Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75064

Hankkeen nimi: Matkailijat maailmalta - Nurmeksen matkailualueen toimintaympäristön kehittäminen 2019-2021

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.5.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PIELISEN KARJALAN KEHITTÄMISKESKUS OY

Organisaatiotyyppi: Suuryritys

Y-tunnus: 2042869-6

Jakeluosoite: Kirkkokatu 14

Puhelinnumero: +358 400250552

Postinumero: 75500

Postitoimipaikka: NURMES

WWW-osoite: www.pikes.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heikkinen Minna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.heikkinen(at)pikes.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 5994326

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Nurmes-Valtimo -alueen matkailun kehittämisen vision ydinajatus on, että alueesta rakentuu voimaantumismatkailun kärkikohde Skandinaviassa. Alueen matkailu tunnetaan jatkossa yhteisen brändin kautta muodostaen ympärivuotisen matkailukohteen. Tavoitteena on, että matkailuyritysten liikevaihto kaksinkertaistuu seuraavan viiden vuoden aikana. Suurin kasvu saadaan ulkomaalaisista matkailijoista, joiden tavoitettavuuteen tällä hankkeella panostetaan. Tavoitteenmukaisesti Nurmes-Valtimo alueen matkailu on valtakunnallisesti TOP-3 kohde haluttavuudessa ja tunnettuudessa. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet perustuvat Uudet yritysverkostot matkailun viitoittajina - toimintamalli matkailun uudistamiseen -hankkeessa yritysten kanssa valmisteltuun toimintamalliin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 120 560

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 117 878

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 155 013

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 145 264

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Pielisen Karjalan

Kunnat: Nurmes

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kirkkokatu 14

Postinumero: 75500

Postitoimipaikka: NURMES

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeeseen osallistuvat yritykset tunnettuja
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma huomioitu hankesuunnittelussa
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite tukea matkailuliiketoiminnan kehittymistä

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 8
Vastuullinen matkailu
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 5
Vastuullinen matkailu
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Vastuullinen matkailu
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 7
Vastuullinen matkailu
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Vastuullinen matkailu
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Matkailutuotteiden tuotekehitys
Liikkuminen ja logistiikka 6 7
Liikkuminen osana matkailutuotetta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 8
Matkailu lisää kulttuurillista hyvinvointia
Tasa-arvon edistäminen 3 4
Matkailu jo tällä hetkellä hyvin tasa-arvoinen toimiala
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 5 6
Kulttuurimatkailu osana matkailutoimialaa
Ympäristöosaaminen 6 7
Vastuullinen tuotteiden lanseeraminen markkinoille, osaamisen kehittäminen

9 Loppuraportin tiivistelmä

Matkailijat maailmalta- Nurmeksen matkailun toimintaympäristön kehittäminen -hankkeen toimenpiteet suunniteltiin alueen matkailuyrittäjien kanssa. Hankkeessa otettiin käyttöön matkailualueen brändi ja yhteinen markkinointisivusto. Yhteismarkkinointia varten toteutettiin markkinointimateriaalia ja sisältöä, joilla saatiin alueen palveluita monipuolisesti esille. Näiden toimenpiteiden tuloksena matkailualueen näkyvyyden kasvu oli huomattava. Hankkeessa tuotetut palveluiden käännökset ja englannin-, saksan ja venäjänkieliset sivut mahdollistavat kansainvälisen näkyvyyden. Yhteistyö muiden alueiden ja alojen kanssa saatiin käynnistymään hankkeen aikana yhteisten tapaamisten avulla, jota jatketaan myös hankkeen päätyttyä.