![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75740
Hankkeen nimi: Uutta kasvua matkailuun Ruotsin markkinasta
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Cursor Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0727178-6
Jakeluosoite: Kyminlinnantie 6
Puhelinnumero: +358401902500
Postinumero: 48600
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.cursor.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna Selänne
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna.selanne(at)cursor.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406749192
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Korona-ajan jälkeinen elpyminen alkaa matkailun osalta ensimmäisessä vaiheessa lähialueilta Suomeen suuntautuvasta turismista. Tämän hetken ennusteiden mukaan matkustus kaukomarkkinoilta tulee aktivoitumaan vasta 5–8 vuoden kuluttua ja tästä syystä Suomen kohdemarkkinointia panostetaan nyt muihin Pohjoismaihin, etenkin Ruotsiin, sekä läntisen Euroopan pohjoiseen alueeseen.
Visit Finland on pandemiasta aiheutuneen matkailun muutoksen myötä tehnyt strategisen päätöksen käynnistää uusi markkina-avaus Ruotsiin. Ruotsissa panostetaan voimakkaasti kotimaan- ja lähialuematkustuksen myyntiin ja Visit Finlandin strategian tavoitteena on tuoda Suomeen osa tästä nousevan trendin lähialueille suuntaavasta matkustajakohderyhmästä. Vision mukaan alueelliset toimijat osallistuvat markkina-avaukseen taktisin toimenpitein. Visit Kotka-Hamina on sitoutunut edellä mainittuun yhteistyöhön, luoden Visit Finlandin strategian kanssa linjassa olevan toimintasuunnitelman alueen matkailunäkyvyyden ja myynnin edistämiselle.
Hankkeen päämäärä on luoda Etelä-Kymenlaaksosta ja Loviisan seudusta vetovoimainen ja suosittu ruotsalaisten ja muiden ulkomaalaisten alueellinen matkailukohde, jonka myötä ruotsalaisten (ja muiden ulkomaisten) matkailijoiden määrä Loviisan seudulla ja koko Kymenlaakson maakunnan alueella kasvaa pitkällä tähtäimellä. Volyymin kasvuun tähdätään matkailutarjonnan tuotteistamisella ruotsalaisen matkustajan tällä vallalla olevaan matkustajan profiiliin täsmääväksi, sekä digitaalisen myyntikanavan sisällöntuotannon kehittämisellä mahdollisimman sujuvaksi varauskanavaksi Ruotsista lähtevää matkustusta ajatellen.
Hankkeen kohderyhmiä ovat paikalliset matkailuyritykset, ruotsalaiset matkanjärjestäjät, risteily- ja kuljetusyritykset, sekä PR-, mediayritykset ja vaikuttajayhteisöt.
Hankkeen alkuvaiheen ensisijaisiin toimenpiteisiin kuuluu tuotekehitystyö, jota tehdään yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa. Visit Finlandin strategisen markkina-avauksen tavoitteena on luoda Suomelle uusi imago matkailukohteena ja alueiden tehtävänä on kehittää ja tuoda näkyville omat kansalliseen imagoon sopivat myyntivalttinsa (Unique Selling Points). Ruotsissa vastuullisuus ja kestävän kehityksen matkailu on tällä hetkellä suuressa arvossa, täten myös kannustetaan alueen yrityksiä sitoutumaan mukaan Visit Finlandin Sustainable Travel – ohjelmaan, joka tuo palvelujen tuottajille huomattavaa lisäarvoa matkakohteiden valinnassa. Visit Kotka-Haminan digitaalisen kauppapaikan tarjontaa ja sisältöä kehitetään edelleen erityisesti ruotsalaisille matkailijoille soveltuviksi paketeiksi.
Yrittäjien kanssa tehdyn työn lisäksi osallistutaan aktiivisesti myyntitilaisuuksiin ja työpajoihin pääosin Suomessa ja Ruotsissa toimivien matkanjärjestäjien ja DMC:den (Destination Management Companies) kanssa. FAM- (Familiarisation) eli tutustumismatkoja järjestetään ruotsalaisille matkanjärjestäjille ja matkatoimisto-ostajille alueen matkakohteissa.
Hankkeen kannalta keskeisiä toimijoita ovat myös PR-yritykset, media ja vaikuttajat. Visit Kotka-Hamina tulee tekemään suoria sopimuksia valittujen ruotsalaisten PR-toimiston ja vaikuttajamarkkinointitahojen kanssa, jotta näkyvyyttä saavutetaan mahdollisimman tehokkaasti täsmennetylle kohderyhmälle ja sovittujen teemojen mukaisesti.
Hankkeen tuloksena luodaan alueen matkailuyrittäjille hyvin toimivat, pitkäaikaiset myynti- ja markkinointikanavat Ruotsiin sekä hyödynnetään digitalisaation tuomat mahdollisuudet alueen elämysten ja tunnettavuuden lisäämiseksi. Tavoitteena on saada seudun yritysten matkailutuotteita ruotsalaisiin myyntikanaviin, näin ne tulevat olemaan paremmin matkailijoiden saavutettavissa lisäten seudun matkailumäärää, -viipymää- ja -tuloa sekä alan työpaikkoja. Matkailijoiden kasvava määrä sekä kuluttaja- että yritysmatkailusektoreilla tukevat myös käynnistettyä MICE- eli kokousmatkailun myyntiä Ruotsin markkinalla ja aktivoivat tämän uuden segmentin varauskantaa osaltaan.
Hanke tukee sukupuolten yhtäläisiä mahdollisuuksia osallistua hanketoimintaan. Asiakkaiden kontaktoinnissa pyritään edistämään valtavirtaistamista kannustamalla erityisesti naisten vetämiä palveluyrityksiä osallistumaan hankkeen toimenpiteisiin. Yritysten kehittämisen kautta tuetaan kaikkien mahdollisuuksia samanarvoisesti. Tuotteistuksessa sisältöjen osalta pyritään vahvistamaan kohderyhmien valinnassa sukupuolien tasavertaisuus. Hankkeessa mukana olevat yritykset yritetään sitouttaa Visit Finlandin Sustainable Travel-ohjelmaan, joka tuo lisäarvoa Ruotsin markkinoilla.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat: ruotsalaiset matkailijat sekä kuluttaja- että yrityssegmentillä, matkanjärjestäjät, incoming-toimistot, sosiaalisen median vaikuttajat ja perinteisen median edustajat. Toinen tärkeä kohderyhmä on Etelä-Kymenlaakson ja Loviisan alueiden matkapalveluja tuottavat yritykset ja muut paikalliset sidosryhmät.
Ruotsista saapuvan matkailun kasvusta hyötyvät myös risteily-yhtiöt, maaliikennöitsijät, autonvuokraamot, kohdealueen matkailun tukitoimintojen yritykset, kunnat sekä koko maakunnan elinkeino.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 226 434
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 156 288
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 323 476
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 223 268
Maakunnat: Uusimaa, Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan, Loviisan
Kunnat: Pyhtää, Miehikkälä, Loviisa, Hamina, Kotka, Virolahti
Jakeluosoite: PL 14, Kyminlinnantie 6
Postinumero: 48601
Postitoimipaikka: Kotka
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 7 |
Hankkeessa mukana olevat yritykset yritetään sitouttaa mukaan Visit Finlandin Sustainable Travel – ohjelmaan. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | -1 |
Hankkeella ei suoranaista vaikutusta tähän asiaan, mutta matkailijoiden matkustaminen / lentoliikenne välillisesti vaikuttaa negatiivisesti ilmastonmuutoksen vähenemiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 7 | 7 |
Tuotteet rakennetaan niin, että luonnon monimuotoisuus huomioidaan. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | -1 |
Hankkeella ei suoranaisesti vaikutusta tähän asiaan, mutta matkailijoiden matkustaminen / lentoliikenne välillisesti vaikuttaa negatiivisesti kasvihuonekaasujen muodostumiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Pilotointien ja tuotteistuksen osalta ei operoida suoraan Natura2000-alueilla. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 7 |
Hanke on tältä osin melko neutraali, hankkeessa edistetään digitaalista markkinointia ja sisällöntuotantoa, jolloin vältytään mm. suurimmalta osin printtimateriaalien tuotannolta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 6 | 8 |
Hanke ei suoranaisesti vaikuta uusiutuviin energialähteisiin, mutta välillisesti hankkeessa voidaan Sustainable Travel -ohjelman kautta edistettää yrittäjien tietoutta ja ymmärrystä asian tärkeyteen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen kehittämistoimenpiteet pyritään toteuttamaan huomioiden kestävän matkailun periaatteet. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 7 |
Hankkeessa toteutetaan digitaalisten palveluiden ja sisältöjen kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | -1 |
Hankkeen toimenpiteiden myötä seudulle saattaa joihinkin kohteisiin syntyä ruuhkaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 10 |
Hankkeessa tuotteistetaan uusia luonto- ja elämyspaketteja, jotka lisäävät ihmisten hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 8 |
Asiakaskontaktoinnissa pyritään edistämään erityisesti naisten vetämiä palveluyrityksiä osallistumaan hankkeen toimenpiteisiin. Yritysten kehittämisen kautta kuitenkin tuetaan kaikkien mahdollisuuksia samanarvoisesti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Mahdollistetaan ruotsinkielisten sisältöjen olemassaolo ja tiedon saavutettavuutta digitaalisissa kanavissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 7 | 9 |
Hankkeessa tuotteistetaan uusia luonto- ja elämyspaketteja, jotka pohjautuvat seudun ja suomalaiseen kulttuuriin ja näin ollen vahvistavat olemassa olevaa kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Hankkeessa mukana olevat yritykset yritetään sitouttaa mukaan Visit Finlandin Sustainable Travel – ohjelmaan. |
-