Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75140

Hankkeen nimi: RIS Boost - Uudenmaan älykkään erikoistumisen innovaatioekosysteemin vahvistaminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.9.2019 ja päättyy 28.2.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Uudenmaan liitto - Nylands förbund

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0201296-1

Jakeluosoite: Esterinportti 2B

Puhelinnumero: 09 4767 411

Postinumero: 00240

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.uudenmaanliitto.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Emma-Leena Kemppainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: EU-erityisasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: emma-leena.kemppainen(at)uudenmaanliitto.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 548 7580

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke keskittyy Uudenmaan älykkään erikoistumisen innovaatioekosysteemin vahvistamiseen. Tavoitteena on luoda ekosysteemiin ketteriä, monialaisia ja kansainvälisesti kyvykkäämpiä osaajia ja yhteistyömuotoja.
Hankkeessa kehitetään prosesseja ja toimintamalleja, jotka vahvistavat Uudenmaan toimijoita niin alueellisesti kuin kansainvälisestikin. Toimenpiteet kohdistetaan maakunnan älykkään erikoistumisen strategiassa tunnistettuihin kärkialoihin ja osaamisalueisiin.

Projekti on rakennettu vahvistamaan älykästä, tasa-arvoista, yhdenvertaista ja kestävää kehitystä Uudenmaan alueella. On tärkeää, että kaikki mukana olevat toimijat linkittyvät näihin toimenpiteisiin, kehittäen synergioita ja kasvattaen näin hankkeen lisäarvoa. Hankkeen aikana sukupuolinäkökulma on huomioitu tiedottamisessa, seurannassa ja tapahtumissa. Ohjausryhmää koostaessa on huomioitu eri ryhmien edustus ja sukupuolet. Hankkeessa mahdollistetaan liiketoiminnan kehitystä toimijoiden yhteistyössä, joka kehittää toimijoiden alueellista yhdenvertaisuutta muun muassa lisäämällä kansainvälisten palvelukonseptien ja yhteistyöverkostojen saavutettavuutta. Hanke vaikuttaa alueen kestävään ekosysteemikehitykseen, jolla on välitön vaikutus paikalliseen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. Hankkeen toimenpiteisiin osallistuvat potentiaalisesti toimijat, jotka luovat Uudellemaalle puhtaisiin ja älykkäisiin ratkaisuihin perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia, luoden vaikutusta ekologiseen kestävään kehitykseen.

Hankkeessa alueellinen toiminta kytketään tiiviimmin kansainvälisiin verkostoihin. Osallistumalla hankkeen toimenpiteisiin keskeiset kohderyhmät kuten kehitysyhtiöt ja kuntien elinkeinoyksiköt ja niiden kautta yritykset, sekä TKI-toimijat kuten tutkimus- ja koulutusorganisaatiot pääsevät tiiviimmin osaksi kansainvälisiä verkostoja. Hankkeessa tehdään yhteistyötä Euroopan komission S3 Alustan ja Uudenmaan innovaatiotoimijoiden kesken. Tätä työtä ei Uudellamaalla tehdä lainkaan. Näistä verkostoista aukeaa mahdollisuuksia sekä tuotteille että uusille kumppanuuksille. Tavoitteena on myös alueen toimijoiden kansainvälisen tunnettuuden kasvu. Kansainvälistä yhteistyötä kannustetaan erityisesti eurooppalaisten toimijoiden kanssa.
Hankkeessa tuetaan ydintoimijoiden innovaatiotoiminnan osaamistason nousua. Näin Uudenmaan alueelle syntyy strategisia liittoumia, rajoja rikkovaa yhteistyötä ja uusia palveluja. Hakijoiden kyky hyödyntää paremmin EU:n rahoituskanavia kasvaa muun muassa käynnistämällä EU-rahoitusohjelmien evaluaattoriryhmä Uudellemaalle. Hankkeessa tuotetaan uutta tietoa älykkään erikoistumisen tarjoamista ratkaisuista alueen tulevaisuuden haasteisiin julkaisemalla teos S3 Alustan temaattisista alustoista (n. 40 kpl) ja RIS-politiikkaohjelmasta laajemmin.

Toimenpiteiden tuloksena hankkeessa syntyy uusia verkostoja, palveluja, toimintamalleja, ja materiaaleja. Hankkeen yhteistyö tahoja ovat kuntien elinkeinoyksiköt, kehitysyhtiöt, korkeakoulut ja yhteistyömuotoina hyödynnetään keskeisiä verkostoja kuten Helsinki Ring of Industry. Tuloksena Uudenmaan älykkään erikoistumisen innovaatioekosysteemi vahvistuu ja kärkialojen toimijat ovat tiiviimmin osa toimintaympäristöä. Kansainvälisen maineenluonnin merkitystä osataan strategisemmin itsenäisesti kehittää.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kuntien ja kaupunkien välittäjäorganisaatiot eli kehitysyhtiöt, ja niiden kautta yritykset, sekä tutkimus -ja koulutusorganisaatiot. Yrityksistä hankkeen toimenpiteet kohdistuvat erityisesti kasainvälisen läpimurron kynnyksellä oleviin kasvuyrityksiin. Linkki yrityksiin toteutuu kuntien/kaupunkien elinkeinoyksiköiden, kehittämisyhtiöiden ja mm. Helsinki Ring of Industryn kanssa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisten kohderyhmien toimijakenttään kuuluvat mm. kunnat, alueorganisaatiot, maakuntahallinto, julkisomisteiset teknologia- ja osaamiskeskukset ja -keskittymät, yhdistykset, sekä muut organisaatiot, jotka toimivat älykkään erikoistumisen kärkiteemoissa joko liiketoiminnan, koulutuksen, tutkimuksen tai kehittämisen näkökulmista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 157 687

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 153 642

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 225 267

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 219 489

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Raaseporin, Helsingin, Porvoon, Loviisan

Kunnat: Tuusula, Lapinjärvi, Vantaa, Myrskylä, Sipoo, Inkoo, Pukkila, Loviisa, Järvenpää, Hyvinkää, Kirkkonummi, Hanko, Porvoo, Karkkila, Nurmijärvi, Espoo, Askola, Vihti, Lohja, Pornainen, Kerava, Raasepori, Helsinki, Kauniainen, Siuntio, Mäntsälä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristöä on analysoitu sukupuolinäkökulmasta ja tunnistettu että Uudenmaan RIS-kärjissä on edustettuna sekä perinteisiä miesten että naisten aloja. Sukupuolen mukaan eritelty tilastotieto osoittaa, että Terveys & Hyvinvointi -kärjen alat (terveysala)on naisvaltaisia. Teollisuuden modernisaatio-kärjen alat ovat pääsääntöisesti miesvaltaista. Ihmisten kaupunki -kärki on uudentyyppistä toimintaa, ja alalle valikoituu sekä miehiä että naisia. Cleantech-ala on miesvaltainen. Kasvuyrittäjyys on tilastojen mukaan myös miesvaltaista. Hankkeen henkilöstöllä on mahdollisuus keskustella sukupuolten tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä asioista. Myös kokemusasiantuntijoita on kuultu hanketta valmistellessa. Henkilökunnan osaamista ja asiantuntemusta tasa-arvoasioissa hyödynnetään keskustelemalla teemoista ja pullonkauloista. Ohjausryhmää koostaessa on huomioitu eri ryhmien edustus ja sukupuolet.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tasa-arvoa valtavirtaistetaan hankkeen toimenpiteiden avulla. Hankkeen aikana sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen toimenpiteiden toteuttamisessa monin tavoin. Keskeisiä keinoja ovat tiedottaminen, seuranta, ja tapahtumat. Viestinnän alueella viestintäsisältöjä markkinoidaan monikanavaisesti sekä mies -että naiskohderyhmille. Sen lisäksi aloille, joissa jokin sukupuoli on aliedustettuna, kohdennetaan inspiroivia sisältöjä (sanallinen ja kuvallinen) jotka kannustavat seuraamaan alan kehitystä, ja vaikutetaan näin mielipideympäristön ja asenteiden muokkaukseen ja stereotypioiden vähentämiseen. Tämä tapahtuu markkinoinnin välinein ja viestinnän sisällöin. Tämä kirjataan viestintäsuunnitelmaan. Myös hankkeen muiden eri toimenpiteiden toteuttamisessa, esimerkiksi tapahtumissa, varmistetaan että kaikkien sukupuoli-identiteetin edustajia on kutsuttuna. Tasa-arvo huomioidaan projektin toiminnan aikana tehtävässä itsearvioinnissa sekä rahoittajalle tuotettavissa väliraporteissa ja loppuraportissa. Projektin seurannassa käytettävät määrälliset ja laadulliset indikaattoritiedot suunnitellaan niin, että ne tuottavat tietoa myös eri sukupuolten kannalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Vaikka toiminnan luonteesta johtuen tasa-arvo ei ole hankkeen päätavoite, projektissa on asetettu tasa-arvoa edistäviä toimia, joita toteutetaan ja seurataan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Hankkeeseen potentiaalisesti osallistuvien Uudenmaan älykkään erikoistumisen yhden teeman, Kaupunkien Cleantech-kärjen toimijoiden kautta. Teemaa toteuttaa toimijat, jotka kehittävät alueelle älykkäitä ja puhtaita ratkaisuja ja niihin ratkaisuihin perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia. Odotettavasti tällä on välillinen vaikutus luononvarojen käytön kestävyyteen. Myös RIS-strategian Ihmisten kaupunki-teeman toimijat toteuttavat käytännössä digitaalisia palveluja ja tuotteita, jotka perustuvat digitaalisuuteen ja esimerkiksi älykkäisiin liikenneratkaisuihin, jotka edistävät ekologista kestävyyttä, mukaan lukien luonnonvarojen käytön kestävyyttä. Nämä toimijat voivat osallistua hankkeeseen sen kohderyhmänä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Hankkeeseen potentiaalisesti osallistuvien Cleantech-kärjen toimijoiden kautta välillistä vaikutusta. Hankkeen toimenpiteisiin osallistuvat potentiaalisesti toimijat, jotka luovat Uudellemaalle puhtaisiin ja älykkäisiin ratkaisuihin perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia. Odotettavasti tällä on välillinen vaikutus ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. Myös RIS-strategian Ihmisten kaupunki-teeman toimijat toteuttavat käytännössä digitaalisia palveluja ja tuotteita, jotka perustuvat digitaalisuuteen ja esimerkiksi älykkäisiin liikenneratkaisuihin, jotka ovat sitoutuneet ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. Nämä toimijat voivat osallistua hankkeeseen sen kohderyhmänä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hankkeen toimenpiteisiin osallistuvat potentiaalisesti cleantech-toimijat, jotka luovat Uudellemaalle puhtaisiin ja älykkäisiin ratkaisuihin perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia. Odotettavasti tällä on välillinen vaikutus kasvillisuuteen, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuteen. Myös RIS-strategian Ihmisten kaupunki-teeman toimijat toteuttavat käytännössä digitaalisia palveluja ja tuotteita, jotka perustuvat digitaalisuuteen ja esimerkiksi älykkäisiin liikenneratkaisuihin, jotka edistävät ekologista kestävyyttä, johon kuuluu myös kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus. Nämä toimijat voivat osallistua hankkeeseen sen kohderyhmänä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hankkeen toimenpiteisiin osallistuvat potentiaalisesti toimijat, jotka luovat Uudellemaalle puhtaisiin ja älykkäisiin ratkaisuihin perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia Kaupunkien Cleantech-kärjen toimijoiden kautta. Odotettavasti tällä on välillinen vaikutus kasvihuonekaasujen vähenemiseen. Myös RIS-strategian Ihmisten kaupunki-teeman toimijat toteuttavat käytännössä digitaalisia palveluja ja tuotteita, jotka perustuvat digitaalisuuteen ja esimerkiksi älykkäisiin liikenneratkaisuihin, jotka käytännössä voivat edistää kasvihunekaasujen vähenemistä. Nämä toimijat voivat osallistua hankkeeseen sen kohderyhmänä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Luonnon monimuotoisuus, jota Natura 2000-ohjelmalla turvataan, on huomioitu Uudenmaan maakuntastrategiassa (Uusimaa-ohjelma). RIS-strategian painopistealueilla, jota tämä rahoitettavaksi haettava hanke hyödyntää kokonaisvaltaisesti, on identifioitu ilmastoviisas metropolialue ja sen merkitys osana innovaatioekosysteemiä. Hankkeessa nähdään ekologinen kestävyys ja innovaatioekosysteemin kehittäminen toisiinsa linkittyvinä, siksi vaikutusta voi olettaa syntyvän hankkeeseen osallistuvien toimijoiden toiminnan kautta kyseisiin alueisiin kohdistuen. Uudenmaan alueella on 98 Natura-aluetta, joten välillisesti tätäkin kautta on oletettavaa, että vaikutuksia syntyy hankkeeen toimijoiden toimintaympäristön ja toiminnan kautta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 1
välillinen vaikutus hankkeeseen mahdollisesti osallistuvien cleantech-kärjen toimijoiden toimintaympäristön kautta. Hankkeeseen voi osallistua toimijoita, jotka tuottaa uusia digitaalisia ja kiertotalouteen liittyviä ratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Hankkeessa voidaan tukea toimijoita, jotka voivat tuottaa uusia digitaalisia, uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä, tukevia ratkaisuja. potentiaalisesti osallistuvien cleantech-kärjen toimijoiden toimintaympäristön kautta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Hankkeen päätavoitteena on vaikuttaa alueen kestävään ekosysteemikehitykseen, jolla on välitön vaikutus paikalliseen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kasvua Uudenmaan alueella kehittämällä innovaatio- ja tutkimustoimintaa aktivoivia prosessi -ja toimintamalleja. Yhteistyö toimijoiden välillä vahvistaa alueellista elinkeinorakennetta jolla on positiivinen vaikutus työpaikkoihin. Hanke vahvistaa alueen yritystoimintaa tukemalla niiden kansainvälistymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 7
Hankkeen tavoitteena on vaikuttaa alueen tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen, ja kehittää uusia palveluita. Toimijoille tuotetaan tietopalvelua innovaatioiden kautta kansainvälistymisen ja kasvun näkökulmasta. Kasvua tavoittelevat yritykset tulevat saamaan parempaa tietoa ja palvelua kasvun tukemiseksi ja vauhdittamiseksi mm. innovaatioekosysteemien ja alueellisen sekä kansainvälisen verkottumisen kautta.
Liikkuminen ja logistiikka 0 2
Hankkeeseen odotetaan tulevan mukaan toimijoita logistiikan tai liikenteen aloilta, mikä voi vaikutaa uusien, digitaalisten ja liikkumista ja logistiikkaa kehittävien palvelujen tai tuotteiden syntymiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 5
Hankkeeseen odotetaan osallistuvan toimijoita hyvinvoitialalta, joiden tuotteet edistävät hyvinvointia alueella. Hankkeeseen voi osallistua läpimurron kynnyksellä olevia kasvuyrityksiä, ja niille toeutetaan hankkeessa innovoinnin ja kansainvälisyyden toimia jotka voivat auttaa niiden läpilyönnissä kv-markkinoille. Uusien paljvelujen ja tuotteiden synty vaikuttaa kasvuun ja työllisyyteen. Pitkällä aikavälillä hyvinvoinnin kehitys tuo verotuloja.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Välillinen vaikutus koska hankeen toimenpiteissä on huomioitu sukupuolten välinen tasa-arvo mm. viestinnässä ja osallistujaprofiilin tarkastelussa tasa-arvo näkökulmasta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 5
Hankkeessa mahdollistetaan liiketoiminnan kehitystä toimijoiden yhteistyössä. Lisääntynyt yhteistyö kehittää yritysten ja muiden toimijoiden alueellista yhdenvertaisuutta lisäämällä kansainvälisten palvelukonseptien ja yhteistyöverkostojen saavutettavuutta. Lisääntynyt yhteistyö auttaa lisäämään kulttuurista ja yhteiskunnallista ymmärrystä toimijoiden välillä, ja lisää näin yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Neutraali vaikutus.
Ympäristöosaaminen 3 5
Välillinen vaikutus hankkeeseen osallistuvien cleantech-kärjen toimijoiden toimintaympäristön kautta. Hankkeessa luodaan tukitoimia korkeaan osaamiseen ja teknologiaan perustuvaan toimintaan, mistä syntyy ympäristönäkökohtia huomioivia ratkaisuja ja uutta osaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke keskittyi Uudenmaan älykkään erikoistumisen innovaatioekosysteemin vahvistamiseen. Hankkeen tavoitteena oli luoda ekosysteemiin ketteriä, monialaisia ja kansainvälisesti kyvykkäämpiä osaajia ja yhteistyömuotoja. Hankkeessa kehitettiin prosesseja ja toimintamalleja, jotka vahvistivat Uudenmaan toimijoita niin alueellisesti kuin kansainvälisestikin. Toimenpiteet kohdistettiin maakunnan älykkään erikoistumisen strategiassa tunnistettuihin kärkialoihin ja osaamisalueisiin.

Hankkeessa selvitettiin Uudenmaan kansainvälistä toimintaa ja toimijoiden kansainvälisiä verkostoja. Osana kansainvälisen vaikuttamisen viestintäsisältöjä hanke tuotti kaikkien alueen toimijoiden hyödynnettäväksi Learn the Benefits -videoiden sarjan. Yrittäjämäisen oivalluksen prosessia hyödyntävä älykkään erikoistumisen työpajasarja kiteytti ja kirkasti älykkään erikoistumisen kärkien ydinasioita yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa, sitoutti Uudenmaan toimijoita strategian toteuttamiseen sekä toi esiin teemojen alla kehitettäviä hankeaihioita. Koulutukselliset webinaarit tukivat alueen toimijoiden osaamisen kehittymistä.

Hanke kytki alueellista toimintaa tiiviimmin kansainvälisiin verkostoihin tekemällä tiivistä yhteistyötä Euroopan komission S3-alustan ja Uudenmaan innovaatiotoimijoiden kanssa ja tuotti uutta tietoa älykkään erikoistumisen tarjoamista ratkaisuista alueen tulevaisuuden haasteisiin. Hanke edisti keskeisten kohderyhmien sekä TKI-toimijoiden mahdollisuuksia päästä tiiviimmin osaksi kansainvälisiä verkostoja. Hanke julkaisi suomenkielisen työkirjan liittyen EU:n temaattisiin S3-alustakumppanuuksiin. S3-alustat tarjoavat kansallisille toimijoille mahdollisuuden osaamisen kehittämiseen, yhteistyöhön, liiketoiminnan kasvuun ja kansainvälisten markkinoiden haltuunottoon. Työkirja esittelee alustat ja niihin linkittyvät kumppanuudet selväsanaisesti ja kattavasti. Samalla se antaa toimijoille kehyksen, jonka puitteissa tarkastella oman organisaation tarpeita, toiveita ja kykyjä yhteistyöhön.

Hankkeessa muodostettiin EU-rahoitushakemusten evaluaattoreiden ryhmä. Ryhmään kutsuttiin asiantuntijoita, joilla on kattavaa kokemusta EU-rahoitushakujen arvioinnista.

Hanke vaikutti kestävään ekosysteemikehitykseen. Toimenpiteisiin osallistui toimijoita, jotka osaltaan luovat Uudellemaalle puhtaisiin ja älykkäisiin ratkaisuihin perustuvia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka perustuvat ekologiseen kestävään kehitykseen.

Hankkeen toimenpiteet osaltaan vahvistivat Uudenmaan älykkään innovaatioekosysteemiä ja kiinnittivät kärkialojen toimijoita toimintaympäristöön.