Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75090

Hankkeen nimi: Markkinan luominen kestävän metsätalouden osaamiselle ja teknologialle - case Kanada - MAKE

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2019 ja päättyy 31.3.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Suomen metsäkeskus - Finlands skogscentral

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2440921-4

Jakeluosoite: Siltakatu 20 B

Puhelinnumero: 050 3084696

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.metsakeskus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Anneli Leskinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: elinkeinopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leena.leskinen(at)metsakeskus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503084696

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomen vientiponnistukset ovat perinteisesti teknologiavetoisia. Suomalaista teknologiaa markkinoidaan innokkaasti laadukkaana ja suomalaiset yritykset tunnetaan luotettavina kumppaneina. Erityisesti PK-yritysten ongelmaksi biotalous-alalla on muodostunut markkinoiden kehittymättömyys ja laajempien kehityskokonaisuuksien tarve, kuin mihin yrityksellä itsellään on mahdollisuuksia. Jos suomalainen yritys myy koneen tai laitteen osaksi asiakkaan huonosti suunniteltua ja kehittymätöntä kokonaisuutta, on riskinä maineen menetys, vaikka kone tai laite itsessään olisi täysin moitteeton.

Suomessa on vahva julkisin varoin tuotettu metsäntutkimus, metsätalouden edistämistoiminta sekä metsävarojen inventointi. Tämän julkisvaroin toteutettu palvelutuotanto on synnyttänyt rinnalleen yritystoimintaa mm. metsäinventoinnin ja intensiivisen metsätalouden operaatioiden ympärille.

Suomalainen maabrändi puhtaiden ilman vesien ja kestävän metsätalouden maana luo kansainvälisen kiinnostuksen ottaa mallia meiltä. Brändi on tarpeen konkretisoida havainnolliseksi kokonaisuudeksi, josta ulkomailla voidaan siirtää ja sovittaa käytänteitä omiin olosuhteisiin. Kun paikallisiin olosuhteisiin on sovellettu hyvät käytänteet, pääsevät yritykset myymään näitä toteuttavaa teknologiaa ja palveluita.

Metsäbiotalouden kehittämis- ja kaupallistamisverkoston tavoite on luoda metsäbiotalouden yrityksille entistä parempia vientimahdollisuuksia.

Hankkeessa luodaan vientimalli alueellisten vahvuuksien pohjalle. Mallilla on:
• kyky tarjota kokonaisvaltaisia, asiakkaan tarpeista lähteviä ratkaisuja. Ratkaisut sisältävät toimialan ja toimintaympäristön
laaja-alainen tuntemuksen, parhaat/soveltuvimmat teknologiat sekä osaamisen siirron (koulutus ja tutkimus)
• kyky tunnistaa ja käynnistää konkreettisia pilotteja ja muita kokeiluja

Oleellinen ero aiempaan toimintamalliin on yhdistetty osaamisen ja teknologian vienti, osallistumalla asiakkaan
kehitysprosesseihin laajemmin ja aikaisemmassa vaiheessa kuin aiemmissa hankkeissa.

Mallin kykyä edistää suomalaisen kestävän metsätalouden brändiä pilotoidaan kahdella matkalla Kanadaan. Matkojen tarkoitus on markkinoida Pohjois-Karjalan metsäosaamista ja luoda edellytyksiä yritysten myyntiponnisteluille. Lisäksi hankkeessa tuotetaan laadukas metsätietoa kuvaava promomateriaali markkinointia varten. Julkiset raportit auttavat yrityksiä arvioimaan markkinoita oman toimintansa kannalta. Lisäksi hanke luo edellytykset vientorientoituneen yritysverkoston toiminnalle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Pohjoiskarjalaiset metsäbiotalouden vientiyritykset (esimerkiksi Arbonaut oy, Bioacademy ltd, Kesla oyj, Mantsinen oy, Pentin paja oy, ForestCalc Consulting, ForGis oy).

Kohdemaan metsätalouden organisaatiot (esimerkiksi FPInnovations, Canfor, KBM Resources Group, GCK Consulting, Northern Community Solutions, Obishikokaang resources corporation, ORC)

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kohdemarkkinoiden ihmiset, jotka tarvitsevat hyvinvointia, nykyistä monipuolisempia ekosysteemipalveluja metsistään sekä turvaa metsäpaloilta. Tavoitteena on olla myötävaikuttamassa globaaleihin ilmastotoimiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 80 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 100 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 100 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Outokumpu, Joensuu, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
ei ole tarpeen
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
luonnonvarojen kestävä käytön edistäminen on yleensä sekä miesten että naisten etu. Metsäalalla yleensä saadaan lisää turvallisuutta miesvaltaiseen työhön, mutta elinolojen parantaminen (metsäpalojen savun väheneminen ym. muiden riskien pieneneminen, infran paraneminen) useimmiten auttaa juuri naisten arkea.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
tavoite on edistää kestävän metsätalouden ratkaisujen vientiä

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 8
Välittömästi viedään tietoisuutta ratkaisuista kohdemaahan. Potentiaali merkittävään välilliseen vaikutukseen, riippuen tavasta jolla ratkaisut otetaan käyttöön kohdemaassa
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 8
Välittömästi viedään tietoisuutta ratkaisuista kohdemaahan. Potentiaali merkittävään välilliseen vaikutukseen, riippuen tavasta jolla ratkaisut otetaan käyttöön kohdemaassa
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 3
Välittömästi viedään tietoisuutta ratkaisuista kohdemaahan. Potentiaali merkittävään välilliseen vaikutukseen, riippuen tavasta jolla ratkaisut otetaan käyttöön kohdemaassa
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 3
Välittömästi viedään tietoisuutta ratkaisuista kohdemaahan. Potentiaali merkittävään välilliseen vaikutukseen, riippuen tavasta jolla ratkaisut otetaan käyttöön kohdemaassa
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole kohdemaassa
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
ei vaikutusta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 8
Välittömästi viedään tietoisuutta ratkaisuista kohdemaahan. Potentiaali merkittävään välilliseen vaikutukseen, riippuen tavasta jolla ratkaisut otetaan käyttöön kohdemaassa
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 6
Välittömästi viedään tietoisuutta ratkaisuista kohdemaahan. Potentiaali merkittävään välilliseen vaikutukseen, riippuen tavasta jolla ratkaisut otetaan käyttöön kohdemaassa
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 8
mahdollista suomalaisia vastaavat metsätietopalvelut otetaan käyttöön kohdealueella
Liikkuminen ja logistiikka 4 5
Parannetaan puunkorjuun logistiikkaa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 5
syrjäisten (yleensä First Nation) yhteisöjen Elinoloja parantaa uusiutuvan metsäenergian käyttöönotto, sekä työtä ja parempaa ympäristöä tuottava metsänkäsittely
Tasa-arvon edistäminen 3 3
syrjäisten (yleensä First Nation) yhteisöjen Einoloja parantaa uusiutuvan metsäenergian käyttöön otto, sekä työtä ja parempaa ympäristöä tuottava metsänkäsittely
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 4
syrjäisten (yleensä First Nation) yhteisöjen Einoloja parantaa uusiutuvan metsäenergian käyttöön otto, sekä työtä ja parempaa ympäristöä tuottava metsänkäsittely
Kulttuuriympäristö 4 3
mm. first nation kulttuurien kohteita on mahdollista suojella inventointitiedoilla, jotka perustuvat kaukokartoitukseen.
Ympäristöosaaminen 4 8
energia- ja metsäosaaminen siirtyy paikallisyhteisöille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Suomen vientiponnistukset ovat perinteisesti teknologiavetoisia. Suomalaista teknologiaa markkinoidaan innokkaasti laadukkaana ja suomalaiset yritykset tunnetaan luotettavina kumppaneina. Erityisesti pk-yritysten ongelmaksi biotalousalalla on muodostunut markkinoiden kehittymättömyys ja laajempien kehityskokonaisuuksien tarve, kuin mihin yrityksellä itsellään on mahdollisuuksia. Jos suomalainen yritys myy koneen tai laitteen osaksi asiakkaan huonosti suunniteltua ja kehittymätöntä kokonaisuutta, on riskinä maineen menetys, vaikka kone tai laite itsessään olisi täysin moitteeton.

Suomessa on vahva julkisin varoin tuotettu metsäntutkimus, metsätalouden edistämistoiminta sekä metsävarojen inventointi. Tämä julkisvaroin toteutettu palvelutuotanto on synnyttänyt rinnalleen yritystoimintaa muun muassa metsäinventoinnin ja intensiivisen metsätalouden operaatioiden ympärille.

Suomalainen maabrändi puhtaan ilman ja vesien sekä kestävän metsätalouden maana luo kansainvälisen kiinnostuksen ottaa mallia meiltä. Brändi on tarpeen konkretisoida havainnolliseksi kokonaisuudeksi, josta ulkomailla voidaan siirtää ja sovittaa käytänteitä omiin olosuhteisiin. Kun paikallisiin olosuhteisiin on sovellettu hyvät käytänteet, pääsevät yritykset myymään näitä toteuttavaa teknologiaa ja palveluita.

Metsäbiotalouden kehittämis- ja kaupallistamisverkoston tavoite on luoda metsäbiotalouden yrityksille entistä parempia vientimahdollisuuksia.

Markkinan luominen kestävän metsätalouden osaamiselle ja teknologialle - case Kanada - MAKE -hankkeessa luodaan vientimalli alueellisten vahvuuksien pohjalle. Mallilla on:

kyky tarjota kokonaisvaltaisia, asiakkaan tarpeista lähteviä ratkaisuja. Ratkaisut sisältävät toimialan ja toimintaympäristön laaja-alaisen tuntemuksen, parhaat/soveltuvimmat teknologiat sekä osaamisen siirron (koulutus ja tutkimus)
kyky tunnistaa ja käynnistää konkreettisia pilotteja ja muita kokeiluja
Oleellinen ero aiempaan toimintamalliin on yhdistetty osaamisen ja teknologian vienti, osallistumalla asiakkaan kehitysprosesseihin laajemmin ja aikaisemmassa vaiheessa kuin aiemmissa hankkeissa.

Hankkeemme on valmis ja tuloksena olemme tuottaneet seuraavat aineistot:

Englanninkielinen storymap kuvaus suomalaisesta metsien kaukokartoitusinventoinnista
esittelydiat suomalaisesta metsätaloudesta englanniksi
diaesitystä tukeva suomenkielinen ”myyntipuhe” eli lyhyesti suomalaisen metsätalouden menestystarina
raportti metsäteknologian- ja osaamisen vientimahdollisuuksista Ontarioon Kanadaan.
raportti metsäteknologian- ja osaamisen vientimahdollisuuksista Brittiläisessä kolumbiassa