Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75953

Hankkeen nimi: Verkkokauppa kiitoon

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 30.4.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0855115-7

Jakeluosoite: Niemenkatu 73

Puhelinnumero: 044 702 2700

Postinumero: 15140

Postitoimipaikka: Lahti

WWW-osoite: http://www.ladec.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kimmo Seppänen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: liiketoimintakehittäjä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kimmo.seppanen(at)ladec.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 7444 060

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Verkkokaupan globaali ja lokaali kehitys on todella nopeaa sekä kuluttajakaupassa että yritysten välisessä kaupankäynnissä. Suomi ja Päijät-Häme ovat jäljessä mm. muita pohjoismaita ja vaarana on asiakaskato ja liiketoiminnan kannattavuuden sulaminen pois. Nämä haasteet ovat selvinneet lukuisissa tutkimuksissa ja paikallisesti myös päijäthämäläisissä hankkeissa (mm. #DigiLAHTI-hankkeessa) ja Ladecin päivittäisessä asiakastyössä.
Verkkokaupan kehittäminen ei ole yksinkertaista, koska yrityksen strategia ja sen jalkautus (tuotteet ja palvelut, asiakkuuksien hoito ja hankinta, prosessit ja muut toimintamallit, henkilöstö ja järjestelmät) pitää saada täsmäämään verkkomyyntiin. Ratkaistavana ovat muun muassa sopivat partnerit tähän rakennusprojektiin, tarpeellinen kaupan järjestelmä integraatioineen, maksutavat, varastointi ja muu logistiikka (sekä kotimaassa että ulkomailla), verkkokaupan integroiminen mahdolliseen kivijalkakauppaan ja kaupan markkinointi ja viestintä monikanavaisessa maailmassa. Myös kohderyhmien toiveita ja käyttäytymistä pitää selvittää ja tarkkailla. Automatiikka ja tekoäly pitää myös huomioida. Moni nykyinen ja tuleva kauppias pohtii myös, pitääkö alan vahvin peluri Amazon huomioida jotenkin myös Päijät-Hämeessä.
Tämän hankkeen tavoitteena on edistää päijäthämäläisten pk- ja mikroyritysten liiketoiminnan selviytymistä ja kasvua vahvistamalla yrittäjien verkkoliiketoiminnan osaamista, verkostoitumista ja asiakasratkaisuita konkreettisesti ja pitkäkestoisesti. Tämä edellyttää myös lokaalin e-commerce-osaamiskeskittymän pohjan rakentamista toiminnan tueksi.
Konkreettisina toimenpiteinä tarkennamme ensin verkkokaupan kehittämisen alueellisen tarpeen tarkemmin (kuluttaja vs. yrittäjien välinen kauppa, kotimaa vs. kv-toiminta, toimialat, kehitysvaihe, valmiudet yms.) koko yrittäjäkenttäämme koskien. Selvitys toimii pohjana Päijät-Hämeen pk- ja mikroyrityksille suunnatulle kehitysprojektille, millä edistetään valmiuksia ja edetään suoraan konkreettisiin verkkokauppatoteutuksiin – sekä ryhmissä että yksilöllisesti. Verkotamme myös alan ammattilaiset ja heidän asiakkaansa, koulutamme sopivasti asian sisällä ja ympärillä ja mahdollistamme 12 uuden päijäthämäläisen verkkokaupan rakentamisessa ja useiden jo toimivien verkkokaupan kehittämisessä.
Hankkeen viestinnällä vaikutetaan laajemmin yritysten innokkuuteen kehittää verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa. Lisäksi e-commerce-osaamiskeskittymän pohja syntyy hankkeen aikana.

Hanke toteuttaa maakunnallisia tavoitteitta nostamalla yritysten jalostusarvoa, lisäämällä alueen vetovoimaisuutta ja parantamalla yritysten tuotekehitystä uusissa teknologioissa. Lisäksi se auttaa alueen yrityksiä pärjäämään globaaleilla markkinoilla sekä avaamaan uusia kansainvälisiä mahdollisuuksia verkkokaupan avulla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmää ovat kaikki yritykset, jotka haluavat kehittää verkkokauppaansa, mutta sen fokus on pk- ja mikroyrityksissä. Myös alueemme verkkokauppaa tukevat yritykset ovat kohderyhmää.

4.2 Välilliset kohderyhmät

1) Yritykset, joihin välittömät toimenpiteet eivät kohdistu.
2) Julkinen sektori.
3) Kaupunkilaiset.
4) Alueen yritysten yhteistyökumppanit kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla.
5) Yrityskehitystoimijat ja koulutussektori Lahden seudulla ja muualla Suomessa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 69 965

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 69 965

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 949

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 99 949

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Hollola, Asikkala, Sysmä, Lahti, Padasjoki, Kärkölä, Orimattila, Hartola, Heinola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Projektin toimenpiteiden ja kohderyhmien osalta sukupuolinäkökulmaa on analysoitu mm. hyödyntäen Suvauskonetta. (http://www.lapinletka.fi/pages/suvauskone. php ). Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu sukupuolineutraalisti kohdentamatta toimenpiteitä erityisesti kumpaakaan sukupuolta suosivasti. Naisten ja miesten osuus kohderyhmän yrityksissä vaihtelee toimialoittain.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektin toteutuksessa pyritään huomioimaan tasa-arvo mahdollisimman hyvin suosimatta erityisesti kumpaakaan sukupuolta. Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu sukupuolineutraalisti ja ne kohtelevat molempia sukupuolia tasapuolisesti tavoiteasettelun ja toimenpiteiden osalta. Hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvassa työryhmässä on tasapuolisesti naisia ja miehiä. Sukupuolinäkökulma huomioidaan myös hankkeelle perustettavan ohjausryhmän osalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali ja kohtelee molempia sukupuolia tasapuolisesti tavoiteasettelun ja toimenpiteiden osalta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Digitaalisten palvelujen kehittäminen vähentää osaltaan liikkumisen tarvetta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Digitaaliset ratkaisut vähentävät materiaalien käyttöä ja kulutusta tuotannossa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 5
Liiketoimintamallien ja digitaalisuuden kehittäminen edistää paikallisten yritysten kilpailukykyä ja synnyttää pitkällä tähtäimellä uutta liiketoimintaa
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 5
Liiketoimintamallien uudistaminen, palvelujen ja digitaalisten toimintamallien kehittäminen edistävät yritysten aineetonta arvontuotantoa
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Digitalisaation ja sähköisten palvelujen kehittäminen vähentää ihmisten ja tavaran liikuttamisen tarvetta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 5
Uudet digitaaliset liiketoimintaideat edistävät uusien yritysten syntymistä
Tasa-arvon edistäminen 2 5
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa siten, että tässä hankkeessa arvioidaan toteutuksen eli valittujen toimintamallien vaikutusta myös sukupuolten tasa-arvon kannalta. Haemme kyllä parasta osaamista mm. hankinnoissa sukupuolesta riippumatta ja kehitämme kaikkia yrityksiä. Työkalut sopivat kaikille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 5
Kaikki toiminta on yhdenvertaista ja avointa kaikille.
Kulttuuriympäristö 2 5
Digitaalisuuden edistäminen edistää lokaalia ja globaalia tiedon välitystä ja yhteenkuuluvuutta.Suomalainen kulttuurin edistäminen on huomioitu siten, että hankkeessa tuetaan myös kotimaisia tuotteita myyviä kauppiaita mm. designiin fokusoituneita yrityksiä.
Ympäristöosaaminen 2 5
Verkkokauppa vähentää liikkumista kivijal- kakauppoihin, ja tiedonhaussa ja välittämisessä seminaarien tarve vähenee digiratkaisuilla. Digitaalisuus lisää taloudellista kestävyyttä alueellamme.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tämän hankkeen tavoitteena oli edistää päijäthämäläisten pk- ja mikroyritysten liiketoiminnan kehittymistä ja kasvua vahvistamalla yrittäjien verkkoliiketoiminnan osaamista, verkostoitumista ja asiakasratkaisuita konkreettisesti ja pitkäkestoisesti. Onnistuimme tässä hyvin – osallistuneiden yritysten liiketoiminta on kehittynyt positiivisesti.

21 yritystä osallistui kilpailutettuihin projekteihin, ja näistä 18 sai uuden tai uudistetun verkkokaupan eli uuden tai kehitetyn kanavan asiakkaiden suuntaan sekä markkinointiin, suoramyyntiin että viestintään. Kaksi tuetuista oli ns. start up -yrityksiä, joille hankkeen projekti on ollut erityisen merkityksellinen toiminnan aloittamisen kannalta. Yksitoista yritystä on osallistunut verkkokaupan onnistumisen edellytyksiä vahvasti nostaneisiin digimarkkinoinnin ja -myynnin työpajoihin. Pajoissa tuottajina ovat olleet todella osaavat Adpro ja Oakhill.

Lisäksi jaoimme tietoa ja nostimme verkkokaupan vaatimia valmiuksia kuudessa laajassa webinaarissa noin 320 eri ammattilaiselle. Näissä on ollut omien asioidensa huippuammattilaiset puhumassa ja markkinointi on ollut hyvin kattavaa sekä Ladecin että puhujien itsensä toimesta, eli tieto hankkeesta on levinnyt laajalle.

Tapahtumia on ollut koko hankkeen aikana useita. Seuraavat:
1. Myynnillinen webinaari 27.8.2020, Datalaakin ja
Valmennus Gongin kanssa. Suuresti hankkeen aiheeseen tietysti liittyvä, mutta myös ajankohtaan
https://www.ladec.fi/tapahtumat/myynnin-ja-asiakkuuksien-johtamisella-syksy-kayntiin
2. Päätapahtumana voimme pitää suuren suosion saavuttanutta Verkkokauppa kiitoon tehopäivä -tapahtumaa 18.11.2020. Noin 120 yrittäjää ja niissä työskentelevää ammattilaista tai sidosryhmiin kuuluvaa osaajaa osallistui tähän webinaariin https://www.ladec.fi/tapahtumat/verkkokauppa-kiitoon-tehopaiva
3. Verkkokaupalla vuosi vauhtiin päivä (markkinoinnin ja myynnin fokuksilla) 28.1.2021. https://www.ladec.fi/tapahtumat/verkkokaupalla-vuosi-vauhtiin Tämä nosti esille aiheen lisäksi hankkeenkin asiakkaita, mm. kokonaan rohkeasti verkkokauppaan siirtyneen Savon Kampaamokuningattaren (Kati Mouhu).
4. Hanke tuotti myös tärkeän tietoturvaa varmistavan webinaarin nimellä ”Varmista tietoturvan riittävä taso” 24.3.3021, https://www.ladec.fi/tapahtumat/varmista-yrityksesi-tietoturvan-riittava-taso-webinaari-24-03-2021
5. Verkkokaupan kansainvälistyminen -tilaisuus 26.5.2021, https://www.ladec.fi/tapahtumat/kansainvalinen-verkkokauppa-vauhtiin-webinaari . Tämä toteutettiin kuten muut tapahtumat, mutta hankkeen aikajakson ulkopuolella webinaarien määrän, tarjonnan laadun ja resurssoinnin vuoksi. Suunnittelu ja verkostoitumine tapahtuivat jo hankkeen kaudella.
Näissä tapahtumissa on ollut osallistujia yhteensä n. 350 ja palaute on ollut oikein hyvää! Olemme saaneet kaiken oleellisen esille ja myös yhteistä verkottumista on tapahtunut paljon, sekä esiintyjien että osallistujien kesken ja nämä ryhmät myös keskenään.

Paikallinen ecommerce -osaamiskeskittymä on alkanut rakentumaan hankkeen voimaannuttamana verkkokauppa toiminnan pohjaksi. Hankkeen ohjusryhmässäkin oli 5 alan toimijaa. Ostopalveluita, tapahtumien asiantuntijaverkostoa ja ohjelmistoja toimittavia yrityksiä koskien keskittymä käsittää hankkeen päättyessä n. 20 alan yritystä. Olemme myös verkottuneet Hämeen kauppakamariin, alueemme oppilaitoksiin (Lab AMK, koulutuskeskus Salpaus ja LUT) entistä vahvemmin. Lab AMK:n opiskelijat selvittivät hankkeen toimeksiannosta verkkokaupan kehittämisen alueellisen tarpeen (kuluttaja vs. yrittäjien välinen kauppa, kotimaa vs. kv-toiminta, toimialat, kehitysvaihe, valmiudet yms.) koko yrittäjäkenttäämme koskien. Selvitys toimi hyvin pohjana tälle Päijät-Hämeen yrityksille suunnatulle hankkeelle, millä siis edistettiin sekä valmiuksia että edettiin kilpailutettujen ostopalveluiden kautta suoraan konkreettisiin verkkokauppatoteutuksiin. Hanke on edistänyt myös koulutuskeskus Salpauksen Verkkokauppa tutuksi ja digimarkkinoinnin tutkinto-ohjelmien onnistumista ohjaamalla niihin monia yrittäjiä.

Hankkeen viestinnällä vaikutimme laajasti yritysten innokkuuteen kehittää verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa. Viestinnän kanavina toimivat hyvin Ladecin laajat sähköpostikampanjat ja -uutiskirjeet, verkkosivut ja some-näkyvyys. Hankkeesta ollut paljon puhetta eri foorumeissa ja myös muissa seminaareissa, kuten Ladecin ”Kehityskeskiviikot”. Hanke on saanut näkyvyyttä myös paikallisessa päämediassa (ESS) artikkelin https://www.ess.fi/paikalliset/3161228 kautta

Hankkeen ohjausryhmä kokoontui 6. kertaa ja viimeisen kerran 17.3.2021. Ryhmä on ollut aktiivinen, mikä näkyy kokousten määrässäkin.

Hankkeen kustannukset koostuivat palkoista ja ostopalveluista.

Hanke onnistui toteuttamaan maakunnallisia tavoitteitta nostamalla yritysten jalostusarvoa, lisäämällä alueen vetovoimaisuutta ja parantamalla yritysten tuotekehitystä uusissa teknologioissa (mm. verkkokaupan alustat). Lisäksi se auttoi alueen yrityksiä pärjäämään globaaleilla markkinoilla sekä avaamaan uusia kansainvälisiä mahdollisuuksia verkkokaupan avulla – järjestimme siis vielä erikseen kv-verkkokaupan seminaarin hankkeen aikana se suunnitellen, mutta hankkeen jälkeen 26.5.2021 toteutettuna ja suurella mielenkiinnolla entisestään hankkeen vaikutusvoimaa lisäten.

Horisontaaliset tavoitteet huomioitiin ja saavutettiin suunnitellusti. Hankkeen suunnitteluvaiheessa ja ohjausryhmässä oli tasapaino eri sukupuolten suhteen, toimialoja lähestyttiin tasapainoisesti ja -arvoisesti, hankkeeseen pääsi mukaan samoin perustein kaikki kiinnostuneet, verkkokauppa-projekteissa tehostettiin yritysten prosesseja (hukat minimiin ja saatiin vaikutus ympäristöasioihin monipuolisesti) ja verkkokauppa vähentää tutkitusti mm. liikkumista. Taloudellisen toiminnan kehittäminen lisää hyvinvointia, erityisesti digitaalisuuden edistäminen lisää taloudellista kestävyyttä ja kulttuurillista moniarvioisuutta alueellamme.