Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75386

Hankkeen nimi: Ekologisen autoilun oppimisympäristöjen kehittäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 14.10.2019 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 0207984000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.redu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mikko Voutilainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikko.voutilainen(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405691560

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa rakennetaan autoalalle uudet nykyaikaiset oppimisympäristöt. Oppimisympäristöt koostuvat mm. sähkö- ja hybridiajoneuvojen korjaus- ja huoltoympäristöstä latauspisteineen, testilaitteistoista, työkaluista ja ohjelmistoista. Hanke sisältää myös REDU:n ammatillisen uuden oppimateriaalikokonaisuuden luomisen sähkö- ja hybridiautoille. Uusissa oppimisympäristöjen ja oppimateriaalisisältöjen osalta pysymme kehityksen kärjessä, opiskelu on mielekkäämpää ja kehittää osaltaan lapin teknologista tietotaitoa em. osa-alueella. REDU:n lisäksi uusien teknologioiden tietotaidon tason noususta hyötyvät ja hyödyntävät alueen yritykset. Hankkeen tuloksena REDU:n Jänkätien yksiköstä tulee moderni ja monipuolinen autoalan osaamiskeskittymä. Alueen yritysten tietotaito nykyisestä ajoneuvoteknologiasta paranee ja mahdollistetaan uusien palveluiden syntyminen.

Hanke tulee vastaamaan ekologisen autoilun kehittämiseen ja haasteeseen uusien oppimisympäristöjen luomiseen lapin alueella. Projekti tukee vähähiilisten tuotteiden ja teknologioiden käyttöönottoa lapin alueella. Uudet teknologiat ja uusiutuvan energian hyödyntäminen ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta autoteollisuudessa ja tämän vuoksi myös opetuksen on kehityttävä. Jotta vähähiiliseen teknologiaan pystyttään siirtymään lapin alueella, on siihen liittyviä palveluita ja osaamista oltava tarjolla. Lapin Koulutuskeskus REDU:n on siten vastattava työelämän muuttuneisiin tarpeisiin ja annettava opiskelijoille valmiudet uusien materiaalien ja uuden teknologian kuten ohjausjärjestelmien, informaatiojärjestelmien, diagnostiikan, korirakenteiden, pinnoitus- ja liitosmenetelmien, akkujen, sähkö- ja hybridiautojen haltuunottoon.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat autoalan opiskelijat ja opettajat. Autoalalla työskentelevät henkilöt, autoalan yritykset, kuljetusliikkeet, linja-autoyhtiöt ja Lapissa toimivat testausyritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Liikennöitsijät, autonkäyttäjät, autontestaajat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 361 200

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 349 169

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 516 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 498 812

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Pelkosenniemi, Inari, Ranua, Savukoski, Rovaniemi, Kittilä, Posio, Sodankylä, Kolari, Salla, Kemijärvi, Utsjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jänkätie 1

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyseessä on investointityyppinen oppimisympäristöjen rakentaminen (laite- ja järjestelmähankintoja) eikä kehittäminen kohdistu suoraan ihmisiin, joten projektin tavoitteena ei ole erityisesti sukupuolten tasaarvon edistäminen. Sukupuolinäkökulma otetaan kuitenkin huomioon projektin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa, sillä projektin toteuttamistyössä ja kohderyhmässä on sekä naisia että miehiä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Koska hankkeella on vaikutuksia opetukseen ja oppimiseen, projektin toteutuksessa otetaan huomioon sen merkitys naisille ja miehille.Naiset ovat aliedustettuina autoalalla, joten uusien oppimisympäristöjen toivotaan madaltavan kynnystä autoalalle tulemiselle. Oppimisympäristöissä on mahdollisuus tehdä paljon toistoja ja harjaannuttaa perustaitoja, jolloin on helpompi tarttua aitoihin autoihin ja järjestelmiin. Tavoitteena on, että hyvät perustaidot edesauttavat myös alalla pysymistä ja viihtymistä. Tutkimusten mukaan naiset ovat keskimäärin miehiä kiinnostuneempia tekemään ekologisia valintoja, joten ympäristön huomioivat oppimisympäristöt ja palvelut voivat olla erityisesti naisopiskelijoille tärkeä asia. Aiempien projektien kokemusten perusteella voidaan sanoa, että oppimisympäristöjen rakentamisprojektissa muokataan uusiksi koko opiskeluprosessia (rakenteet, pedagogiikka, järjestäminen). Silloin käydään läpi myös sukupuoleen (ja muihin tekijöihin) liittyviä esteitä, mahdollisuuksia ja kehittämisen paikkoja, joilla voi olla vaikutusta oppimiseen ja opetukseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Kyseessä on investointityyppinen oppimisympäristöjen rakentaminen (laite- ja ärjestelmähankintoja), joten projektin päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 3
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta käyttämällä vähemmän maaleja, vettä, puhdistusaineita, metalleja ja muita materiaaleja sekä vähemmällä energialla.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 6
Hankkeen avulla luodaan infrastruktuuria ja osaamista, jotka lisäävät valmiutta ottaa käyttöön hybridi- ja sähköajoneuvoja alueella.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 3
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 5
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 2 2
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 4
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta käyttämällä vähemmän maaleja, vettä, puhdistusaineita, metalleja ja muita materiaaleja
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
Projektissa hankitaan hybridi- ja sähköajoneuvoja ja rakennetaan niihin liittyviä oppimisympäristöjä. Parantuva hybridi- ja sähköajoneuvoja tukeva infrastruktuuri lisää niiden suosiota ja käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 9
Projektin avulla luodaan alueelle osaamista joka tukee ja ohjaa vähähiilisten ajoneuvojen huoltoja korjauspalveluiden kehittymistä. Lisäksi syntyy kehittyvän teknologian vaatimaa uutta palvelutuotantoa ja uudenlaisia työpaikkoja
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita. Kehittyvät oppimisympäristöt voivat toimia palvelutuotannon katalysaattorina
Liikkuminen ja logistiikka 9 9
Hybridi- ja sähköautojen käyttö mahdollistaa ympäristöystävällisen liikkumisen ja vähentää fossiilisten polttoaineiden varasto -ja kuljetuslogistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 6
Projektilla on suoria vaikutuksia opetukseen, oppimiseen ja tietotaidon lisääntymiseen. Työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaava koulutus ja onnistuminen opinnoissa lisäävät hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 6 6
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Työelämän ja opiskelijoiden tarpeita vastaava koulutus lisää yhdenvertaisuutta ja mahdollisuuksia. Monipuolisten oppimisympäristöjen myötä lisääntyvä onnistuminen opinnoissa aktivoi myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Vaikutus neutraali
Ympäristöosaaminen 9 9
Tietoisuus vähähiilisistä teknologioista ja ajoneuvoista lisääntyy alueella

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ekologisen autoilun oppimisympäristöjen kehittämishanke käynnistyi 14.10.2019 Lapin Koulutuskeskus REDUssa. Hankkeessa nykyaikaistettiin autoalan oppimisympäristöjä. Nämä uudet sekä päivitetyt oppimisympäristöt koostuvat mm. sähkö- ja hybridiajoneuvojen korjaus- ja huoltoympäristöstä latauspisteineen, testilaitteistosta, työkaluista, ohjelmistoista ja virtuaalisista opetusjärjestelmistä. Hanke toimi tiiviissä yhteistyössä ESR rahoitteisen TOTTA-hankkeen kanssa, missä muun muassa kehitetään ja luodaan uusia oppimateriaalikokonaisuuksia sähkö- ja hybridiautojen ammatilliselle koulutukselle. Uusien oppimisympäristöjen ja oppimateriaalisisältöjen kehittymisen myötä opiskelu on mielekkäämpää ja Lapin teknologinen tietotaito kehittyy em. osa-alueilla. REDUn lisäksi uusien teknologioiden tietotaidon tason noususta hyötyy alueen yritykset. Hankkeen tuloksena REDUn autoalan yksikkö on moderni ja monipuolinen autoalan osaamiskeskittymä.

Hanke on vastannut ekologisen autoilun kehittämiseen ja uusien oppimisympäristöjen luomiseen sekä tukenut vähähiilisten tuotteiden ja teknologioiden käyttöönottoa Lapin alueella. Nykyaikaiset virtuaaliset oppimisympäristöt tukevat vähähiiliseen teknologiaan siirtymistä myös autoalan koulutuksessa. Hankkeen investointien myötä Lapin Koulutuskeskus REDU pystyy vastaamaan työelämän muuttuneisiin tarpeisiin ja antaa opiskelijoille valmiudet uusien materiaalien ja uuden teknologian, kuten ohjausjärjestelmien, informaatiojärjestelmien, diagnostiikan, korirakenteiden, pinnoitus- ja liitosmenetelmien, akkujen, sähkö- ja hybridiautojen haltuunottoon.