Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75928

Hankkeen nimi: Saimaa Expo, Beijing 2020

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonlinnan Hankekehitys Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2520006-8

Jakeluosoite: Olavinkatu 27

Puhelinnumero: 044 358 3820

Postinumero: 57130

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.elinkeinopalvelut.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Susanna Peura

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: susanna.peura(at)savonlinna.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401525111

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on järjestää Saimaan alueen yhteistyöverkostojen matkailu- ja myyntitapahtuma Pekingissä vuonna 2020. Kaksipäiväisen tapahtuman ensimmäisenä aamupäivänä on "Saimaa Summit" -tyylinen tilaisuus Savonlinnan ystävyyskaupungissa Haidian Districtissä. Pääasiallinen tapahtuma-alue on Chaoyang Districtissä, jossa ensimmäisenä iltapäivänä on ammattilaisille suunnattu expotapahtuma. Myös toisen päivän yleisölle suunnattu expotapahtuma järjestetään samassa paikassa. Hankkeeseen sitoutetaan näytteilleasettajiksi riittävästi yrityksiä, jotta tapahtumasta saadaan vetovoimainen. Tapahtumaan sitoutuville yrityksille järjestetään ennen matkaa valmennus ja tarjotaan tukea tapahtumaan valmistautumista varten. Hankkeen toteuttamisessa käytetään ostopalveluja ja hallinnoijan omaa asiantuntijatyötä. Tapahtumasta kerätään palautetta asiakkailta, sidosryhmiltä ja näytteilleasettajilta. Palautekyselyn tulokset raportoidaan yrityksille niiden toiminnan kehittämistä varten. Hankkeen avulla yritykset pääsevät kokeilemaan myynninedistämistä Kiinassa helpolla tavalla sekä markkinahintoja pienemmillä kustannuksilla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Saimaan alueen yritykset matkailu-, hyvinvointi-, terveys- ja urheilupalvelujen alalla. Tapahtumaa voidaan laajentaa kiinnostuksen mukaan myös muille toimialoille. Elinkeinovientiin tähtäävät yritykset Saimaan alueella. Koulutusorganisaatiot. Koulutusvientiyhtiöt. DMC-organisaatiot ja matkanjärjestäjät. Suomen, Kiinan ja Pietarin välillä operoivat lentoyhtiöt. Hankkeen kohdealue on koko Itä-Suomi. Perusteluna on, että Etelä-Savon alueen toimijat ovat osana liiketoimintaverkostoja laajemmalla alueella. Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kiinnostus kohdistuu laajemmalle alueelle: esimerkiksi kiertomatkat Itä-Suomessa. Laajentamalla toiminta-aluetta varmistetaan kiinalaiskohderyhmän kannalta merkittävän kohderyhmän osallistuminen varmistettua.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kiinalaiset kuluttajat, matkanjärjestäjät, maahantuojat Kiinassa.
Yhteistyön sidosryhmät Pekingissä ja Haidian Districtin alueella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 567

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 6 539

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 93 668

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 9 342

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Karjala, Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo

Seutukunnat: Varkauden, Kuopion, Mikkelin, Joensuun, Imatran, Keski-Karjalan, Lappeenrannan, Kajaanin, Savonlinnan, Pielisen Karjalan, Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Kuopio, Mikkeli, Nurmes, Joensuu, Lieksa, Kitee, Sotkamo, Imatra, Lappeenranta, Varkaus, Kajaani, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole mahdollista tehdä ennakkoon analyysiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Kyseessä on kansainvälistymishanke.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Hankkeessa toimitaan resurssiviisaasti kierrätystä suosien ja viestien kestävän kehityksen periaatteen noudattamisesta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Osallistujille suositellaan co2-päästöjen huomioimista ja kompensoimista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Hyödyntää Saimaan alueen luontoa sillä periaatteella, että luonnon monimuotoisuus on säilytettävä arvo myös ihmisen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Hankkeen kautta osana hyvinvoinnista kertomista edistetään resurssitehokasta toimintaa ja päästöjen vähentämistä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei liity Natura-kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 4
Suositaan kierrätettäviä materiaaleja expon toteutuksessa ja av-toteutuksia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei voi vaikuttaa uusiutuvan energian käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 4
Luodaan uusia markkinoita ja taloudellista toimeliaisuutta ja kilpailukykyä kestävällä tavalla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Expo-tarjonta kohdentuu osittain myös aineettomiin palveluihin.
Liikkuminen ja logistiikka -2 -4
Hanke lisää kansainvälistä matkailua. Hankkeessa on mietittävä, mikä on tuotteisiin liittyvä hiilijalanjälki ja miten sitä voidaan kestävällä tavalla pienentää.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke edistää hyvinvointia ja hyvinvointipalveluja alueella.
Tasa-arvon edistäminen 3 4
Toimitaan tasa-arvoisesti huomioiden tasa-arvo sekä suorissa että välillisissä kohderyhmissä. Välitetään kohderyhmille Kiinassa tietoa tasa-arvosta suomalaisessa yhteiskunnassa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Soveltuvin osin voidaan tuoda esille suomalaisen yhteiskunnan yhdenvertaisuutta samalla arvostaen kiinalaisia kohderyhmiä.
Kulttuuriympäristö 3 4
Tapahtumassa kerrotaan kohderyhmille Saimaan luonto- ja kulttuuriympäristöstä.
Ympäristöosaaminen 3 3
Tapahtumassa voidaan kertoa kohderyhmille puhtaasta luonnosta ja ympäristöosaamisesta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli järjestää Saimaan alueen yhteistyöverkostojen matkailu- ja myyntitapahtuma Pekingissä vuonna 2020. Kaksipäiväisen tapahtuman ensimmäiselle aamupäivälle suunniteltiin "Saimaa Summit" -tyylinen tilaisuus Savonlinnan ystävyyskaupungissa Haidian Districtissä. Pääasialliseksi tapahtuma-alueeksi valittiin kaupallisempi Chaoyang District. Siellä pidettävä expotapahtuma konseptoitiin siten, että tapahtuman ensimmäinen iltapäivä oli suunnattu ammattilaisille ja toinen päivä yleisölle. Näytteilleasettajiksi pyrittiin sitouttamaan riittävästi yrityksiä, jotta tapahtumasta olisi saatu vetovoimainen.

Tapahtumaan sitoutuville yrityksille suunniteltiin ennen matkaa pidettävä valmennus, ja aikomuksena oli tarjota niille tukea (mm. käännöspalveluita, vinkkejä matkajärjestelyihin) tapahtumaan valmistautumista varten. Expotapahtumasta oli tarkoitus kerätä palautetta asiakkailta, sidosryhmiltä ja näytteilleasettajilta. Palautekyselyn tulokset olisi raportoitu yrityksille niiden toiminnan kehittämistä varten. Hankkeen avulla yrityksille haluttiin tarjota tilaisuus kokeilla myynninedistämistä Kiinassa helpolla tavalla sekä markkinahintoja pienemmillä kustannuksilla.

Koronapandemia keskeytti hankkeen toteutuksen. Sitä ennen projektitiimi valmisteli tapahtumakonseptin, kartoitti mahdolliset tapahtumapaikat ja solmi kontakteja Kiinaan. Yritysvalmennus suunniteltiin ja kilpailutettiin. Potentiaalisia yrityksiä kontaktoitiin, ja yrityksiä sitoutui osallistumaan valmennukseen ja expotapahtumaan. Hankkeen toteuttamisessa käytettiin ostopalveluja ja hallinnoijan omaa asiantuntijatyötä.