Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75106

Hankkeen nimi: Laajenevat toimintaympäristöt ja tuki varhaiskasvatuksessa (LaTVa)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2285733-9

Jakeluosoite: PL 111

Puhelinnumero: 02944 511 11

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.uef.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Eija Tuulikki Kärnä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: professori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eija.karna(at)uef.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505662404

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

LaTVa-hankkeessa kehitetään monitoimijaisesti varhaiskasvatuksen laajenevia toimintaympäristöjä ja teknologioiden käyttöä siten, että lasten tarvitsema tuki olisi systemaattista ja tutkittuun tietoon perustuvaa. Hankkeen keskeisenä toimenpiteenä on kehittää ja pilotoida yritysten sekä varhaiskasvatuksen ja sote-toimijoiden kanssa monitoimijaisesti tutkimusperustaista sekä teknologioita hyödyntävää laajenevaa toimintaympäristöä. Tämän lisäksi hankkeessa pilotoidaan tukipalvelukioskia sekä tukiteknologiasalkkua osana toimintaympäristöä. Hanke järjestää myös pilottipaikkakunnalla teematyöpajoja, kolme Pohjois-Karjalan alueella järjestettävää alueellista työpajaa sekä alku- ja loppuseminaarin. Hanke jakaa myös laajasti tietoa tuloksista alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Hankkeen tuloksena syntyy kokonaisvaltaista tietoa lasten tuen tarpeista varhaiskasvatuksessa sekä olemassa olevista sekä puutteellisista ja puuttuvista mutta tarpeellisiksi arvioiduista varhaiskasvatuksen ja sote-alan palveluista erityisesti Pohjois-Karjalassa. Tämän lisäksi hankkeessa tuotetaan laajenevien toimintaympäristöjen malli, jossa kuvataan, miten yritykset sekä varhaiskasvatuksen ja Siun soten toimijat voivat toimia joustavasti perheiden kanssa lapsen tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Näin hanke tuottaa yrityksille tietoa ja mahdollisuuksia palvelujen ja teknologioiden kehittämisestä tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin sekä tilaisuuksia verkottua tiiviimmin varhaiskasvatuksen alalla toimivien tahojen kanssa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varhaiskasvatuksen alaan liittyviä palveluja ja teknologioita tuottavat toimijat ja yritykset, varhaiskasvatuksen sekä perhe- ja sosiaalipalvelujen toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Varhaiskasvatusikäiset lapset, lasten vanhemmat
Varhaiskasvatusalan muut ammatti-ihmiset
UEFin opiskelijat ja tutkijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 541 115

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 438 320

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 676 394

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 547 900

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan

Kunnat: Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke ei ole erityisesti sukupuolten tasa-arvon kehittämiseen keskittyvä hanke. Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa siten, että projektin toimintamallia arvioidaan sukupuolten tasa-arvon kannalta: hankehenkilöstössä on sekä naisia että miehiä ja projektin kohderyhmän valinnassa kiinnitetään huomioita naisten ja miesten yhtäläiseen määrään, siltä osin kuin se on mahdollista. Varhaiskasvatus- ja sosiaaliala ovat naisvaltaista, jolloin naisten ja miesten määrää ei saatane yhtä suureksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa ei käytetä erityisiä valtavirtaistamisen menetelmiä. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet koskevat yhtä lailla naisia kuin miehiä: projektin osallistujiksi TKI-toimintaan halutaan mukaan molempien sukupuolten edustajia samoin kuin hankkeen välillisten kohderyhmien edustajiksi (perheet ja muut varhaiskasvatuksen ammattilaiset). Mikäli hankkeen aikana havaitaan epäsuhtaa hankkeen toimintaan osallistuvien miesten ja naisten määrässä, hankkeeseen pyritään saamaan lisää vähemmistönä olevan sukupuolen edustajia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke ei tavoittele ensisijaisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa, mutta huomioi tasa-arvokysymykset antamalla yhtäläiset mahdollisuudet sekä naisille että miehille osallistua projektin toimintaan sekä kehittää omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Hankkeen sisällöllä tai toteutustavalla ei ole suoraa välitöntä vaikutusta luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Projektin hankinnoissa ja toteutusteknologioissa pyritään ekologisesti kestäviin valintoihin, joilla on välillinen vaikutus luonnonvaroihin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Hankkeen sisällöllä tai toteutustavalla ei ole suoraa välitöntä vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin. Projektin hankinnoissa ja toteutuksessa pyritään ekologisesti kestäviin valintoihin, joilla voi olla välillinen vaikutus ilmastonmuutokseen liittyviin asioihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeen sisällöllä tai toteutustavalla ei ole suoraa välitöntä tai välillistä vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeen sisällöllä tai toteutustavalla ei ole suoraa välitöntä tai välillistä vaikutusta pinta- ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeen sisällöllä tai toteutustavalla ei ole suoraa välitöntä tai välillistä vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Hankkeessa käytetään mahdollisimman paljon jo olemassa olevia laitteita ja materiaaleja. Hankkeeseen hankitaan ostettuna tai leasing-palveluna vain hankkeen toteutuksen kannalta välttämättömimmät uudet laitteet. Hankituille laitteille tehdään jatkokäyttösuunnitelma.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen sisällöllä tai toteutustavalla ei ole suoraa välitöntä tai välillistä vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hankkeen TKI-toiminta tähtää sekä välillisesti että välittömästi paikallisen elinkeinoelämän kehittämiseen. Hankkeen toimintaan osallistuvia yrityksiä ohjeistetaan huomioimaan kestävän kehityksen periaatteita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeen TKI-toiminta tähtää sekä välillisesti että välittömästi paikallisen elinkeinoelämän kehittämiseen. Hankkeen toimintaan osallistuvia yrityksiä ohjeistetaan huomioimaan kestävän kehityksen periaatteita.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Hankkeen toteuttaminen edellyttää sekä hankehenkilöstön että hankkeeseen osallistujien liikkumista pääasiassa maakunnan alueella, ja yhteistyöverkostojen rakentamisen vuoksi myös valtakunnallisesti. Matkustamisessa noudatetaan projektiorganisaatioiden matkustusohjeita ja pyritään ekologisiin ratkaisuihin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Hanke pyrkii edistämään toiminnan kautta varhaiskasvatuksessa olevien lasten ja heidän perheiden sekä varhaiskasvatuksen ja Siun soten henkilökunnan hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 4
Hanke ei tähtää ensisijaisesti tasa-arvon edistämiseen, mutta huomioi tasa-arvokysymykset hankkeen toteutuksessa esimerkiksi tarjoamalla yhtäläiset mahdollisuudet miehille ja naisille kehittää omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan ja osallistua hankkeen toimintaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Hanke tavoittelee yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden edistämistä tukemalla varhaiskasvatuksessa olevien lasten ja heidän perheittensä sekä varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammattilaisten (varhaiskasvattajat, Siun soten työntekijät) mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa. Hanke tavoittelee myös ensisijaisesti kulttuurisen yhdenvertaisuuden edistämistä ottamalla mukaan projektin toimintaan kulttuuritaustoiltaan erilaisia osallistujia
Kulttuuriympäristö 7 7
Hanke huomioi erilaiset kulttuuriympäristöt tiedostamalla hankkeeseen osallistuvien yksilöiden ja yhteisöjen erilaiset elinympäristöt
Ympäristöosaaminen 0 2
Hanke ei ensisijaisesti pyri edistämään ympäristöosaamista, mutta ympäristöasioita huomioidaan hankkeen sisältöön ja toteutukseen liittyvissä hankinnoissa ja valinnoissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Laajenevat toimintaympäristöt ja tuki (LaTVa) -hankkeessa kehitettiin varhaiskasvatuksen toimintaympäristöä, siten lasten tuen tarpeeseen vastaamista voitiin toteuttaa monitoimijaisesti ja tutkittuun tietoon perustuen varhaiskasvatuksen arjessa. LaTVa-hankkeessa toimintaympäristöllä tarkoitettiin päiväkotia tai perhepäivähoitoa, jossa lapsen varhaiskasvatuspalvelut järjestettiin. Laajenevilla toimintaympäristöillä tarkoitettiin puolestaan toiminnan ulottamista varhaiskasvatuksen toimintaympäristöistä perheisiin sekä yrityksiin ja palveluntarjoajiin. Hankkeen kehitettiin ja pilotoitiin uusia palveluja ja tuotteita osana toimintaympäristöä, joilla voitiin tehostaa varhaiskasvatuksessa olevien lasten kasvua ja oppimista. Hankkeen lopputuotoksena syntyi malli, jossa kuvataan, miten yritykset, varhaiskasvatuksen ja Siun soten toimijat voivat toimia joustavasti perheiden kanssa lapsen tuen tarpeisiin vastaamiseksi. Hanke tuotti myös yrityksille tietoa ja mahdollisuuksia palvelujen ja teknologioiden kehittämisestä tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin sekä tilaisuuksia verkottua tiiviimmin varhaiskasvatuksen alalla toimivien tahojen kanssa. Hanketta toteutettiin monitoimijaisesti Itä-Suomen yliopiston (Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikan oppiaine), Kiteen kaupungin sekä Siun soten eteläisen alueen sosiaali- ja perhepalveluiden toimijoiden kanssa Tämän lisäksi hankkeen toteuttamiseen osallistui viisi yritystä, joista yksi tarjoaa varhaiskasvatuksen palveluja Siilinpiilo-päiväkodissa ja neljä yritystä kehittää teknologisia sovelluksia mm. varhaiskasvatuksen tarpeeseen.