Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75514

Hankkeen nimi: Baron Foodtech osaamiskeskus

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.9.2019 ja päättyy 1.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: BARON FOODTECH OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1655732-1

Jakeluosoite: Flextie 3

Puhelinnumero: 0505651251

Postinumero: 15550

Postitoimipaikka: NASTOLA

WWW-osoite: baronfoodtech.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lehtinen Mikko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikko.lehtinen(at)baronconsulting.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505651251

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koeleipomon koneiston hankinta. Koeleipomo toimii toteutettaville projekteille kehitettävien tuotteiden innovaatiokeskuksena. Liikeideanamme on saattaa alan huippuosaajia yhteen eri puolilta maailmaa ja vaihtaa leivontaan liittyvää tietotaitoa globaalisti. Testaus ja kehitystyö tulee keskittymään terveellisten ja turvallisten elintarvikkeiden kategoriaan. Päämääränämme ovat tuotteet, jotka tukevat terveellistä ruokavaliota.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 16 680

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 12 474

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 16 680

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 12 474

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Flextie 3

Postinumero: 15550

Postitoimipaikka: NASTOLA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Varsinaista kirjallista analyysiä ei ole tehty.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Yrityksessä toteutuu tasa-arvo kaikissa asioissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Varsinainen päätavoite tämä ei ole.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 6
Tuotekehityksen yhtenä kulmakivenä on ruokahävikin pienentäminen ja tätä kautta luonnonvarojen säästäminen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 -5
Tuote- ja pakkauskehityksessä on johtavana teeman vastuullisuus ja sen mukana materiaalien säästäminen, uusien ympäristöystävällisten materiaalien etsiminen sekä pakkauskokojen optimoin ti hävikin vähentämiseksi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Verkostomme muodostuu pääosin paikallisista toimijoista. Pyrimme lisäksi ensisijaisesti suunnittelussamme käyttämään suomalaisten laitevalmistajien malleja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 3
Leipomotuotteiden hinnoittelutyökalun kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Lisääaineettomat tuotteet, perinteinen tuote.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 5 4
Osaajien yhteensaattaminen koeleipomossamme lisää kulttuurien kohtaamista ja osaamisen levittämistä verkostossamme.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Baron Foodtech Oy rakensi ja otti käyttöön koeleipomon, jossa kehitetään reseptiikkaa ja tuotantotekniikkaa edelleen skaalattavaksi teolliseen tuotantoon. Koleipomo palvelee asiakkaitamme globaalisti.