Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75382

Hankkeen nimi: Lapland Filming Locations

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 30.9.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1544440-5

Jakeluosoite: Valtakatu 11 c

Puhelinnumero: 040 861 1149

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Vuolo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallintopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paula.vuolo(at)houseoflapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 979185

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lapissa kuvataan tällä hetkellä vuosittain useita kansainvälisiä elokuva- ja TV-tuotantoja. Kysyntä on moninkertaistunut muutamassa vuodessa, erityisesti Suomessa käynnistyneen av-alan kannustimen myötä. Suuremmat tuotannot tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa palvelua ja kyselyiden määrän vuoksi elokuvakomission digitaalista palveluprosessia täytyy tehostaa. House of Laplandin toteuttaman av-alan kannustimen markkinointihankkeen tuloksena hankittuja verkostoja tulee myös laajentaa ja ylläpitää, koska kannustimen toiminta todennäköisesti laajenee ja kannustimelle varattu rahamäärä kasvaa. Tämä mahdollistaa todella suuren kokoluokan tuotantojen toteuttamisen myös Suomessa.

Hankkeen tavoitteena on muodostaa ja tuotteistaa Lapin kuvauslokaatioista kokonaisvaltaisia, asiakkaita paremmin palvelevia palvelupaketteja sekä kehittää lokaatiopankkia sekä elokuvakomission digitaalista palveluprosessia vastaamaan tehokkaammin ja automatisoidummin kasvavaan kysyntään.
Palvelupakettien suunnittelussa hyödynnetään asiakkaita, joilta saadun palautteen perusteella paketit rakennetaan. Pakettien ja palveluprosessin kehittämisessä hyödynnetään lean-ajattelua, ja paketteja testataan kohdeyleisöllä varhaisesta vaiheesta lähtien erilaisin markkinointitoimenpitein.

Loppuasiakkaille järjestetään tutustumismatkoja. Matkat toimivat sekä alueen ja lokaatiopakettien markkinointina ja alalle tärkeiden verkostojen rakentajina sekä asiakasymmärryksen kasvattajina pakettien koostamisessa. Lisäksi hankkeessa toteutetaan markkinointimatkoja av-alan keskeisiin tapahtumiin, joissa kerätään tietoa lokaatiopakettien koostamista varten (asiakkaan tarve) sekä myöhemmin markkinoidaan tuotettuja lokaatiopaketteja. Läsnäolo tapahtumissa mahdollistaa keskustelut ja verkostoitumisen laajempien asiakasryhmien kanssa.

Hankkeen tuloksena on 10-15 tuotteistettua ja testattua palvelupakettia, joissa kuvauslokaatioihin on yhdistetty tuotantoryhmän tarvitsemat palvelut. Tuotteistetuilla paketeilla varmistetaan asiakkaiden laadukkaan ja tehokkaan palvelun lisäksi tuotantojen ympäristövaikutusten minimointi Lapin elokuvakomission laatiman Code of Conduct -ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi hankkeen tuloksena Lappi tunnetaan laajemmin maailman tehokkaimpana ja elokuvaystävällisimpänä artkisena kuvauslokaationa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisina kohderyhminä ovat elokuva-, TV- ja mainostuotantojen toteuttamisesta päättävät henkilöt, kuten studiopäälliköt, tuottajat, ohjaajat, location scoutit ja location managerit.
Palvelupaketteja rakennettaessa konsultoidaan ensisijaista kohderyhmää ja paketteja myös testataan lean-ajattelua noudattaen kohderyhmällä sekä tutustumismatkoilla että markkinoinnilla.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat myös kunnat ja matkailuorganisaatiot, joiden alueilla koostettavat ja markkinoitavat lokaatiopaketit ovat. Lokaatiopaketit koostetaan niin, että niiden näkyvyydestä ja tuotantojen kiinnostuksesta hyötyvät tasaisesti kaikki Lapin kunnat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen toimijat, jotka hyötyvät alueen näkyvyydestä elokuva-, ja TV-tuotannoissa, kuten matkailualan yritykset. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös tahot, jotka hyötyvät tuotteistetuista palvelupaketeista, esimerkiksi tuotantoja suunnittelussa auttavat muut toimijat kuten Visit Finland ja matkailun alueorganisaatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 334 280

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 308 231

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 417 850

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 385 288

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Pelkosenniemi, Inari, Ylitornio, Pello, Ranua, Keminmaa, Savukoski, Rovaniemi, Kittilä, Posio, Sodankylä, Kolari, Enontekiö, Salla, Tornio, Simo, Muonio, Kemijärvi, Tervola, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen analysoinnissa on hyödynnetty Lapin Letkan Suvauskonetta. Analyysin tuloksena on, että hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Varmistetaan, että toiminnanohjauksessa on mukana sekä miehiä että naisia. Varmistetaan, että hankkeen työryhmiin ja sisältöjen määrittelyyn osallistuu sekä naisia että miehiä. Huomioidaan sukupuolten tasa-arvo hankkeen strategisten tavoitteiden määrittelyssä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 4
Hankkeen yhtenä tavoitteena on vähentää elokuva- ja TV-tuotantojen ympäristövaikutuksia tarkemmalla ohjeistuksella sekä varmistamalla palvelupakettien toimivuus esim. logistiikan osalta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 4
Palvelupakettien rakentamisessa huomioidaan paikallisten ympäristövaikutusten minimoiminen. Tuotannot ohjataan yhä vahvemmin valmiiksi rakennettuihin ympäristöihin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Optimoimalla tuotantojen tarvitsemat palvelut keskitetysti vähennetään kuljetus- ja liikkumistarpeita ja vähennetään kasvihuonekaasujen syntymistä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 3
Palvelupaketeissa huomioidaan tuotantojen kierrätystarpeet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke ei vaikuta uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 4
Elokuva-, TV- ja mainostuotannot tuovat yhä enemmän asiakkuuksia luovalle toimialalle, matkailualan lisäksi, ja täten monipuolistavat alueen elinkeinorakennetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 0
Hankkeessa kehitetään digitaalista palvelua vastaamaan yhä paremmin tuotantojen tarpeisiin.
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Hankkeella tavoitellaan liikkumisen ja logistiikan optimointia tuotantoja toteutettaessa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 3
Hanke edistää hyvinvointia tuomalla suoraa tuloa alueen yrityksille.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hanke edistää tasapuolisesti miesten ja naisten työllistymistä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kultuurista tasa-arvoa tuomalla tuloa ja työllistymismahdollisuuksia eri puolille Lappia.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 2 5
Hanke edistää tuotantojen ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kehittää Lapin elokuvakomission digitaalista palveluprosessia muodostamalla ja tuotteistamalla Lapin kuvauskohteista palvelupaketteja, jotka vietäisiin uuteen verkkopalveluun www.lapland.fi/film-sivustolle. Palvelupakettien ja uudistetun verkkopalvelun tarkoituksena oli vastata kasvavaan tuotantokyselyiden määrään ja taata kohdeasiakkaille kokonaisvaltaisempi palvelukokemus.
Hankkeen toimet aloitettiin tiedonkeruulla. Vuonna 2019 hanke järjesti kolme Lappi-tutustumismatkaa (kesä-, syys- ja joulukuussa) sekä osallistui kuuteen kansainväliseen alan tapahtumaan. Asiakaskohtaamiset sekä tutustumismatkoilla että tapahtumissa mahdollistivat kattavan tiedonkeruun koskien tuotantojen tarpeita ja toiveita kuvauslokaatioilta sekä verkkopalvelulta. Lisäksi palautetta ja ajatuksia kerättiin Lapin kunnilta, joissa tuotteistettavat kuvauslokaatiot sijaitsevat.
Uutta verkkopalvelua ja palvelupaketteja työstettiin vuosina 2019-2020, ja verkkopalvelu julkaistiin talvella 2020. Hankkeen päättyessä palvelusta löytyy yhteensä 22 kuvauslokaatiota tasapuolisesti ympäri Lappia; esimerkiksi Saana-tunturi Kilpisjärvellä, Aittakuru Pelkosenniemellä, Äijäkoski Muoniossa sekä Tankavaara Sodankylässä.
Tapahtumaosallistumisia sekä Lappi-tutustumismatkojen järjestämistä jatkettiin hankkeen loppumetreille saakka, ja näillä toimilla mahdollistettiin palautteen kerääminen ja uuden verkkopalvelun kehittäminen vielä palvelun julkaisun jälkeen. Lisäksi hankkeessa toteutettiin asiakaskyselytutkimus, jossa kartoitettiin entisestään tuotantojen toiveita sekä Lapin tunnettuutta kuvauskohteena.
Hankkeen aikana pilotoitiin digitaalisia kampanjoita, editoriaaleja sekä Film Laplandin webinaarikonsepti. Lisäksi hankkeessa tuotettiin uusi showreel-video, jossa esitellään Lapin kuvauspaikkoja alueella toteutuneiden tuotantoreferenssien avulla.