Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75681

Hankkeen nimi: OAHOT Oppimisanalytiikan hyödyntäminen itseohjautun oppimisen tukemisessa koulutuspolun eri vaiheissa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2019 ja päättyy 30.11.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2285733-9

Jakeluosoite: PL 1627

Puhelinnumero:

Postinumero: 70211

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hirsto, Laura

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: laura.hirsto(at)uef.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405707793

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on tutkia miten, ja millaisella oppimisanalytiikalla edistetään itseohjattua oppimista sekä selvittää oppimisanalytiikan keinoin oppimisprosessien keskeisiä korkealaatuisen osaamisen kehittymistä tukevia elementtejä eri konteksteissa. 21-luvun taitojen oppiminen on asetettu tavoitteeksi eri kouluasteilla. 21-luvun taidot pitävät sisällään yhteistyötaitoja, tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitoja sekä oppimaan oppimisen taitoa. Näiden 21-luvun taitojen oppiminen on asetettu koulutuksen tavoitteeksi eri kouluasteilla ja korkeakoulutuksessa, työelämässä ne ovat tärkeitä oman osaamisen jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Oppimisen itsesäätelyn ja itseohjautuvuuden osaaminen on elämänlaajuisen sekä jatkuvan oppimisen vaatimusten valossa keskeinen menestystekijä työelämän tarvitseman osaamisen kehittämisessä. Tässä tutkimushankkeessa tarkastellaan oppijoiden osaamisen kehittymistä, oppimisprosessia ja sen keskeisiä elementtejä useammassa oppimisen kontekstissa samoja oppimisanalytiikan välineitä hyödyntämällä. Hankkeen tuloksena on oppimisanalytiikkaa hyödyntävän oppimisprosessin systeemisen mallin rakentaminen joustavissa ja oppijan oppimisprosessiin optimoiduissa oppimisympäristöissä. Samalla tutkimushanke tarjoaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja millaista oppimisanalytiikka voidaan hyödyntää pedagogisesti mielekkäästi oppimisen edistämisessä, minkälaiset oppimisympäristöt ovat tehokkaita oppimisen kannalta? Minkälaista informaatiota tarvitaan oppimisprosessin ja osaamisen kehittämisen tueksi eri konteksteissa? Minkälaiset elementit ovat merkittäviä tehokkaan itseohjautuvuutta tukevan oppimateriaalin valikoinnissa, havainnoinnissa ja tuottamisessa? Mikä tekee oppimisalustasta tehokkaan itseohjautuvan oppimisen näkökulmasta? Hanke tuottaa tietoa mukana oleville yrityksille oppimisanalytiikan ja itseohjautuvan oppimisen teoreettisten ja käytännöllisten sovellusten kehittämiseksi ja Pohjois-Karjalan T&K&I -ekosysteemin vahvistamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 111 090

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 056 096

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 234 545

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 173 440

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Yliopistokatu 2

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristöön kuuluu naisia ja miehiä. Sukupuolella ei ole vaikutusta hankkeen toteuttamiseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Toimenpiteiden vaikutus on naisiin ja miehiin sekä tyttöihin ja poikiin tasapuolinen. Itseohjautuvuuden haasteet ovat siinä mielessä jaettuja haasteita eri konteksteissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoitteena.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Oppimisen itsesäätelyn oppimisanayyttisen tukemisen avulla jatkuvan oppimisen tuki on helpompi toteuttaa myös ekologisen kestävyyden teemojen oppimisessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hanke hyödyntää sähköisiä välineitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke hyödyntää sähköisiä välineitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hankkeen perusteella kehitettävät sovellukset luvoat edellytyksiä paikalliselle T&K&I-toiminnalle ja parantaa paikallista kilpailukykyä. Auttaa saavuttamaan EUn tavoitteita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hankkeessa tuotettava tieto luo edellytyksiä kilpailukyvylle ja parantaa niitä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Sähköisten järjestelmien tuottama toimiva tuki oppimiselle voi vähentää tarvetta liikkumiselle.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 8
Oppiminen tukee hyvinvointia, erityisesti hyvä joustava oppiminen.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Hanke tukee liiketoiminnan kilpailukykyä, ja tarjoaa mahdollisuuden työllistää naisia ja miehiä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
Hanke tulee liiketoiminnan kilpailukykyä ja tarjoaa mahdollistaa kulttuurisesti tasapuolisen työllistämisen.
Kulttuuriympäristö 0 3
Oppiminen luo sivistyst ja voi siten vaikuttaa välillisesti myös kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 3
Hanke voi tuottaa tukea myös ympäristöosaamisen kehittymiseen tuloksekkaan oppimisen kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli tutkia miten, ja millaisella oppimisanalytiikalla edistetään itseohjattua oppimista sekä selvittää oppimisanalytiikan keinoin oppimisprosessien keskeisiä elementtejä ja niiden tukemista eri konteksteissa. Oppimisen itsesäätelyn taito on keskeinen tulevaisuus taito ja osa 21-luvun taitoja, joiden oppiminen on asetettu tavoitteeksi eri kouluasteilla. Nämä taidot pitävät sisällään myös yhteistyötaitoja, tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitoja sekä oppimaan oppimisen taitoa. Työelämässä ne ovat tärkeitä oman osaamisen jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Oppimisen itsesäätelyn ja itseohjautuvuuden osaaminen on elämänlaajuisen sekä jatkuvan oppimisen vaatimusten valossa keskeinen menestystekijä työelämän tarvitseman osaamisen kehittämisessä. Tässä tutkimushankkeessa tarkasteltiin oppijoiden osaamisen kehittymistä, oppimisprosessia ja sen keskeisiä elementtejä useammassa oppimisen kontekstissa samoja oppimisanalytiikan välineitä hyödyntämällä. Hankkeen tuloksena on oppimisanalytiikkaa hyödyntävän oppimisprosessin systeemisen suunnitelman rakentaminen joustavissa ja oppijan oppimisprosessiin optimoiduissa oppimisympäristöissä. Samalla tutkimushanke tarjosi vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja millaista oppimisanalytiikka voidaan hyödyntää pedagogisesti mielekkäästi oppimisen edistämisessä? Minkälaiset oppimisympäristöt ovat tehokkaita oppimisen kannalta? Minkälaista informaatiota tarvitaan oppimisprosessin ja osaamisen kehittämisen tueksi eri konteksteissa? Minkälaiset elementit ovat merkittäviä tehokkaan itseohjautuvuutta tukevan oppimateriaalin valikoinnissa, havainnoinnissa ja tuottamisessa? Mikä tekee oppimisalustasta tehokkaan itseohjautuvan oppimisen näkökulmasta? Hanke tuotti avointia tutkimustietoa, sekä tietoa mukana oleville yrityksille oppimisanalytiikan ja itseohjautuvan oppimisen teoreettisten ja käytännöllisten sovellusten kehittämiseksi ja Pohjois-Karjalan T&K&I -ekosysteemin vahvistamiseksi.