Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75931

Hankkeen nimi: SOG Galactic Start

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.1.2020 ja päättyy 30.9.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: SCHOOL OF GAMING GALACTIC OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3110461-1

Jakeluosoite: Isokatu 56

Puhelinnumero: +358405226141

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: sog.gg

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Visuri Miska

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: CTO

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: miska.visuri(at)sog.gg

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405226141

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

School of Gaming koulutuspalveluiden kansainvälistämnen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 55 450

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 55 420

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 55 450

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 55 420

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Isokatu 56

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: OULU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa luotavan konseptin pyrkimyksenä on edistää tyttöjen osallistumista esports toimintaan sekä harrastajina että valmentajina nykyistä aktiivisemmin. Tällä hetkellä tytöt käyttävät elektronisia laitteita yhtä paljon kuin pojat, mutta osallistuvat ohjattuun toimintaan huomattavasti vähemmän.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Ks edellinen perustelu
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Hankkeessa toteutteva franchise malli, koulutukset ja sosiaalinen alusta pyrkivät edistämään sukupuolten tasa-arvoa elektronisessa urheilussa ruohonjuuritasolla opettamalla harrastajille tämän vuosisadan sosiaalisiataitoja, joihin liittyvät muiden huomioon ottaminen sekä tasa-arvoinen kohtelu. Nämä arvot on kirjattu yrityksen toimintasuunnitelmaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 4
Luomme paikallisesti uusia työpaikkoja nuorille sekä edesautamme täysin uusien työalojen syntyä globaalisti valtavasti kasvavan e-urheiluteollisuuden ympärille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 4
Suomalainen koulutus on globaalisti tunnettu juttu. Suomalainen digitaalinen nuorisotyö on toimialana vähemmän "hypetetty", mutta sitä on kehitetty yli kaksi vuosikymmentä. School of Gaming on luonut konseptinsa käyttäen hyväsi suomalaisen digitaalisen nuorisotyön hyviä toimintamalleja. Samalla välillisesti autamme muita alan toimijoita ja tuomme kansainvälisesti huomiota suomalaiseen osaamiseen nuorisotyön alalla.
Liikkuminen ja logistiikka 5 4
Harrastajamme saavat omaan SOG-profiiliinsa lisäpisteitä, mikäli tulevat valmennuksiin ja muihin tapahtumiimme omalla pyörällä, jalan ja joukkoliikennettä käyttäen. Haluamme tällä kannustaa perheitä lopettamaan lasten harrastuksiin kuskaamisen. Pyrimme myös käynnistämään iltapäiväkerhotoimintaa lähellä lasten ja nuorten kotia, jolloin harrastustoiminta ohi klo 16:00 mennessä, kun vanhemmat tulevat töistä. Näin lisäämme perheiden yhdessäoloa ja vähennämme myös vanhempien harrastuksiin kuskaamiseen käytettyä aikaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 6
Koko School of Gamingin toiminta perustuu pelaamisen negatiivisten asioiden minimoimiseen perheissä ja nuoren elämässä sekä pelaamisesta saatavien positiivisten asioiden korostamiseen. Positiivisia asioita ovat mm. fyysinen aktiivisuus, uni ja lepo, ruoka ja yleinen elämän tasapaino. Pelaamisesta opittavat taidot kommunikoinnista
Tasa-arvon edistäminen 6 4
E-urheilu ja pelaaminen on lähtökohtaisesti tasa-arvoista toimintaa. Tytöt ja pojat voivat pelata samoissa peleissä ja joukkueissa. Fyysisten tai psyykkisten vammojen kanssa pelaaminen muiden kanssa onnistuu myös. Joskus apuvälinein ja tarkemmassa ohjauksessa, mutta kaikki voivat pelata samassa tiimissä. Pyrimme luomaan mahdollisuuksia kaikille ihmisille päästä hyvän harrastuksen pariin. Ja on e-urheilussa sijaa myös vähän vanhemmillekin!
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 3
Me järjestämme yrityksille kummitoimintaa yhdessä Pelastakaa Lapset Ry:n kanssa. Yritykset kustantavat vähävaraisten perheiden lapsien harrastusmaksut, jotta myös heillä on mahdollisuus ottaa osaa leireille ja valmennuksiin. Tämä kummitoiminta kuuluu osana franchise-konseptia.
Kulttuuriympäristö 7 4
Edistämme nuorisokulttuuria ja pidämme siitä ääntä. Meidän yhdessä Kaleva Median kanssa aloittama projekti www.kameon.gg pyrkii omalta osaltaan tuomaan tähän genreen liittyvää tietoisuutta myös muidenkin kuin itse pelaamisen parissa viihtyvien joukkoon. Sekä käsittelemään pelaamiseen ja e-urheiluun liittyviä asioita vähän totutusta poikkeavasta näkökulmasta.
Ympäristöosaaminen 5 3
Minecraft Edu on Microsoftin peli ja olemme Microsoftin sertifioitu Minecraft-kouluttaja. Minecraftiin voidaan rakentaa maailmoja, jotka pelaamisen kautta opettavat lapsille haluttuja asioita. Niitä voivat olla mm. liikennesäännöt, kierrätys, jne.

9 Loppuraportin tiivistelmä

School of Gaming kehitti hankkeessa kansainvälisen etäpelikasvatuskonseptin, sitä tukevan ohjelmistotuotteen ja markkinoillemeno suunnitelman pilotoitujen partneroitumismallien perusteella.