Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75113

Hankkeen nimi: Taitojen opetus 2020 – digitaalinen opetusteknologia operaattoriammateissa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0212371-7

Jakeluosoite: PL 70

Puhelinnumero: 013244200

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.riveria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Kristiina Sallinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketoiminnan asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristiina.sallinen(at)riveria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503100745

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää ja rakentaa digitaalista opetusteknologiaa Riverian operaattorikoulutuksiin metsä-, maarakennus- ja kaivosalalla.

1. Riverian Valtimon toimipisteen simulaattorikenttä muokataan maastoajoradaksi taitojen osaamisen mittaamista varten sekä metsäkoneenkuljettajan työtapojen kehittämiseen. Lisäksi hankitaan 1 uusi sähkökäyttöinen metsäkonekenttäsimulaattori ja 1 kuormatraktori.
2. Riverian Joensuun yksikön Jukolankadun toimipisteelle rakennetaan siirrettävä koulutusympäristö, joka sisältää vetoauton ja simulaattori-/opetusperävaunun. Opetusperävaunu muodostuu erikoisvalmisteisesta merikontista sekä kontinkuljetuslavetista ja apuvaunusta. Opetusperävaunu toteutetaan ympärivuotiseen käyttöön soveltuvaksi ja varustellaan simulaattorilla ja maastokohteisiin soveltuvilla opetustiloilla ja lisävarusteilla, mm. agregaatilla. Lisäksi hankitaan kaivinkone ja pyöräkuormaaja. Lisäsimulaattoreita hankitaan Otsakorpi-säätiön rahoituksella.
3. Uudet ja olemassa olevat koneet ja laitteet varustetaan kuljettajan työsuorituksen mittaamisen mahdollistavalla anturoinnilla ja tiedonkeruu- ja analysointiohjelmistoilla metsä-, maarakennus- ja kaivosaloilla. Muutokset ja lisäykset koskevat niin oikeiden työkoneiden anturointia, ohjelmistojen muutoksia kuin myös kenttä- ja virtuaalisimulaattoreiden laitteistoja ja ohjelmistoja. Datankeruuominaisuudet yhtenäistetään alojen välillä.

Investoinnit muuttavat tavalliset työkoneet opetuskäyttöön soveltuviksi siten, että niistä saadaan osaamisen ja oppimisen arvioinnin kannalta merkityksellistä tietoa.

Hankkeessa kehitettyjä oppimisympäristöjä pilotoidaan ja testataan maarakennus- ja metsäalan lisäksi Riverian kaivosalan koulutuksessa sekä ammatissa jo toimivien operaattoreiden jatkokoulutuksessa.

Hankkeen tulokset:
- koulutusten houkuttelevuus lisääntyy laite- ja ohjelmistoinvestointien avulla, kun yksilöllinen opiskelu virtuaali- ja kenttäsimulaattoreilla mahdollistetaan kaikille,
- koulutusten laatu paranee ja valmistuvilla opiskelijoilla on aiempaa paremmat työelämävalmiudet,
- koulutuksia voidaan toteuttaa yhdenvertaisesti ja laadukkaasti,
- koulutuksia voidaan toteuttaa sekä Riverian että yhteistyökumppaneiden (yritykset) omissa ympäristöissä,
- kuljettajien toiminnan mittausosaamisen ympärille syntyy uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Hanke edesauttaa Riverian operaattoriammattien laadun paranemista. Muodostuvan tietotaidon myötä syntyy uusia mahdollisuuksia kehittää ja digitalisoida opetusteknologiaa. Maa-ainesten ja puun saatavuus ja hyötykäyttö sekä raaka-aineen toimituskyky teollisuudelle paranevat. Maarakennus, puunkorjuu ja kaukokuljetus sekä louhinta tapahtuvat taloudellisemmin ja energiatehokkaammin.

Hankkeeseen liittyy olennaisesti yhtä aikaa valmisteltu ESR–rahoitteinen kehittämishanke. ESR-hankkeessa kehitetään menetelmiä kuljettajan työn mittaamisesta, jonka perusteella EAKR-hankkeessa kehitetään digitaalista opetusteknologiaa. Kuljettajan työstä mitattua dataa voidaan ESR-hankkeessa analysoida operaattorikoulutusten pedagogiikan kehittämisen tueksi ja tämän perusteella EAKR-hankkeessa hankitaan kuljettajan työsuorituksen analysointiohjelmisto. Tällä hankekokonaisuudella laajennetaan aiemmin Riverian Valtimon yksikön kehittämishankkeissa karttunut osaaminen maarakennus- ja kaivosaloille sekä erityisesti syvennetään aiemmin opetuksessa hyödyntämättömän digitaalisen teknologian käyttöä ammatillisessa koulutuksessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Operaattoriammattia opiskelevat opiskelijat ja kouluttavat opettajat.
Maarakennus-, metsä-, kaivannais- ja louhinta-alan yrittäjät ja kuljettajat.
Osaamista omissa palveluissaan hyödyntävät ohjelmisto- ja konsultointialan yritykset.
Konevalmistajat ja niiden tuotekehitys- ja koulutusorganisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Metsä-alan urakoitsijat
Logistiikka-alan yritykset
Alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja koulutusorganisaatiot.
Rakennus-, talotekniikka- ja kiinteistöhuoltoalan yritykset.
Pohjois-Karjalan alueen palvelualan yritykset.
Pohjois-Karjalan kunnat ja kuntalaiset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 980 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 980 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 400 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 400 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Polvijärvi, Liperi, Lieksa, Kontiolahti, Nurmes, Rääkkylä, Outokumpu, Tohmajärvi, Joensuu, Kitee, Juuka, Ilomantsi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
LapinLetkan Suvauskoneen analyysi tehty. Hankkeessa edistetään digitaalista opetusteknologiaa, jonka avulla työn fyysinen kuormittavuus vähenee.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 7
Kestävän kehityksen osaamisen kehittyminen operaattoriammateissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Simulaatioharjoittelu pienentää päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 5
Harjoittelu simulaattoreilla ei tuhoa aluskasvillisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 6 7
Simulaatioharjoittelu pienentää päästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 6
Hanke lisää osaamista materiaalien ja jätteiden käsittelystä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 7
Simulaatioharjoittelu pienentää päästöjä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Hankkeen investoinneilla voidaan kouluttaa yrittäjiä parantamaan heidän osaamistaan ja kannattavuuttaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Simulaatioharjoittelu pienentää päästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Työllisyys paranee, operaattoreiden hyvinvointi paranee ja osaaminen kehittyy.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Operaattoreiden työn fyysinen kuormittavuus vähenee.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei koske hanketta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei koske hanketta.
Ympäristöosaaminen 6 7
Ympäristöosaaminen kehittyy operaattoriammateissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kehittää ja rakentaa digitaalista opetusteknologiaa Riverian operaattorikoulutuksiin metsä-, maarakennus- ja kaivosalalla.

1.Riverian Valtimon toimipisteen simulaattorikenttä muokattiin maastoajoradaksi taitojen osaamisen mittaamista varten sekä metsäkoneenkuljettajan työtapojen kehittämiseen. Lisäksi hankittiin uusi sähkökäyttöinen metsäkonekenttäsimulaattori ja kuormatraktori.

2.Riverian Joensuun yksikön Jukolankadun toimipisteelle rakennetiin siirrettävä koulutusympäristö, joka sisälsi vetoauton ja simulaattori-/opetusperävaunun. Opetusperävaunu muodostui erikoisvalmisteisesta merikontista sekä kontinkuljetuslavetista ja apuvaunusta. Opetusperävaunu toteutettiin ympärivuotiseen käyttöön soveltuvaksi ja varusteltiin simulaattorilla ja maastokohteisiin soveltuvilla opetustiloilla ja lisävarusteilla, mm. agregaatilla. Lisäksi hankittiin kaivinkone ja pyöräkuormaaja. Lisäsimulaattoreita hankittiin Otsakorpi-säätiön rahoituksella.

3.Uudet ja olemassa olevia koneita ja laitteita varusteltiin kuljettajan työsuorituksen mittaamisen mahdollistavalla anturoinnilla ja tiedonkeruu- ja analysointiohjelmistoilla metsä-, maarakennus- ja kaivosaloilla. Muutokset ja lisäykset koskivat niin oikeiden työkoneiden anturointia, ohjelmistojen muutoksia kuin myös kenttä- ja virtuaalisimulaattoreiden laitteistoja ja ohjelmistoja. Datankeruuominaisuudet yhtenäistettiin alojen välillä.

Investoinnit muuttivat tavalliset työkoneet opetuskäyttöön soveltuviksi siten, että niistä saadaan osaamisen ja oppimisen arvioinnin kannalta merkityksellistä tietoa, mahdollistaen myös jatkokehityksen ja ratkaisujen laajentamisen muihin koneisiin ja laitteisiin.

Hankkeessa kehitettyjä oppimisympäristöjä pilotoitiin ja testattiin maarakennus- ja metsäalan lisäksi Riverian kaivosalan koulutuksessa sekä ammatissa jo toimivien operaattoreiden jatkokoulutuksessa.

Hankkeen tulokset:
- koulutusten houkuttelevuus lisääntyi laite- ja ohjelmistoinvestointien avulla, kun yksilöllinen opiskelu virtuaali- ja kenttäsimulaattoreilla mahdollistetaan kaikille,
- koulutusten laatu parani ja valmistuvilla opiskelijoilla nyt aiempaa paremmat työelämävalmiudet,
- koulutuksia voitiin toteuttaa yhdenvertaisesti ja laadukkaasti,
- koulutuksia voidaan toteuttaa sekä Riverian että yhteistyökumppaneiden (yritykset) omissa ympäristöissä,
- kuljettajien toiminnan mittausosaamisen ympärille syntyy hankkeen myötä uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Hanke edesauttoi Riverian operaattoriammattien laadun paranemista. Muodostuvan tietotaidon myötä syntyi uusia mahdollisuuksia kehittää ja digitalisoida opetusteknologiaa. Maa-ainesten ja puun saatavuus ja hyötykäyttö sekä raaka-aineen toimituskyky teollisuudelle parani. Maarakennus, puunkorjuu ja kaukokuljetus sekä louhinta tapahtuu taloudellisemmin ja energiatehokkaammin.

Hankkeeseen liittyi olennaisesti yhtä aikaa valmisteltu ESR–rahoitteinen kehittämishanke. ESR-hankkeessa kehitetään menetelmiä kuljettajan työn mittaamisesta, jonka perusteella EAKR-hankkeessa kehitetään digitaalista opetusteknologiaa. Kuljettajan työstä mitattua dataa voidaan ESR-hankkeessa analysoida operaattorikoulutusten pedagogiikan kehittämisen tueksi ja tämän perusteella EAKR-hankkeessa hankitaan kuljettajan työsuorituksen analysointiohjelmisto. Tällä hankekokonaisuudella laajennettiin aiemmin Riverian Valtimon yksikön kehittämishankkeissa karttunut osaaminen maarakennus- ja kaivosaloille sekä erityisesti syvennettiin aiemmin opetuksessa hyödyntämättömän digitaalisen teknologian käyttöä ammatillisessa koulutuksessa.