Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75249

Hankkeen nimi: Mercatus 2021

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 5.6.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MERCATUS OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0914546-8

Jakeluosoite: Likolammentie 14

Puhelinnumero: 0400 576221

Postinumero: 70460

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite: www.mercatus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kinnunen Olli

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: olli.kinnunen(at)mercatus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 576221

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on liiketoiminnan kasvattaminen ja kannattavuuden sekä tuottavuuden tehostaminen. Toimenpiteinä hankkeessa suoritetaan merkkaamon rakennuttaminen ja käyttöönotto yrityksen varaston yhteyteen sekä kehitetään tekstiilien merkkaukseen ja varastonhallintaan liittyviä toimintatapoja. Hankkeen toisen osan muodostaa alusvaatetuotannon suunnittelu ja käynnistäminen. Lopputulemana yritys toimii laajemmalla liiketoiminta-alueella ja tarjoaa asiakkailleen paremman palvelukokemuksen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 58 820

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 44 886

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 58 820

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 44 886

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Likolammentie 14

Postinumero: 70460

Postitoimipaikka: KUOPIO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolinäkökulmaa on sovellettu yrityksen toimintaan liittyvään poliittiseen, taloudelliseen, sosiaaliseen ja teknologiseen toimintaympäristöön. Hanke ottaa huomioon mahdolliset muutokset edellä mainituissa ympäristöissä sekä niiden välilliset ja välittömät sukupuolivaikutukset.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa otetaan huomioon naisten ja miesten sijoittuminen eri tehtäviin, palkkakartoitus naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, sekä palkoista ja palkkaeroista. Hankkeessa arvioidaan sukupuolivaikutuksia ja sukupuolinäkökulma otetaan huomioon hankkeen eri vaiheissa. Lisäksi selvitetään eri sukupuolten asemaa projektin toiminta-alueella, kohdistuvatko projektin toiminnot samalla tavalla eri sukupuoliin, tarvitaanko erilaisia toimenpiteitä eri sukupuolten kannalta ja onko eri sukupuolilla erilaisia tarpeita, odotuksia ja edellytyksiä osallistua toimintoihin. Sukupuolet ovat ylipäätään edustettuina hankkeen valmistelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa on huomioitu sukupuolivaikutuksia monesta näkökulmasta mutta pääasiallinen tavoite sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ei kuitenkaan ole.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Toimintatapojen kehittymisen myötä työntekijöiden hiilijalanjälki tulee pienemään.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Merkkaamon ja sosiaalitilojen rakentamisen yhteydessä rakennuksen uudistamisessa käytetty rakennustekniikka pienentää tilojen lämmityksessä käytettävän energian määrää.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Toimintatapojen kehittymisen myötä työntekijöiden hiilijalanjälki tulee pienemään.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 0
Alusvaatetuotannossa hyödynnetään kierrätettyjä ja ympäristövaikutuksiltaan mahdollisimman haitattomia materiaaleja kuten kierrätettyä polyamidia. Polyamidia kierrätetään esimerkiksi vanhoista kalastusverkoista. Kierrätetyn polyamidin käyttö edesauttaa merien puhdistamista ja vähentää tarvetta neitseellisten materiaalien valmistamiseen mikä vähentää ympäristökuormaa. Näiden lisäksi pakkaukseen valitaan kierrätettäviä materiaaleja. Ennen kuin kemiallinen kierrätys yleistyy, jätettä syntyy erityisesti leikkuuvaiheessa ja tuotteiden elinkaaren päätyttyä. Merkkaustoiminnan käynnistäminen ei lisää merkittävästi jätteiden määrää. Materiaalien osalta kulutus lisääntyy lähinnä paperissa ja merkkauksen tukikankaissa, jotka ovat pitkälti kierrätettävissä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Alusvaatetuotannossa tehtaan valintaan vaikuttaa yhtenä tekijänä sen käyttämät energianlähteet. Todennäköisesti alalta ei löydy hiilineutraalia toimijaa, joten vaikutuksia kompensoidaan. Merkkaustoiminnan osalta ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 0
Toiminnan kasvun myötä yritys tulee käyttämään enemmän alueen palveluita, etenkin hankkeen aikana
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 0
Hankkeen pääpaino on fyysisen tuotteen toimittamisessa asiakkaalle mutta sen voi ajatella myös aineettoman palvelun kehittämishankkeena. Mercatus tarjoaa tuotteen ohella aineettoman palvelun, jossa tarve hahmotellaan yhdessä asiakkaan kanssa ja toteutetaan mahdollisimman sulavasti.
Liikkuminen ja logistiikka 4 0
Merkkaamon rakentaminen varaston kanssa samaan rakennukseen luonnollisesti tehostaa logistiikkaa ja tuotekuljetuksia. Merkattavaa tavaraa ei enää tarvitse lähettää erikseen merkkaamoon ja näin ollen hanke tukee energiatehokkuutta ja vähähiilisyyttä poistamalla yhden toimintavaiheen logistiikkaketjusta. Uuden alusvaatemerkin luominen osaltaan lisää tuotekuljetuksia ja liikkumistarvetta. Se toimii kuitenkin ekologisempana vaihtoehtona useimpiin kilpailijoihin nähden. Materiaalit hankitaan mahdollisimman läheltä tehdasta ja päästöjä hyvitetään.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Hankkeen myötä tapahtuva toimintatapojen kehittyminen ja työtilojen muokkaaminen edistävät työntekijöiden hyvinvointia. Alusvaatemerkki lisää loppukäyttäjien hyvinvointia. Hyvin istuvat ja riittävän tukevat liivit auttavat välttämään niska- ja hartiaseudun ongelmia. Lisäksi esteettinen ulkonäkö myös suuremmissa ko’oissa edesauttaa positiivisen minäkuvan muodostumisessa.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hanke lisää suoraan yrityksessä työskentelevien naistyöntekijöiden määrää merkittävästi ja alusvaateprojekti tuo tuotevalikoimaan täysin naisille suunnatun malliston. Mallisto kannustaa naisia pukeutumaan ennen kaikkea itseään varten huomioiden mukavuuden ja hyvinvoinnin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Alusvaatehankkeessa tullaan huomioimaan erityisesti eri mallisten ja näköisten ihmisten tarpeet. Vartalopositiivisuus huomioidaan laajalla kokovalikoimalla ja riittävällä tuella myös suuremmille rinnoille. Lisäksi värivalikoimassa huomioidaan loppukäyttäjien eri sävyiset ihot.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hanke ei tule vaikuttamaan kulttuuriympäristöön merkittävästi. Merkkaamo rakennetaan vanhan kiinteistön sisälle ilman, että ulkoseiniin tehdään muutoksia, joten maisema ei tule muuttumaan. Lisäksi kiinteistö sijaitsee teollisuusalueella, joten merkkaamo sopii kyseiseen ympäristöön mainiosti.
Ympäristöosaaminen 1 3
Alusvaatehanke lisää tulevien asiakkaiden ympäristötietoutta läpinäkyvyydellään, edesauttaa hiilipäästöjen kompensointia ja luo kysyntää kierrätetyille ja ympäristöystävällisille materiaaleille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke Lovanna käynistyi hyvin ja saimme julkisuutta uudelle alusvaatebrändille. Hanke brodeeraamo/merkkaamo toi lisäarvoa yrityksemme palveluille ja tuotteilemme.