Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75465

Hankkeen nimi: Anttolanhovin kasvuohjelma 2019–2021

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.8.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MIKLER OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2950968-7

Jakeluosoite: Marialantie 4

Puhelinnumero: 0444301102

Postinumero: 50800

Postitoimipaikka: MIKKELI

WWW-osoite: anttolanhovi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kaitainen Juha

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja/Yrittäjä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.kaitainen(at)anttolanhovi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444301102

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kasvuohjelman tavoitteena on kehittää Anttolanhovista kansainvälisesti tunnettu matkailu- ja majoituspalveluiden tarjoaja sekä vahvistaa yrityksen asemaa kotimaan markkinoilla. Hankkeessa kehitetään strategiaa ja liiketoimintamallia, sekä rakennetaan Anttolanhovin kaupallista kiinnostavuutta vahvistamalla brändiä, markkinointia ja digitaalista palveluympäristöä. Myös yrityksen fyysinen palveluympäristö konseptoidaan vastaamaan uutta brändiä. Kehityshanke on vaiheistettu kolmeen osaan, jotka nivoutuvat uuden konseptin rakentamiseen ja pilotointiin, palvelujen tuotteistamiseen ja asiakaskokemukseen, sekä kansainvälistymiseen. Tavoitteena on liiketoiminnan kasvattaminen siten, että kansainvälinen liiketoiminta nousee yhtä merkittäväksi kuin kotimaan liiketoiminta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 57 930

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 7 657

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 57 930

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 7 657

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Marialantie 4

Postinumero: 50800

Postitoimipaikka: MIKKELI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 13, joihin työllistyvät naiset 8

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen päätarkoitus on matkailuliiketoiminnan kehittäminen, mutta sen toteutuksessa huomioidaan sukupuolinäkökulma. Toimintaympäristön ja koko hankkeen näkökulmasta hotelli- ja matkailualan kehittäminen hyvin todennäköisesti edistää työllisyyttä ja näin ollen myös naisten työllisyyttä, matkailualan ollessa voimakkaasti naisvaltainen. Esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitto PAM:in mukaan alalla työskentelevistä jopa 70 on naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Vaikka sukupuolinäkökulma ei ole hankkeessa määräävässä asemassa, sukupuolinäkökulma tulee huomioiduksi edellä kuvatun lisäksi myös hankkeen käytännön toiminnassa. Esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja henkilöstön rekrytoinnissa tasa-arvoisuus on luontevasti toimintaa ohjaava periaate.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on matkailuliiketoiminnan kehittämisessä, mutta kuten edellä on kuvattu, on sillä toteutuessaan myös hyvin todennäköisiä positiivisia vaikutuksia naisvaltaisen matkailualan työllisyyteen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 0
Anttolanhovin matkailubrändin kehittämisessä tavoitteena on luontoarvojen ja laadukkaan palvelukokemuksen kestävä yhdistäminen, lisäksi kehittämisohjelman osatavoitteena on re-design -ajattelun ja -toimintatavan tuominen osaksi yrityksen toimintaa. Nämä tekijät suoraan kannustavat luonnonvarojen kestävään käyttöön kehityshankkeessa ja edelleen yrityksen liiketoiminnassa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kotimaan matkailu on voimistuva ilmiö ja sen edistäminen on ilmastovaikutuksiltaan positiivinen teko, kun ilmastoa kuormittava lento jää tekemättä. Toisaalta kansainvälisen matkailun kasvattaminen kohteessa sisältää riskin lisääntyvään lentoliikenteeseen. Anttolanhovin tavoitteena ei kuitenkaan ole olla kansainvälisten matkailijoiden massaturismin keskus vaan palvelut kohdennetaan elämyshakuisille matkailijoille, joille vierailu Suomessa ja Anttolassa on todennäköisemmin elämän mittakaavassa ainutlaatuinen kokemus ja yhdistyy muuhun Eurooppaan ja Suomeen suuntautuvaan matkailuun.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 0
Hankkeen vaikutusta kasvillisuuteen, eliöstöön ja luonnon monimuotoisuuteen on vaikea arvioida. Hankkeen keskeisenä lähtökohtana kuitenkin on luontoarvojen ja matkailupalvelun yhteensovittaminen kestävällä tavalla. On selvää, että rikas kasvillisuus ja eliöstö sekä monimuotoinen luonto ovat matkailun näkökulmasta Anttolanhovin vetovoimatekijöitä, joista halutaan pitää kiinni.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 0
Hankkeen vaikutusta näihin on vaikea arvioida. Hankkeen keskeisenä lähtökohtana kuitenkin on luontoarvojen ja matkailupalvelun kestävä yhteensovittaminen. Kuten edellä on luonnon osalta kuvattu, myös puhdas vesistö on ilmeinen matkailupalvelujen vetovoimatekijä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Kuten aiemmin hakemuksessa on kuvattu, hankkeen keskeisenä lähtökohtana on luontoarvojen ja matkailupalvelun kestävä yhteensovittaminen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 0
Toiminnan kehittäminen ja kasvattaminen tuottaa todennäköisesti myös lisääntyvän määrän jätettä. Hankkeessa sovellettava re-design -ajattelu tarkoittaa kuitenkin myös materiaalien ja jätteiden näkökulman huomioimista toiminnassa. Myös jo olemassaolevaa materiaalia voidaan hankkeessa hyödyntää uudelleenmuotoiltuna, vaikkapa brändin kehittämisessä ja palveluympäristön kehittämiskonseptissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 0
Re-design -ajattelun ulottuvuutena hankkeessa ovat mukana myös ympäristöarvot, joiden ympärille Anttolanhovin toiminta luontoresort-kohteena voimakkaasti nivoutuu. Kehittämistoimenpiteissä huomioidaan myös uusiutuvien energiamuotojen mahdollisuudet, esimerkiksi lämmitys- ja energiaratkaisuissa sekä liikkumisratkaisuissa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Anttolanhovin kehitysohjelman tavoite sekä kotimaisen että ulkomaisen matkailijakunnan kasvattamisesta tukee suoraan elinkeinorakennetta – liiketoiminnan kasvaessa yrityksen on mahdollista työllistää suoraan uusia henkilöitä, lisäksi Anttolanhovi kehitys hyödyttää myös esimerkiksi seudun pienempiä palveluntarjoajia, kun ostopalvelujen käyttö lisääntyy (esim. luontoaktiviteetit, opastukset, tulkkipalvelut ja kuljetustoiminta).
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Anttolanhovin tarjooman tehokkaampi tuotteistaminen edistää suoraan yrityksen aineettomien tuotteiden ja palvelujen tarjontaa. Lisäksi asiakasmäärän kasvu luo edelleen mahdollisuuksia omien tuotteidensa ja palvelujensa kehittämiseen seudun muille palveluntarjoajille.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Yrityksen asiakasmäärän kasvu edellyttää myös liikkumisen ja logistiikan virtojen tarkastelua. Koska lähtökohtana on luontoarvojen ja laadukkaan palvelun yhdistäminen, on luontevaa, että harkittavaksi tulevat myös ympäristöystävälliset liikkumisen ja logistiikan muodot (esim. sähkö-/kaasuautoilu, hotellialueella sähköpyörät jne.).
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 0
Matkailupalvelun kehittämisessä on jo lähtökohtaisesti kyse kuluttajan (aineetonta) hyvinvointia lisäävästä tuotteesta. Laajemmassa kontekstissa yritystoiminta mahdollistaa myös aineellisen hyvinvoinnin levittämisen niin kasvavien verotulojen kuin työllistämisen kautta.
Tasa-arvon edistäminen 2 0
Matkailupalvelujen kehittäminen Järvi-Suomen alueella edistää osaltaan alueellista tasa-arvoa ja elinvoimaisuutta. Lisäksi, kuten aiemmin hakemuksessa on todettu, ala on naisvaltainen, jolloin sen kasvulla voi olla suotuisia vaikutuksia naisten työllisyyteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Matkailupalvelut ja niiden tuottaminen on jo sinällään yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta edistävää toimintaa, sillä ne mahdollistavat erilaisista taustoista ja elämänpiireistä olevien ihmisten kohtaamisen. Koska Anttolanhovin hankkeessa on kyse myös voimakkaasta kansainvälistymisestä, on selvää, että esimerkiksi työntekijäkuntaan voidaan rekrytoida erilaisia ja eritaustaisia ihmisiä.
Kulttuuriympäristö 3 0
Rakennetun ympäristön ja maiseman kannalta hankkeen vaikutukset ympäristöön ovat positiivisia, kun toiminnan kehittäminen kannustaa ylläpitämään kiinteistökantaa ja huolehtimaan alueiden kunnossapidosta. Anttolanhovin fyysisen palveluympäristön konseptoinnissa myös lähdetään liikkeelle nimenomaan nykyisen kiinteistökannan hyödyntämisestä re-design-hengessä.
Ympäristöosaaminen 2 0
Hanke ei suoraan vaikuta ympäristöosaamisen lisääntymiseen yhteiskunnassa. Toisaalta voidaan ajatella, että luontomatkailukohteeseen tulevalla turistilla on kiinnostus aluetta ympäröivään luontoon, jolloin on luontevaa tukea tätä kiinnostusta esimerkiksi kohteessa olevien aiheesta viestivien materiaalien avulla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-