Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75973

Hankkeen nimi: 6Aika CarbonWise

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 22

Puhelinnumero: 050 302 3196

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.businessoulu.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tiina Haapaniemi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimialakoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.haapaniemi(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 302 3196

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Yritykset ovat heränneet ilmastonmuutokseen ja sen hidastamiseen liittyvien toimien tarpeellisuuteen. Ihmisten kasvanut ympäristötietoisuus vaikuttaa kuluttajien ja asiakkaiden tekemiin valintoihin. Lisääntyvä ympäristötietoisuus ja hiilijalanjäljen pienentämistavoitteet vaikuttavat myös yritysten toimitusketjuihin ja alihankintaan.

CarbonWise-hanke edistää yritysten tietoisuutta hiilijalanjäljestään, pienentää sitä ja rakentaa kilpailuetua hiiliviisaasta strategiasta ja tuote- ja palvelukehityksestä huomioiden kiertotalouden mahdollisuudet. Hiiliviisaudella tarkoitetaan energiatehokasta ja elinkaaren huomioonottavaa liiketoimintaa, jolla on mahdollisimman pienet ympäristövaikutukset. CarbonWise-hankkeessa mahdollistetaan yritysten ymmärrys hiilijalanjälkensä koostumisesta sekä mahdollistetaan yrityksille kyvyt itse seurata hiilijalanjälkensä parametrejä. Hanketoimilla edistetään merkittävästi yritysten ympäristöosaamista. Hanke mahdollistaa yrityksille hankkeen aikana ja sen jälkeen tietotaidon pienentää hiilijalanjälkeään. Hanke vaikuttaa näin merkittävästi yritysten ja osin myös kaupunkien luonnonvarojen käytön kestävyyteen hiilijalanjälkilaskentojen ja sen myötä kehitettyjen prosessien kautta. Hankkeessa huomioidaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskitekijät ja mahdollisuudet liiketoiminnalle. Hankkeessa tehtävillä toimilla pienennetään ilmastonmuutoksen vaikutusta ja edistetään luonnon monimuotoisuutta pitkällä aikajänteellä. Hankkeen toimilla pyritään merkittävästi vähentämään yritysten ympäristökuormaa ja kasvihuonekaasuja niin lyhyellä kuin pitkällä aikajänteellä.

Liittyen horisontaalisiin periaatteisiin taloudellinen kestävyys ilmenee seuraavilla tavoilla: Hankkeen toimilla pyritään merkittävästi vähentämään yritysten materiaalien käyttöä ja jätteen syntymistä. Hankkeella halutaan lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä yrityksissä osoittamalla hiililaskennoilla energialähteiden merkitystä syntyvään hiilijalanjälkeen. Ympäristötietoisuus ja vähähiilisyys ovat nousevia trendejä yrityksiin liittyen. Kuluttajat vaativat ko. asioiden huomioimista ja myös sijoittajat antavat asialle yhä enemmän painoarvoa. Hankkeella kehitetään keinoja toteuttaa liiketoimintaa kestävästi. Hanke keskittyy merkittävästi aineettoman arvonluonnin tematiikkaan. Hankkeen toimissa kehitetään aineettomia tuotteita ja palveluita. Hankkeessa haetaan innovaatioita vähähiilisiin kuljetus- ja liikkumismuotoihin niin tapahtumakävijöiden matkustamiseen kuin tavarantoimituksiin. Muun muassa Espoossa kohderyhmänä ovat matkailualan yritykset.

Sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen sekä yhdenvertaisuuteen liittyen yleisen hyvinvoinnin edistäminen näkyy hanketoimien tuloksena siten, että kestäväksi profiloituneilla yrityksillä on välittömiä ja välillisiä vaikutuksia alueen asukkaisiin ja siellä vieraileviin matkailijoihin. Ne luovat positiivista mielikuvaa alueesta ja lisäävät paikallisten ylpeyttä omasta seudusta ja vaikuttavat täten hyvinvointiin.

Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita, mutta pääpaino ei ole niissä. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi ryhmien sukupuolijakauman heterogeenisyyden kasvattaminen voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi kohdennetulla tiedotuksella.

Hankkeen kohderyhmänä ovat erikokoiset yritykset toimialasta riippumatta, pilotteina esim. matkailu (Espoo), Oulun seudun yritykset toimialarajattomasti, Turun AMK kampusalueeseen linkittyvät yritykset (alueella sijaitsevat tai sinne myöhemmin sijoittuvat tai muut, jotka voivat tarjota tuotteitaan tai palveluita alueella). Lisäksi hankkeen pilotteina ja yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat kaupunkiorganisaation pilottikohde (BusinessAsema Oulussa), Oulun kaupungin osakeyhtiö Oulun Satama Oy ja Kiertokaari Oy, jonka suurin omistaja on Oulun kaupunki.

Hanke muodostuu kolmesta kaikille yhteisestä tehtäväkokonaisuudesta eli työpaketista, joita toteutetaan kaikissa osallistuvissa kaupungeissa. Työpaketit toteutetaan osin eri tavoin eri kaupungeissa, mutta toisiaan tukien ja hyödyttäen. Ensimmäisessä työpaketissa keskitytään hiilijalanjälkien laskentaan, toisessa työpaketissa hiilijalanjälkien pienentämiseen ja kolmannessa työpaketissa pienemmän hiilijalanjäljen näkyväksi tekemiseen ja brändäykseen. Projektinhallinta ja hankeviestintä läpileikkaavat koko hankkeen elinkaaren. Hankkeen tuloksena osallistuneet yritykset ja kaupunkiorganisaatioiden pilottikohteet ovat selvittäneet oman hiilijalanjälkensä, pienentäneet sitä ja hyödyntäneet hiiliviisauden viestinnässään. Alueen hiilijalanjälki on pienentynyt. Hankkeen avulla saadaan hyviä käytäntöjä ja toimivia menetelmiä hiiliviisauden todentamiseen ja klinikkamuotoiseen työskentelyyn yritysten kanssa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Erikokoiset yritykset toimialasta riippumatta, pilotteina esim. Espoossa matkailuyritykset, Oulussa yritykset toimialarajattomasti koko Oulun seudun alueella, Turun AMK kampusalueeseen linkittyvät yritykset (alueella sijaitsevat tai sinne myöhemmin sijoittuvat tai muut, jotka voivat tarjota tuotteitaan tai palveluita alueella).

Kaupunkien oma toiminta valituissa pilottikohteissa: Oulussa pilottikohteena toimii BusinessOulun operoima BusinessAsemaja lisäksi pilottikohteina ovat Oulun kaupungin omistama Oulun Satama Oy sekä Kiertokaari Oy, jonka enemmistöomistaja Oulun kaupunki on. Turussa Turun kaupunki (erityisesti Kupittaan kampusalue) ja Espoossa kohderyhmänä ovat alueen matkailuyritykset sekä innovaatioekosysteemin toimijat, joilla on ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Yritysten asiakkaat, alihankkijat, kaupunkilaiset, muut 6Aika-kaupungit, muut suomalaiset kaupungit.
Jos hanke saa lisättyä palvelukysyntää hiilijalanjäljen todentamiseen ja pienentämiseen liittyen voivat välillisenä kohteena olla kestävän kehityksen ohjelmia ja ympäristösertifikaatteja tarjoavat yritykset, asiantuntijat (mm. hiilijalanjäljen laskenta, kiertotalous, cleantech, biotech, jakamistalous).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 296 996

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 282 130

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 443 278

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 421 090

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa, Pohjois-Pohjanmaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun, Helsingin, Oulun

Kunnat: Espoo, Turku, Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Esimerkiksi Oulun seutukunnassa työssäkäyvistä 96 000 henkilöstä 7 650 eli 8 % toimi yrittäjinä vuonna 2015. Heistä kolmannes eli 2650 henkilöä oli naisyrittäjiä (Oulun seudun elinkeinokatsaus 1/2018). Voidaan olettaa, että tilanne muilla alueilla on samankaltainen ja hankkeen toimiin osallistuu samassa suhteessa naisyrittäjiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita, mutta pääpaino ei ole niissä. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi ryhmien sukupuolijakauman heterogeenisyyden kasvattaminen voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi kohdennetulla tiedotuksella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 10
Hanke vaikuttaa merkittävästi yritysten ja osin myös kaupunkien luonnonvarojen käytön kestävyyteen hiilijalanjälkilaskentojen ja sen myötä kehitettyjen prosessien kautta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 10
Hankkeessa huomioidaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskitekijät ja hankkeessa tehtävillä toimilla pienennetään ilmastonmuutoksen vaikutusta pitkällä aikajänteellä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Hankkeen ilmastotoimet edistävät pitkällä aikavälillä luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 10
Hankkeen toimilla pyritään merkittävästi vähentämään yritysten ympäristökuormaa ja vähentämään kasvihuonekaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei suoraa vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Hankkeen toimilla pyritään merkittävästi vähentämään yritysten materiaalien käyttöä ja jätteen syntymistä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Hankkeella halutaan lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä yrityksissä osoittamalla hiililaskennoilla energialähteiden merkitystä syntyvään hiilijalanjälkeen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Ympäristötietoisuus ja vähähiilisyys ovat nousevia trendejä yrityksiin liittyen. Kuluttajat vaativat ko. asioiden huomioimista. Hankkeella kehitetään keinoja toteuttaa liiketoimintaa kestävästi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 10
Hanke keskittyy merkittävästi aineettoman arvonluonnin tematiikkaan. Hankkeen toimissa kehitetään aineettomia tuotteita ja palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 8 10
Hankkeessa haetaan innovaatioita vähähiilisiin kuljetus- ja liikkumismuotoihin niin tapahtumakävijöiden matkustamiseen kuin tavarantoimituksiin. Muun muassa Espoossa kohteena ovat matkailuyritykset.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 5
Kestäväksi profiloituneilla yrityksillä on välittömiä ja välillisiä vaikutuksia alueen asukkaisiin ja siellä vieraileviin matkailijoihin: ne luovat positiivista mielikuvaa alueesta ja lisäävät paikallisten ylpeyttä omasta seudusta ja vaikuttavat täten myös elämänhallintaan ja hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi kohdennetulla tiedotuksella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Ilmastoteeman huomioiminen voi lisätä yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuuttaa mm. siten, että hankinnat kohdistuvat lähialueelle.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 10 10
Hanketoimilla edistetään merkittävästi yritysten ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

CarbonWise-hankkeen tavoitteena oli edistää yritysten tietoisuutta hiilijalanjäljestään, mahdollistaa yrityksille hankkeen tarjoamin työkaluin kyky rajata ja ymmärtää oma hiilijalanjäljen laskentansa kuin myös saada ymmärrys siitä, miten lähteä pienentämään hiilijalanjälkeä ja lopulta kun pienentäminen ei enää ole mahdollista, miten kompensoida päästöjään. Yhtenä tavoitteena oli myös edistää yritysten hiiliviisaista toimenpiteistä viestimistä ja johdattaa yritykset hiiliviisaaseen brändäämiseen.

Hanke muodostui kolmesta kaikille osatoteuttajille (Oulu, Turku, Espoo) yhteisestä työpaketista, joissa toteutetuista toimenpiteistä saatiin hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja hiiliviisauden edistämiseen. CarbonWise -hankkeessa edistettiin yritysten hiiliviisautta kouluttamalla, valmentamalla, sparraamalla, kokeilemalla ja yhteiskehittämällä sekä hyödyntämällä yhteistyötä muiden hankkeiden ja toimijoiden kanssa.

Yrityksiä opetettiin konkreettisesti laskemaan hiilijalanjälkeään ja tulkitsemaan laskennan tuloksia sekä laatimaan tavoitteita hiilijalanjäljen pienentämiseen ja kompensaatioon liittyen. Kohderyhmänä olivat eri kokoiset ja eri toimialojen yritykset Oulun ja Turun seudulla sekä matkailutoimialan yritykset Espoon seudulla. Hankkeen toimintoihin osallistui kaiken kaikkiaan yli 200 yritystä ja 75 yritystä osallistui aktiivisesti toimintoihin.

Hankkeessa kehitettiin uusi Hiiliviisaiden klinikoiden malli yhteistyössä osatoteuttaja Oulun ja Macon Oy:n kanssa. Klinikoihin osallistui 120 yritystä tai muun organisaation edustajaa. Lisäksi järjestettiin yrityskohtaista sparrausta, johon valikoitui hankkeen tavoitteiden mukaisesti 10 kpl eri toimialojen yrityksiä. Samaa klinikkamallia hyödynnettiin myös Espoon seudulla matkailutoimialan yrityksille. Pienryhmä- ja yrityskohtaiseen valmennukseen osallistui 17 Espoon ja lähialueen matkailuyritystä, jotka saivat heille räätälöidyn hiilijalanjälkilaskentapohjan ja opastuksen hiilijalanjäljen laskentaan. Klinikoihin osallistuneille yrityksille jäi myös hankkeen jälkeen käyttöön Maconin excel-pohjainen hiilijalanjälkilaskuri.

Turussa järjestettiin yhdeksän webinaaria, joiden yhteydessä järjestettiin työpaja. Näissä tapahtumissa yrityksille opastettiin, miksi laskea hiilijalanjälkeä, miten laskea sitä ja mitkä ovat vaikuttavimmat vähennyskohteet kuin myös sitä, miten viestiä omista hiilijalanjälkeen liittyvistä toimistaan ja miten viimeisenä keinona kompensoida kun pienennystoimenpiteitä ei ole enää mahdollista tehdä..

Lisäksi toteutettiin matkailualalle suunnattuja ympäristöohjelmien esittelyitä. Sen seurauksena 12 matkailuyritystä lähti mukaan ympäristöohjelmaan ja suoritti ympäristösertifikaatin. Matkailualan yrityksille toteutettiin myös vastuullisuusviestintävalmennus yhteistyössä Ramboll Oy:n kanssa.

Hankkeessa syntyi myös Turussa Hiilijalanjäljenlaskuriopas, Hiiliviisaat tapahtumat -opas sekä Thinglink Hiiliviisauden polku, joka sisältää materiaalia, jonka avulla yritys pystyy lähtemään kehittämään liiketoimintaansa hiilviisaaksi itsenäisesti.

Kaikki CarbonWise-hankkeessa syntyneet klinikoiden sisällöt, oppaat ja muu materiaali on saatavilla hankkeen osatoteuttajien www-sivuilla. Näiden lisäksi hankkeessa toteutettiin useita alueiden yritysten sekä hankkeessa määriteltyjen pilottikohteiden hiiliviisautta edistäviä kokeiluja sekä myös toteutuksia muiden hankkeiden ja toimijoiden kanssa yhteistyössä.