Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75709

Hankkeen nimi: Food from Wilderness - Saimaan ruokayritysten markkina-aseman vahvistaminen kansainvälisesti

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 12.5.2019 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0600598-8

Jakeluosoite: Sammonkatu 12

Puhelinnumero: 015 361 600

Postinumero: 50130

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heikki Silvennoinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heikki.silvennoinen(at)mikseimikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503066768

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Food from Wilderness - Saimaan ruokayritysten markkina-aseman vahvistaminen kansainvälisesti (FOOWI) -hanke lisää maakunnan ruoka-alan yritysten valmiuksia menestyä kansainvälisillä markkinoilla ja löytää kasvua strategisen liiketoiminnan avulla.

Tarkoituksena on, että yritykset asemoivat itsensä kansainvälisillä markkinoilla ja luovat itselleen tavoitteen siitä, mihin asemaan itsensä siellä haluavat ja mikä on realistista saavuttaa, ja toimenpiteet sekä tavoitteet tämän saavuttamiseksi.

Yrityksen sijoittuvat hankkeessa kehittämistarpeidensa mukaisesti eri toimenpidetasoille:
Taso 1: yritykset, joilla on korkea vientipotentiaali ja -valmius. He osallistuvat hankkeen toimenpiteisiin kaikkein intensiivisimmin. Toimenpidevalikoimassa ovat kansainväliset messut, muut myyntitapahtumat, kauppaneuvottelut, kauppaketjujen vierailut ym.
Taso 2: yritys osallistuu vain osaan hankkeessa järjestettävistä kansainvälisistä tapahtumista ja tilaisuuksista, omien strategisten kehittämistavoitteidensa resurssirajaustensa mukaisesti.
Taso 3: yritys voi osallistua toimenpiteisiin, joiden tavoitteena on muodostaa kuva yrityksen asemasta globaalissa markkinassa ja saada kontakteja kansainväliseen kaupantekoympäristöön, mutta varsinaisia vientimyynnin tavoitteita yritykselle ei vielä aseteta. Yritys pääsee kuitenkin tekemään itselleen kasvustrategian, jonka mukaan toimenpiteissä edetään.
Taso 4: yritys työskentelee lähinnä paikallisesti ja keskittyy liiketoiminnan kehittämiseen niin, että yritykseen alkaa kertyä lisää vientipotentiaalia ja -osaamista. Tällöin yritys jatkaa esim. tuotteiden ja tuotevalikoiman kehittämistä, tuotannon tehostamista ym. Tuotteet voivat olla mukana Etelä-Savon ruokatarjoaman kokonaiskonseptissa, mutta varsinaisia vientitoimenpiteitä myöskään nämä alimman tason yritykset eivät tee.

Hankkeessa tuodaan yrityksiin työkaluja oman toivotun markkina-aseman saavuttamiseen hyödyntämällä aiemmissa hankkeissa saatuja tuloksia, verkostoja ja osaamista. Yritysten markkina-aseman vahvistamisen tavoitteena on Etelä-Savon ja Saimaan näkyvyyden ja tunnettavuuden nostaminen ruokamaakuntana myös kansainvälisesti.

Yrityksille etsitään tuloksekkaat toimintaverkostot omassa maakunnassa, valtakunnan tasolla ja kansainvälisesti ottaen huomioon, mikä yrityksen tarpeeseen on strategisesti tärkeintä. Yrityksiä aktivoidaan verkostoitumaan kansainvälisesti saattamalla näitä kosketuksiin monipuolisesti verkostokumppaneiden kanssa. Hankehenkilöstö etsii Saksasta strategisesti sopivia yhteistyökumppaneita yhdessä muiden maakuntien ja asiantuntijoiden kanssa. Maakuntien tiiviissä yhteistyössä järjestetään myös erilaisia tilaisuuksia yrityksille ja jälleenmyyjille, tukkukauppiaille ja median edustajille.


Yritysten asemoinnin jälkeen aloitetaan yrityskohtainen kansainvälistymisstrategian luominen, joka käsittää myös tuotestrategian ja jakelukanavastrategian luomisen valituille yrityksille. Strategioiden luominen ulotetaan myös kansainvälisessä kaupassa tarvittaviin hinnoittelu- ja myyntistrategioihin sekä asian kannalta erittäin merkitykselliseen kumppanuusstrategiaan. Toimenpiteissä käytetään apuna mm. Saksan markkinoiden asiantuntijoita.
Työmenetelminä ovat valmennukset, sparraukset, neuvonta, monitoimijainen oppimisympäristö ja vuorovaikutus kehittäjäkumppanuuksissa. Myös vuorovaikutteisen oppimisen konseptia sovelletaan.

Yritysten strategian mukaisesti etsitään toimialakohtaisia messutapahtumia Saksassa, joille osallistutaan Suomen ja maakunnan yhteisellä osastolla. Näin mukaan lähtevät yritykset saavat laajemman näkyvyyden ja uskottavuuden ostajia ajatellen. Hankkeessa koordinoidaan messujärjestelyt ja osaston suunnittelu kokonaisvaltaisesti.

Jotta eteläsavolaiselle ruoalle ja elitanviketuotannolle saadaan tunnettavuutta, muodostetaan siitä näkyvä konsepti (eteläsavolainen ruokatarjooma), jota voidaan tuoda esille messuilla ja erilaisissa myynnin ja markkinoinnin kotimaisissa ja kansainvälisissä tapahtumissa. Konseptia voidaan jatkossa käyttää missä tahansa eteläsavolaisen ja Saimaan ympäristön ruokamaailman esittelyssä. Ruokatarjooman kokoamisessa tehdään yhteistyötä Helsingin yliopiston Ruralian kanssa ja sen markkinoinnillistamisessa markkinoinnin asiantuntijoiden kanssa. Yhteisesti kootun ruokatarjooman kautta ja osana sitä yritykset jotka eivät itse osallistu messuille näytteilleasettajana saavat kuitenkin tuotteensa esille Saimaan alueen ruokamatkailun markkinointia ajatellen. Messuja valitaan yritysten tarpeen mukaisesti eri kokoisia ja jälleenmyyjä- sekä kuluttajamessuja.

Hanke toteuttaa Etelä-Savoon tukkukauppiaiden ja jälleenmyyjien vierailuja, joille on tarkoitus saada myös median edustajia kohdemarkkinoilta mukaan tutustumaan hankkeessa oleviin yrityksiin ja niiden tuotteisiin. Yrityksiä valmennetaan vierailuja varten, jotta niistä saadaan tuloksellisia. Jokaista vierailua varten on jokaisella osallistuvalla yrityksellä oltava vierailua varten omat tulostavoitteet. Yrityksiä sparrataan hankkeen puolesta saavuttamaan tulostavoitteensa, jotka myynti- ja mediatapahtumiin liittyen ovat saavutettavissa.

Hankkeessa kootaan yhteistyössä muiden maakuntien ja Saksassa olevien yhteistyötahojen kanssa yritykset benchmarking toimintaan tutustumaan Saksan messuille, jälleenmyyjätahoihin ja kuluttajamarkkinoihin saamaan tietoutta saksalaisten ostokäyttäytymisestä ja tuotteiden myyntikonsepteista. Samalla yritykset saavat tärkeää tietoa oman asemansa ja markkinalokeron hahmottamiseksi maailman markkinassa. Benchmarking-toiminta tuottaa yrityksille valmiuksia osallistua messuille tulevaisuudessa, mikäli se ei vielä hankkeen aikana ole ajankohtaista tai realistista. Tavoitteena on että benchmarkingista tulee osa yritysten toiminnan kehittämisen ja tuloksenteon strategista työvälineistöä.

Grüne Woche Saimaa -hankkeessa saatuja kontakteja Saksassa eri maakuntien välillä hyödynnetään hankkeessa strategisten kehittäjäkumppaanuuksien etsimisessä. Luodut kontaktit maakuntien ja eurooppalaisten toimijoiden välillä edesauttavat yritysten yhteistyötä ja pääsyä markkinoille. Kehittäjäkumppanuuksia hyödynnetään hankkeessa tavoitteellisesti markkinoille pääsemiseksi. Yhteistyökumppaneiden kanssa pyritään saamaan aikaan asiantuntijavaihtoa, kansainvälistä yhteistyötä sekä järjestämään yhteisiä tapahtumia.

Ilman vahvaa ja selkeää vastuullisuusviestiä on nykyisin vaikeaa toimia Euroopan markkinoilla. Tämän vuoksi yrityksiä valmennetaan luomaan uskottava vastuullisuusimago. Vastuullisuusviesti tuodaan selkeästi esille myös yhteisissä materiaaleissa. Hankkeessa yritykset saavat ohjausta toimintaansa, tuotantoonsa ja tuotteisiinsa liittyvän vastuullisuusviestin kirkastamisessa. Tuotteen selkeä vastuullisuusviesti on kilpailuetu markkinoilla, mutta myös tuotteen myyntiin saamisen ehto.

Hankkeen tarkoituksena on saada laajaa julkisuutta Saksassa ja kotimarkkinoilla. Grüne Woche hankkeessa luotuja kontakteja hyödynnetään yritysten ja niiden tuotteiden markkinoinnissa. Etelä-Savon ja Saimaan alueen ruokatarjooman konseptista tehdään saksan kieliset markkinointimateriaalit, joissa kaikki yritykset ja niiden tuotteet esitellään. Materiaalit tuotetaan medioihin ja jakelukanaviin erilaisissa tilaisuuksissa, messuilla ja tapaamisissa mahdollisimman laajasti.

Hankkeen tuloksina on:
1. elintarvikkeiden viennin määrän moninkertaistuminen nykyisestä.
2. Suomen ulkopuolelle tuotteita myyvien yritysten määrä kaksinkertaistuu.
3. yli miljoona uutta asiakasta on päässyt kosketuksiin eteläsavolaisten ruokatuotteiden kanssa.
4. yrityksissä syntyy kehittämisinvestointeja.
5. kansainvälisestä kehittämisestä ja myynnistä on tullut tai tulossa jatkuvasti kasvavaa strategista toimintaa.
6. kansainvälistyminen on tavoitteena entistä useammassa elintarvikealan yrityksessä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijainen kohderyhmä ovat eteläsavolaiset yritykset, joissa jalostetaan ruokaa ja elintarvikkeita. Yrityksillä voi olla jo kansainvälistä liiketoimintaa tai yritykset, joilla on potentiaalia käynnistää kansainvälinen liiketoiminta. Tämän lisäksi mukaan otetaan ruokatarjoaman kautta elintarvikeyritykset, jotka tuottavat laadukkaita ja tyypillisiä eteläsavolaisia ruokatuotteita.

Toissijainen kohderyhmä ovat yritykset, jotka ovat lähellä ruoan tuotantoa ja jalostusta tai sen markkinointia. Tällaisia voivat olla esim. laitevalmistajat, design-yritykset tai elämystuotantoon liittyvät yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kunnat ja kaupungit Etelä-Savossa sekä matkailuala. Hankkeessa tehdään tunnetuksi seutuja ja maakuntaa niin, että se tuo alueelle lisää matkailijoita.
XAMK ja Esedu tarjoavat opiskelijoiden työpanosta osana opintoja eri opinnollistamisen muodossa (mm. harjoittelujakso, opinnäytetyö, projektiopinnot).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 182 659

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 168 312

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 236 585

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 216 091

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mäntyharju, Hirvensalmi, Pertunmaa, Rantasalmi, Pieksämäki, Kangasniemi, Puumala, Enonkoski, Mikkeli, Sulkava, Heinävesi, Joroinen, Savonlinna, Juva

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.50, joihin työllistyvät naiset 0.50

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke ei ole ensisijaisesti sukupuolten tasa-arvoa edistävä hanke.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Toiminta on suunniteltu nykyisille elintarvikealan toimijoille näiden tarpeiden mukaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke ei ole ensisijaisesti sukupuolten tasa-arvoa edistävä hanke.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 2
Luonnonmarjojen, kalojen ja yrttien käyttö elintarvikkeiden raaka-aineena.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 6
Suomen "villistä luonnosta" saatujen raaka-aineiden käytön ja tunnettavuuden lisääminen saksankieliseen Eurooppaan.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 6
Suomen luonnon, marjojen, luonnontuotteiden ja elintarvikkeiden puhtaudesta ja turvallisuudesta tiedottaminen. Vastuullisuusviestintä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta Natura-kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 0
Kierrätettävien ja maatuvien pakkausmateriaalien lisääntyvä käyttö.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaiktusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 3
Suomen luontaisten toimialojen: maatalouden ja elintarviketeollisuuden jalostusketjujen sujuvoittaminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 3
Koulutusvienti, toimitavat.
Liikkuminen ja logistiikka 3 5
Hankkeella haetaan yrityksien yhteisiä logistiikkaratkaisuja. Uudet jakelukanvat, kuten verkkokauppa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 6
Terveysvaikutteiset elintarvikkeet, tuotteiden puhtaus ja turvallisuus.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 2
Yritysten välinen yhteistyö lisääntyy verkostoitumisen kautta.
Kulttuuriympäristö 5 2
Saimaan alueen ruokatarjoaman kokoaminen ja ruokatarjoaaman tunnetuksi tekeminen saksankielisessä Euroopassa. Matkailijoiden kiinnostus Suomeen kasvaa.
Ympäristöosaaminen 3 1
Tuotetuntemuksen ja vastuullisuusviestinnän lisääminen yrityksissä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke aloitettiin 5/ 2019 yritysten sitouttamisella hankkeelle. Hankkeen kick-off tilaisuus pidettiin 22.5.2019 ja paikalla oli parisenkymmentä yrittäjää, sidosryhmän sekä median edustajia. Kesällä 2019 tehtiin yrityskäyntejä, joissa kartoitettiin yritysten valmiutta ja resursseja. Lisäksi yrityksiä neuvottiin kehittämis- ja investointihankkeissa.

Hankehenkilöstö kävi neuvottelumatkalla Stuttgartissa 15.-19.6.2019. Matkalla saatiin arvokasta tietoa saksalaisesta kuluttajamarkkinasta ja kuluttajatrendeistä.

Saksalainen TV-kokki Neidhart vieraili avustajakokkinsa kanssa Etelä-Savossa 20.-27.7. 2019. Hänelle esiteltiin eteläsavolaista ruokakulttuuria ja alan yrittäjiä. Lisäksi Mikkelin torilla järjestettiin kokkishow, jossa esiintyi myös paikallinen keittiömestari Teemu Kaijanen, Vaiha.

Benchmarking vierailu 4.-6.10.2019 Anuga, Saksa. Perehtyminen saksalaisten erikoiselintarvikekauppojen valikoimiin ja hintatasoon sekä tutustuminen Anuga messuille sekä benchmarking havaintoja suomalaisten yritysten osastoihin.

Järjestettiin Grüne Woche messuille osallistuville yrityksille valmentavia työpajoja 11.9., 10.10., 28.10. ja 28.11.2019. Lisäksi järjestettiin yrityskohtaisia työpajoja yrityksen strategioiden ja tavoitteiden kirkastamiseksi. Yrittäjät suunnittelivat kansainvälistymistä strategioiden kautta ja hioivat tuotteita sekä pakkauksia Saksan markkinoille.

Neuvottelumatka Frankfurtiin 5.-8.12.2019. Yhteistyö Hessenin maatalousministeriön kanssa, haastattelu SISU-radioon ja suomalaisten yhteisövaikuttajien tapaamiset sekä keskustelut kauppaketjujen kanssa yrityksen tuotteiden saamiseksi valikoimiin.

Opetusravintolassa Esedulla pidettiin 18.12.2019 valmisteleva työpaja ennen GW messuja. Samalla tarjoiltiin Teemu Kaijasen suunnittelema Grüne Woche Saimaa menu usealle sadalle Esedun opiskelijoille.

Grüne Woche -messut järjestettiin Berliinissä tammikuussa 2020. Messujen aikana järjestettiin Berliinissä 15.1.2020 Business Finlandin ja suurlähetystön yhteinen pr-tilaisuus. Lisäksi messuilla järjestettiin kokkishowt Hessenin ja Saimaan osastoilla. Projektihenkilöstö ja yrittäjät osallistuivat messujen aikana Hessen Abend -verkostoitumistilaisuuteen ja pidettiin Saimaa Abend -verkostoitumistilaisuus Saimaan alueen ruokakulttuurin esittelyyn. Hankehenkilöstö esitteli yrityksiä ja tuotteita sekä piti esittelyjä eri medioiden edustajille. Saksan asiantuntija avusti yrittäjiä messuilla saatujen kontaktien edistämisessä ja neuvotteluissa. Paikallinen konsultti avusti yrittäjiä ja järjestäjiä lupa- ja järjestelyasioissa. GWn jälkeen järjestettiin yrityskohtaisia työpajoja palautteen ja jatkotoimenpiteiden suunnittelemiseksi. Lisäksi 15.4.2020 järjestettiin yhteinen GW debriefing -tilaisuus netin välityksellä. Messut onnistuivat hyvin ja palvelivat yrityksiä suunnitellusti. Kaikki hankkeelle tähän asti asetetut tavoitteet toteutuivat suunnitellusti.

Koronatilanteen vuoksi kevääksi ja kesäksi 2020 sovitut messut, jälleenmyyjä ja mediavierailut peruuntuivat yhtä lukuun ottamatta. Myös Grüne Woche 2021 peruuntui, sekä ammattiostajille suunnattu Slow Food messut 2020 peruuntuivat ja vuoden 2021 messujen järjestäminen Stuttgartissa on epävarma. Saksalainen bloggaaja Erik Seidel, (Foodadvisor-blogi) ja hänen vaimonsa (vloggaaja) kävivät Etelä-Savossa tekemässä juttusarjaa eteläsavolaisista yrityksistä. Blogi-kirjoitukset tehtiin saksan ja englannin kielillä, vlogit thaikielellä.

Hanke ajettiin alas MikseiMikkelin päätöksestä koronatilanteen vuoksi.