Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75396

Hankkeen nimi: Smart100Business

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.1.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245896-3

Jakeluosoite: PL 170

Puhelinnumero: 029 450 5000 (vaihde)

Postinumero: 28101

Postitoimipaikka: Pori

WWW-osoite: http://www.utu.fi/tse/pori

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Helena Härkönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Talousassistentti

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: helena.harkonen(at)utu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 520 0774

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa maakunnan älykästä erikoistumista erityisesti Siniseen kasvuun liittyvää osaamista parantamalla. Sinisellä kasvulla tarkoitetaan tässä meriklusterin ja meriteollisuuden kehittämistä makro- ja mikrotasoilla.

Makrotasolla tarkoitetaan sinisen kasvun ekosysteemin kasvuedellytysten analysoinnin ja vaikuttavuuden seurannan kehittämistä ja mikrotasolla meriteollisuuden verkostomaisen liiketoiminnan kehittämistä. Hankkeen makro-osiossa keskitytään siniseen kasvuun ja vastuullisen uudistuvan teollisuuden älykkään erikoistumisen analyysi-, monitorointi- ja ennakointijärjestelmän kehittämiseen. Makrotasolla hankkeessa arvioidaan:

A. älykkään erikoistumisen innovaatio­kumppanuus­mahdollisuuksia kansallisesti ja kansainvälisesti painottaen kasvuedellytyksiä vastuullisesti sinisen talouden ja uudistuvan teollisuuden näkökulmasta Satakunnassa ja

B. älykkään erikoistumisen vaikuttavuutta satakuntalaisilla painopistealueilla. Satakunnan meriklusterissa sekä automaatio –ja robotiikkaklusterissa toimivat yritysverkostot (RMC, Robocoast) ovat vaikuttavuustarkastelujen kohteena.

Mikronäkökulmassa keskeisenä päämääränä on edesauttaa satakuntalaisen meriteollisuuden verkostojen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteena on turvata ja vahvistaa Sinisen kasvun asemaa Satakunnassa erityisesti meriteollisuuden sekä siihen kytkeytyvien PK-yritysten näkökulmasta. Tällä tarkoitetaan erityisesti

C. Satakuntalaisen erityisesti Sinisen kasvun parissa toimivien PK-yritysten kyvykkyyksien kehittämistä vastaamaan kansainvälisen kilpailukyvyn asettamiin osaamishaasteisiin.

Tavoitteena on erityisesti Satakunnan yrityskentän kyvykkyyksien kehittäminen siten, että sen edellytykset toimia uusia vaatimuksia sisältävässä projektiympäristössä kasvaa. Päämääränä on siten myös yksittäisten yritysten kilpailukyvyn paraneminen. Mikro-osion toisena tavoitteena on

D. Kehittää yrityksille uusia lisäarvoa tuovia ratkaisuja (kuten verkoston ohjausmenetelmät- ja työkalut).

Tavoitteena on lisäarvoperusteisten (ohjaus)menetelmien kehittäminen, joiden kautta yritysten resurssitehokkuus paranee. Lisäarvoperusteisten menetelmien rakentaminen tarkoittaa prosessiperusteisia arvon tunnistamisessa ja mallintamisessa auttavia ratkaisuja, joiden kautta projektiperusteisen toimituksen arvo voidaan osoittaa aiempaa kattavammin.

Rauma Marine Constructions Oy, Pori Offshore Constructions Oy, Satakunnan ja Rauman kauppakamarit sekä Satakunnan yrittäjät ry ovat allekirjoittaneet kiinnostuksenilmaisulomakkeet (liitteenä).

TOIMENPITEET

Hankkeen toimenpiteiden avulla pyritään vahvistamaan Satakunnan maakuntaohjelman ja Teollisuuspilotin (2016) tavoitteiden toteutumista. Tavoitteet on jaettu työpaketteihin makro- ja mikrotasoilla.

Älykkään erikoistumisen makro-osion toimenpiteiden avulla kehitetään menetelmiä tunnistaa ja analysoida ennen muuta määrällisesti älykkään erikoistumisen mahdollisuuksia ja haasteita Satakunnan aluetaloudelle huomioiden kansalliset ja Euroopan unionin aluekehittämistavoitteet.

TP 1. Sinisen kasvun ja siihen liittyvän uudistuvan, vastuullisen teollisuuden toimintaedellytysten strateginen tietoperusteinen vahvistaminen

Toimenpiteet tukevat laaja-alaisesti Satakunnan aluetalouden menestysedellytysten ennakoivaa tunnistamista ja fokusoidusti Satakunnan maakuntaohjelmassa tunnistettuja älykkään erikoistumisen osaamisen painopistealueiden kehittämistä. Käytännössä tarkastellaan globaaleja kasvuedellytyksiä ennakoivasti ja räätälöidään ne Satakunnan aluekehittämisen tarpeisiin. Analyysien, seurantamittareiden, indikaattoreiden ja ennakoinnin jatkokehittelyn kohteena ovat alueellisten innovaatioverkostojen ja yhteiskehittämismahdollisuuksien tunnistaminen, sekä sinisen kasvun ja uudistuvan, vastuullisen teollisuuden toimintaedellytysten strateginen tietoperusteinen vahvistaminen.

TP 2. Vaikuttavuusanalyysien toteuttaminen

Työpaketissa toteutetaan Satakunnalle tärkeiden valittujen älykkään erikoistumisen painopistealueiden vaikuttavuusanalyyseja aluetalouden kehittämisen näkökulmasta. Keskeisinä ovat suorien, välillisten ja kerrannaisten tulo- ja työllisyysvaikutusten seuranta sekä paikallisverotulovaikutusten arviointi. Lisäksi arvioidaan älykkään erikoistumisen fokusalojen vaikutusta aluetalouden kasvuun, taloudelliseen resilienssiin ja älykkääseen erikoistumisen. Käytännön esimerkkeinä kehitetään menetelmiä arvioida RMC:n ja Robocoastin ympärille rakentuneen toimijaverkoston sekä uudistuvan teollisuuden aikaansaamia alueellisia vaikutuksia.

Käytännön toimenpiteet ovat sähköisen jakelualustan edelleen kehittäminen (esim. Satamittari), seminaarit ja wokshopit ja raportit perustuen perinteisiin tutkimusmenetelmiin. Tavat hyödyntää muita menetelmiä (esim. Big Data, datalähteiden yhdistely) ennakoivassa mielessä määritellään projektin yhteydessä yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Vastaavasti hankkeen mikro-osiossa toteutetaan seuraavat toimenpiteet:

TP 3. Yritysten kyvykkyyksien kehittäminen vastaamaan projektiliiketoiminnan tarpeisiin

Yritysten kyvykkyyksien kehittäminen tehdään neljässä eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa selvitetään teoreettiset lähtökohdat kyvykkyyksien kehittämiselle ja kehittämistarpeiden tunnistamiselle projektinhallinnan kontekstissa. Toisessa vaiheessa perehdytään projektintoteutukseen ja selvitetään ne vaiheet, joissa projektinohjauksen merkitys korostuu. Seuraavaksi kartoitetaan case-tapauksessa yritysten kyvykkyyksien nykytila ja kehittämistarpeet projektintoteutuksessa. Viimeisessä vaiheessa, kartoituksen perusteella suunnitellaan ja järjestetään työpajoja, joilla a) tuetaan verkostoyritysten kyvykkyyksien kehittämistä ohjauksen näkökulmasta ja b) vahvistetaan projektissa toimivien yritysten ohjausmenetelmien osaamista. Työpajat järjestetään Tampereen yliopiston ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksiköiden yhteistyöllä.

TP 4. Kehitetään lisäarvoa tuottavia ohjausmenetelmiä yrityksille

Tavoitteena on kehittää ohjausmenetelmiä yritysten resurssitehokkuuden parantamiseksi. Osana ohjausmenetelmien kehittämistä kehitetään erilaisia mittareita, joiden avulla arvioidaan resurssitehokkuutta (esim. tuottavuuden ja aikataulunhallinnan näkökulmista). Projektinhallinnan ohjauskeinojen kokonaisuudesta laaditaan julkaisu, jonka tavoitteena on edesauttaa muita projektiluontoisessa liiketoimintaympäristössä toimivia yrityksiä omien ohjauskeinojensa suunnittelussa ja toteuttamisessa.

TULOKSET

Hankkeen merkittävin uutuusarvo on Sinisen kasvun ja erityisesti meriteollisuuden tarkastelu makro- ja mikrotasoilla Satakunnassa toimintaedellytysten ja vaikutusten näkökulmasta.

Makro-osiossa kartoitetaan tutkimuksellisesti Satakunnan vastuullisesti uudistuvan teollisuuden toimintaympäristöä yleisesti ja tarkemmin myös meriteollisuuteen sekä automaatio –ja robotiikkaklusteriin fokusoituen. Hankkeessa analysoidaan systemaattisesti alueellisen kestävän kasvun tekijät liittyen älykkääseen erikoistumiseen. Käytännössä sovelletaan perinteisiä taloudellisia menetelmiä keskeisten aluetaloudellisten muuttujien paljastamiseksi kasvun kannalta. Tavoitteena on löytää Satakunnan omaehtoiset alueelliset innovaatioperusteiset ja muut tekijät sekä potentiaali hyödyntää ylialueellista innovaatio- ja yhteiskehittämiskumppanuutta (co-creation, co-opetition).

Tuloksena saadaan keskeiset innovaatiokumppanuutta tukevat uudenlaiset älykkään erikoistumisen alakohtaiset mallit, monitorointi- ja ennakointijärjestelmät. Indikaattoreiden avulla voidaan tunnistaa aluetalouden rakenteeseen liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä esimerkiksi äkillisen rakennemuutoksen (positiivisen/negatiivisen) tapauksessa. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää ennakoivassa aluekehityksen strategiatyöskentelyssä. Erityishuomiota kiinnitetään uudistumishalukkuutta laukaiseviin katalyyttisiin tekijöihin ja alustatalouden liiketoimintainnovaatioihin.

Älykkään erikoistumisen vaikuttavuusanalyysi monitoroi systemaattisesti maakunnan tunnistamien älykkään erikoistumisen toimintojen vaikutuksia hankkeessa kehitettävien seurantamallien avulla. Tällainen Satakunnan kasvu- ja vaikuttavuustekijöiden kokonaisvaltainen kartoitus mahdollistaa paitsi tilastoihin ja malleihin perustuvan tilannekuvan hahmottamisen myös varsin joustavasti erilaiset erityistarkastelut. Toteutettavien vaikutusarvioiden tuloksena saadaan käsitys Satakunnan aluetalouden kannalta keskeisten älykkään erikoistumisen alojen (uudistuvan teollisuuden ja meriklusterin) alue- ja kansantaloudellisesta merkittävyydestä sekä potentiaalista kehittyä kansainvälisesti.

Älykkään erikoistumisen mikro-osion keskeisenä tuloksena muodostuu käsitys siitä, miten Satakunnan alueen Sinisen kasvun sektorin toimijoiden kansainvälistymistä ja kasvua voidaan tukea. Liikkeelle lähdetään yksittäisten yritysten liiketoimintamalleista, joiden välistä integraatiota ja synergiaa edistämään suunnitellaan erilaisia lisäarvo- ja mittariratkaisuja. Tavoitteena on, että yritysten rajapinnoilla tapahtuva toiminta ja tiedonkulku on tehokasta.

Toisena keskeisenä tuloksena muodostuu näkemys kompetensseista, joihin keskittymällä verkostomaisen kokonaisuuden synergiat saadaan maksimoitua. Mikro-osiossa Smart100Business hankkeen tuloksena saadaan uutta tietoa projektien ohjaukseen liittyvistä kyvykkyyksistä, niiden kehittämistarpeista ja –menetelmistä. Tätä uutta tietämystä hyödynnetään hankkeessa suunnittelemalla ja toteuttamalla tarpeisiin vastaavaa koulutusta osallistuvissa yrityksissä ja siten edistetään yritysten valmiuksia toimia monimutkaisissa projektiverkostoissa.

Mikro-osion tuloksena saadaan tehostuva/tehostunut projektiverkoston toiminta, joka perustuu projektiverkostossa toimivien yritysten ohjauskyvykkyystarpeiden tunnistamiseen ja ohjauskyvykkyyksien kehittämiseen. Kehitystarpeet ja kehitysratkaisut kuvataan innovaatioalustalla, joka suunnataan projektiverkostossa toimiville yrityksille. Hankkeen mikro-osion tulokset julkaistaan omana julkaisunaan ja/tai projektiliiketoiminnan lehdessä ja tulokset ovat hankkeen päättymisen jälkeen saatavissa myös digitaaliselta alustalta. Koko hankkeen tuloksia tullaan soveltuvin osin esittämään Satamittari.fi-sivustolla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hanke tuottaa analysoitua tietoa laaja-alaisesti liiketoimintaympäristön tilasta, odotettavissa olevista muutoksista sekä innovaatiopotentiaalista ja kehittämistarpeista.

Hankkeen makrotason varsinaisia kohderyhmiä ovat Satakunnan alueella toimivat Rauma Marine Constructions Oy, automaatio –ja robotiikkaklusteri (Robocoast) sekä niiden verkostokumppanit.

Hankkeen mikrotason varsinainen kohderyhmä on Satakunnan alueella toimiva meriklusterin veturiyritys Rauma Marine Constructions Oy sekä yrityksen verkostokumppanit.

Hankkeen kohderyhmät ovat myös aluekehittäjäorganisaatiot, koulutus- ja tutkimusorganisaatiot (Porin yliopistokeskus ja Satakunnan ammattikorkeakoulu), teollisuuspuistojen yritykset, teknologiateollisuuden osaamiskeskittymät, kuten meri-, automaatio-, robotiikka-, metalli- ja energiaklusterit.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiin kohderyhmiin kuuluvat emoyliopistot, satakuntalaiset, aluekehittämisestä ja -tutkimuksesta kiinnostunut tiedeyhteisö ja ministeriöt (TEM, VM). Erityisesti mikro-osion kohdalla välillisiä kohderyhmiä ovat projektiliiketoiminnassa toimivat yritykset, joiden toimintatavassa on havaittavissa samankaltaisia piirteitä laivan-/offshorerakentamisen kanssa. Tällaisia toimialoja ovat esimerkiksi rakennusteollisuus.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 347 328

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 333 969

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 496 184

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 477 100

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin, Pohjois-Satakunnan

Kunnat: Kankaanpää, Nakkila, Siikainen, Merikarvia, Pori, Rauma, Harjavalta, Huittinen, Säkylä, Eura, Kokemäki, Pomarkku, Ulvila, Jämijärvi, Karvia, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Päätoteuttajan ja osatoteuttajan henkilöstöpolitiikka on sukupuolineutraalia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Hanke edistää kestävän kehityksen tavoitteita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hanke edistää kestävän kehityksen tavoitteita, mm. vähähiilisyys ja uudistuvan vastuullisen teollisuuden painopisteiden kautta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Neutraali vaikutus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Neutraali vaikutus.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Neutraali vaikutus.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Hanke edistää resurssitehokkuutta ja uudistuvan vastuullisen teollisuuden tavoitteiden toteutumista meriteollisuudessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Neutraali vaikutus.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Hanke edistää aluekehitystä ja paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä Sinisen kasvun kohdalla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 9
Hanke edistää erityisesti Sinisen kasvun ja siihen liittyvän uudistuvan vastuullisen teollisuuden aineettomia palveluita sekä niiden hyödyntämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Hanke edistää liikkumista ja logistiikkaa Sinisen kasvun toimialojen (erityisesti meriteollisuus) kohdalla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 9
Hanke edistää hyvinvointia Satakunnan alueella, erityisesti kytkeytyen Sinisen kasvun painopistealueisiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hanke edistää osaltaan tasa-arvoa, esim. tulonjaon tasaisuus.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Neutraali vaikutus.
Kulttuuriympäristö 0 0
Neutraali vaikutus.
Ympäristöosaaminen 4 9
Hanke edistää ympäristöosaamista erityisesti Sinisen kasvun alle kuuluvissa vastuullisuuden kysymyksissä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke toteutettiin Satakunnan alueella 1.4.2019-31.1.2022. Smart100Business-hankkeen päätoteuttaja oli Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö ja osatoteuttaja Tampereen yliopiston Porin yksikkö.

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa maakunnan älykästä erikoistumista erityisesti Siniseen kasvuun liittyvää osaamista parantamalla Satakunnan alueella. Konkreettisesti sinisellä kasvulla hankkeessa tarkoitettiin meriklusterin ja meriteollisuuden kehittämistä makro- ja mikrotasoilla.

Makro-osiossa kehitettiin lähestymistapaa, jolla voidaan arvioida Satakunnan älykkään erikoistumisen strategian painopistealueista siniseen talouteen, uudistuvaan teollisuuteen sekä automaatioon ja robotiikkaan liittyviä älykkään erikoistumisen innovaatioyhteistyömahdollisuuksia Euroopassa. Innovaatioyhteistyömahdollisuuksia kartoitettiin tarkastelemalla yhtymäkohtia edellä mainittujen Satakunnan älykkään erikoistumisen painopistealueiden ja 246 NUTS3-alueen älykkään erikoistumisen strategioiden ja maiden innovaatiostrategioiden vastaavien painopistealueiden välillä. Toiseksi Smart100Business hankkeessa kehitettiin taloustieteelliseen tutkimukseen ja tilastolliseen analyysiin perustuva malli, jolla voidaan arvioida Satakunnan seutukuntien tunnistettuihin vahvuusalueisiin perustuvia innovaatioyhteistyömahdollisuuksia kaikkien Suomen seutukuntien (70) kanssa. Kolmanneksi makro-osiossa kehitettiin kokonaisvaltainen monitorointimalli, jolla Suomen seutukuntien älykkään erikoistumisen suhteellista asemaa voidaan vuosittain seurata.

Mikro-osiossa tavoitteena oli kehittää yritysten kyvykkyyksiä vastaamaan projektiliiketoiminnan kasvaviin kansainvälisiin haasteisiin. Näihin tavoitteisiin vastattiin ensinnäkin tunnistamalla teoreettisella tasolla projektitoiminnassa korostuvat kyvykkyydet ja jakamalla tätä tietoa yritysverkostoon. Toiseksi tunnistettiin ja kehitettiin projektiverkostossa ja digitaalisessa ympäristössä erityisesti vaadittavia tiedonsiirron kyvykkyyksiä, jotka ovat tärkeitä projektin hallinnan sekä projektin jäsenten toiminnan näkökulmista sekä kehitettiin yrityslähtöisiä menetelmiä, joilla kehitetään uusia verkostossa vaadittavia tiedonsiirron kyvykkyyksiä. Ohjausjärjestelmiin liittyvässä työpaketissa kerättiin aineistoa tehostuvan projektiverkoston kehittämistarpeiden sekä uusien toimivien ohjausmenetelmäratkaisujen selvittämiseen sekä toteutettiin yhteistyössä verkostoyrityksen kanssa case –selvitys liittyen terästyön laadun ohjausmenetelmiin. Mikro-osiossa tehtyjä toimenpiteitä vahvistettiin hankkeen viidessä järjestetyssä de minimis –työpajassa.

Tarkemmat kuvaukset hankkeen toimenpiteistä ovat vapaasti luettavissa Satamittari.fi –sivustolla:
https://satamittari.fi/smart100business-hanke/