Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75903

Hankkeen nimi: Skaalautuvan urheiludatan automatisointi-järjestelmä ja tekoälyn hyödyntäminen kuvien taustan poistossa.

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.2.2020 ja päättyy 1.9.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: SPORTAPOST OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2833193-6

Jakeluosoite: PL 122

Puhelinnumero: +358405513182

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

WWW-osoite: www.sportapost.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kojo Mikael

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikael(at)sportapost.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405513182

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa rakennetaan skaalautuva urheiludatan automatisointijärjestelmä urheiluseuroille sekä hyödynnetään tekoälyä kuvien taustan poistossa. Lopputulos tulee hyödyntämään urheiluseuroja ajan säästössä, kun he julkaisevat sisältöä faneilleen ja seuraajilleen. Tekoäly (taustan poisto) yhdessä automatization kanssa auttaa urheiluseuroja tuomaan erittäin korkealaatuista sisältöä faneilleen ja seuraajilleen. Alasarjajoukkuekin voi näyttää ulospäin ammattilaistason joukkueelta ja on sitä houkuttelevampi myös sponsoreille ja yhteistyökumppaneille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 16 100

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 11 241

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 16 100

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 11 241

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Yliopistonkatu 8 F 2009

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei oleellinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Asiakkaamme ovat jo nyt 50-50 miehiä ja naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei liity hankkeeseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehittämishankkeessa rakennettiin skaalautuva urheiludatan automatisointi-järjestelmä sekä tekoälytyökalu, joka poistaa kuvista taustan automaattisesti tunnistaen ihmiset ja erilaiset pelivälineet (pallo, maila jne). Hankkeen tuloksia tullaan hyödyntämään urheilumaailmassa luomalla entistä mielenkiintoisempia sisältöjä helpommin ja nopeammin sekä helpottamalla urheiluorganisaatioiden päivittäisiä rutiineja sisällöntuotannossa.