Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75466

Hankkeen nimi: Topboxin kansainvälinen laajentuminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 11.9.2019 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: TOPBOX OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2399013-1

Jakeluosoite: Hämeentie 11 A

Puhelinnumero: +358 50 5846541

Postinumero: 00530

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: www.topboxunit.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lukander Martti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Head of R&D

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: martti.lukander(at)topboxunit.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505846541

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Topboxin tavoitteena on kasvaa merkittäväksi ulkomyyntipisteidenvalmistajaksi Euroopassa. Topboxin tuotteille nähdään paljon nykyistä suurempaa kansainvälistä potentiaalia. Tämän hankkeen tarkoituksena on laajentaa tuotteiden myyntiä uusille markkinoille sekä kehittää yrityksen kansainvälistä myyntiä. Hankkeen aikana suoritetaan markkina- ja asiakastarvekartoituksia, vieraillaan kohdemaissa ja osallistutaan messuille, sekä parannetaan yrityksen kansainvälistymisvalmiuksia. Hankkeen tavoitteena on moninkertaistaa Topbox Oy:n vientitulot.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 59 690

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 50 280

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 59 690

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 50 280

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Mönjätie 1

Postinumero: 15560

Postitoimipaikka: NASTOLA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on tasa-arvoinen ja sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on tasa-arvoinen ja sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 3
Tuote on pitkäikäinen (15 vuotta) ja noudattaa kiertotalouden periaatteita. Kaikki osat ovat vaihdettavissa ja kierrätettävissä.Huonolaatuisten ja kertakäyttöisluonteisten tiskien käyttö vähenee. Topbox palvelusopimus sisältää varastointikuljetukset, jolloin yhteenlaskettujen ajojen määrä vähenee jos verrataan siihen että jokainen toimija hoitasi asian itse.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Tuote on pitkäikäinen (15 vuotta) ja noudattaa kiertotalouden periaatteita. Kaikki osat ovat vaihdettavissa ja kierrätettävissä.Huonolaatuisten ja kertakäyttöisluonteisten tiskien käyttö vähenee. Topbox palvelusopimus sisältää varastointikuljetukset, jolloin yhteenlaskettujen ajojen määrä vähenee jos verrataan siihen että jokainen toimija hoitasi asian itse.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 6
Tuote on pitkäikäinen (15 vuotta) ja noudattaa kiertotalouden periaatteita. Kaikki osat ovat vaihdettavissa ja hajonneet osat kierrätetään.Huonolaatuisten ja kertakäyttöisluonteisten tiskien käyttö vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 3
Auttaa yritystä toimimaan kannattavasti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 4
Topbox palvelusopimukseen sisältyy tuotteen huolto, pesu ja talvisäilytys
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Logistiikkakulut vähenevät kun kuljetukset keskitetään
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Tuotteemme avulla ravintola palvelee asukkaita ja turisteja paremmin
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 1 1
Hyvin suunniteltu tuote sopii kulttuuri ympäristöön, johon palveluita kuitenkin halutaan.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Topbox Oy:lle Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen myöntämä kehittämisavustus liiketoiminnan kansainväliseen laajentumiseen myönnettiin juuri ennen Covid-19 viruksen saapumista Eurooppaan ja Suomeen. Hanke viivästyi noin kaksi vuotta johtuen maailmanlaajuisesta häiriötilanteesta. Hanke saatiin päätökseen vasta 2022 lopussa. Topboxin tavoitteena on kasvaa merkittäväksi myyntipisteiden valmistajaksi Euroopassa. Topboxin tuotteille nähdään paljon nykyistä suurempaa kansainvälistä potentiaalia. Tämän hankkeen tarkoituksena oli laajentaa tuotteiden myyntiä uusille markkinoille sekä kehittää yrityksen kansainvälistä myyntiä. Hankkeen aikana suoritetaan markkina- ja asiakastarvekartoituksia, vierailtiin kohdemaissa ja osallistuttiin messuille, sekä parannetaan yrityksen kansainvälistymisvalmiuksia. Hankkeen tavoitteena oli moninkertaistaa Topbox Oy:n vientitulot seuraavina vuosina. Hanke onnistui hyvin ja kansainvälistymisen edellytykset paranivat olennaisesti. Kun hankkeen aikana saadut tiedot, taidot ja tulokset implementoidaan liiketoimintaan, pystytään kansainvälistymistä jatkaa varmalla pohjalla. Tuotteet ovat hyvin suunniteltuja ja markkinakartoituksen mukaisesti kohdemaissamme asiakaskunnat tarvitsevat Topbox tuotteita yhtä lailla kuten Suomessa. Hankkeen johtopäätöksenä voimme todeta Topbox Oy:n suuntaa toimintansa vahvasti vientimarkkinoille ja kasvunäkymät ovat tällä hetkellä hyvät