosessin työkalun kehittämisen yhdessä korkeatasoisten kansainvälisten kumppanien kanssa. Työkalu on demottu usean asiakkaan kanssa, kehitetty matkan varrella ja ollut valmiina tuotteena käytössä, vaikutusta on saatu aikaan. Tämä on sekä työpaikkojen säilymisen kannalta tärkeää sekä uusien rekrytointien tarve on olemassa. Pyrkimyksemme yritysten positiivisten vaikutusten maksimointiin ohjaa koko liiketoimintamme suuntaa. Merkittävää roolia onnistumisessamme näyttelee tämä kansainvälisten kumppaniemme kanssa kehittämä työkalu, jonka avulla skannaamme yrityksen liiketoiminnan vaikutukset, luokittelemme niiden eri tasot ja fokusoimme niihin, joilla on suurin positiivinen vaikutus – ja näin erotamme brändin markkinassa. Työnantajabrändituotteen kehittäminen on osittain kesken. Kokonaisvaltainen brändi pitää sisällään sekä vastuullisuuden uudet vaatimukset kuin työntekemisen kulttuuriin ja työnantajamielikuvaan liittyvät uudet vaatimukset. Fabrikin palvelutuotteen kehittämisessä on todistettu, että hyvä asiakaskokemus ja kokonaisvaltainen brändikokemus pohjaa henkilöstökokemukseen. Henkilöstökokemuksen ja työntekemisen kulttuurin uudistumisen tarve on yrityksissä suurempi kuin alun perin suunniteltiin. Työantajabrändin kehittäminen ei ole siis vain viestinnällinen toimenpide, vaan vaatii johtamisen ja kulttuurin uudistamista. Fabrikilla on hyvin hallussa viestinnällinen osuus, mutta tarvitsemme jatkokehitystä konkreettisen muutoksen mahdollistamiseksi.