Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75209

Hankkeen nimi: Business Culture Agents

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 28.2.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2630644-6

Jakeluosoite: Mukkulankatu 19

Puhelinnumero: 03 828 18

Postinumero: 15210

Postitoimipaikka: Lahti

WWW-osoite: http://www.lab.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ulla Kotonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ulla.kotonen(at)lab.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447080588

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Business Culture Agents -hankkeen tavoitteena on luoda pk-yrityksille suunnattu kansainvälistyvän liiketoiminnan kieli- ja kulttuurivälittämisen palvelu, jossa hyödynnetään LABin kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden osaaminen Päijät-Hämeen kansainvälistyvien pk-yritysten käyttöön. Kieli- ja kulttuurivälittämisen palvelussa opiskelijat avustavat pk-yrityksiä kansainvälisen liiketoiminnan aloittamisessa tai sen kasvattamisessa sekä erityisesti kielitaitoa ja kulttuurien välistä viestintää edellyttävissä tilanteissa. Hanke purkaa kulttuurien väliseen kohtaamiseen liittyviä ennakkoasenteita niin, että kansainväliset opiskelijat jäisivät pysyvästi Päijät-Hämeeseen edistäen täten alueen yritysten kasvua, paikaten osaajapulaa ja pk-yritysten kotikansainvälistymistä.

Hankkeen toimenpiteet koostuvat kolmesta työpaketista. Ensimmäisessä työpaketissa luodaan kansainvälistyvän liiketoiminnan kieli- ja kulttuurivälittämisen palvelumalli. Työpakettiin kuuluvat myös palvelumallia tukevat valmennukset sekä yrityksille että kieli- ja kulttuurivälittämistä tarjoaville opiskelijoille. Toisessa työpaketissa palvelumallia pilotoidaan hankkeen case-yrityksissä. Opiskelijat lisäävät räätälöidysti case-yritysten kohdemarkkinoiden kulttuurituntemusta ja avustavat vieraaseen kieleen ja kulttuurien väliseen viestintään liittyvissä kansainvälisen liiketoiminnan tilanteissa. Pilotissa saatujen kokemusten ja kerättyjen arviointien perusteella jatketaan palvelun kehittämistä. Kolmanteen työpakettiin kuuluvat Business Culture Agents -palvelumallin markkinointi, viestintä ja jalkauttaminen. Palvelu lanseerataan ja sitä markkinoidaan osana LABin yrityspalveluita ja LAB Duuni - rekrytointipalvelua.

Business Culture Agents -palvelu tulee pysyväksi osaksi LABin yrityspalveluita. Palvelu integroituu osaksi LABin normaalia toimintaa, jolla varmistetaan palvelun helppo saatavuus myös hankkeen päätyttyä. Pitkällä aikavälillä palvelumallin hyödyntäminen auttaa alueen pk-yrityksiä yritystoiminnan kansainvälistämisessä ja kulttuurien väliseen kohtaamiseen liittyvät ennakkoasenteet vähenevät. Entistä useammat kansainväliset opiskelijat jäävät ja työllistyvät pysyvästi Päijät-Hämeeseen ja yritysten kotikansainvälistyminen lisääntyy.

Hankkeeseen osallistuu sekä nais- että miesopiskelijoita. LABissa ulkomaalaisista opiskelijoista enemmistö on naisia, 58% ja miehiä on 42%. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota myös miesopiskelijoiden aktivoimiseen. Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan sukupuolten erot mm. kulttuurisesti ja toimialojen kiinnostavuuden osalta. Hankkeessa luodaan tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan ja yhteistyöhön alueen yritysten kanssa. Yrityksiä kannustetaan ennakkoluulottomaan suhtautumiseen ja unohtamaan sukupuoliset stereotypiat.

Hankkeessa hyödynnetään LABin kiertotalouden ja ympäristöteknologian asiantuntemusta. Luotavassa Business Culture Agents -palvelussa painotetaan globaalisti ja alueellisesti vastuullista liiketoimintaa.

Lahden ammattikorkeakoulu Oy (2630644-6) ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy (2177546-2) sulautuivat 1.1.2020 Lab-ammattikorkeakoulu Oy:ksi. Kyseessä on osakeyhtiölain 16 luvun ja 2 §:n mukainen absorptiosulautuminen ja Lab-ammattikorkeakoulu Oy:n y-tunnus on aiemmin ollut Lahden ammattikorkeakoulun y-tunnus (2630644-6). Kaikki kummankin sulautuneen ammattikorkeakoulun sopimukset, projektit ja velvoitteet siirtyivät fuusiossa lain mukaisesti yleisseuraantona uudelle Lab-ammattikorkeakoulu Oy:lle ja näin ollen sopimusten ja projektien osapuoli on Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy:n sijaan Lab-ammattikorkeakoulu Oy. Fuusiolla ei ole vaikutuksia tämän projektin toiminnalliseen toteuttamiseen, vaan projektin tavoitteet, kohderyhmä ja tulokset säilyvät projektisuunnitelman mukaisina.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Päijät-Hämeen työllistävät, innovatiiviset, kasvuhakuiset pk-yritykset, alueen aloittavat ja startup-yritykset, jotka pyrkivät kansainvälisille markkinoille tai palvelevat kansainvälisiä asiakkaita kotimaassa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

LAMKin kansainväliset tutkinto- ja vaihto-opiskelijat, alueen muut kansainväliset korkeakouluopiskelijat, suomalaiset tutkinto-opiskelijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 47 954

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 47 919

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 68 506

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 456

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Hollola, Sysmä, Padasjoki, Asikkala, Lahti, Kärkölä, Heinola, Orimattila, Hartola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristöanalyysissa hyödynnettiin Suvaus-konetta. Tuloksena on, että hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeeseen osallistuu sekä nais- että miesopiskelijoita. LAMKissa ulkomaalaisista opiskelijoista enemmistö on naisia, 58% ja miehiä on 42%. Sosiaali- ja terveysalalla on selvästi enemmän naisopiskelijoita (84%), kun taas miesopiskelijoita on eniten tekniikan alalla (80%).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
LAMKissa ulkomaalaisista opiskelijoista enemmistö on naisia, ja hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota myös miesopiskelijoiden aktivoimiseen. Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan naisten ja miesten erot mm. kulttuurisesti ja toimialojen kiinnostavuuden osalta. Kansainväliset opiskelijat tuovat yrityksiin kieli- ja kulttuuritietoisuutta, joka lisää kulttuurirajat ylittävää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeessa luodaan kuitenkin tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan ja yhteistyöhön alueen yritysten kanssa. Yrityksiä kannustetaan ennakkoluulottomaan suhtautumiseen ja unohtamaan sukupuoliset stereotypiat. Syntyvän dialogin avulla pyritään vaikuttamaan asenteisiin niin, ettei ketään syrjitä sukupuolen, iän, etnisen tai kansallisen syntyperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 2
Hankkeessa hyödynnetään LAMKin kiertotalouden ja ympäristöteknologian asiantuntemusta. Luotavassa Business Culture Agents -palvelussa painotetaan globaalisti ja alueellisesti vastuullista liiketoimintaa. Pk-yritysten ympäristöosaamisen ja -vastuullisuuden tasoa nostetaan liittyen mm. materiaali- ja energiatehokkuuteen sekä puhtaisiin teknologioihin ja kevennettyihin ympäristöjärjestelmiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 6
Hankkeessa luodaan palvelu, jolla monipuolistetaan Päijät-Hämeen elinkeinorakennetta tukemalla pk-yritysten kansainvälistymisvalmiuksia ja näin liiketoiminnan kasvua. Hankkeen pitkäaikaisvaikutuksena lisätään kasvuhakuisten ja työllistävien yritysten määrää ja vastataan osaajapulaan luomalla yhteyksiä yritysten ja kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden välille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Hankkeessa lisätään pk-yritysten osaamista, kansainvälistymisvalmiuksia ja liiketoimintaosaamista ja kasvatetaan näin pk-yritysten liiketoimintaa. Business Culture Agents -palvelu tukee pk-yritysten kansainvälistymispyrkimyksiä ja pyrkii siinä havaittujen esteiden madaltamiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Hyvinvointi lisääntyy, kun kansainväliset korkeakouluopiskelijat löytävät paikkansa Päijät-Hämeen työmarkkinoilla. Työvoimatarpeisiin vastaaminen ja työllisyyden lisääntyminen yleisesti lisäävät alueen hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Kansainväliset opiskelijat tuovat yrityksiin kieli- ja kulttuuritietoisuutta, joka lisää kulttuurirajat ylittävää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa. Pk-yritysten ja korkeakouluopiskelijoiden välisiä yhteyksiä ja työvoiman saatavuutta edistetään tasa-arvoisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Hankkeessa pyritään vaikuttamaan asenteisiin niin, ettei ketään syrjitä sukupuolen, iän, etnisen tai kansallisen syntyperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Kulttuuriympäristö 3 4
Hanke lisää kulttuurien välistä ymmärrystä, luottamuksen edellytyksiä ja suvaitsevaisuutta. Business Culture Agents -palvelu kehittää valmiuksia kulttuurien väliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei olennaista tässä hankkeessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Business Culture Agents -hankkeen tuloksena luotiin kieli- ja kulttuurivälittämisen BCA-palvelu, joka on saatavilla LAB-ammattikorkeakoulun Yrityksille-palveluiden ja LUT/LABin Career Services -rekrytointipalveluiden kautta. Kieli- ja kulttuurivälittämisen palvelussa LABin kansainväliset korkeakouluopiskelijat avustavat Päijät-Hämeen pk-yrityksiä kansainvälisen liiketoiminnan aloittamisessa tai sen kasvattamisessa sekä erityisesti kielitaitoa ja kulttuurien välistä viestintää edellyttävissä tilanteissa. Liiketoiminnan kansainvälistämiseen liittyviä toimeksiantoja voi jättää LAB-ammattikorkeakoulun Yrityksille-verkkosivuilla olevan LAB yrityksille -palvelubotin välityksellä.

Business Culture Agents -palvelua varten luotiin valmentavia materiaaleja sekä opiskelijoille että yrityksille. Materiaalit julkaistaan myös Osaamisen paikka -verkkosivustolla. Ensimmäinen varsinainen Business Culture Agents -valmennus opiskelijoille toteutetaan aikataulusyistä syksyllä 2021 LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston yhteisen kielikeskuksen järjestämänä. Myös case-yritysten valmennus voidaan pilotoida syksyllä 2021.

Yritysvierailuilla ja neuvotteluissa case-yritysten kanssa pystyttiin kartoittamaan yritysten tarpeita ja odotuksia työelämäyhteistyöstä korkeakoulujen kansainvälisten opiskelijoiden kanssa.

BCA-hankkeessa tuotiin esille onnistuneesti kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden osaamista päijäthämäläisille yrityksille, erityisesti hankeyhteistyössä DYNAMO-hankkeen ja Lahden yliopistokampuksen Gradukiihdyttämö-hankkeen kanssa. Business Culture Agents -palvelukonsepti sai myönteistä huomiota, ja tietoisuus kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden potentiaalista yritysyhteistyössä lisääntyi.

Ammattikorkeakoulujen yrityspalvelut, rekrytointi- ja urapalvelut ovat vielä melko kehittymättömiä ja kaipaavat lisäresursointia. Palveluita tulisi kehittää pitkäjänteisesti, niitä tulisi selkeyttää ja niistä tulisi tiedottaa selkeämmin. Tähän työhön tarvitaan lisää koordinoivia yhteyshenkilöitä yritysten ja opiskelijoiden välille. Viime aikoina hankkeissa on julkaistu useita kansainvälistyvien työmarkkinoiden rekrytointikäytänteiden ja työelämän monimuotoisuuden ohjeistuksia ja oppaita. Oppaista on kuitenkin vielä matkaa käytännön toteutukseen.

Kv-opiskelijoiden asenteista yritysyhteistyötä kohtaan tehtiin BCA-hankkeen toimeksiannosta kysely. Kyselyn tulosten perusteella kv-opiskelijat ovat kiinnostuneita yritysyhteistyöstä, mutta eivät saa tällä hetkellä riittävästi tietoa projekteista. Erityisesti he toivoivat parempaa ennakoitavuutta ja suunnitelmallisuutta yhteistyöhön. Sekä yritysten että opiskelijoiden pitäisi toimia aktiivisemmin ja sitoutuneemmin toistensa suuntaan rekrytointien onnistumiseksi.

Kv-opiskelijoita ohjattiin tunnistamaan suomalaisen pk-sektorin merkitys työnantajana. Heitä opastettiin tunnistamaan vahvuutensa ja lisäarvonsa suomalaisilla työmarkkinoilla sekä oma-aloitteisesti paketoimaan ja markkinoimaan osaamistaan pk-yrityksille Päijät-Hämeessä. Myös opiskelijoiden integroituminen korkeakouluyhteisöön tuettiin.

BCA-palvelun luomisessa haasteiksi osoittautuivat kv-opiskelijoiden osaamisen sanoittaminen ja näkyväksi tekeminen sekä kv-osaajien kysynnän ja tarjonnan kohtaanto.

BCA-palvelun pilotointi case-yrityksissä jouduttiin peruuttamaan koronavirusepidemian vuoksi. Myös yrityksille suunnattu tilaisuus LABin kampuksella jouduttiin peruuttamaan.

Business Culture Agents -palvelun kehittämistä jatketaan LAB-ammattikorkeakoulun monialaisessa TKI-toiminnassa. BCA-hankkeen tuloksia levitetään ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen päivillä 1-2.10.2021 SAMKissa Porissa ja ne julkaistaan tapahtuman julkaisussa. Tilaisuus siirtyi vuodella eteenpäin koronaepidemian vuoksi.