Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75372

Hankkeen nimi: Mikkelin seudun kuntailmasto 2050

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0165116-3

Jakeluosoite: Maaherrankatu 9-11

Puhelinnumero: 015-1941

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Pasonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ympäristöpäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.pasonen(at)mikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-7944715

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomi on ilmastopolitiikassaan sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin ja EU:n lainsäädäntöön, joita toimeenpannaan kansallisella lainsäädännöllä ja kansallisella energia- ja ilmastostrategialla. Kansallisessa ilmasto- ja energiastrategiassa todetaan, että julkisen sektorin eli valtion ja kuntien on syytä ottaa merkittävämpi rooli oman toimintansa, investointiensa ja hankintojensa kestävyyden edistämisessä. Ilmastopolitiikan päästövähennystavoitteet edellyttävät merkittäviä panostuksia erityisesti kaupunkiseutujen maankäytön, asumisen, liikenteen, energiantuotannon ja –kulutuksen kehittämiseen. Ilmastotyön haasteet eroavat kuntien välillä ja kunnilla on edelleen paljon hyödyntämätöntä potentiaalia siinä, millaisia vaikutustapoja ne hyödyntävät ilmastotyössään. Kunnille on tarjolla paljon erilaisia tukiverkostoja sekä rahoitusta ilmastotyön tukemiseen mutta erityisesti pienemmillä kunnilla on haasteena organisoida ja resursoida ilmastotyötä kunnassa. Erityisesti pienemmissä kunnissa ei välttämättä ole asiantuntemusta erilaisten ratkaisujen ilmastovaikutuksista eikä toisaalta riittävästi tietämystä tukimahdollisuuksista ilmastoystävällisten ratkaisujen ja kokeilujen rahoittamiseen. Etelä-Savon maakuntaliiton kokoamassa Etelä-Savon ilmastopolitiikan toteuttamisen tilannekatsauksessa todetaan, että Etelä-Savon kuntien ilmastotyön edistäminen ei ole onnistunut eikä Etelä-Savon kunnilla ole Mikkeliä lukuun ottamatta omaa ilmasto-ohjelmaa. Ongelmia on sekä tietoisuudessa, tietoisuuden jalostamisessa toiminnaksi ja päätöksen teon välineeksi ja resurssien riittävyydessä.

Mikkelin seudun kuntailmasto 2050 -hankkeen tavoitteena on edistää ilmastotyötä Mikkelin seudun kunnissa ja kannustaa kuntia kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin ja vähähiilisiin ratkaisuihin. Samalla hankkeessa tuotetaan ajantasaista tietoa Mikkelin seudun kuntien kasvihuonekaasupäästöistä, päästöjen jakautumisesta eri sektoreiden välillä ja päästöjä sitovista nieluista yhteistyössä muiden käynissä olevien hankkeiden kanssa. Hankkeen tavoitteena on lisätä kuntien tietoisuutta eri toimintojen ilmastovaikutuksista ja kannustaa kuntia ennakkoluulottomiin vähähiilisiin kokeiluihin ja demonstraatioihin tarjoamalla tietoa hyvistä vähähiilisistä käytännöistä ja kokeiluista ja kokeilujen rahoitusmahdollisuuksista. Konkreettisina toimenpiteinä hankkeessa perustetaan Mikkeliin ilmastopolku, joka toimii ilmastokasvatuksen välineenä erityisesti koululaisille mutta myös muille kuntalaisille, sekä laaditaan Mikkelin seudun kunnille yhteistyössä viranhaltijoiden, kuntien liikelaitosten, päättäjien ja sidosryhmien kanssa ilmasto- ja energiaohjelmat, jotka luovat suuntaviivat kuntien ilmastotyölle pitkälle tulevaisuuteen. Tavoitteena on, että laajapohjaisella yhteistyöllä Mikkelin seudun kunnille laadittavat ilmasto-ohjelmat toimivat pilottina maakunnalliselle ilmastotyölle. Ilmasto-ohjelmat toteutetaan kuntakohtaisesti mutta kasvihuonekaasupäästöjä ja hiilinieluja tarkastellaan Mikkelin seudulla kokonaisuutena yksittäistä kuntaa laajemmin siten, että seudulliset tavoitteet toimivat suunnannäyttäjänä kuntakohtaisille ilmastotavoitteille. Koska kunnat toimivat päätöksen tekijöinä useissa ilmastoon vaikuttavissa asioissa (maankäyttö, liikenne, energiantuotanto, hankinnat), on tärkeää saada kunnat sitoitumaan riittävän kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin ja toimenpiteisiin niihin pääsemiseksi, ja saada ilmastotyö näkyväksi ja kaikkia kunnan toimintoja läpileikkaavaksi niin pienemmissä kuin isommissakin kunnissa. Kuntakohtaisten ilmastotavoitteiden asettelussa ja niihin tähtäävien toimenpiteiden määrittämisessä hyödynnetään Hiilivapaa Etelä-Savo -hankkeen tutkimustuloksia Etelä-Savon hiilitaseesta, ja vireillä olevan Päästötön liikenne Mikkelin seudulla 2040 -hankkeen linjauksia liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävistä ratkaisuista Mikkelin seudulla alueelliset erityispiirteet huomioon ottaen.

Hanke toteutetaan Mikkelin seutukunnissa vuosien 2019-2021 aikana.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Seudun kunnat ja alueen toimijat. Kunnista hankkeessa mukana ovat Mikkelin lisäksi Hirvensalmi, Mäntyharju, Pertunmaa, Kangasniemi, Juva ja Puumala. Mikkelin osalta hankkeessa ovat mukana myös Mikkelin Vesilaitos, Metsäsairila Oy ja Etelä-Savon Energia Oy. Hankkeen alkuvaiheessa kartoitetaan merkittävimmät kunkin kunnan kanssa yhteistyötä tekevät yritykset ja muut yhteistyötahat ja pyritään inregroimaan nämä mukaan kuntien ilmastotyöhön.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueen asukkaat ja matkailijat. Hankkeessa perustettava ilmastopolku laaditaan sekä suomen- että englanninkielisenä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 124 894

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 120 635

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 169 420

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 165 890

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Puumala, Kangasniemi, Pertunmaa, Mikkeli, Hirvensalmi, Mäntyharju

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Maaherrankatu 9-11

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa pyritään edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa mutta se ei ole hankkeen pääasiallinen tarkoitus.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtäävät ratkaisut edistävät myös luonnonvarojen kestävää käyttöä. Esim. hiilinielujen tarkastelu edesauttaa metsien kestävää käyttöä kunnissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Kuntien ilmasto-ohjelmissa otetaan kantaa myös ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien torjumiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 9
Ilmastonmuutoksen torjuminen edistää luonnon monimuotoisuutta pohjoisten eliölajien osalta. Metsien hiilivarannon huomioiminen kuntien metsien käytössä vähentää varttuneiden metsien hyödyntämistä ja edistää sitä kautta luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Kuntien ilmasto-ohjelmilla tähdätään ratkaisuihin, jotka hillitsevät ilmastonmuutosta ja näin ollen vähentävät ilmastonmuutoksen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia esim. pintavesiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 6 6
Mikkelin Kalevankankaalle (Natura-alue) perustettava ilmastopolku välittää tietoa ilmastonmuutoksen aiheuttamista muutoksista alueen eläimistolle ja kasvillisuudelle ja keinoista, joita jokainen kuntalainen voi näiden muutosten hillitsemiseksi tehdä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Materiaalitehokkuus on yksi keinoista vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 10 10
Uusiutuvien energianlähteiden käytön lisääminen kunnissa on yksi hankkeen keskeisimmistä tavoitteitsta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Kuntia kannustetaan kilpailuttamaan hankintoja siten, että ne ohjaavat yrityksiä kestävään kehitykseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen edistäminen kunnassa ja toimintaympäristön luominen aineettomille tuotteille ja palveluille edistää hiilineutraaliin yhteiskuntaan pyrkimisen tavoitetta.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Mikkelin seudulla liikenteen päästöt ovat merkittävän CO2-päästöjen lähde. Hankkeessa pyritään löytämään ratkaisuja, joilla voidaan pienentää liikenteen päästöjä alueelliset erityispiirteet huomioiden yhteistyössä Päästötön liikenne Mikkelin seudulla -hankkeen kanssa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Ilmastonmuutoksen tuomat ongelmat ovat riski myös suomalaisten hyvinvoinnille. Hillitsemällä ilmasntonmuutosta voidaan vähentää näitä riskejä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 9 8
Hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena on välittää kuntalaisille tietoa ilmastonmuutoksesta, sen vaikutuksista ja keinoista hillitä ilmastonmuutosta sekä kannustaa kuntia vähähiilisyyttä edistäviin kokeiluin mm. tarjoamalla tietoa muualla tehdyistä hyvistä kokeiluista ja hyvistä käytännöistä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke alkoi marraskuussa 2019, kun hankkeeseen palkattu ilmastokoordinaattori aloitti tehtävässä. Hankkeen aikana hankkeelle haettiin jatkoaikaa vuoden 2021 loppuun saakka.
Hankkeen tavoitteena oli lisätä kuntien viranhaltijoiden, liikelaitosten, päättäjien, kuntalaisten ja mahdollisten
sidosryhmien tietoisuutta kunnan toimintojen ja päätösten ilmastovaikutuksista ja vauhdittaa Mikkelin seudun
kuntien ilmastotyötä. Konkreettisina tavoitteina oli laatia hankkeessa mukana oleville seitsemälle Mikkelin seudun kunnalle ilmasto-ohjelmat, ja perustaa ilmastokasvatusta tukeva ilmastopolku Mikkelin Kalevankankaalle.

Hankkeen alkuvaiheessa selvittiin ajantasainen tieto Mikkelin seudun kuntien kasvihuonekaasupäästöistä, päästöjen jakautuminen eri sektoreiden välillä ja päästöjä sitovat maankäyttösektorin nielut. Jokaisen kunnan kanssa järjestettiin tapaaminen, jossa kartoitettiin kunnan ilmastotyön nykytilanne ja sovittiin päälinjat kunnan ilmasto-ohjelman laatimiselle. Kuntalaisten, päättäjien ja viranhaltijoiden näkemyksiä kunnan ilmastotyön nykytilanteesta, tavoitteista ja haasteista kartoitettiin jokaisessa hankkeessa mukana olevassa kunnassa järjestetyllä avoimella Webropol -kyselyllä keväällä 2020. Lisäksi jokaisessa kunnassa järjestettiin kevään ja kesän 2020 aikana kuntalaisille, päättäjille ja viranhaltijoille suunnattu ilmastotapaaminen. Koronatilanteen vuoksi tapaamiset järjestettiin Teams-yhteydellä.

Ilmasto-ohjelmat laadittiin kuntakohtaisesti mutta siten, että ohjelmien rakenne oli pääsääntöisesti samanlainen. Ilmasto-ohjelmat laadittiin yhteistyössä kuntien viranhaltijoiden ja sidosryhmien kanssa. Ennen hyväksymisvaihetta ilmasto-ohjelmat olivat yleisesti nähtävillä ja niistä pyydettiin lausuntoja keväällä 2021. Saadut lausunnot ja mielipiteet käytiin jokaisen kunnan kanssa järjestetyssä tapaamisessa läpi. Ohjelmien hyväksymismenettely käynnistettiin syyskuussa 2021. Viiden kunnan ilmasto-ohjelmat hyväksyttiin hankkeen loppuun mennessä ja kahden kunnan ohjelmat talven ja kevään 2022 aikana. Ilmasto-ohjelmien hyväksymisen jälkeen kuntien kanssa on jatkettu keskustelua ilmasto-ohjelmien tavoitteiden ja toimenpiteiden seurannan järjestämisestä.

Hankkeessa tuotettiin sisältöä ilmastokasvatusta varten Kalevankankaalle perustettavaan ilmastopolkuun. Lisäksi jokaisesta kunnasta valittiin yksi ns. ilmastopolkukohde, joka toimii esimerkkinä kunnassa tehtävästä ilmastotyöstä. Hankkeessa on tuotettu sisällöt ilmastopolkuopasteisiin ja kuntakohtaisiin ilmastopolkutauluihin sekä tilattu opasterakenteet mutta opastustaulujen pystyttäminen on viivästynyt opasterakenteiden toimituksen viivästymisen takia. Mikkelin seudun ympäristöpalvelut on sopinut opastetaulujen pystytyksestä Mikkelin työpajojen kanssa. Mikkelin työpajat pystyttävät opasterakenteet Kalevankankaalle ja kuntien ilmasto-polkukohteisiin heti, kun opasterakenteet ovat valmistuneet ja toimitettu.

Koko hankkeen ajan hankkeessa mukana oleville kunnille on tarjottu tietoa erilaisista kuntien ilmastotyön rahallisista tukimuodoista ja vähähiilisyyttä tukevien kokeilujen rahoitusvaihtoehdoista. Kuntakohtaisissa tapaamisessa kuntien edustajille on myös kerrottu muista käynnissä olevista Mikkelin seudun ilmastohankkeista ja niiden tuloksista (Hiilivapaa Etelä-Savon -hanke ja Päästötön liikenne Mikkelin seudulla -hanke). Hankkeen avulla pyrittiin vahvistamaan kuntien välistä yhteistyötä ja vauhdittamaan mahdollisia yhteishankkeita. Tavoitteena oli, että laajapohjaisella yhteistyöllä Mikkelin seudun kunnille laadittavat ilmasto-ohjelmat toimivat pilottina myös maakunnalliselle ilmastotyölle. Hanke on lisännyt kuntien viranhaltijoiden tietoisuutta eri toimintojen ilmastovaikutuksista ja hankkeessa mukana olleet yritykset (Suur-Savon Sähkö, Etelä-Savon Energia ja Metsäsairila Oy) ovat kokeneet, että hanke on lisännyt ilmastoon ja ilmastovaikutuksiin liittyvää vuoropuhelua yritysten ja kuntien kanssa. Hankkeen loppuseminaari järjestettiin joulukuussa 2021.