Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75413

Hankkeen nimi: VisitSaimaa2 - Lakeland Finland 2019-2021

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2019 ja päättyy 30.9.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0600598-8

Jakeluosoite: Maaherrankatu 22

Puhelinnumero: 0447942219

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maisa Häkkinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Matkailujohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maisa.hakkinen(at)mikseimikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447942219

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa Saimaan brändiä, vetovoimaa ja asemaa merkittävänä matkailualueena Lapin ja Helsingin rinnalla erityisesti kansainvälisillä markkinoilla - kotimaan matkailua kuitenkaan unohtamatta. Hankkeessa jatketaan edellisten matkailun kehittämishankkeiden työtä siirtäen painopistettä tuotekehityksestä myynnin edistämiseen, digitaalisiin jakelukanaviin sekä kestävään matkailuun. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä goSaimaan, Lakelandin muiden alueiden, Visit Finlandin ja muiden kotimaan ja kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa.

Visit Saimaa 2 -hankkeella haetaan ratkaisuja Saimaan matkailun edistämiseen toteuttamalla mm. seuraavia toimenpidekokonaisuuksia:

- Lake Saimaa - Purest Finland -brändin vahvistaminen ja alueen yhteismarkkinointi (tunnettuuden lisääminen)
- Yritysten myynnin edistäminen ja alueellisten sisältöjen kokoaminen ja markkinointi
- Yritysten digitaalisten valmiuksien edistäminen ja digitaalisten jakelukanavien käyttöönotto
- Vastuullisen matkailun edistäminen
- Osaamisen kehittäminen
- Kansainvälisten yhteistyöverkostojen rakentaminen ja vahvistaminen

Kotimaan lisäksi, hankkeen kansainvälisiä kohdemarkkinoita ovat mm. lähimarkkinat (Ruotsi, Venäjä), Keski-Eurooppa (DACH, UK), Etelä-Eurooppa (Italia, Espanja) ja Aasia (Kiina, Japani). Hankkeen teemoitettuina kärkinä näillä markkinoilla ovat Saimaan kiertomatkat, puhdas luonto ja hyvinvointi, aktiviteetit ja outdoors, Saimaan ruokakulttuuri, paikalliset elämykset ja elämäntapa, kulttuuri ja perinteet. Asiakkaan ostopolku helpottuu digitaalisten ratkaisujen ja -alustojen käyttöönoton myötä ja saavutettavuus paranee mm. uusien lentoyhteyksien vuoksi.

Hankkeen tuloksena Saimaan tunnettuus ja vetovoima kasvaa erityisesti kansainvälisillä markkinoilla, matkailutulo kasvaa 3-5 % vuodessa ja matkailusesongit pidentyvät. Alueen matkailupalvelut ovat helposti löydettävissä ja ostettavissa sähköisissä myyntikanavissa. Lisääntyneen myynnin johdosta yritysten kannattavuus paranee, työpaikkojen määrä lisääntyy ja alueen elinvoima kasvaa. Hankkeen päättyessä Saimaa tunnetaan kestävän matkailun edelläkävijänä ja arvostettuna yhteistyökumppanina eri sidosryhmien keskuudessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen toimenpiteiden keskiössä on asiakas – B2B sekä B2C-kentissä. Kohderyhminä myös hankkeen toimintaan ja Saimaan alueen yhteistyöhön sitoutuneet, liiketoiminnan ja osaamisen kasvua tavoittelevat matkailuyritykset Etelä-Savossa ja Saimaan alueella. Potentiaaliset kansainväliset yhteistyökumppanit kotimaassa ja ulkomailla, esim. matkanjärjestäjät, median edustajat, operaattorit ja investorit. Matkailusisältöjä tuottavat ”local lifestyle”-yritykset ja sisällöntuottajat ja paikalliset asukkaat. Jo olemassa olevat matkailuyritysverkostot, joiden jäsenistä suurin osa osallistuu hankkeeseen myös yritystasolla ja joilla on oma verkostoa vetävä resurssi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Saimaan alueen matkailutoimijat, palveluyritykset, kyläyhteisöt, yhdistykset, vähittäiskauppa ja tapahtumajärjestäjät jne. Maakunnan design-, ruoka- ja kulttuuritoimijat ja -yrittäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 764 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 665 395

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 2 370 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 2 242 211

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo

Seutukunnat: Varkauden, Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Puumala, Mikkeli, Hirvensalmi, Enonkoski, Rantasalmi, Sulkava, Savonlinna, Juva, Varkaus

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 15, joihin työllistyvät naiset 10

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 17.00, joihin työllistyvät naiset 12.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole tehty.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sukupuolinäkökulma ei ole olennainen hankkeessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 9 8
Hankkeessa panostetaan kestävän matkailun periaatteiden jalkauttamiseen hankeyrityksiin "Sustainability Ambassaro"-palvelulla. Yhä usemapi matkailuyritys on kiinnostunut vähentämään hiilijalanjälkeään ja on kiinnostunut ympäristösertifikaattien käyttöön otosta, mutta tarvitsevat hakuprosessiin apua.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 6
Matkailu vaikuttaa ilmastonmuutokseen negatiivisesti mm. lentomatkustuksen vuoksi. Pyrimme edistämään joukkoliikenteen käyttöä ja kestävien kuljetuspalvelujen saatavuutta alueella. Yhä useampi matkailuyritys säästää energiaa ja vettä, käyttää paikallisten tuottajien raaka-aineita ja näin vähentää ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hankkeessa edistetään rakennettujen luontokohteiden hyödyntämistä (mm. kansallispuistot ja merkityt retkeilyreitit) Näin pyritään suojaamaan muita alueita ja luonnon monimuotoisuutta. Kestävän matkailun periaatteet tuodaan matkailijoiden tietoisuuteen ja pyritään vaikuttamaan tietoisuuteen ja arvoihin niin, että jokainen matkailija kunnioittaa luontoa ja ottaa sen huomioon omassa käyttäytymisessään.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 6 6
Kestävän matkailun periaatteiden jalkauttaminen yrityksiin ja asiakkaiden tietoisuuden kasvattaminen edistää myös veden ja ilman säilymistä puhtaana.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 9 8
ks. edelliset vastaukset
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 8
Matkailuyritysten tietoisuus ja panostukset materiaalien uusikokäyttöön ja jätteiden vähenemiseen on kasvanut merkittävästi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 6
Yritysten tietoisuus uusiutuvien energialähteiden käytön hyödyistä on kasvanut ja entistä useampi panostaa niihin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Life style -palvelujen kehittäminen luo uusia mahdollisuuksia maaseudun asukkaiden osallisuuden kasvattamiselle osana matkailuelämystarjontaa. Design-, ruoka- ja elämystuottajat linkittyvät tiiviisti yhteen perinteisen matkailutoimialan kanssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 7
Matkailupalvelut ja erityisesti matkailuelämykset ovat aineettomia palveluja. Elämysten merkitys on kasvanut ja ne ovat useimmiten syy tulla alueelle. Alueemme matkailun rakenne suosii elämyksellisiä matkailupalvelukokonaisuuksia, joita tuottaa yritykset yhteistyössä.
Liikkuminen ja logistiikka 6 5
Pyrimme edistämään alueen saavutettavuutta julkisia kulkuneuovoja käyttäen, sähköautoverkoston syntymistä sekä markkinoimme aktiivisesti vähähiilisiä kuljetuspalveluja. Suosimme ns. "pehmeitä" ja luontoa kunnioittavia elämyspalveluja (ei motorisoituja).
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Luontomatkailu edistää tutkitusti hyvinvointia ja on useimmiten syy tulla Saimaan alueelle. Hyvinvoinnin kokemukset tulevat paitsi luonnossa liikkumisesta niin myös paikalliseen elämäntapaamme liittyvistä elämyksistä kuten esim. saunominen, järvessä uiminen, metsän antimista ja kulttuuritapahtumista nauttiminen. Hanke luo hyvinvointia myös luomalla elinvoimaa maaseudulle sekä mahdollistamalla paikallisten asukkaiden osallistumisen matkailuelämysten tuottamiseen.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hanke edistää kaupunkien ja maaseudun tasa-arvoa ja tasapuolista kehittämistä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 7
Saimaa on Suomen ensimmäinen matkailualue, joka panostaa erityisryhmien (mm. LGTBQ)matkailuun.
Kulttuuriympäristö 6 6
Hanke nostaa keskiöön paikallisen elämäntavan, kulttuurin ja historian. Alueen identiteetti vahvistuu ja omien vahvuuksien tunnistaminen paranee. Saimaalaisuus yhdistää yli maakunta rajojen.
Ympäristöosaaminen 9 7
Hanke edistää merkittävästi ja konkreettisesti yritysten ympäristöosaamista Sustainability Ambassador -työn kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Visit Saimaa 2-hankkeen aikana maailma ja matkailun toimintaympäristö muuttuivat radikaalisti. Suurimman osan hankeajasta rajat olivat kiinni ja kv-matkailu täysin tauolla koronapandemian, ja myöhemmin Ukrainan sodan, vuoksi. Hankkeen aikana suunniteltujen toimenpiteiden painopistettä siirrettiin kv-markkinoilta kotimaahan ja näin mahdollistamaan hankeyritysten toiminnan jatkumo kriisitilanteessa mahdollisimman tehokkaasti.

Visit Saimaa 2 – Lakeland Finland 2019–2021-hankkeen tavoitteina oli Saimaa-brändin vahvistaminen ja alueen yhteismarkkinointi, yritysten myynninedistäminen ja osaamisen kasvattaminen, yritysten ja alueen digitaalisen valmiuden edistäminen ja vastuullisen matkailun ja kestävän kehityksen periaatteiden jalkauttaminen yrityksiin ja vastuullisten prosessien kehittäminen yritys- ja aluetasolla. Yhteistyö ja yritysten verkostoituminen olivat myös keskeisessä asemassa hankkeen toimenpidepaketeissa. Hankkeen toimenpidesuunnitelma rakennettiin yritys- ja asiakaslähtöisesti, yhteistyössä yritysten kanssa ja heidän tarpeitaan ja toiveitaan kuunnellen. Toimenpiteitä toteutettiin yhteistyössä alueen matkailutoimijoiden ja -hankkeiden kanssa, mm. goSaimaa, Visit Finland, D.O. Saimaa.

Saimaan alueen tunnettuus kasvoi huomattavasti hankkeen aikana esim. media- ja PR-työn tuloksena. Hankkeessa toteutettiin mm. 50 B2B ja B2C kampanjakokonaisuutta kotimaassa ja kv-markkinoilla, yli 130 mediavierailua, yli 220 matkanjärjestäjävierailua ja osallistuttiin 30 myyntitapahtumaan. Koulutuskokonaisuuksia toteutettiin 10 ja hankkeen aikana 7 yritystä sai Visit Finlandin STF-merkin hankkeen kautta tehdyn vastuullisuustyön tukemana. Hankkeessa toteutettiin myös uusia, innovatiivisia kokeiluja, kuten kuluttajille suunnatut virtuaalimatkat Japanin markkinoilla ja TV-tuotanto ”Sami Kurosen makumatka Saimaalla”.

Saimaan alueen vahvuudet – puhdas luonto, tilan väljyys ja turvallisuus, pienet perheyritykset – olivat alueen matkailutoimialan pelastus kriisiaikoina. Tämän näkyy vahvasti majoitustilastoissa. Esim. kesällä 2020 matkailu Etelä-Savossa oli ennätyksellisen vilkasta verrattuna koko maahan. Matkailukysyntä supistui tuona ajankohtana vähiten kansallisesti (6 %) ja kotimainen matkailukysyntä kasvoi 8 %. Etelä-Savo olin ainoa maakunta, jossa matkailun bkt-osuus nousi (4,1 prosenttiin).

Hankkeen loppukyselyssä kartoitettiin mitä vaikutuksia hankkeessa mukana oleminen on tuonut yritykselle. Eniten esiin nousi uusien verkostojen ja Saimaa-yhteistyön merkitys. Toiseksi eniten vaikutusta koettiin yrityksen vastuullisuuden edistämisessä ja kolmanneksi osaamisen kehittämisessä. 35 % oli sitä mieltä, että hanke on onnistunut hyvin ympärivuotisuuden edistämisessä Saimaan alueella tämän ollessa yksi hankkeen tärkeistä tavoitteista.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 47 % oli sitä mieltä, että hankkeen aikana kansainvälinen medianäkyvyys ja matkanjärjestäjäyhteistyö ja kotimaan medianäkyvyys ja markkinointikampanjat ovat parantaneet alueen tunnettuutta ja vetovoimaa matkailudestinaationa erittäin paljon. 58 % vastaajista oli sitä mieltä, että kv-myynnin edistämisessä onnistuttiin hankkeen aikana hyvin. Yrityksistä 52 % vastasi yrityksensä liikevaihdon kehittyneen positiiviseen suuntaan hankkeen aikana. Vastanneista yrityksistä 41 % kannattavuus oli pysynyt ennallaan hankkeen aikana.

Hankkeen loppukyselyn avoimeen palautteen kohdassa useassa vastauksessa kävi ilmi tyytyväisyys tehtyyn työhön ja tarve jatkohankkeelle.