Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75672

Hankkeen nimi: Hiilineutraali maakunta - Pohjois-Savo (HIMA)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.10.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus

Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen

Y-tunnus: 2296962-1

Jakeluosoite: PL 2000

Puhelinnumero: 0295026500

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.ely-keskus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kimmo Haapanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kimmo.haapanen(at)ely-keskus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 372 226

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Euroopan unionin ja Suomea koskevat ilmasto- ja energiatavoitteet tuodaan maakunnan tasolle. Hankkeessa muodostetaan uusimman tiedon pohjalta maakunnallinen tahtotila kohti kestävää ja vähähiilistä taloutta sekä toimintamalli toimeenpanoon ja seurantaan. Hankkeen tavoitteena on edesauttaa Pohjois-Savon maakunnan yrityksiä, kuntia ja muita julkisia toimijoita siirtymään hiilineutraaliin toimintaan ja parantaa yritysten ja maa- ja metsätalouselinkeinojen kilpailukykyä sekä varautumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin.

Hankkeessa selvitetään kunnittain kasvihuonekaasupäästöt ja hiilinielut koko maakunnan tasolla. Hankkeessa kootaan maakunnallisten toimijoiden ilmastofoorumi ja määritellään yhteistyönä maakunnan ilmastotiekartta ja keskeisimmät painopisteet ja tavoitteet ilmastoasioissa. Samalla parannetaan ajantasaisen ja käyttökelpoisen ilmastotiedon saatavuutta eri toimijoille ja päätöksentekijöille. Hankkeessa tunnistetaan tietotarpeita kuten esimerkiksi soiden ja metsien hiilivarastojen merkitys hiilitaseessa. Hankkeessa tuotetaan ilmastotietoa myös maakuntaohjelman, rakennerahasto-ohjelman, maaseutuohjelman, alueellisen metsäohjelman, liikennejärjestelmäsuunnittelun ja maakuntakaavoituksen tarpeisiin.

Hankkeella vauhditetaan hiilineutraalin maakunnan toteutumista. Ilmastotiekartalla ohjataan resursseja ja toimenpiteitä siten, että saavutetaan suurin vaikuttavuus ja kustannustehokkuus.

Hanke toimii tiiviissä yhteistyössä hankkeen nro 307120 "Kestävän energiakäytön, materiaalitehokkuuden ja ilmaston seudullinen toimintasuunnitelma" kanssa. Siinä hankkeessa määritellään mm. seudullisia ja kuntien tavoitteita ja toimenpiteitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat julkiset toimijat, kuten ELY-keskus, maakuntaliitto, kunnat, Metsäkeskus.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat kaikki maakunnan toimijat, maakunnan yritykset, oppi- ja tutkimuslaitokset, yhteisöt ja kansalaiset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 198 119

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 198 119

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 247 648

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 247 648

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo

Seutukunnat: Kuopion, Varkauden, Koillis-Savon, Sisä-Savon, Ylä-Savon, Pieksämäen

Kunnat: Kiuruvesi, Lapinlahti, Vesanto, Pieksämäki, Kuopio, Siilinjärvi, Rautavaara, Tervo, Sonkajärvi, Tuusniemi, Keitele, Kaavi, Rautalampi, Suonenjoki, Vieremä, Varkaus, Leppävirta, Pielavesi, Joroinen, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on hakijan mukaan sukupuolineutraali. Hankkeessa edistettävät ovat sukupuolineutraaleja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Huomioidaan toteutuksessa. Toimistoympäristössä ei ole tiedossa sukupuolten tasa-arvoon liittyviä erityisiä riskejä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa ei oteta kantaa sukupuolten tasa-arvoon. Kaikissa toimissa pyritään sukupuolineutraaliin toimintaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 10
Hankkeen avulla maakunnan toimijoiden tietoisuutta ja toimintatapoja parannetaan kohti luonnonvarojen tehokkaampaa käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 10
Hankkeessa laaditaan Pohjois-Savolle ilmastotiekartta ja lasketaan kasvihuonekaasutaseet sekä lisätään toimijoiden ilmastotietoisuutta. Näiden avulla varaudutaan mahdollisiin haittoihin ja näin pienennetään ilmastonmuutoksesta aihetuvia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Monimuotoisuuden heikkenemistä piennennetään ilmastonmuutosta hillitsemällä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 9
Koko hankkeen päätavoite on kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen. Ilmastonmuutoksen hillitseminen vähentää haitallisia vaikutuksia myös pintaveteen, maaperään ja ilmaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 7
Hankkeella lisätään materiaalitehokkuutta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 8
Hankkeella lisätään uusiutuvien energialähteiden käyttöä maakunnassa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 8
Hankkeella edistetään paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä mm. suosimalla hajautettuja ratkaisuja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 2
Lisätään tietoisuutta aineettomien palveluiden saatavuudesta.
Liikkuminen ja logistiikka 4 8
Hankkeella edistetään kestävää liikkumista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Ilmastonmuutokseen varautumisella ja sopeutumisella edistetään ihmisten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 8 8
Hankkeella lisätään ilmastotietoisuutta, materiaalitehokkuutta ja energiatehokkuutta sekä kykyä sopeutua ilmastonmuutokseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke on toteutunut suunnitelman mukaisesti. Hankkeessa on selvitetty kunnittain kasvihuonekaasupäästöt ja hiilinielut koko maakunnan tasolla. Hankkeessa on perustettu maakunnallisen ilmastotyön ilmastofoorumi ja laadittu Pohjois-Savon ilmastotiekartta. Tiekarttatyön aikana on järjestetty 10 teematyöpajaa, joihin osallistui n. 150 henkilöä yli 60 organisaatiosta. Hankkeessa on laadittu ilmastotiekartan toimeenpano- ja seurantasuunnitelma. Lisäksi hankkeessa on parannettu alueellisen ja ajantasaisen ilmastotiedon saatavuutta perustamalla ilmastotyölle omat verkkosivut, Twitter-tili sekä useita muita tiedotuskanavia, kuten uutiskirje ja Teams-ryhmiä. Hankkeessa on järjestetty ilmastofoorumin tilaisuuksia, kuten aamukahveja, tietoiskuja ja laajempia teemawebinaareja. Hankkeeseen ja sen tilaisuuksiin on osallistettu nuoria eri hankkeiden ja verkostojen kautta.

Hankkeessa on tunnistettu tietotarpeita, kuten hiilitaseeseen vaikuttavien toimenpiteiden toteutuskelpoisuuden arviointi, kiertotalouden potentiaalin selvitys sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisen liittyvä riskiarviointi.

Hankkeessa on tuotettu tietoa myös maakuntaohjelman, rakennerahasto-ohjelman, maaseutuohjelman, alueellisen metsäohjelman, liikennejärjestelmäsuunnittelun ja maakuntakaavoituksen tarpeisiin.