Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75351

Hankkeen nimi: IPaWa- Innovatiivinen pysäköinti ja hulevesien hallinta joustavassa ja älykkäässä kaupungissa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2019 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245895-5

Jakeluosoite: Pentti Kaiterankatu 1

Puhelinnumero: +358 294 48 0000

Postinumero: 90014

Postitoimipaikka: Oulun yliopisto

WWW-osoite: http://www.oulu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekka Rossi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Apulaisprofessori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pekka.rossi(at)oulu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 294 48 4395

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kaupunkien pysäköintiongelmien tiedetään lisäävän liikenneruuhkia, kuljettajien turhautumista ja kasvattavan
polttoainekulutusta. Lisäksi menetetty aika pysäköinnin kanssa johtaa taloudellisiin menetyksiin. Samalla ihmisten liikkumistapojen ja tottumusten muutokset vaikuttavat kaupunkirakenteen toimivuuteen. Autopaikoituksen tuleva järjestäminen vaikuttaa tiivistyvien kaupunkien kehittämiseen sekä asumisen kustannuksiin. Ja suuremmassa mittakaavassa ilmastomuutos on merkittävin kaupunkirakenteen kehittämiseen vaikuttava tekijä, joka tulee huomioida tulevaisuudessa entistä tarkemmin.

IPaWA eli "Innovatiivinen paikoitus ja hulevesien hallinta joustavassa ja älykkäässä kaupungissa" on Oulun yliopiston johtama tutkimushanke, jossa selvitetään autopaikoituksen, joustavan kaavoituksen ja hulevesien hallinnan vuorovaikutusmekanismi Oulun kaupungissa kolmessa tutkimuskohteessa. Hankkeessa selvitetään yhdyskuntasuunnittelun eli kaavoituksen keinoin ilmastonmuutoksen sopeutumisen keinoja. Hulevesien hallinta ja paikoituksen määrä/ laatu määritellään kaavoituksessa, joten hanke tarkastelee syy-seuraussuhdetta kokonaisvaltaisesti. Hankkeen päätavoitteena on arvioida taajamatulvien, autopaikoituksen sekä kaavoituksen laadulliset ja toiminnalliset vaikutukset toisiinsa sekä tuottaa digitaalinen ratkaisu asiakokonaisuuden hallintaan. Kokonaisuuden hallinnan ratkaisuksi esitetään sähköistä autopaikkarekisteriä, jonka malli hankkeessa luodaan.

Kokonaisuuden hallinnan lähtökohdaksi otetaan maankäyttö- ja rakennuslain säädökset kaavoitusmonopolista ja laadittavista kaavoista, erityisesti asemakaavoista. Kaupungilla on vastuu hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. Asemakaavoissa määrätään myös kiinteistökohtaisista velvoitepaikoista. Kiinteistökohtaiset autopaikat ja rakenteellinen pysäköinti vähentävät hulevesien luonnollista imeytymistä kaupunkirakenteessa. Kaupunki päättää autopaikkanormeista ja sillä on ensisijainen toteuttamisvastuu yleisistä paikoitusalueista. Kaupungin toimivalta tehdä velvoittavia päätöksiä ja edistää muutoksia, on keskeinen lähtökohta esitetylle kokonaisvaltaiselle ratkaisulle ja siitä syntyvälle liiketoiminnalle.

Hanke jakautuu viiteen työpakettiin, jotka käsittelevät tutkimuksen eri osakokonaisuuksia kaavoituksesta, hulevesien hallinnasta ja älykkäistä ratkaisuista, jotka muodostavat kokonaisvaltaisen ratkaisun. Hankkeessa kehitetään kaksi uutta toimintatapaa paikoituksen hallinnoimiseksi; resilientti eli joustava kaavoitusperiaate ja sähköinen autopaikkarekisteri. Resilienttiä kaavoitusperiaatetta ja sähköistä autopaikkarekisteriä pilotoidaan ja demonstroidaan valituilla eri tyyppisillä tutkimusalueilla; a) uudisrakentamisen alue, b) täydennysrakentamisen alue, c) äkillisen muutoksen alue, esim. rakennustyömaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmänä on Oulun kaupunki, joka vastaa maankäyttö- ja rakennuslain nojalla kaavoituksesta, kaavojen toteuttamisen valvonnasta, autopaikoituksen mitoituksesta ja yleisten autopaikkojen toteuttamisesta sekä hulevesijärjestelmästä ja hulevesiä koskevien säädösten toteuttamisesta. Kaupungin organisaatiossa kohderyhmänä ovat:
- Kaavoitus
- Rakennusvalvonta
- Yhdyskuntatekniikka

Hankkeen toinen pääkohderyhmä on kaikki kiinteistöjen omistajat ja haltijat, jotka ovat maankäyttö- ja rakennuslain säädösten mukaisesti toteuttaneet asemakaavassa esitetyn hankkeen ja siihen liittyvät velvoitepaikat. Tarkemmin määriteltynä kohderyhmään kuuluvat:
- Autopaikan omistajat/haltijat
- Rakennusliikkeet
- Yritykset, joiden toimipaikkoihin liittyy paikoitusta
- Asukkaat, matkailijat, työssäkäyvä väestö, palvelujen käyttäjät

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat kiinteistön omistajat, haltijat sekä kiinteistöllä rakennushankkeita toteuttavat toimijat, joiden tulee maankäyttö- ja rakennuslain 103 e §:n nojalla vastata kiinteistönsä hulevesien hallinnasta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Digitaalisia palveluja tuottavat yritykset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 296 723

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 294 256

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 353 891

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 351 245

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali. Hankkeen toteuttajan on Oulun yliopisto ja hankkeeseen osallistuu miehiä ja naisia erityisosaamisensa ei sukupuolijakauman näkökulmasta.Hankkeen tavoitteet resilientti kaavoitus ja digitaalinen autopaikkarekisteri ovat sukupuolineutraaleja, kaikkia yhdyskunnan toimijoita ja asukkaita palvelevia toimitamalleja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali.Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvo, joten sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeessa valtavirtaistamalla eli huomioimalla sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen muiden tavoitteiden ohella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali. Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeessa tasa-arvoa edistetään valtavirtaistamalla (integroimalla) sukupuolinäkökulma projektin toimintaan kaikissa vaiheissa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 8
Resilientti kaavoitus, hulevesien hallinnan parantuminen ja digitaalinen autopaikkarekisteri ovat edellytys vähähiilisemmän ja resurssiviisaan yhdyskuntarakenteen kehittämiselle. Tehokkaampi olemassa olevan yhdyskuntarakenteen käyttö ja oikein kohdennettu uusien paikoitusrakenteiden määrä ja sijainti vähentävät uusien luonnovarojen käyttöä ja tehostavat olemassa olevien rakenteiden kestävää käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 10
Resilientti kaavoitus vaikuttaa välittömästi toteutuessaan ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähenemeiseen. Aluekohtaiset erot, ajalliset erot sekä ihmisten käyttäytymisen huomioiva autopaikkarekisteri vähentää yhdyskuntarakenteen palvelujen tyhjäkäyntiä. Käytönaikaiset kustannukset ovat elinkaaren aikaisista kustannuksista merkittävimmät ja siten hanke vaikuttaa suoraan elinkaaren aikaisiin kustannuksiin ja ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien hallintaan.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 9
Reslientti kaavoitus ja digitaalinen autopaikkarekisteri mahdollistavat hulevesien imeyttävien pintojen lisäämisen kaupunkirakenteessa. Nämä imeyttävät pinnat ovat tärkeitä kaupunkiluonnon pienalueita ja edistävät siten merkittävästi luonnon monimuotoisuuden lisääntymistä tiivistyvässä taajamarakenteessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 10
Hulevesien parempi aluekohtainen hallinta vaikuttaa oleellisesti pintavesien ja pohjaveden laatuun. Digitaalinen autopaikkarekisteri vähentää turhaa liikennettä ja siten vaikuttaa merkittävästi pohjoisen kaupungin (Oulun) ilmanlaatuun.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 3 5
Tutkimuskohteet ovat osaksi Oulujoen suiston Natura 2000- verkoston vaikutusalueella. Hulevesien hallinan parantuminen vaikuttaa siten kohtuullisesti myös Natura 2000-alueeseen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 10
Joustava kaavoitus ja digitaalinen autopaikkareisiteri vähenetävät materiaalihukkaa sekä energiankulutusta sekä liikenteessä että paikoitusrakenteissa. Toisaalta vajaassa käytössä olevat rakenteet saadaan parmmin käyttöön alueilla, joissa paikoista on aika-ajoin lisääntynyttä kysyntää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 7
Digitaaliset ratkaisut voidaan toteuttaa uusiutuvilla energiamudoilla kaupungin ja toimijoiden valitsemien periaatteiden mukaisesti.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 10
Autopaikoitus on keskeinen elinkeinorakenteen kehittämiseen vaikuttava tekijä. Rakentamisessa paikoituskustannukset ja paikoitustarjonta ovat hankkeiden käynnistymistä määrittävä tekijä. Paikoitukseen ja asumiseen liittyvät yritykset voivat kehittää tuotekonseptejaan autopaikkarekisterin avulla avoimen rajapinnan kautta. Hulevesien hallinan tehostuminen vähentää tarpeettomia investointeja yhdyskuntarakenteessa. Autopaikoituksen koordinointi kuuluu kaavoituksesta vastaavalle toimijalle eli kaupungille. PPP-suhteet ovat erityisen merkittäviä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 10
Hankkeen tuloksena syntyvät tuotteet eli resilientti kaavoitus ja digitaalinen autopaikkarekisteri mahdollistavat aineettomien tuotteiden, kuten applikaatioiden ja palvelujen kehittämisen.
Liikkuminen ja logistiikka 6 10
Hanke kohdentuu suoraan liikkumiseen kokonaisvaltaisesti. Tutkimusalueen liikkumiskäyttäytyminen voidaan ennakoida ja vaikutukset voidaan arvioida reaaliaikaiseti.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 10
Hulevesien hallinnan parantuminen edistää asukkaiden hyvinvointia; omaisuuteen kohdistuvat riskit voidaan hallita paremmin ja elinympäristön laatu paranee taajamavihreän lisääntyessä. Täydennysrakentamisessa voidaan paikoitus suunnitella paremmin ja hulevesien hallinta on osa elinympäristön laatua. Joustava kaavoitus mahdollistaa kiinteistöä laajemman tarkastelun ja ympärisössä olevien rakenteiden järkevän käytön.
Tasa-arvon edistäminen 4 10
Kaikilla on yhdenmukaiset mahdollisuudet hyötyä hankkeen tuloksista.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 7
Jakamistalouden periaatteiden mukaisesti myös asukkaat / autopaikan halitija/ omistajat voivat kehittää liiketoimintaan perustuvia malleja. Yritykset eivät ole ainoa edunsaaja.
Kulttuuriympäristö 7 10
Täydennysrakentamisessa kulttuuriympäristön arvoja voidaan ottaa huomioon paremmin kun hankken tulosten avulla voidaan siirtyä kiinteistökohtaisesta tarkastelusta alueelliseen (ihmisten reaalinen toimintasäde) tarkasteluun. Erityisen herkkien alueiden suojelu on helpompaa kuin perinteisessä kaavoituksessa.
Ympäristöosaaminen 4 10
Lisääntyvä tonttikohtainen/ aluekohtainen hulevesien hallita lisää asukkaiden ympäristötietoisuutta ja mahdollisuttta osallistua kaupunkivihreän tuottamaan ympäristökokemukseen. Digitaalinen autopaikkarekisteri mahdollistaa myös ympäristöön liittyvien seurantatietojen keräämisen ja siten käyttäjien ympäristötietoisuus lisääntyy.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kaupunkien pysäköintiongelmien tiedetään lisäävän liikenneruuhkia, kuljettajien turhautumista ja kasvattavan polttoainekulutusta. Lisäksi menetetty aika pysäköinnin kanssa johtaa taloudellisiin menetyksiin. Samalla ihmisten liikkumistapojen ja tottumusten muutokset vaikuttavat kaupunkirakenteen toimivuuteen. Autopaikoituksen tuleva järjestäminen vaikuttaa tiivistyvien kaupunkien kehittämiseen sekä asumisen kustannuksiin. Ja suuremmassa mittakaavassa ilmastomuutos on merkittävin kaupunkirakenteen kehittämiseen vaikuttava tekijä, joka tulee huomioida tulevaisuudessa entistä tarkemmin.

Oulun yliopiston johtamassa IPaWa -tutkimushankkeessa selvitettiin, autopaikoituksen, joustavan kaavoituksen ja hulevesien hallinnan vuorovaikutusmekanismeja kolmessa eri tutkimuskohteessa. Hankkeessa selvitettiin yhdyskuntasuunnittelun eli kaavoituksen keinoin ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinoja. Hulevesien hallinta ja paikoituksen määrä/laatu määritellään kaavoituksessa, joten hanke tarkasteli syy-seuraussuhdetta kokonaisvaltaisesti. IPaWa -hankkeen tutkimuskohteena oli kolme erityyppistä tutkimusaluetta, jotka sijaitsevat Oulun kaupungissa; a) uudisrakentamisen alue, b) täydennysrakentamisen alue ja c) äkillisen muutoksen alue. Tutkimusalueet sijaitsevat Oulun yleiskaavan mukaisella kaupunkirakenteen tiivistämisvyöhykkeellä ja niitä koskevat kaupunginhallituksen vuonna 2018 hyväksymät uudet pysäköintinormit.

Hankkeessa kehitettiin kahta uutta toimintatapaa paikoituksen hallinnoimiseksi; 1) sähköinen autopaikkarekisteri ja 2) resilientti kaavoitusperiaate. Hankkeen tuloksilla voidaan vähentää liikkumistarvetta ja hajautuvaa kaupunkirakennetta sekä parantaa asumisen energiatehokkuutta ja teknologioita. Myös paikoituksen elinkaaren aikaiset ympäristökustannukset voidaan ottaa paremmin huomioon muuttuvassa tilanteessa. Sähköinen autopaikkarekisteri ja resilientti kaavoitusperiaate edistävät kysyntä- ja käyttäjälähtöisyyttä sekä vähähiilisyyttä, ja molempia pilotoitiin ja demonstroitiin kohdealueilla. Resilientin kaavoituksen osana tarkasteltiin myös paikoituksen roolia hulevesien hallinnassa ja esitettiin vaihtoehtoja paikoituksen ja hulevesiratkaisujen yhdistämisille koekohteissa.