Hankekoodi: A75227
Hankkeen nimi: Kymiring-innovaatioekosysteemi
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15210
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ulla Kotonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ulla.kotonen(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447080588
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke vauhdittaa KymiRingin ympärille muodostuvan innovaatioekosysteemin rakentumista selvittämällä miten TKI-toiminnalla parhaiten tuetaan liiketoiminnan syntymistä ja kehittämistä. Hankkeessa kootaan yhteen tki-toimijoita, kehittäjiä ja yritysten edustajia rakentamaan yhteisiä toimintatapoja liiketoiminnan kehittämisen tueksi. Hankkeessa keskitytään erityisesti kestävän kehityksen ja muotoilun teemoihin Päijät-Hämeen maakuntastrategian mukaisesti.
Hankkeessa toteutetaan moottoriratojen ekosysteemien ja niihin liittyvien korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan benchmarking. KymiRingin innovaatioekosysteemin toiminnassa tarvittavan osaamisen perusteella rakennetaan yhteistyöverkostoja ja toimintatapoja. Lopuksi kuvataan yhteistyötavat ja laaditaan tiekartta KymiRingin innovaatioekosysteemin jatkokehittämisestä erityisesti TKI-toiminnan tulosten hyödyntämisen näkökulmasta.
Hankkeen tuloksena syntyy kansainvälisten benchmarking-tulosten pohjalta yhteistyömallikuvaus moottoriratojen ja korkeakoulujen välisestä yhteistyöstä, KymiRingin TKI-ekosysteemikuvaus sekä TKI-ekosysteemin kehittämiseksi laadittu TKI-tiekartta KymiRingin innovaatioekosysteemin tueksi. Hanke parantaa päijäthämäläisten ja kymenlaaksolaisten yritysten mahdollisuuksia olla mukana kehittämässä omaa liiketoimintaansa KymiRingin tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntäen.
Hankkeessa kiinnitetään huomiota naisten ja miesten erilaiseen kiinnostukseen moottoriurheilussa. Moottoriurheilu mielletään perinteisesti miehiseksi alaksi, mutta esim. naiskuljettajien määrä kasvaa. Naiskatsojia halutaan myös lisää. TKI-toimia kartoitettaessa ja suunniteltaessa huomioidaan tasapuolisesti sekä mies- ja naisomistuksessa olevien yritysten sekä nais- ja miesyrittäjien kehittämistarpeet. Nais- ja miesyrittäjillä on erilaisia ideoita tki-toiminnaksi.
Hankkeessa luodaan tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. Hanke pitää huolta, että sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu käytännössä kaikissa toimenpiteissä. Hankkeen verkostossa toimivia yrityksiä kannustetaan ennakkoluulottomaan ja tasa-arvoiseen suhtautumiseen.
Hankkeessa kartoitetaan erityisesti luonnonvarojen kestävää käyttöä ja vähähiilisyyttä edistävää liiketoimintaa. Moottoriradan ympärillä tapahtuvan tki-toiminnan tulee korostaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä. Hanke tukee paikallista elinkeinoelämää kehittämällä uudenlaista, kestävää ja ympäristöystävällistä liiketoimintaa sekä auttaa käynnistämään erilaisia tki-toimintaan ja liiketoimintaan tähtääviä yhteistyöverkostoja.
Hanke korostaa kaikessa tki-toiminnassa ja uuden liiketoiminnan kartoittamisessa ja innovoinnissa ympäristöosaamista, kestävää kehitystä ja kiertotaloutta. Pitkällä aikajänteellä tämä vaikuttaa yritysten tuotteiden ja palveluiden kestävyyteen sekä kulutuksen hiilijalanjäljen pienenemiseen.
Lahden ammattikorkeakoulu Oy (2630644-6) ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy (2177546-2) sulautuivat 1.1.2020 Lab-ammattikorkeakoulu Oy:ksi. Kyseessä on osakeyhtiölain 16 luvun ja 2 §:n mukainen absorptiosulautuminen ja Lab-ammattikorkeakoulu Oy:n y-tunnus on aiemmin ollut Lahden ammattikorkeakoulun y-tunnus (2630644-6). Kaikki kummankin sulautuneen ammattikorkeakoulun sopimukset, projektit ja velvoitteet siirtyivät fuusiossa lain mukaisesti yleisseuraantona uudelle Lab-ammattikorkeakoulu Oy:lle ja näin ollen sopimusten ja projektien osapuoli on Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy:n sijaan Lab-ammattikorkeakoulu Oy. Fuusiolla ei ole vaikutuksia tämän projektin toiminnalliseen toteuttamiseen, vaan projektin tavoitteet, kohderyhmä ja tulokset säilyvät projektisuunnitelman mukaisina.
Hankkeen kohderyhmänä on Päijät-Hämeen kasvuhakuiset pk-yritykset ja alueen korkeakoulut sekä alueen kehittämisyhtiöt ml. LADECin Uusyrityskeskus.
Hankkeen välillisinä kohderyhminä on KymiRing Oy sekä muut alueelliset, kansalliset ja kansainväliset TKI-toimijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 93 463
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 92 228
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 133 519
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 131 754
Maakunnat: Päijät-Häme, Kymenlaakso
Seutukunnat: Lahden, Kouvolan
Kunnat: Lahti, Kouvola, Iitti, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 6 |
Hankkeessa nostetaan esille kehittämistarpeita erityisesti kiertotalouden ja siihen liittyvän tki-toiminnan näkökulmasta. Hankkeessa kartoitetaan erityisesti luonnonvarojen kestävää käyttöä ja vähähiilisyyttä edistävää liiketoimintaa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Moottoriradan ympärillä tapahtuvan tki-toiminnan tulee korostaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Huomioitu KymiRingin YVA-suunnittelmassa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 3 |
KymiRing sijaitsee pohjavisealueella, mikä on otettava huomioon kaikessa alueelle suunniteltavassa TKI- ja liiketoiminnassa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 6 |
Moottoriradan ympärillä tapahtuvan tki-toiminnan ydinkohtia voi olla materiaalien kierrättämnen ja jätteiden vähentäminen. Aihealue antaa monia tki-hankemahdollisuuksia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 6 |
Moottoriradan ympärillä tapahtuvan tki-toiminnan tärkeä kohde voi olla uusiutuvien energialähteiden käyttö. Aihealue antaa monia tki-hankemahdollisuuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Hanke tukee paikallista elinkeinoelämää kehittämällä uudenlaista, kestävää ja ympäristöystävällistä liiketoimintaa sekä auttaa käynnistämään erilaisia tki-toimintaan ja liiketoimintaan tähtääviä yhteistyöverkostoja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 7 |
Moottoriradan ympärillä tapahtuvan liiketoiminnan ja tki-toiminnan kehittämisen yhtenä kohteena voi olla erilaisten aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 7 |
Moottoriradan ympärillä tapahtuvan liiketoiminnan ja tki-toiminnan kehittämisen yhtenä kohteena voi olla liikkuminen ja logistiikka. Suurtapahtumien kannalta olennaista on, että logistiikka toimii. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 6 |
Hanke luo edellytyksiä liiketoiminnan kasvulle ja uudelle yrittäjyydelle. Tämä lisää pitkällä aikajänteellä työpaikkojen määrää, mikä vähentää työttömyyttä sekä kasvattaa ihmisten henkilökohtaista hyvinvointia, osallisuutta ja sosiaalista kestävyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 6 |
Hanke tukee sukupuolesta tai kulttuurista riippumatonta tki-työtä, kehittämistyötä ja verkostojen välistä toimintaa. Yritysten ja niiden työntekijöiden sekä korkeakoulun opiskelijoiden ja asiantuntijoiden erilaisuus nähdään hankkeessa rikkautena ja innovatiivisen toiminnan lähteenä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 6 |
Hankkeen aikana syntyvässä ekosysteemissä huomioidaan yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus. Hankkeen toiminta perustuu yhdenvertaiseen kulttuurien kohtaamiseen ja hankkeella on valmiudet esimerkiksi yritysten kansainvälisyyden edistämiseen ja maahanmuuttajien yrittäjyyden tukemiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 5 |
Hanke korostaa toiminnassaan erityisesti liiketaloutta ja kiertotaloutta, ja lisäksi myös esim. muotoilua ja hyvinvointia. Niillä on merkittävä vaikutus yritysten, moottoriradan kävijöiden ja asiakkaiden kulttuuriympäristöön. Uudenlaiset, kehittyvät tuotteet ja palvelut muuttavat kulttuuriympäristöä ekologiseen ja hyvinvointia korostavaan suuntaan. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 7 |
Hanke korostaa kaikessa tki-toiminnassa ja uuden liiketoiminnan kartoittamisessa ja innovoinnissa ympäristöosaamista, kestävää kehitystä ja kiertotaloutta. Pitkällä aikajänteellä tämä vaikuttaa yritysten tuotteiden ja palveluiden kestävyyteen sekä kulutuksen hiilijalanjäljen pienenemiseen. |
Hankkeen aikana maailma sekä tapamme toimia on muuttunut radikaalisti. On siis hienoa, että hanke saatiin vietyä loppuun tuloksellisesti ja lähes tavoitteiden mukaisesti.
Ns. uuden normaalin ennustamisen hankaluudesta seuraa vaikeus luoda yksiselitteistä tiekarttaa, joka perustuisi faktoihin ja luotettavaan muuttumattomaan totuuteen. On selvää, että moottoriurheilu, radan muut toiminnallisuudet, asiakasvirtojen hallinta tapahtumatyypistä riippumatta, turismin kehittäminen ja palveluliiketoimintojen kuten ajokoulutuksen, ajoneuvokehityksen sekä ajoturvallisuuskoulutusten aloittaminen tulisi aloittaa heti, kun yhteiskunnan avautuminen antaa siihen mahdollisuuksia. Tämä pitää sisällään myös koulutusjärjestelmien integroinnin. Nämä asiat ovat kuitenkin konkreettisuudessaan niin isoja, että niiden toteutumisen aikajänteeksi voidaan ennustaa 5-10 vuotta, ennen kuin ekosysteemissä saadaan kaikki osiot liikkeelle ja operatiiviseksi. Silverstonen rata on harjoitellut tätä yli 70 vuotta.
Yhteenvetona todettakoon, että KymiRingin TKI-innovaatioekosysteemin tulee 30 vuoden päästä olla, ei enempää eikä vähempää, kuin kansainvälisesti kilpailukykyinen ja paras suomalainen moottorikäyttöisen toiminnan kehitysalusta.
Tähän jatkohankkeiden, alueellisten kehitysyhtiöiden ja julkisten toimijoiden sekä Kymenlaaksossa että Päivät-Hämeessä tulee tulevina vuosina asettaa tavoitetasonsa ja pyrkimyksensä. KymiRing ei siis ole alueellinen projekti, se on kansallinen ja voimakkaasti myös kansainvälinen.