Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75752

Hankkeen nimi: Kemi valmistautuu kasvuun, teollisuuden suurinvestoinnit Meri- Lapissa

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 30.11.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemin kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0210427-6

Jakeluosoite: Valtakatu 26

Puhelinnumero: +358405376261

Postinumero: 94100

Postitoimipaikka: KEMI

WWW-osoite: http://www.kemi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Alila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Elinkeinopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.alila(at)kemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405376261

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on toteuttanut vuoden 2018 - 2019 aikana esiselvityksen Kemin sellutehtaan uudistamisesta. Kemin tehdas on Metsä Group konsernin vanhin. Esiselvityksessä Metsä Fibre tutki erityisesti puuraaka-aineen saatavuutta sekä Kemin teollisen infrastruktuurin ja logististen yhteyksien kehitysmahdollisuuksia. Uusi ja isompi biotuotetehdas tehdas mahdollistaisi liiketaloudellisen ekosysteemin kehittämisen Kemissä samaan tapaan kuin Äänekosken biotuotetehtaalla. Metsä Fibre rakensi Äänekoskelle maailman ensimmäisen uuden sukupolven biotuotetehtaan, mikä tuottaa sellun lisäksi resurssitehokkaasti bioenergiaa ja useita uudenlaisia biomateriaaleja.

Esiselvityksen johtopäätöksenä on päätetty käynnistää uuden biotuotetehtaan suunnittelu. Uuden tehtaan kapasiteetti, puun käyttö ja työllisyysvaikutus olisi selvästi nykyistä suurempia.

Uudella biotuotetehtaalla on mittavat ja erityisen myönteiset taloudelliset vaikutukset koko Meri- Lapin talousalueelle erityisesti Kemin kaupungin alueelle. Biotuotetehdas asettaa myös erilaisia valmiuksia koko talousalueen alihankintayrityksille (erityisesti pk- ja mikroyritykset) sekä julkiselle sektorille (. Kemin kaupunki, eri oppilaitokset, TE-palvelut).

Suurhankeen toteutuessa Kemin kaupunki haluaa yhdessä samaan kaupunkikonserniin kuuluvan elinkeinojen kehitysyhtiön Kemin Digipolis Oy:n ja paikallisen Ammattiopisto Lappian kanssa parantaa Kemin kaupungin, koulutusorganisaatioiden sekä paikallisen elinkeinoelämän (erityisesti pk- ja mikroyritykset) alueellisia valmiuksia hankkeeseen varautumisessa. Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys. Talousalueella toimiva suurteollisuus on alallaan maailman huippuja bio- ja kierotaloudessa. Nyt Kemin kaupunki haluaa ihmisten jokapäiväisessä elämässä profiloitua julkisen sektorin toimijana edelläkävijänä resurssiviisaudessa ja kestävissä ekologissa tavoitteissaan.


Hankkeen suunnitellut tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet ja tavoitellut tulokset ovat seuraavat:

1. Hankkeen aluetaloudelliset vaikutukset –selvittäminen
2. Talousalueen julkisen sektorin toiminnan valmiusasteen nosto investointiprojektin käynnistyessä
3. Osaavan työvoiman saatavuus- ja koulutustarpeiden selvitys koskien investointiprojektia
4. Talousalueen pk-yritysten aktivointi ja valmiuksien kehittäminen
5. Ekosysteemin mahdollisuuksien tunnistaminen


Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys. Talousalueella toimiva suurteollisuus on alallaan maailman huippuja bio- ja kierotaloudessa. Nyt Kemin kaupunki tavoittelee tällä hankkeellaan myös halua profiloitua ihmisten jokapäiväisessä elämässä esimerkillisenä julkisen sektorin toimijana ja edelläkävijänä resurssiviisaudessa kestävissä ekologissa tavoitteissaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat erityisesti talousalueen pk- yritykset. Erityistavoitteen toimien tuloksena tässä hankkeessa syntyy erityisesti uutta, osaamisintensiivistä yritys- ja liiketoimintaa tukemalla uusien yritysten käynnistymistä ja uuden liiketoimin­nan kehittämistä ja pk-yritysten ideoiden, tuotteiden ja palvelujen tuotteistamista ja kaupallistamista.
Hankkeen suunnitellut tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet ovat seuraavat:

1. Hankkeen aluetaloudelliset vaikutukset –selvittäminen
2. Talousalueen julkisen sektorin toiminnan valmiusasteen nosto investointiprojektin käynnistyessä
3. Osaavan työvoiman saatavuus- ja koulutustarpeiden selvitys koskien investointiprojektia
4. Talousalueen pk-yritysten aktivointi ja valmiuksien kehittäminen
5. Ekosysteemin mahdollisuuksien tunnistaminen

Hankkeessa suunnitellut tavoitteet tukevat kaikki pk.- yritysten kasvua. Hanke pyrkii osallistaan mahdollisimman monia alueen pk- yrityksiä suurinvrestoinnin toteutukseen sen suunnittelu ja rakentamisvaiheessa sekä varsinaisen uuden tehtaan tuotannon käynnistyttyä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat talousalueen kuntalaiset sekä julkinen sektori ( Kemin kaupunkiorganisaatio, julkiset työllisyys ja kasvupalvelut, julkiset koulutusorganisaatiot).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 320 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 268 957

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 399 999

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 336 196

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Keminmaa, Tornio, Simo, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Valtakatu 26

Postinumero: 94100

Postitoimipaikka: KEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kemin kaupungilla on voimassa oleva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka hengen mukaiseksi nyt käsillä oleva hankehakemus on analysoitu sukupuolinäkökulmasta. Perusnalyysistä ei ole saatavilla kirjallista raporttia, vaan se on tehty hankesuunnittelun yhteydessä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kemin kaupungilla on voimassa oleva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka "hengen" mukainen nyt käsillä oleva hankehakemus on. Hankkeen sukupuolinäkökulma on käsitelty web-pohjaiselle "suvauskoneella 21.8.2019. Suvauskoneen antama analyysi hankkeen sukupulinäkökulmasta on seuraava: "Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti Oliko tämä tarkoituskin? Jos oli, hyvä niin! Mikä on suurin syy, että hankkeenne edistää tasapuolisesti naisten ja miesten asioita? Ottaahan hankkeenne huomioon naisten ja miesten väliset erot".
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoittena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 6
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys. Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi. Kaupunki edesauttaa näiden tavoitteiden saavuttamista luomalla hankintoihin ekologisia kriteereitä ja tuomalla vihreän ajattelumallin osaksi päätöksentekoprosessia ja ulottamalla toimintamallin kaupungin kaikkeen toimintaan. Kaupungin ylläpitämät palvelut ja tehtävät käydään toimialoittain läpi etsien ja kehittäen niihin parhaat mahdollisimman ekologiset käytännöt. Kemin kaupungissa laadittavan ympäristöohjelman tuominen käytäntöön on olennainen keino toimintatapojen muuttamiseen kohti vähähiilisyyttä ja kestävää kehitystä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi. Hankkeen hakijalle Kemin kaupungille on myönnetty helmikuussa ISO 14001:2015 -ympäristösertifikaatti seuraaville toimialoille ja seuraaviin kohteisiin: Keskusvirasto: Kaupunginkanslia Sivistystoimiala: Sauvosaaren koulu Sosiaali- ja terveystoimiala: Sauvosaaren sairaalan lääkkeiden käsittely, Leipätehtaan toimintakeskus kehitysvammaisille Tekninen toimiala: Konekeskus, keskusvarasto sekä yleinen energiatehokkuus Sertifikaatin myönsi sertifiointilaitos Bureau Veritas Certification. Hankkeen hakija kemin kaupunki liittyi kunta-alan energiatehokkuussopimusjärjestelmään helmikuussa 2008. Kaupunginhallitus hyväksyi allekirjoitettavaksi Työ- ja elinkeinoministeriön ja Kemin kaupungin välisen energiatehokkuussopimuksen 14.2.2017, ja sopimus hyväksyttiin Työ- ja Elinkeinoministeriössä 2.3.2017. Energiatehokkuussopimuksen keskeinen tavoite on 7,5 %:n säästö kaupungin omien toimintojen energiankulutuksessa kaudella 2017…2025. Energiatehokkuussopimustoiminnan taustalla oli toukokuussa 2006 voimaan tullut energiapalveludirektiivi, joka velvoitti julkisen sektorin toimimaan esimerkkinä energiansäästön edistämisessä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 4
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi
Natura 2000 -ohjelman kohteet 2 2
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi. Resurssiviisaus on focusoitu osaksi hankkeen tapaa toimia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi. Resurssiviisaus on focusoitu osaksi hankkeen tapaa toimia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys.Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi. Elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen on huomioitu myös Kemin kaupungin voimassa olevassa elinvoimastrategiassa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 3
Aineettomiin palveluihin liittyvät toimenpiteet (tässä hankehakemuksessa ovat yhteistoimintamallin valmisteluun ja käynnistämiseen liittyvät toimenpiteet alueellisten pk- yritysten hyödyksi)
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Hankkeessa toteutetaan toimenpiteitä liittyen talousalueen julkisen sektorin toiminnan valmiusasteen nostoon investointiprojektin käynnistyessä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 6
Hankkeen tarkoituksena on talousalueen Pk-yritysten kilpailukykyn parantaminen ja uuden liiketoiminnan luominen, mikä johtaa hyvinvoinnin edistämiseen.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Kemin kaupungilla on voimassa oleva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka "hengen mukainen" nyt käsillä oleva hankehakemus on. Hankkeen sukupuolinäkökulma on käsitelty web-pohjaiselle "suvauskoneella 21.8.2019. Suvauskoneen antama analyysi hankkeen sukupulinäkökulmasta on seuraava: "Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti Oliko tämä tarkoituskin? Jos oli, hyvä niin! Mikä on suurin syy, että hankkeenne edistää tasapuolisesti naisten ja miesten asioita? Ottaahan hankkeenne huomioon naisten ja miesten väliset erot".
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Kemin kaupungilla on voimassa oleva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka "hengen mukainen" nyt käsillä oleva hankehakemus on.
Kulttuuriympäristö 4 4
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys. Tässä huomiodaan myös kulttuuriympäristöön liittyvät seikat.
Ympäristöosaaminen 7 7
Hankkeen läpileikkaavana teema hankkeen hakijan kannalta on ekologisuus ja kestävyys..Kemin kaupunki haluaa profiloitua edellä käviänä teemalla: Vihreä ja kestävä Kemi.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli parantaa ja kohottaa Kemin seudun mikro- ja pk-yritysten ja julkisen sektorin alueellisia valmiuksia Metsä Fibren biotuotetehtaan investoinnin käynnistyessä.

Biotuotetehtaan aluetaloudelliset vaikutukset ovat moninaiset. Rakentamisvaiheen yritysten ja työvoiman kysynnässä syntyy hetkellinen kasvu, johon vastaamiseen alueen resurssit eivät riitä ja niin yrityksiä kuin työvoimaakin rekrytoidaan muualta Suomesta. Lisääntyvä työvoima lisää kulutuksen kautta palvelualoille myynnin kasvua ja uusia työpaikkoja. Koulutussektorin ja yritysten yhteistyötä on lisätty työvoiman osaamisen nostamiseen. Tuotannon käynnistyttyä uutta liiketoimintaa syntyy puunhankintaketjuihin Lapissa.

Yrityskyselyjen avulla selvitettiin yritysten valmiutta osallistua tehdasinvestoinnin rakentamisvaiheeseen ja yritysten kehittämistarpeita tehtaan tuotannon käynnistyttyä sekä yritysverkoston käynnistämisen mahdollisuuksia. Koronarajoitukset vaikeuttivat kyselyn toteuttamista. Tehdasinvestointiin kohdistuvat odotukset ja halukkuus osallistua olivat suuret, mutta valmistautumista vastaamaan kasvavaan kysyntään ei ollut ja moni yritys kärsii nyt osaavasta työvoiman puutteesta. Yritykset ovat kiinnostuneita yritysyhteistyöverkostojen luomiseen. Pullonkaulana tässä on sopivan toimijan löytyminen. Yrittäjäyhdistykset nähtiin yhtenä mahdollisena veturina.

Julkinen sektorin palvelutarvearviokyselyn perusteella kaupunkikonsernin kehittämistarpeista merkittävimmäksi nousi yhteistyön tiivistäminen niin organisaation sisällä kuin alueen muiden kuntien kanssa. Kaupungin infraan kohdistuu mittavat investoinnit tehdasalueen liikenneväyliin, satamaan.

Keskeinen osa Kemin Digipolis Oy:n roolia hankkeessa oli yhteistoimintamallin kehittäminen siten, että ns. julkinen kehittäjäyhteisö tukee biotehdasinvestointia ja erityisesti edistäen alueen pk-yritysten mahdollisuuksia uuteen liiketoimintaan. Yhteistoimintamalliin kehitetty alihankintapäivien konsepti palveli erinomaisesti mikro- ja pk-yritysten mahdollisuuksia saada tietoa biotuotetehdasinvestoinnista ja tavata investointihankkeen hankinnoista vastaavia asiantuntijoita.

Covid-19 -rajoitukset vaikuttivat alkuvaiheen jälkeen merkittävästi hankkeen etenemiseen. Tarkoitus oli järjestää useita suppeampia ja paikallisia infotapahtumia mm. alihankintoihin liittyen, mutta maaliskuun 2020 jälkeen likitapahtumat eivät olleet enää mahdollisia ja alueen yritykset halusivat nimenomaan pieniä likitapahtumia. Muutamia etä-infotilaisuuksia pidettiin, jotka täyttivät tarkoituksensa aivan hyvin.
Digipolis Oy:n toinen keskeinen peruslinja hankkeessa oli valmistautuminen tulevan biotuotetehtaan tulevaisuuden ekosysteemiin. Valmistautuminen hoidettiin pääosin ulkopuolisena asiantuntijapalveluna (Afry), jossa kartoitettiin tulevan biotuotetehtaan sivuvirrat / ylijäämäresurssit, tunnistaa niihin pohjautuvia liiketoimintamahdollisuuksia ja tehdä skenaarioita tulevaisuuden ekosysteemistä.

Afryn raportti oli toivotun laaja ja syvällinen. Se tukee merkittävästi tulevia kehittämistoimia, jotka keskittyvät todennäköisesti ns. sekundäärisiin vähäarvoisiin virtoihin, kuten lietteisiin, tuhkiin, soodasakkaan, kalkkijakeisiin, metsätähteisiin, oksarejektiin, kuoreen ja ligniiniin. Huomattavaa potentiaalia on myös hukkalämmöissä ja hiilidioksidissa.

Hanke oli koko Ammattiopisto Lappian organisaatiolle hyvin tärkeä. Ammattiopisto Lappia sai paljon tarpeellista tietoa Meri-Lapin alueen yrityksistä ja heidän osaamis- ja koulutustarpeistaan. Näiden tietojen pohjalta voimme suunnitella ja toteuttaa lisää työelämälähtöisiä koulutuksia. Ammattiopisto Lappialla osaamistarvekartoituksien tuloksia hyödynnetään koko ajan koulutuksissa, näin tehtiin hankkeen alusta asti. Tiedot osaamiskartoituksista vietiin jatkokäsittelyyn asiasta vastaavalle henkilölle. Ammattiopisto Lappia myös kuuntelee ja seuraa yritysympäristöä ja tekee tarvittaessa koulutuksiin liittyviä muutoksia.