Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75497

Hankkeen nimi: Think Big - Think Global - Menossa maailmalle

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2019 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1057822-8

Jakeluosoite: Pajatie 5

Puhelinnumero: 044-4457 002

Postinumero: 85500

Postitoimipaikka: NIVALA

WWW-osoite: http://www.nihak.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Alakangas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kansainvälistymispalvelupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.alakangasi(at)nihak.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-6846400

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Think Big-Think Global-Maailmalle menossa hankkeen keskeinen tavoite on Raahen seudun, Nivala-Haapajärven seudun, Ylivieskan seudun sekä Haapavesi-Siikalatvan seudun yritysten sekä yhteisöjen kansainvälistymisen edistäminen.
Tavoitteet voidaan kuvata myös seuraavasti:
*Monipuolistaa alueen vientiyrityspohjaa & monipuolistaa alueen vientituotepohjaa.
*Tunnistaa ja aktivoida kansainvälisen liiketoiminnan mahdollisuudet alueen yrityksissä.
*Herätellä ja nostaa esille piilevät kyvyt sekä mahdollisuudet. Piilevillä kyvyillä tarkoitamme mm. aiemmin tunnistamatonta tai muuten hyödyntämätöntä osaamis- tai kv-markkinapotentiaalia.

*Osoitetaan keskeisiä kipupisteitä alueen yritysten ja allianssien kansainvälistymisen kehityspolulla.
*On olla vahvistamassa toiminta-alueen muita kansainvälistymistä edistäviä hankkeita.

Hankkeen toimesta järjestetään näyttäviä messuosastoja kansainvälisillä ammattimessuilla, jossa nostamme esille hankealueen osaamista ja mahdollisuuksia liittyen näiden messujen teemoihin.

Sekä toteuttaa muita aktiivisia toimenpiteitä kansainvälisille markkinoille pyrittäessä.
Tällaisia toimenpiteitä ovat:
*Markkinakartoitukset, joilla selvitetään alueen elinkeinoelämän kannalta merkittävimpiä markkina-alueita. Kartoitetaan, millaista kysyntää hankealueen osaamiselle, teknologioille ja kapasiteetille löytyy ja mitkä markkina-alueista sisältävät suurimman kasvun potentiaalin. Kartoitusten perusteella hankealueen toimijat päättävät, mille markkinoille menemistä lähdetään suunnittelemaan tarkemmin ja millaisia jatkotoimenpiteitä kukin markkina vaatii.
*Kohdemarkkinapotentiaalin kartoitus (onko ostovoimaa, markkinoille tulon esteitä, kuluttaja- tai ostajakäyttäyminen, jne) sekä onko tietyillä markkinoilla jo olemassa olevia toimijoita joiden kanssa olisi saavutettavissa eri toimijoiden välistä synergiaa.
*Yleisen kohdemarkkinatietouden sekä kohdemarkkinan kulttuurillisten erityispiirteiden selvittäminen.

Osallistutaan eri toimialojen kansainvälisiin kongresseihin, konventteihin, foorumeihin ja muihin
kokoontumistilaisuuksiin uusimman tiedon hankkimiseksi sekä alueen yritysten törmäyttämiseksi muiden
kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Asiantuntijapalveluina suoritetaan markkinakartoituksia.
Suoritetaan kansainvälistymisstrategiatyötä.

Tuetaan strategisten allianssien muodostumista, yhteistä tekemistä ja toimenpiteitä globaaleilla markkinoilla:
• Verkostoitumis- ja workshop -tilaisuudet (kokemusten siirtäminen ja ryhmäytyminen)
• Järjestetään tutustumis-, verkostoitumis- ja neuvottelumatkoja. Hankkeen rooli on tunnistaa uusia tarpeita kansainvälisiltä markkinoilta, joihin etsitään vastauksia järjestämällä edellä mainittuja toimenpiteitä. Hanke kokoaa osallistujat, rakentaa ohjelmat sekä osallistuu näiden matkojen toteuttamiseen. Matkoille osallistuvat tahot kustantavat omat kulunsa itse.


Hankkeen vaikutuksesta hanke alueella on muodostunut useita aktiivisia strategisia alliansseja kv-markkinoille, näitä alliansseja yhdistää mm.
yhteinen asiakasnäkökulma.
Hankkeen toimesta Oulun eteläisten seutukuntien imago sekä tunnettavuus kansainvälistä yritystoimintaa tukevana
alueena kehittyy suotuisaan suuntaan.

Hankkeen toimialueelle muodostuu uutta kansainvälistä liiketoimintaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmä muodostuu hankealueen mikro- ja Pk-yrityksistä toimialaan katsomatta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen oppilaitokset, yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja -laitokset, elinkeinoyhtiöt ja muut yrityskehitysorganisaatiot.

Varsinaisen kohderyhmän lisäksi yhteistyökumppaneina ovat myös muut julkiset elinkeinotoimijat (esimerkiksi yrittäjäjärjestöt, oppilaitokset sekä yhdistykset)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 349 850

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 346 384

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 449 810

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 445 475

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven, Ylivieskan

Kunnat: Raahe, Oulainen, Siikajoki, Pyhäjärvi, Alavieska, Sievi, Siikalatva, Merijärvi, Reisjärvi, Kalajoki, Kärsämäki, Ylivieska, Pyhäntä, Haapavesi, Pyhäjoki, Nivala, Haapajärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 2.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen kohderyhmänä ovat kaikki yritykset ja yrittäjät hankkeen toimialueella sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Hanke toteutetaan yhdenvertaisuuslakia noudattaen: hankkeeseen pyydetään osallistumaan tahoja sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Seutukunnallisia tilastotietoja sukupuolinäkökulmaan liittyen Kokonaistilastoissa Nivala-Haapajärven seutukunta vaikuttaa sukupuolijakaumaltaan tasaiselta: seutukunnassa on 15 286 miestä ja 14 649 naista. Tilastoa tasaa eläkeikäisten naisten suuri määrä. Jos tilastoa tarkastellaan 20-64-vuotiaiden kesken, miesten osuus väestöstä kasvaa: miehiä tuolla ikähaarukalla on yhteensä 8172 kpl ja naisia 7235 kpl (yhteensä 15 407 kpl). Miehistä naimattomia on 3486 kpl eli 42,7 %, naisista puolestaan 1993 kpl eli 27,5 %. Miehistä noin puolet (47,6 %) on naimisissa (3887 kpl). Naisista lähes 60 % (57,8 %) on naimisissa (4179 kpl). 30-49 -vuotiaita on yhteensä 6104 kpl. Heistä miehiä on 3243 kpl ja naisia 2861 kpl. Miehistä naimisissa on 1641 kpl eli 50,6 %, naisista naimisissa on 1819 kpl eli 63,6 %. Miehistä naimattomia on 1341 kpl eli 41,4 % ja naisista 707 kpl eli 24,7 %. Lukumääräisesti naimattomia miehiä on lähes kaksi kertaa enemmän. Molemmissa otannoissa on huomattavissa samanlainen tendenssi: naimattomia miehiä on yli 40 %, kun naisista alle 30 %. Miehistä naimisissa on noin puolet, kun naisista on 60 % kieppeillä. 25-29-vuotiaita seutukunnassamme on yhteensä 1423 kpl. Heistä miehiä on 771 kpl ja naisia 652 kpl. Miehistä 197 kpl eli 25, 6 % on naimisissa, naisista 253 kpl eli 39 %. Tässä luvussa mainituista tilastoista voi tehdä johtopäätöksen, että naisten jäämisen syy seutukunnalle on perheen perustaminen useammin kuin miehillä. Tämän perusteella voidaan olettaa, että nuoret naiset muuttavat miehiä herkemmin pois paikkakunnalta. Seutukunnan työttömyysaste huhtikuussa 2014 oli 11,6 %. Työttömiä työnhakijoita oli yhteensä 1434 kpl. Heistä miehiä oli 922 kpl ja naisia 512 kpl. Naisiin verrattuna työttömiä miehiä oli siis lähes kaksi kertaa enemmän. Työttömistä yli puolet (52,6 %) on joko alle 25- vuotiaita tai yli 50-vuotiaita. Tilastoista voi tehdä johtopäätelmän, että tilastollisin mittarein seutukunnassamme miehillä on suurempi syrjäytymisen riski: työtön yksinasuja on tyypillisemmin mies. Nainen muuttaa herkemmin paikkakunnalta pois henkilökohtaisista syistä, kun mies puolestaan asettuu kotiseudulleen helpommin työllisyystilanteesta tai yksin elämisestä huolimatta. Sukupuolen merkitys hankkeen toimintaympäristössä Tilastoista voi tehdä seuraavan johtopäätöksen: nuorten aikuisten kohdalla poismuutto painottuu naisiin: nuoret naiset muuttavat miehiä tyypillisemmin seutukunnasta pois henkilökohtaisista syistä. Miehistä 85 % työskentelee yksityisellä sektorilla. Näistä syistä hankkeeseen oletettavasti osallistuu enemmän miehiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanketta valmisteltaessa työryhmässä on todettu, että hankkeen toiminta valtavirtaistaa sukupuolinäkökulmaa ja että rajat ylittävä eri kulttuureita kohtaava kanssakäyminen edesauttaa yksilöiden tasa-arvon kehitystä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on kansainvälisen liiketoiminnan lisääntyminen alueellamme.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 6
Hankkeen toimenpiteinä mm. Fact-finding -tyyppisten toimintojen kautta saavutetaan tietämystä State of Art -teknologiasta, joka johtaa uusien työkalujen sekä menetelmien investointiin
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 6
Toimialueellamme on vahvaa kierrätysteknologiaa käyttävää, tuottavaa ja kehittävää yritystoimintaa. Nämä yritykset ovat yhtenä kohderyhmänä hankkeen toteutuksessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Kohderyhmänä mm. bioenergia-, metsä- ja elintarvikeyritysten toimintaedellytysten parantaminen kansainvälisillä markkinoilla.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Alueemme vahva maatalouskoneteknologian osaaminen sekä valmistus on positiivinen tekijä ko. vaikutuksessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 6
Osaamisen ja ymmärryksen sekä teknologian kehittymisen myötä ko. kuormitus pienenee merkittävästi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 4
Bioenergian käyttö tuotannollissa toiminnassa sekä tuotantotilojen energian lähteenä lisääntyy alueellamme.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 4
Elinkeinorakenteen monipuolisuus tukee ja turvaa kasvua sekä kestävää kehittymistä vähentäen mm. poismuuttoa alueelta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 6
Hankkeen päätavoite on kv-osaamisen ja palveluiden kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Kansainvälinen kauppa on suurelta osin liikkumista ja logistiikkaa. Tämän hankkeen sisältö on liikkumisen ja logistiikan kehittämistä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 2 4
Alueellamme vireillä olevilla suurhankkeilla on pakottava vaikutus yritysten strategiseen ajatteluun ja sertifiointeihin. Tällaisia vaadittavia toimintoja on mm. ympäristöjärjestelmä. Hankkeessa suunnataan ja ollaan tukemassa yrityksiä kohti suurhankkeita ja sitä kautta myös kohden edellä mainittuja toimintoja.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen toimesta kohotettiin alueen yritysten sekä yhteisöiden tietoisuutta kansainvälisen liiketoiminnan mahdollisuuksista sekä aiemmin ei niin totutuista kansaivälistymisen väylistä.
Ulkomaisen työvoiman merkitys kansainvälisten verkostojen rakentamisessa, eri kulttuuristen painopisteiden ymmärtämisessä ja näiden merkitys uuden kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisessa osoittautui jopa ennakoitua suuremmaksi.
Hankkeen toimesta järjestettiin useita eri toimiala kohtaisia tai maantieteellisen kohdealueeseen liittyviä verkostoitumis- ja oppimistilaisuuksia sekä verkostoitumis- ja opintomatkoja. Näiden vaikutuksesta hankkeen toiminnassa mukana olleissa yrityksissä on selkeästi havaittavissa kansainvälisen osaamisen ja kansainvälisen kaupan kasvua.
Digitaalisten työkalujen vahva esiintyminen pandemia-ajan toiminnassa on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa hankkeen onnistumisessa.