Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75316

Hankkeen nimi: Western Lakeland Kanta-Häme

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2617489-3

Jakeluosoite: PL 230

Puhelinnumero: 03 6461

Postinumero: 13101

Postitoimipaikka: Hämeenlinna

WWW-osoite: http://www.hamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heidi Kerkola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heidi.kerkola(at)hamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503410263

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAVOITTEET

Western Lakeland Kanta-Häme -hankkeen tavoitteena ovat 1) pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen, 2) Visit Häme brändin vahvistaminen ja verkkosivujen kehittäminen, 3) vastuullisen matkailun kehittäminen sekä 4) Western Lakeland-toiminnan koordinointi Kanta-Hämeessä.


TOIMENPITEET

1) Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen
• Matkailuyritysten ja -toimijoiden liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen digitaalisuuteen ja markkinointiin liittyvien valmennusten avulla
• Lisätään yritysten kansainvälistymisvalmiuksia koulutuksen ja materiaalituotannon avulla
• Kehitetään vahva yrittäjäverkosto yritysvetoisen Elinvoimaa Hämeeseen yhdistyksen ja Hämeenlinnan kaupungin matkailun ekosysteemityön avulla luomalla maakunnan matkailuyrittäjien yhteinen matkailualan strategia, määrittämällä yhteisiä vuositavoitteita sekä järjestämällä yhteisiä tapahtumia ja tilaisuuksia Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seutukunnilla.
• Toimitaan aktiivisesti Kanta-Hämeen teemaryhmissä (kulttuuri, luonto ja liikunta, koulutus/special interest, kansainvälistyminen sekä kokous/tapahtumat) ja toimitaan tiedon ja osaamisen välittäjän roolissa yli kunta- ja seutukuntarajojen
• Luodaan välineitä ja keinoja matkailutoimijoiden yhteistyön lisäämiseen, kehitetään jo olemassa olevaa yhteistyötä ja vahvistetaan yhteismarkkinointia, yritysten ja muiden matkailutoimijoiden tuotekehitystä, yhteisiä Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen matkailureittejä ja päiväohjelmia.
• Kehitetään yritysten ja yritysryhmien ympärivuotisia suomalaisuutta esille tuovia ja Visit Finlandin määrittämiä arvoja tukevia matkailutuotteita ja luonto- ja kulttuurimatkailureittejä järjestämällä tuotteistamiskoulutusta palvelumuotoilun keinoin sekä lisäämällä kaikki uudet tuotteet ja palvelut Visit Häme nettisivuille.

2) Visit Häme brändin vahvistaminen sekä verkkosivujen kehittäminen (www.visithame.fi)

• Kanta-Hämeen kansainvälisen Visit Häme imagon kehittäminen viestintä- ja markkinointitoimenpiteiden avulla koko Kanta-Hämeen kattavaksi, uskottavaksi ja kaupallisuutta tulevaksi sivustoksi
• Kanta-Hämeen tunnettuuden kasvattaminen kansainvälisesti. Englanninkielisen esite- ja verkkomateriaalin tuottaminen sekä some-päivitykset jne.
• Kehitetään Visit Häme www-sivuja ja kerätään matkailuyritysten ja -toimijoiden tietoja sekä erilaisia reittejä ja pakettimatkavaihtoehtoja sivuille sekä tutkitaan mahdollisuutta hyödyntää sivustoja kaupan teon paikkana
• Lisätään muiden matkailuhankkeiden ja julkisen sektorin organisaatioiden tuottamaa sisältöä Visit Häme -nettisivuille (kuntainfo, hevosmatkailu, luonto-, terveys- ja elämys- ja kulttuurimatkailu jne.)

3) Vastuullisen matkailun kehittäminen matkailualan yrityksissä ja Kanta-Hämeessä
• Nostetaan vastuullinen matkailu kehittämiskohteeksi Kanta-Hämeessä ja käytetään olemassa olevaa vastuullisen matkailun kriteeristöä, johon matkailualan yrittäjät sitoutuvat (tavoitteena vuosittain kasvava sitoutumisaste)
• Järjestetään koulutusta ja benchmarkingmatkoja teemaan liittyen, tuodaan asiaa esille sosiaalisessa mediassa ja kannustetaan matkailualan toimijoita ekologiseen ajatteluun
• Kehitetään special interest tuotteita yhdessä yritysten ja organisaatioiden kanssa erityisesti kiertotalouteen ja vastuullisuuteen liittyen (ent. Technical visits)
• Kehitetään vastuullisen matkailun viestintää matkailuyrityksissä ja Visit Häme –sivuilla, sekä tilastoidaan ja nostetaan esille matkailun vaikutuksia alueen elinvoimaan.
• Kirjoitetaan artikkeleita ja blogea, julkaistaan aktiivisesti some-päivityksiä Kanta-Hämeen matkailuun liittyvistä asioista sekä vastuullisuudesta. Tehdään yhteistyötä yrittäjien ja muiden maakunnassa käynnissä olevien matkailutoimijoiden ja -hankkeiden kanssa.

4) Visit Finlandin koordinoiman Western Lakeland -toiminnan kehittäminen Kanta-Hämeessä
• Vahvistetaan Kanta-Hämeen aktiivista toimintaa Visit Finlandin vetämässä Lakeland suuralueyhteistyössä ja lisätään Kanta-Hämeen kansainvälistä tunnettuutta olemalla mukana isompaa Lakeland -konsortiota. Innostetaan ja aktivoidaan yrittäjiä ja maakunnan kuntia.
• Vahvistetaan Western Lakeland -toimintaa Kanta-Hämeessä Forssan, Riihimäen ja Hämeenlinnan seuduilla aluekoordinaattoreiden työn avulla. Tehdään yhteiset tavoitteet tutuiksi ja sitoutetaan matkailualan toimijat toimimaan samaan suuntaan.
• Visit Finlandin koordinoiman Western Lakeland -toimenpiteisiin osallistuminen (mm. Japanin ja Saksan kampanjat, FAM ja Press matkat, messut, esitemateriaalit, digitaaliset kampanjat, Joint Promo kampanjat jne.), tuetaan markkinoinnissa myyntiä näiltä kielialueilta.

****
MUUTOSHAKEMUS
Korona viruksen aiheuttaman pandemian vuoksi Western Lakeland Kanta-Häme -hankkeen toteutusta tarvitsee muuttaa. Koronan vaikutukset koskevat erityisesti matkailuyrityksiä, koska ihmiset peruvat lomiaan, eivät osallistu tapahtumiin ja pysyvät hallituksen ohjeiden mukaan kotona. Hallitus on sulkenut myös rajat, joten ulkomaalaiset matkailijat eivät pääse Suomeen.

Hankkeen toteutusta muutetaan kansainvälisen matkailun kehittämisestä enemmän lähimatkailun kehittämiseen. Hankkeessa muutetaan yritysten valmennukset verkkototeutuksiksi (mm. digimarkkinointi, vastuullinen matkailu). Lähimatkailun kehittäminen antaa mahdollisuuden lisätä yrityskortteja Visit Häme -sivustolle ilman, että yrityksillä on englanninkielistä materiaalia omilla sivuillaan. Hankkeessa lisätään digitaalista sisällöntuotantoa Visit Häme-sivustolle.

Visit Finland on perunut suuren osan toimenpiteistä vuodelta 2020 ja siirtänyt niitä vuodelle 2021. Visit Finlandin toimenpiteet aiheuttavat muutoksen myös ostopalveluihin. Ostoista siirretään rahoitusta palkkakustannuksiin ja hanketta jatketaan 30.6.2021 saakka.

Muutoshakemus vaikuttaa vain HAMKin budjettiin.

Hankkeeseen lisätään
Tavoite 5: Matkailuyritysten rahoitushakemusten sparraus
Tavoitteena on auttaa korona viruksesta kärsiviä yrityksiä uuden rahoituksen hyödyntämisessä. Rahoittajat ovat ilmoittaneet avustuksista, joita matkailuyrityksille tarjotaan. Hankkeessa autetaan matkailuyrityksiä hakemaan hankerahoitusta toiminnalleen.

****

TULOKSET

LYHYEN AIKAVÄLIN VAIKUTUKSIA

1) Pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen
Matkailuyritysten ja -toimijoiden liiketoimintamahdollisuudet ovat kehittyneet. Elinvoimaa Hämeeseen yhdistys on vakiinnuttanut toimintansa Kanta-Hämeen matkailun yhteistyön kärkitoimijana. Teemaryhmät ovat kehittäneet toimintaansa ammattimaisempaan suuntaan. Verkostoituminen on lisännyt eri yritysten ristiin suosittelua, yritykset ovat paremmin näkyvillä some-kanavissa. Yhteistyö tuo lisäarvoa ja matkailun ekosysteemi toimii. Yritysten osaaminen on kehittynyt erilaisten digitaalisten välineiden, tuotekehityksen, hinnoittelun yms. alueella. Yrityksillä ja yritysryhmillä on enemmän tuotteita ja palveluita tarjolla. Yritysten materiaalia on saatavilla paremmin englanniksi, markkinointi tapahtuu usealla kielellä ja tuotteet löytyvät verkosta helpommin ostettavaksi.

2)Visit Häme brändi ja www.visithame.fi verkkosivut
Visit Häme brändi on vahvistunut ja verkkosivuille on syötetty yritysten, reittien ja eri hanketoimijoiden tietoja (www.visithame.fi). Sivut ovat englanniksi ja suomeksi. Osa sisällöstä on tuotettu venäjäksi ja japaniksi. Englanninkielistä esitemateriaalia on teetetty. Kanta-Hämeen vastuullinen matkailu näkyy myös verkkosivuilla.


3) Vastuullinen matkailu
Kanta-Hämeen matkailuyritystoiminnassa on tiedostettu paremmin vastuullisen matkailun merkitys. Hankkeessa on suunniteltu special interest matkoja erityisesti kiertotalouteen ja vastuulliseen matkailuun liittyen. Hankkeessa on järjestetty benchmarkingmatkoja. Vastuullisesta matkailusta on kirjoitettu blogeja ja artikkeleita. Hankkeessa on tuotettu tilastotietoa Kanta-Hämeen matkailusta.

4) Western Lakeland
Kanta-Häme on ollut aktiivisesti mukana Visit Finlandin koordinoimassa Western Lakeland -toiminnassa. Alue on osallistunut erilaisiin kampanjoihin (joint promo, saunakampanja, rent a finn) ja ulkomaisiin messuihin ja myyntitapahtumiin. Kanta-Hämeen eri seutukunnissa on kierrätetty lehdistön ja matkanjärjestäjien ryhmiä. Western Lakeland -toimintaa on jalkautettu alueellisesti jokaiselle seutukunnalle Kanta-Hämeen alueella.

MUUTOSHAKEMUS
5)Matkailuyritysten rahoitushakemusten sparraus
-Korona viruksen aiheuttamaa liiketoiminnan supistumista on saatu hillittyä auttamalla yrityksiä eri rahoituslähteiden hyödyntämisessä.


PITKÄN AIKAVÄLIN VAIKUTUKSIA
Alueen digitaalisuuden lisääminen ja tunnettuuden kasvaminen lisäävät pitkällä aikavälillä matkailijamääriä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmä on Kanta-Hämeen matkailualan pk-yritykset, joilla on kasvuhalua ja kansainvälistymispyrkimyksiä. Matkailualaan kuuluvat mm. ravintolat, majoituskohteet, kaupat, käyntikohteet, liikennöitsijät, tapahtumanjärjestäjät, museot, kansallispuistot jne. Hankkeen kohderyhmään kuuluu myös alueen julkisia toimijoita, kuten kunnat, joilla on useita matkailukohteita omana toimintana esim. museot.

Hanke järjestää ulkomaalaisille matkanjärjestäjille ja lehdistön edustajille kiertomatkoja alueelle, joten he ovat myös kohderyhmä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat alueen muut pk-yritykset, joiden liikevaihtoon matkailijamäärien kasvu vaikuttaa positiivisesti. Kohderyhmänä ovat myös alueelle tulevat ekä verkosta lisätietoa alueesta etsivät matkailijat.

Hanke osallistuu myös ulkomaisiin messuihin ja workshopeihin, joten japanilaiset ja saksalaiset matkanjärjestäjät ja kansalaiset ovat myös kohderyhmä.

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Visit Finland ja Western Lakeland maakuntien toimijat (Päijät-Häme, Pirkanmaa, Keski-Suomi ja Kanta-Häme), jonka kanssa tehdään yhteistyötä.

Kanta-Hämeen eri asteilla opiskelevat opiskelijat tekevät hankkeessa erilaisia opinnäyte- ja harjoittelutöitä. Heitä voidaan pitää välillisenä kohderyhmänä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 269 276

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 266 327

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 384 680

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 381 529

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Forssan, Riihimäen, Hämeenlinnan

Kunnat: Riihimäki, Hämeenlinna, Tammela, Jokioinen, Ypäjä, Loppi, Forssa, Hattula, Janakkala, Humppila

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.70, joihin työllistyvät naiset 1.70

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailutoimiala on laaja ja siihen kuuluvat mm. majoitus, ravintola, liikenne (taksit, lento-, juna-, bussi- ja vesiliikenne) kulttuuri, urheilu- ja virkistyspalvelut. Hankkeessa on mukana kantahämäläisten matkailuyritysten ja –toimijoiden henkilökuntaa sekä yrittäjiä. Toimialan laajuuden vuoksi molemmat sukupuolet ovat hyvin edustettuna kohderyhmässä. Asiantuntijoina ja luennoitsijoina hankkeessa käytetään sekä miehiä, että naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Molemmilla sukupuolilla on yhtäläinen mahdollisuus osallistua hankkeen järjestämiin tapahtumiin ja koulutuksiin. Sukupuolten tasaarvo huomioidaan hankkeessa. Hanketta arvioidaan maksatushakemuksen yhteydessä ja jos huomataan poikkeamia sukupuolten välisessä osallistumisessa, voidaan toimintaa kehittää ja suunnata markkinointi erityisesti sille sukupuolelle, joka on osallistunut vähemmän.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toiminta ei tähtää eikä vaikuta sukupuolten tasa-arvon edistämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 8
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 4 4
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen tavoitteena on pk yritysten liiketoiminnan kehittäminen ja vastuullinen matkailu.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa kehitetään pk yritysten ja verkostojen uusia tuotteita ja palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella. Digitaalisuuden kehittäminen sisältyy myös hankkeen toimenpiteisiin ja sillä on merkitystä saavutettavuuteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Pk yritysten kasvu ja liiketoiminnan kehittyminen lisää hyvinvointia. Lisäksi verkostoituminen eri toimijoiden kesken vahvistaa yhteis¨llisyyttä.
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Hanke tuottaa ajankohtaista koulutusmateriaalia, joka julkaistaan hankkeen nettisivuilla ja on avoimesti saatavilla kaikille kiinnostuneille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hankkeessa edistetään verkostoitumista, joka vahvistaa yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 8 8
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella. Kulttuuriympäristö otetaan huomioon vastuullisessa matkailussa.
Ympäristöosaaminen 8 8
Hankkeen tavoitteena on vastuullisen matkailun kehittäminen alueella. Ympäristöosaaminen liittyy vahvasti vastuulliseen matkailuun.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Western Lakeland Kanta-Häme-hanketta toteutettiin 2,5 vuotta 1.6.2019-31.12.2021. Hankkeen päätavoitteina oli
1. Matkailualan pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen
2. Häme brändin vahvistaminen ja visithame.fi verkkosivujen kehittäminen
3. Vastuullisen matkailun kehittäminen
4. Kansainväliseen markkinointiin keskittyvän Western Lakeland toiminnan koordinointi Kanta-Hämeessä ja
5. Matkailuyritysten rahoitushakemusten sparraus koronakriisissä

Edellä mainittujen tavoitteiden toteuttamiseksi suoritettiin toimenpiteitä yhteistyössä alueen toimialan yritysten, kuntien, Elinvoimaa Hämeeseen yhdistyksen sekä muiden sidosryhmien kanssa. Hankkeen eri toimenpiteisiin, kuten valmennuksiin, webinaareihin, tapahtumiin ja työpajoihin osallistui yhteensä 340 organisaatiota (josta 251 yrityksiä).

Hankkeen verkkosivuille on koottu tavoitteet, tulokset, valmennuksia ja muuta hankkeeseen liittyvää materiaalia. Verkkosivun osoite on www.hamk.fi/lakeland. Merkittävä osa hankkeen tuloksia on nähtävillä Visit Häme verkkosivuilla (www.visithame.fi) sekä sen eri digitaalisilla kanavilla (Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn, Flickr, TripAdvisor, Koko Travel, DataHub jne.)

1. Matkailualan pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen

Hankkeessa järjestettiin kattavasti monipuolisia valmennuksia sekä webinaareja eri teemoilla kuten digitaalisista näkyvyyskanavista, vastuullisesta matkailusta ja sen kehittämisestä yrityksissä, verkkokaupoista, markkinoinnista sekä Visit Finlandin kehittämän DataHub järjestelmän käytöstä yrityksien näkökulmasta.
Hankkeessa toteutettiin myös mm. tuotetyöpajoja ja workshoppeja yrityksille. Yrityksien kanssa on toteutettu yhteistyössä uusia tuotteita tarjolle kansainvälisille matkanjärjestäjille.
Infotilaisuuksia on pidetty yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ja luotu näissä kontakteja. Lisäksi hankkeessa on verkostoiduttu aktiivisesti matkailualan toimijoiden kanssa vahvistaen näin matkailun ekosysteemiä Kanta-Hämeessä. Tätä on toteutettu mm. maakunnan matkailuhankkeiden yhteisten palaverien myötä, joita Western Lakeland Kanta-Häme-hanke on järjestänyt kerran kuukaudessa. Verkostoitumiseen on liittynyt myös vahvasti Kanta-Hämeen eri teemaryhmissä työskentely, joista kv-teemaryhmän vetäminen on ollut hankkeen vastuulla.
Hanke järjesti valmennuksia, tapahtumia, webinaareja sekä työpajoja yhteensä 69 kappaletta. Näissä oli mukana 340 organisaatiota ja osallistumiskertoja oli yhteensä 1 398.

Hanke on ollut mukana maakunnan matkailun strategiatyössä. Tästä tilattiin yhteistyössä Hämeen liiton kanssa selvitystyö. Lopputulemana maakunnallista matkailua kehitetään hankkeen päätyttyä yhteistyössä seutukuntien kanssa.

2. Häme brändin vahvistaminen ja visithame.fi verkkosivujen kehittäminen

Hankkeessa toteutettiin verkkosivujen muutostyö gotavastia.fi sivustosta visithame.fi sivustoksi. Työ sisälsi myös uudistuneen ilmeen. Visit Häme brändi-ilmeen suunnittelu toteutettiin yhteistyössä Hämeen liiton ja Elinvoimaa Hämeeseen ry:n kanssa. Uudet verkkosivut julkaistiin 8.1.2020, jonka jälkeen ryhdyttiin toteuttamaan Visit Häme brändäystä.
Visit Häme imagoa on kehitetty koko Kanta-Hämeen kattavaksi, uskottavaksi ja kaupallisuutta tukevaksi sivustoksi. Brändäystä on toteutettu myös vahvasti Kanta-Hämeen tunnettuuden kasvattamiseksi kansainvälisesti, erityisesti Saksan ja Japanin markkinoilla.
Hankkeessa on luotu merkittävissä määrin sisältöjä Visit Häme sivustolle. Nämä sisältävät mm. hakukoneoptimoituja blogikirjoituksia suomeksi (63 kpl) sekä englanniksi (43 kpl).
Visit Häme sivuilla on lisätty yrityksien näkyvyyttä tuomalla siellä esille heidän esittelyitänsä ja tarjoamia mahdollisuuksia matkailijoille eri kieliversioina.
Näkyvyyden lisäämiseen on oleellisena osana liittynyt sosiaalisen median julkaisut (Instagram, Facebook) sekä erilaiset kampanjat mm. Local Tips, Vastuullisuusteko Häme sekä Hämäläistä onnellisuutta etsimässä kampanjat.
Hankkeessa on toteutettu yhteismarkkinointia ja tuotettu esitemateriaalia yhdessä muiden Western Lakeland toimijoiden kanssa (Visit Lahti, Visit Tampere ja Visit Jyväskylä). Näissä on toteutettu mm. Western Lakeland tuotemanuaali sekä Four seasons of Lakeland -markkinointivideo.
Visit Häme sivuja on kehitetty teknisesti hankkeen aikana. Sivuille on integroitu Avoin Häme -hankkeen toteuttama avoimeen dataan perustuva Häme Events tapahtumakalenteri. Lisäksi syksyllä 2021 Visit Häme sivuilla otettiin käyttöön Visit Finlandin kehittämä DataHub tietokanta.

3. Vastuullisen matkailun kehittäminen

Hankkeessa nostettiin vastuullinen matkailu maakunnan kehittämiskohteeksi. Hankkeessa onkin kehitetty vastuullisen matkailun viestintää, joka on huomioitu kattavasti mm. verkkosivuilla, esitemateriaaleissa, esityksissä, kampanjoissa (mm. Roskaton Häme) sekä muilla hankkeen digitaalisilla kanavilla, kuten Instagramissa ja Facebookissa.
Alue on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland ohjelmassa (STF). Hankkeessa on edetty STF-polulla suorittaen alueorganisaation STF-merkkiä. Työhön on sisältynyt mm. kehittämissuunnitelman laatimista. STF-merkin suorittaminen alueorganisaatiolle toteutunee myöhemmin hankkeen päätyttyä seutukuntien yhteistyönä.
Hanke on kannustanut alueen yrityksiä myös mukaan STF-ohjelmaan. Mukana ohjelmassa alueelta on nyt 13 yritystä, joista neljä on saanut STF-merkin. Hanke on kartoittanut polulla olevien yrityksien tilannetta ja sparrannut näitä polulla eteenpäin.
Vastuullisuusvalmennuksia järjestettiin yhteensä kuusi kappaletta matkailualan yrityksille yhteistyössä Visit Finlandin kanssa.
Hankkeessa on ollut kaksi harjoittelijaa kehittämässä vastuullista matkailua ja vastuullisuuden näkyväksi tekemistä niin verkkosivuilla kuin STF-ohjelman mukaisen polun edistämisessä Visit Häme alueorganisaatiomerkin saavuttamiseksi. Yhtenä tuloksena syntyi myös Vastuullisuus joulukalenteri, joka toteutettiin joulukuussa 2020.
Hankkeessa on valmistunut kaksi opinnäytetyötä vastuullisuuteen liittyen.

4. Kansainväliseen markkinointiin keskittyvän Western Lakeland toiminnan koordinointi Kanta-Hämeessä

Hankkeessa on tehty hyvin tiivistä ja onnistunutta yhteistyötä Visit Finlandin Western Lakeland toimijoiden kesken (Visit Tampere, Visit Jyväskylä, Visit Lahti). Yhteistyötä on tehty erilaisten kampanjoiden, esitteiden, FAM vierailujen ja myyntitilaisuuksien (messut, online sales) puitteissa kansainvälisillä markkinoilla.
B2B myynninedistämistä on toteutettu FAM matkojen (5 kpl) ja myyntitapahtumien (22 kpl) kuten messujen, virtuaalitapaamisten ja online sales tapahtumien kautta.
B2C houkuttelevuuden edistämistä (8 kpl) on toteutettu lehdistö ja mediavierailuiden kautta. B2C kampanjoita (3 kpl) on myös toteutettu hankkeen puitteissa sisältäen mm. Rundreisen, Fintouring ja Outdooractive kampanjat.

5. Matkailuyritysten rahoitushakemuksen sparraus

Sparrausta on tehty hankkeessa uutiskirjeiden kautta. Lisäksi eri rahoitusmahdollisuuksista on tiedotettu Visit Häme -sivuilla.


HANKKEEN ONNISTUMISESTA

Hanke on palautteiden ja hanketiimin itsearvioinnin mukaan onnistunut hankesuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamisessa haasteellisista olosuhteista huolimatta. Tavoitteet on saavutettu ja hankkeelle myönnetty budjetti on käytetty maakunnan matkailun kehittämiseen. Hankkeessa on tehty suuri määrä konkreettisia toimenpiteitä ja sen eri toimenpiteisiin on osallistunut runsas joukko matkailualalla toimivia yrityksiä ja organisaatioita.

Hankkeen toimenpiteitä on pidetty hyödyllisinä ja tuloksia konkreettisina, kuten Visit Häme sivuston kehittäminen, sisältöjen toteuttaminen ja tekniset toteutukset sivuilla. Myös monipuoliset ja runsaat valmennukset ovat saaneet paljon kiitosta.

Hankkeen myötä toteutettu maakunnan matkailun näkyvyys on lisääntynyt ja sen markkinoimat kohteet sekä yrityksien palvelut ja tuotteet ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisesti matkanjärjestäjien keskuudessa. Tässä merkittävänä yhteistyökumppanina on ollut Visit Finlandin Western Lakeland toimijat ja heidän kanssansa yhteistyössä toteutetut toimenpiteet kansainvälisillä markkinoilla.

Hankkeessa toteutetut toimenpiteet ja tulokset tulevat säilymään ja näkymään jatkossakin hankkeen päätyttyä hankesivuilla, mutta myös Visit Häme sivuilla ja sen digitaalisilla kanavilla (YouTube, Flickr, Facebook, Instagram, LinkedIn, TripAdvisor, KokoTravel jne.). Lisää hankkeesta ja sen tuloksista löytyy hankesivuilta osoitteesta www.hamk.fi/lakeland sekä Visit Hämeen sivustolta osoitteesta www.visithame.fi.

Hanke on selviytynyt haasteista kuten henkilöstövaihdoksista sekä Covid-19 aiheuttamista rajoituksista reagoimalla muutoksiin ketterästi. Tilanteet ovat vaatineet fokuksen muuttamista kuitenkin tehden asioita hankesuunnitelman mukaisesti ja toisaalta laajentamaan niitä kattamaan toimenpiteitä myös kotimaan matkailun markkinointiin. Rahoittajalta saatiin jatkoaika hankkeen toteuttamiseen, joka oli välttämätöntä Covid-19 tuomien rajoituksien vuoksi.

Kokonaisuudessaan voidaan sanoa, että hanke on ollut onnistunut. Sen tulokset jäävät elämään ja niitä jatketaan seutukunnallisena yhteistyönä. Kehittämiseen jatkossa osallistuvat myös matkailualan hankkeet. Seutukunnat ja hankkeet jatkavat yhteistyöllä toimintaa maakunnassa hyvällä ja aktiivisella otteella.