Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75780

Hankkeen nimi: Saariselkä kansainväliseksi pyörämatkailukohteeksi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.3.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Inarin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0190758-7

Jakeluosoite: Sairaalantie 3b

Puhelinnumero: +358 40 188 7111

Postinumero: 99800

Postitoimipaikka: Ivalo

WWW-osoite: http://www.inari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marja Männistö

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämiskoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marja.mannisto(at)inari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400231765

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lappi on profiloitunut maailmanlaajuisesti vetovoimaisena arktisena luonto- ja elämysmatkailukohteena. Yhdessä Lapin kohteet ovat ottaneet selkeän suunnan kohti kestävää ja vastuullista matkailua. Matkailu Lapissa on kuitenkin hyvin sesonkipainotteista talven ollessa kiireistä ja kesän hiljaisempaa. Tämä näkyy selkeästi Saariselälläkin. Saariselällä ulkomaisten asiakkaiden määrä on suuri talvisesongin aikana mutta tultaessa kesäkaudelle tapahtuu huikea pudotus; talvikaudella 2018 Saariselällä oli 199.663 yöpymistä ja vastaavasti kesällä 60.370. Kotimaisten asiakkaiden määrä on pieni verrattuna ulkomaisiin ja vastaavat luvut olivat 80.344 ja 94.417. Hankkeen tavoitteena on luoda uutta liiketoimintaa koko lumettomalle ajalle, lisätä majoituskapasiteetin ja palveluiden käyttöastetta sekä alueen elinvoimaisuutta vahvistamalla rakentaa ympärivuotista kohdetta. Kehitystyö edistää siten myös matkailun sosiaalista, ekologista ja taloudellista kestävyyttä. Toimenpiteitä toteutetaan yritys-, matkailualue- ja kuntatasolla.
Kesäajan kasvuun vaikuttaa voimakkaasti erilaisten reittien kehittäminen, niitä tukevan infrastruktuurin (pyöräilyssä esim. pyöräparkit, pumptrackit ja tekniikkaradat sekä reittien lähtöpisteet) kehittäminen sekä niitä tukevien palveluiden ja tuotteiden kehittäminen. Urho Kekkosen kansallispuiston reitteihin, maastopyöräilyreitteihin ja esimerkiksi alamäkiajomahdollisuuksiin onkin panostettu eri organisaatioiden toimesta ja niitä on myös jonkin verran tuotteistettu. Saariselällä ei ole tarkemmin mietitty millaisena kohteena Saariselkä voisi profiloitua pyörämatkailijan näkökulmasta eri markkina-alueilla, kesän tuotteistamista on tehty vähäisessä määrin ja näin myös kesän markkinointi on jäänyt hajanaisiksi toimenpiteiksi.

Tämän hankkeen aikana määritellään Saariselän pyörämatkailun potentiaaliset kohderyhmät ja markkinat, USPit ja mitä Saariselkä voi heille tarjota. Tämän perusteella määritellään tuotteistamisen raamit, konseptoidaan tuotteet kullekin valitulle markkina-alueelle asiakkaan ostopolun eri vaiheita varten. Olemassa oleva reitti-informaation digitalisoidaan ja jaetaan mahdollisimman laajasti potentiaalisten asiakkaiden käytettäväksi. Hankkeen aikana toteutetaan media- ja matkanjärjestäjien tutustumismatkoja Saariselälle, järjestetään potentiaalisilla markkina-alueilla yhteisiä myyntikäyntejä ja osallistutaan kansallisiin pyörämatkailun kehittämistoimenpiteisiin, seminaareihin ja workshoppeihin. Hankkeessa tehdään kansainvälisillä markkina-alueilla markkinakampanjoita valituissa kanavissa. Rullaava toimintasuunnitelma mahdollistaa toimenpiteiden jatkuvan arvioinnin ja kohdentamisen juuri oikeisiin toimenpiteisiin.

Hanketta rahoittaa Lapin liitto aluekehitysohjelmasta. Hanke kesto on 2 v 3 kk ja budjetti on noin 179.000 euroa. Hanketta on valmisteltu yhdessä alueen yritysten kanssa asiantuntijan johdolla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat alueen yritykset.

Markkinoilla kohderyhmänä ovat mielellään pyörällä liikkuvat matkailijat ja pyörämatkailijat kansainvälisillä markkinoilla. Markkina-alueeksi ei rajata esim. saksankielistä Eurooppaa pelkästään koska kilpailu on siellä erityisen kovaa. Markkina-alueena ovat kansainväliset pyörämatkailumarkkinat ja pyörämatkailuun erikoistuneet jakelukanavat, jotka ovat melko yhteneväiset eri puolilla maailmaa. Samaa tuotetta voidaan muokata eri markkina-alueille esim. potentiaalisen pyöräilijän tekniset taidot ja kunto huomioiden.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat potentiaaliset mtb- matkailijat ja koko jakelukanavaverkosto asiakkaiden ja yritysten välissä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 143 847

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 143 846

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 152 837

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 152 836

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin

Kunnat: Inari

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: c/o Saariselkä Ski & Sport Resort, Kullanhuuhtojantie

Postinumero: 99830

Postitoimipaikka: Saariselkä

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
On tehty 27.1.2020 osoitteessa https://player.myzef.com/lapinletka/ajax/comparison_js.php?nid=4 Vastaus: "Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti Oliko tämä tarkoituskin? Jos oli, hyvä niin! Mikä on suurin syy, että hankkeenne edistää tasapuolisesti naisten ja miesten asioita? Ottaahan hankkeenne huomioon naisten ja miesten väliset erot?"
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Tasa-arvoinen, sukupuolinäkökulman huomioon ottaminen toiminnassa on yksi perusperiaate.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Kuuluu toiminnan perusperiaatteisiin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Päätöksissä otetaan yhtenä tekijänä luonnonvarojen käytön kestävyys.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
-
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 3
Hankkeeseen liittyvänä polkujen ja reittien suunnittelussa sekä ohjeistuksien suunnittelussa huomioidaan reitistön kasvillisuus ja eliöt.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 3
Hankkeeseen liittyvänä polkujen ja reittien suunnittelussa sekä ohjeistuksien suunnittelussa huomioidaan reitistön pinta- ja pohjavedet sekä maaperä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole Natura-alueella
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeen aikana huomioidaan käytönaikaiset materiaalit ja jätteet
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hankkeen suunnittelussa huomioidaan käytön aikainen toteutus siten, että se osaltaa on tukemassa paikallista elinkeinorakennetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 9
Saariselkä-brändin kehittäminen pyöräilytuotteiden ja palveluiden osalle.
Liikkuminen ja logistiikka 5 0
Pyöräilypalveluiden kehittäminen myös alueella liikkumisen ja logistiikan osalle.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 10
Lisää alueellista työvoiman tarvetta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 6
Pyöräilykulttuurin kehittyminen Saariselän alueelle huomioiden myös paikallisuus.
Ympäristöosaaminen 3 8
Pyöräilykulttuurin kehittäminen Saariselän alueelle kehittää ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Saariselkä kansainväliseksi pyörämatkailukohteeksi -hanke oli Inarin kunnan hallinnoima EAKR-hanke, jossa oli mukana 10 paikallista yritystä. Hanke perustettiin kehittämään alueen ympärivuotista matkailua etenkin kesätarjontaa parantamalla ja vastaamaan maastopyöräily- sekä yleisemmin pyörämatkailun kasvavaan markkinaan. Nähtiin, että jo olemassa olevan polkuverkoston tuotteistaminen ja markkinointi oikein kohdennetuissa kanavissa potentiaalisille kohderyhmille mahdollistaisi Saariselän kehittymisen kansainvälisen tason pyörämatkailukeskukseksi. Tavoitteet jaoteltiin hakemuksessa kuuteen toimenpidekokonaisuuteen, joiden tulokset seuraavassa:

Toimenpide 1: Asiakas- ja markkinaymmärryksen kasvattaminen; Hankkeen alussa kilpailutettiin hankkeelle pääkonsulttiyritykseksi Nordkapp Creative Oy. Nordkapp teki syksyllä 2020 laajan kvalitatiivisen haastattelututkimuksen muodostaakseen käsityksen missä maastopyörämarkkinalla mennään ja mitkä asiat ovat keskeisiä pyöräilevien asiakkaiden houkuttelussa ja kokemusten rakentamisessa. Pyöräilyalan toimijoiden ja pyöräilijöiden haastatteluiden pohjalta hankeryhmän työpajoissa Saariselän yrittäjien kanssa määriteltiin alueelle haluttavat kohderyhmät kahden asiakastyypin alle kokeilijoihin ja tavoitteellisiin pyörämatkailijoihin. Hankkeen aikana järjestettiin useita työpajoja eri toimijoiden kesken.

Toimenpide 2: Informaation ja viestinnän kehittäminen; Reittisuunnittelupalavereissa vuoden 2020 aikana ideoitiin hankkeessa tehtävään maastopyöräoppaaseen esiin nostettavat ympyräreitit alueen 230 kilometrin reittiverkostosta. Reittikuvausten tekijä ja GPX-jäljen tallentajayrityksenä toimi Navico Oy. Reittikuvaukset on viety Inari-Saariselkä Matkailun ja hankkeen toimesta Outdoor Activeen suomeksi kokonaisuudessaan ja englanniksi tiivistettyinä kuvauksina reiteistä. Lisäksi reitit löytyvät Bikeland.fi - Suomen reitistöt ja pyöräilytarjonnan yhteen kokoavalta sivustolta, Trailmap karttapalvelusta, joka on kotimaisten pyöräilijöiden suosima, Jälki.fi palvelusta. Hankkeessa teetettiin kaksi kesäreittikarttaa ja yksi talvireittikartta.

Toimenpide 3: Saariselän profilointi mtb- ja outdoors -kohteena; Ensimmäisen työpajan päätteeksi hankkeessa oli saavutettu selkeä kuva Saariselän alueen vetovoimatekijöistä ja luotiin Open Fell Biking -brändi. Nordkapp teki hankkeen aikana Open Fell Biking brändioppaan, joka on yritysten vapaasti käytettävissä alueen pyöräilymahdollisuuksien markkinoinnissa.

Toimenpide 4: Palveluiden tuotteistaminen ja konseptointi; Palveluiden tuotteistaminen osoittautui hankkeen aikana haastavaksi toteuttaa. Hankeaikana tehtiin valmiiksi hankesuunnitelman mukaiset työkalut – Open Fell Biking tuotekorttipohja sekä tuotemanuaali.

Toimenpide 5: Markkinointi ja myynninedistäminen; Lokakuun 2020 kaksipäiväisessä työpajassa Nordkappin johdolla käytiin läpi asiakaspolun vaiheet, joista valittiin tärkeimmät hankkeen markkinointisuunnitelman pohjaksi. Hankkeessa toteutettiin vaikuttajavierailuja, mediavierailuja ja opintomatka Alpeille. Kansainvälisiä myynninedistämismatkoja ei voitu tehdä koronapandemian johdosta.

Toimenpide 6. Seuranta ja analysointi; Palautetta on saatu hankeyrityksiltä ja muilta alueen toimijoilta. Hanke teki kyselyn tammikuussa 2022, jonka tulosten perusteella perustettiin Open Fell Biking ry hankkeen jälkeistä pyöräilymatkailun kehittämistä ja verkostoitumista varten. Pyörämatkailun arvostus on alueella noussut buumin tavoitettua myös alueen vuokraamot sekä muut palveluntarjoajat ja Open Fell Biking brändin sekä pyörämatkailutuotteen kehittämistyön jatkaminen nähdään tärkeänä jatkossakin. Hankkeen kokonaisbudjetti oli 179808 euroa käytettiin kokonaisuudessaan. Hankkeessa toimi täysipäiväinen hankekoordinaattori koko hankkeen ajan.