Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75927

Hankkeen nimi: Mt 15123 Lintusalontien parantaminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 30.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Väylävirasto

Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen

Y-tunnus: 1010547-1

Jakeluosoite: PL 33

Puhelinnumero: 0295 343 000

Postinumero: 00521

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.vayla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mirko Juppi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yksikön päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirko.juppi(at)ely-keskus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295026720

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Maantie 15123 johtaa Luukkolantieltä Hätinvirran ja Niinisaaren kautta Lintusaloon. Lintusalontien kokonaispituus on 12,8 km ja keskimääräinen liikennemäärä on 170-270 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kesäaikaan liikennemäärä kasvaa huomattavasti kesämökkiläisten ja muiden matkailijoiden vaikutuksesta.

Tien välittömässä vaikutuspiirissä sijaitsee useita Puumalan eteläisen saariston matkailuyrityksiä ja -kohteita. Vuonna 2017 Lintusalontiestä tuli osa Puumalan saaristoreittiä, joka on 60 kilometrin mittainen, erityisesti polkupyöräilijöiden suosiossa oleva reitti. Vuonna 2019 reitin kulki noin 2200 polku- tai moottoripyöräilijää ja matkailijamäärän odotetaan entuudestaan kasvavan tulevana kesänä.

Lintusalontien päällyste on lähes kauttaaltaan huonokuntoinen ja tie vaatii rakenteen parantamista. Maantien huono kunto vaikeuttaa sujuvaa liikennöintiä ja vaurioitunut päällyste aiheuttaa merkittäviä liikenneturvallisuusriskejä etenkin kevyelle liikenteelle.

Hankkeen tavoitteena on kunnostaa maantie 15123 vuonna 2019 laaditun kunnostussuunnitelman mukaisesti siten, että tien kunto mahdollistaa sujuvan ja turvallisen liikennöinnin tienkäyttäjille. Hanke parantaa paikallisen yritystoiminnan saavutettavuutta ja toimintaedellytyksiä sekä elinkeinoelämän kuljetusten ennakoitavuutta. Väylän parempi palvelutaso lisää alueen houkuttelevuutta matkailijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lintusalon ja lähialueiden yritykset, matkailijat, pyöräilijät

4.2 Välilliset kohderyhmät

Elinkeinoelämän kuljetukset, paikalliset asukkaat, muut tienkäyttäjät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 840 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 840 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 400 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 400 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Puumala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kaikki tienkäyttäjät hyötyvät tasapuolisesti hankkeesta ja sen tuloksista.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuoli ei ole ratkaiseva kriteeri hankkeen toiminnassa (esim. urakoitsijan valinta). Hankkeella edistetään yleisesti kaikkien alueen yritysten saavutettavuutta ja toimintaedellytyksiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ei voida suoraan liikennejärjestelyillä vaikuttaa, koska asiakkaat, kohdealueella työskentelevät ja paikalliset asukkaat tekevät itse valintojaan käyttämiensä liikennemuotojen ja väylien käytön suhteen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys -1 0
Hanke kuluttaa jonkin verran luonnonvaroja, joten sillä on vähäinen välitön vaikutus. Hyödyntämällä vanha päällyste kantavan kerroksen materiaalina, säästetään luonnonvaroja. Hankkeella ei ole välillisiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 1
Ei välittömiä vaikutuksia. Välillisesti hanke vaikuttaa positiivisesti, koska liikenteen sujuvuuden parantuessa päästöt hieman vähenevät.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia, koska hanke toteutetaan jo käytössä olevan liikennealueen välittömässä läheisyydessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hanke edistää välillisesti paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä, koska se parantaa yritysten saavutettavuutta, lisää alueen houkuttelevuutta sekä vähentää liikenteen häiriöitä ja päästöjä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hanke edistää välillisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä. Erityisesti alueen matkailupalvelut hyötyvät hankkeesta.
Liikkuminen ja logistiikka 9 0
Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen saavutettavuuteen sekä liikkumisen ja kuljetusten sujuvuuteen ja turvallisuuteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
Hanke parantaa alueen yritysten toimintaedellytyksiä. Sujuvat ja turvalliset liikenneyhteydet edistävät elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Kevyen liikenteen olosuhteiden parantaminen edistää kävelyä ja pyöräilyä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei mainittavia välillisiä tai välittömiä vaikutuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Maantie 15123 johtaa Luukkolantieltä Hätinvirran ja Niinisaaren kautta Lintusaloon. Lintusalontien kokonaispituus on 12,8 km ja keskimääräinen liikennemäärä on 170-270 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kesäaikaan liikennemäärä kasvaa huomattavasti kesämökkiläisten ja matkailijoiden vaikutuksesta.

Tien välittömässä vaikutuspiirissä sijaitsee useita Puumalan eteläisen saariston matkailuyrityksiä ja -kohteita. Vuonna 2017 Lintusalontiestä tuli osa 60 km pituista Puumalan saaristoreittiä. Vuonna 2019 reitin kulki noin 2200 polku- tai moottoripyöräilijää ja matkailijamäärän odotetaan entuudestaan kasvavan tulevina kesinä.

Hankkeen tavoitteena oli kunnostaa maantie 15123 vuonna 2019 laaditun kunnostussuunnitelman mukaisesti siten, että tien kunto mahdollistaa sujuvan ja turvallisen liikennöinnin tienkäyttäjille.

Hankkeen rakennutti Keski-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen kunnossapitoyksikkö. Merkittävimmät toimenpiteet olivat:
- puuston poisto ja vesakon raivaus tiealueelta
- kuivatuksen kunnostaminen: sivuojien kaivu, pää- ja sivuojarumpujen uusiminen/kunnostaminen
- vanhan päällysteen sekoitusjyrsintä ja kantavuuden parantaminen lisämurskeella
- maakivien poistaminen tierakenteesta
- maantiekaiteiden uusiminen
- tien uudelleenpäällystys

Hankkeen tuloksena saatiin parannettua paikallisen yritystoiminnan saavutettavuutta ja toimintaedellytyksiä sekä elinkeinoelämän kuljetusten ennakoitavuutta. Väylän parempi palvelutaso lisää alueen houkuttelevuutta matkailijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta.