Hankekoodi: A75425
Hankkeen nimi: Luova kampus 2020 - investointihanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.10.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0208916-8
Jakeluosoite: Närvilänkatu 8
Puhelinnumero: 06-8250000
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: Kokkola
WWW-osoite: http://www.kpedu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Harri Mikael Lundell
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: harri.lundell(at)kpedu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-7250007
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
LuovaKampus-kehittämiskokonaisuus toteutetaan kahtena erillisenä hankkeena: Luova Kampus 2020 -kehittämishanke ja LuovaKampus 2020 –investointihanke.
Hankkeiden tavoitteena on vahvistaa alueen luonnonvara-alan koulutuksen, alan yrittäjyyden sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan edellytyksiä kehittämällä oppimisympäristöjä sekä edistämällä uuden teknologian käyttöä. Alkutuotannon elinkeinoilla, etenkin maidontuotannolla on Keski-Pohjanmaan aluetaloudelle huomattava merkitys, ja koulutuksen tulee vastata työelämän osaamistarpeisiin.
Tavoitteena on, että kotieläintuotannon oppimisympäristö Kannuksessa toimii mallina kestäville toimintatavoille liittyen mm. eläinten hyvinvointiin, rehuntuotantoon, kiertotalouteen, bioturvallisuuteen sekä hiilineutraaleihin toimintamalleihin ja edistää näin samalla alueen kotieläintilojen kilpailukykyä.
Luova Kampus 2020 -investointihankkeessa toteutetaan Kannuksen toimipaikan kotieläintuotannon oppimisympäristö ja tehdään eläinklinikan laiteinvestoinnit. Hevostalouden opetuksen käyttöön hankitaan ratsastussimulaattori ja ravisimulaattori. Metsäkone- ja maatalousopetuksen käyttöön hankitaan metsäkonesimulaattori ja monitoimisimulaattori.
Hankkeiden tuloksena Keski-Pohjanmaalle saadaan kaksi uutta innovaatioalustaa. Kpedun Kannuksen toimipaikkaan tulee moderni kotieläintuotannon oppimisympäristö, joka palvelee koulutusta ja tki-toimintaa. Oppimisympäristön sisälle rakentuu toinen innovaatioalusta, digisilta, eli digitaalinen ratkaisu, joka mahdollistaa datan välittämisen oppimisympäristön ja yhteistyöverkoston välillä. Tuloksena on myös innovaatioalustoissa kehitetty tki-alustapalvelu sekä opetuskäyttöön sovellettava digitaalinen palvelu.
Yhteistyö korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa lisääntyy ja syvenee. Simulaattori- ja laitehankinnat monipuolistavat koulutustarjontaa, synnyttävät uusia koulutuspalveluja sekä edistävät oppimista.
Hankkeet tukevat ekologista kestävyyttä ja edistävät yhdenvertaisuutta. Simulaattorien käyttö vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä ja ympäristöriskejä. Kotieläintuotannon oppimisympäristössä huomioidaan uusiutuvan energian ratkaisut ja toiminnan vaikutukset ympäristöön. Uudet teknologiset työtä keventävät ratkaisut edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta muuttamalla työkuvaa fyysisestä työstä seurannan ja tarkkailun suuntaan. Ajanmukaisessa oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista ohjattuna sukupuolesta ja voimavaroista riippumatta. Modernin teknologian hallinta tasa-arvoistaa eri sukupuolten työllistymistä.
Kotieläintuotannon oppimisympäristöä tulevat hyödyntämään Kpedun ja ammattikorkeakoulujen tutkinto-opiskelijat ja lisä- ja täydennyskoulutuksen sekä tki-yhteistyön kautta mm. alueen maatalousyrittäjät ja maatilojen työntekijät, maatalouslomittajat, seminologit, sorkkahoitajat, eläintenhoitajat ja -kouluttajat, maatalouskoneautomaatioasentajat, eläintenkuljettajat, kotieläinneuvojat ja eläinlääkärit.
Vuositasolla Kannuksen kotieläintuotannon oppimisympäristö tulee palvelemaan arviolta 400:aa tutkintoa suorittavaa opiskelijaa sekä noin 200-300:aa täydennys- ja lisäkoulutusopiskelijaa. Kotieläintuotannon oppimisympäristö ja erityisesti eläinklinikka palvelevat vuositasolla noin 30:tä Kannuksen lukion eläinlääketieteellisen linjan opiskelijaa. Oppimisympäristöt toimivat kokeilualustana Green Care -toiminnassa yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa.
Kotieläintuotannon oppimisympäristö hyödyttää tutkimuksen, neuvonnan ja hanketoiminnan kautta kohderyhmiä koko keskeisellä maidontuotantoalueella.
Simulaattoreita hyödyntävät kaikki Kpedun luonnonvara-alan opiskelijat.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa. Luonnonvara-alalla työskentelee sekä miehiä että naisia, eivätkä työtehtävät ole eriytyneet sukupuolen mukaan. Teknologian ja automaation lisääntyminen vähentää edelleen työn fyysistä kuormittavuutta ja tasa-arvoistaa alalla työskentelyä.
Välillisenä kohderyhmänä on alueen perusopetus ja varhaiskasvatus. Kotieläintuotannon oppimisympäristö tarjoaa myös kuluttajille mahdollisuuden tutustua moderniin kotieläintuotantoon.
Hoivamaatilatoiminnan ja eläinavusteisuuden kautta avoin oppimisympäristö palvelee välillisesti myös erityisryhmiä sekä vanhuksia.
Hanke hyödyttää lisääntyvän yhteistyön kautta välillisesti myös lähialueiden luonnonvara-alan ammatillisia oppilaitoksia, esim. Jedu, OSAO, Koulutuskeskus Brahe.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 537 655
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 537 655
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 2 196 650
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 2 196 650
Maakunnat: Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kokkolan, Kaustisen
Kunnat: Perho, Kokkola, Kannus, Kaustinen
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 5 |
Simulaattorien käyttö vähentää koneiden ja laitteiden käyttöä aidossa työympäristössä ja säästää näin luonnonvaroja. Ajanmukainen navettaympäristö edistää eläinten hyvinvointia ja sitä kautta käytettävien luonnonvarojen tuotos-panos-suhdetta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 6 |
Tuodaan esille uusiutuvien energialähteiden käyttömahdollisuuksia navettainvestoinneissa. Simulaatio-opetuksen hyödyntäminen vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä sekä lisää tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja sen riskeistä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 4 |
Simulaattorit vähentävät koneilla metsässä liikkumisen tarvetta, näin metsäpohjaan tulee vähemmän vaurioita ja luonnonrauha säilyy | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 4 |
Simulaatio-opetuksen lisääntyminen vähentää koneiden käyttötarvetta luonnossa, säästää maaperää ja vähentää ympäristöriskejä, esim. poltto- ja voiteluainepäästöjä vesistöihin ja maaperään. Kotieläintuotannon oppimisympäristö (esim. lannan käsittely) suunnitellaan siten, että ympäristökuormitus on mahdollisimman vähäinen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei vaikutuksia | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 1 |
Simulaattorien käyttö vähentää poltto- ja voiteluaineiden käyttöä ja kustannuksia sekä koneiden ja laitteiden (esim. traktorit, kaivurit, metsäkoneet) kulumista. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Rakennussuunnittelun aikana selvitetään uusiutuvien energialähteiden käytön mahdollisuuksia, ja soveltuvia ratkaisuja otetaan käyttöön kotieläintuotannon oppimisympäristön rakentamisessa. Työpajojen kautta jaetaan tietoa ja kokemuksia investointia suunnitteleville yrittäjille. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 7 |
Hankkeen kautta Kpedu pystyy paremmin vastaamaan työelämän tarpeisiin ja alueen yritykset saavat jatkossakin ammattitaitoista työvoimaa. Hanke vahvistaa yhteistyötä Kpedun ja alueen yritysten kanssa sekä lisää osaamista ja tki-toimintaa. Hanke vahvistaa paikallista elinkeinorakennetta, mm. maidontuotanto, luonto- ja ympäristöyrittäjyys, hevostalous | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 5 |
Moderni kotieläintuotannon oppimisympäristö mahdollistaa monipuolisten koulutuspalvelujen tarjoamisen mm. alkutuotannon yrittäjille, sosiaalialan erityistarpeisiin (kuntoutujat) ja Green care toimintaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 2 |
Simulaattorien käyttö vähentää kuljetus- ja liikkumistarvetta ja kuljetuskustannuksia ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 2 |
Hankkeessa osallistetaan kehittämiseen sekä alan yrittäjiä että opiskelijoita ja lisätään uusimman tiedon saantia. Osaaminen lisääntyy ja vahva ammattitaito parantaa työllistymistä. Yrittäjät saavat ideoita uusista ihmisten ja eläinten hyvinvointia edistävistä teknologisista ratkaisuista. Investoinnin suunnittelussa huomioidaan sekä eläinten hyvinvointi että työntekijöiden työhyvinvointi. Hanke edistää bioturvallisten toimintatapojen käyttöönottoa. Moderni navettaympäristö huomioi paremmin työturvallisuuden ja ergonomian. Hanke edistää työturvallisuutta myös simulaattoreiden käytöllä ja vähentämällä liikkumistarvetta maanteillä. Esteettömyys huomioidaan kotieläintuotannon oppimisympäristön suunnittelussa | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 4 |
Hankkeen avoin ja osallistava kehittämistoiminta sekä hankkeessa toteutettavat investoinnit edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Nykyaikainen kotieläintuotannon oppimisympäristö ja simulaattoriopetus mahdollistavat entistä paremmin erilaisten oppijoiden huomioimisen - sukupuoleen, kansallisuuteen, kielitaitoon, terveydentilaan tai muuhun erityistarpeeseen katsomatta. Kaikilla oppijoilla ei ole riittäviä valmiuksia suorittaa opintoihin kuuluvia työelämäjaksoja isoilla ja automatisoiduilla maitotiloilla, joten kotieläintuotannon oppimisympäristö tarjoaa heille soveltuvan työssäoppimispaikan | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 2 |
Kotieläintuotannon oppimisympäristön ja simulaattoreiden avulla edistetään eri opiskelija- ja ikäryhmien välistä vuorovaikutusta ja erilaisuuden ymmärtämistä (esim. varhaiskasvatus ja perusopetus, erityisryhmät, vanhukset). Kotieläintuotannon oppimisympäristö tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden tutustua moderniin kotieläintuotantoon. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 1 |
Rakennusinvestointi sopii paikalliseen miljööseen | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Rakennusinvestoinnin suunnittelussa huomioidaan ympäristöystävälliset toimintatavat, tehokas jätteen lajittelu ja kierrätys. Eläinten ruokinnassa huomioidaan typpi- ja fosforitaseet, robottinavetan laiduntamisjärjestelyissä ja jaloittelussa on sellaiset toimintamallit, jotka vähentävät pellon pinnan liettymistä/eroosiota |
-