Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75651

Hankkeen nimi: Kansallinen robotiikka-DIH, Suomi

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 2647375-4

Jakeluosoite: PL1300

Puhelinnumero: 020722111

Postinumero: 33101

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.vtt.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Johanna Mikkonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Senior Specialist, Industrial SMEs

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.mikkonen(at)vtt.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408206139

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteeksi on määritelty kansainvälisen tason tekoälyteknologioiden tuominen valmistavan teollisuuden PK-yritysten hyödynnettäväksi Pirkanmaalla. Robotiikka hankkeen keskeisenä valmistavan teollisuuden teknologiana mahdollistaa tekoälyn soveltamisen. Lisäksi tavoitteena on verkottua valtakunnallisesti muiden osaamiskeskittymien kanssa sekä yritysten kansainvälisten yhteyksien ja rahoitusmahdollisuuksien parantaminen.

Hanke hyödyntää VTT:n koordinoimaa 1.1.2019 käynnistyttä H2020-hanketta, A Network of Robotic DIHs for Agile Production (myöhemmin DIH², isäntähanke) ja Tampereen Yliopiston koordinoimaa Trinity hanketta jossa kansalliset robotiikka-alan Digital Innovation Hubit (DIHit) kootaan verkostoksi ja niille rakennetaan EU-laajuisia yhteisiä palveluita, kuten PK-yritysten robotiikan innovaatioiden rahoitus, yrityksille suunnattu koulutus, digitaalinen kauppapaikka ja IoT alusta robotiikalle. DIH² hankkeen kantavia ajatuksia on EU Horizon 2020 hankkeen ja alueellisen toiminnan välinen yhteistyö, roolitus ja työnjako. Tässä EAKR hankkeessa RoboDIH luodaan puitteet toimia alueellisesti ja kansallisesti menestyksekkäästi tässä DIH-hubien verkostossa. Tämän hankkeen rahoittavat Pirkanmaan Liitto, Tampereen kaupunki ja VTT Oy.
Hanke hyödyntää Smart Machines and Manufacturing Competence Centren, SMACCin palveluita ja jo luotuja toimintamalleja joiden lisäksi palveluportfoliota laajennetaan muihin yritysten kasvua editäviin palvluihin muiden palveluntarjoajien avulla. Hankkeessa keskitytään tekoälyn osalta sen robotiikkasovelluksiin. Hankkeessa luodaan mahdollisuuksia yritysten uudistumiselle ja uudenlaisen tekoälyyn liittyvän yhteistyön toteuttamiselle.
Hanke toteutetaan kolmena työpakettina: Työpaketti 1. RoboDIH:n toimintamalli ja toiminnan jatkuvuuden varmistaminen, Työpaketti 2. RoboDIH:n osallistuminen kansalliseen ekosysteemiin ja Työpaketti 3. RoboDIH osana kansainvälistä Robotiikka-DIHien verkostoa.

Robotisointi oli asetettu Sipilän hallitusohjelman kärkihankkeeksi ja vastaa hyvin Pirkanmaan maakuntaohjelman älykkään erikoistumisen strategian sisältökärkeen Digitaalinen valmistus. Toiminnallisina painotuksina hanke vastaa maakuntaohjelman läpileikkaaviin teemoihin: osallistavat innovaatio- ja kehitysalustat ja palvelut, systeemiset kokeilut, pilotointi ja demonstraatiot sekä kansainvälinen yhteisoppiminen ja investoinnit.

Yritysten kannalta lisäarvoa tuotetaan mm. tuomalla DIH²-hankkeen palvelut innovaatioiden rahoitus, koulutus, digitaalinen kauppapaikka ja kansainvälinen verkosto saavutettavaksi. Hankkeessa linkitetään kotimainen ekosysteemi muihin eurooppalaisiin ekosysteemeihin. Näin yritysten on mahdollista verkostoitua ja saada rahoitusta ja teknologioita käytettäväkseen myös kansainvälisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat Pirkanmaalaiset pk-yritykset, jotka toimivat tekoälyä hyödyntävän robotiikan arvoketjussa sekä robotiikkaa hyödyntävät pk-yritykset. Yhtenä erityiskohderyhmänä ovat tekoäly-start-upit, jotka pystyvät tällä alustalla tekemään teollisia sovelluksia. Esimerkkejä kohdeyrityksistä:
Teknologian hyödyntäjiä):
- Novatron
- Wapice
- Comatec
- M-solutions
- Kyrel
- Tampereen konepajat
- Vossi
- Hydman
- Tasowheel
Tekoälyn kehittäjät
- Atostek
- Intopalo
- Vaisto
- Ovobots
- Steamlane
- Gofore
- Netum
Robotiikan toimittajia:
- Wisematic
- Opto Fidelity
- Robotech
- JTA-Connection
- Mekorak Engineering
- Pulu robotics
- 3Dstep
- VSA-Service
- Pirkkalan Koneasennus
- Microteam
- Ermen

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisellä kohderyhmällä ymmärretään tässä toimijoita joihin ei kohdisteta toimia, mutta jotka voivat olla mukana hankkeen avoimissa tilaisuuksissa tai tiedotuksessa. Ne eivät myös saa välitöntä hyötyä liiketoimintaansa hankkeesta. Niiden hyöty syntyy ekosysteemin ja siihen kehittyvän osaamisen kasvusta. Välillisenä kohderyhmänä hankkeessa ovat myös suuret yritykset, jotka hyötyvät arvoketjun kehittymisestä. Isojen yritysten rooli DIH:ssä on vahvistaa arvoketjujaan ja tukea uusien innovaatioiden syntymistä joita ne pystyvät hyödyntämään. Tyypillisesti isot yritykset etsivät uutta tietoa ja osaamista pienemmistä yrityksistä tai henkilöistä tai tutkimuksesta. Vastaavasti ne tuovat näkemyksiä ja rahoitusta. Vastaavasti ne tuovat näkemystä ja rahoitusta tutkimukseen. Hankkeessa ei kohdisteta toimia kohdennettuna suuryrityksille eikä niille ole kehittämispalveluita hankkeessa, vaan ne ovat ekosysteemin toimijoita. Potentiaalisia ko. kohderyhmän edustajia ovat esim. Nokian Raskaat Renkaat (Automaation ja tekoälyn soveltaminen tuotannossa) ja Uudenkaupungin Autotehdas (robotti teko älyn keskittymän mahdollisuudet), Glaston (robotiikan käyttö lasinjalostuksessa), Nokia Oyj (tekoäly verkkojen hallinnassa) jne.

Välillisenä kohderyhmänä ovat myös alueelliset kehityspalvelujen julkiset ja yksityiset toimijat. Näitä ovat esim:
- Business Tampere
- Tamlink
- Innovaatio oy Uusi tehdas,
- Hermian Yrityskehitys
- Dimecc
- Kunnalliset kehitysyhtiöt Pirkanmaalla

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 88 080

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 259

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 146 790

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 127 090

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Etelä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Orivesi, Ruovesi, Lempäälä, Tampere, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Punkalaidun, Urjala, Parkano, Mänttä-Vilppula, Valkeakoski, Virrat, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Vesilahti, Ylöjärvi, Sastamala, Akaa, Juupajoki, Pälkäne, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysi tehty.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Analyysissä esitetty huomioitavat toimet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke edistää pääsääntöisesti elinkeinoelämän ja yritystoiminnan kasvumahdollisuuksia.Sukupuolten tasa-arvo ei ole päätavoitteena.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Tekoälyn, robotiikan ja virtuaalisuuden lisääminen säästää luonnonvarojan kehityksessä ja tuotannossa
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Tekoälyn, robotiikan ja virtuaalisuuden lisääminen säästää luonnonvarojan kehityksessä ja tuotannossa
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 6
Digital Innovation Hubit ovat erittäin tärkeä osa EU:n tutkimus- ja kehitystoimintaa. Ne ovat rakennusvaiheessa ja hankkeen avulla Suomi, Pirkanmaa ja Tampere ottavat roolinsa veturina.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 4
Tekoälyn, robotiikan ja virtuaalisuuden lisääminen edistävät aineettomia tuotteita ja palveluita kehityksessä ja tuotannossa.
Liikkuminen ja logistiikka 1 4
Robotiikkaa hyödynnetään teolisessa ympäristössä osana logistisia toimia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei vaikutusta
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen työpaketti 1.Toimintamalli ja toiminnan jatkuvuuden varmistaminen toteutui pääosin, vaikkakin eri tavoin kuin hkuvaiheessa suunniteltiin. Smacc DIH toimnintana sulautui SIX EDIH toiminnaksi, EU horisontti hankkeiden tuloksia hyödynnettiin ja PK yrityksiä osallistui hankehakuihin ja ainakin neljä yritystä sai rahoitusta. EU hankkeiden koulutus pakettitarjonta on saatavilla mutta RAMP alustan muoto on muuttunut palautteen ja kokeilujen seurauksena.
Työpaketti 2. Osallistuminen kansalliseen ekosysteemiin toteutui kahta kautta: kotimainen robotiikan ekosyteemi muodostettiin DIH² hankkeen verkoston sisälle ja SIX toiminta muodostui valmistavan teollisuuden puitteissa kansalliseksi verkostoksi.
Työpaketti 3. DIH osana kansainvälistä robotiikka DIH:n verkostoa toteutui eri hankkeiden muodostamien fokusoitujen verkosotjen kautta. SIX EDIH:n käyttöön jää nämä verkosotot siten kuin niiden hyödyntämisestä tehdään päätöksiä.