Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A75997

Hankkeen nimi: Älypysäkki

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.3.2020 ja päättyy 16.4.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen korkeakoulusäätiö sr

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2844561-8

Jakeluosoite: Kalevantie 4

Puhelinnumero: 0294 5211

Postinumero: 33014

Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto

WWW-osoite: http://www.tuni.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Riku Viri

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tohtorikoulutettava

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riku.viri(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503016167

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Älykkäälle kuljetusjärjestelmälle (ITS) on ominaista useiden kuljetusmuotojen integrointi. Se voi tehdä liikenteestä turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää esimerkiksi soveltamalla erilaisia tietoja ja viestintää
tekniikat kaikille matkustaja- ja tavaraliikennemuodoille.
Uudet teknologiat, kuten esimerkiksi AI, 5G, IoT, pilvipalvelut, mahdollistavat uusia innovatiivisia, digitaalisia liikkumisen palveluja, joiden avulla voidaan toteuttaa turvallisempaa, sujuvampaa, tehokkaampaa, taloudellisempaa ja
ekologisempaa liikkumista. Julkisen liikenteen pysäkit ovat yksi tärkeä osa liikennejärjestelmää. Toistaiseksi pysäkit ovat varsin passiivisia,
metallitolppia ja katoksia. Älykkyyden lisääminen pysäkeille mahdollistaa sen, että liikennejärjestelmä alkaa toimimaan suurempana älykkäänä kokonaisuutena ja näin mahdollistetaan erilaisia edellä kuvattuja teknologioita hyödyntäviä
uudenlaisia sovelluksia. Esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen datan analysoinnissa on mahdollisuus, jota ei ole vielä laajasti hyödynnetty tällä alueella.
Tekoälyn avulla voidaan edelleen huomattavasti parantaa liikenteen sujuvuutta, tehostaa liikennejärjestelmän toimintaa kokonaisuutena ja parantaa matkustuskokemusta. Jatkossa myös julkisen liikenteen pysähtymisistä tulee kiinteä, älykäs osa koko joukkoliikennejärjestelmää ja muuta älykäs kaupungin infrastruktuuri.
Tämän hankkeen tavoitteena on määritellä älykkäiden liikennepysäkkien kehittämistarpeet ja luoda älypysäkkikehitysalustakonsepti.
Konseptia voivat hankkeen jälkeen eri palvelu- ja teknologia/tuote-yritykset hyödyntää ja ne voivat yrittää kehittää ja kokeilla palveluja ja tuotteita älypysäkkiympäristöön. Konsepti mahdollistaa yritysten, tutkimuslaitosten ja kaupungin yhteiset nopeat kokeilut. Tämä kiihdyttää tuotekehitystä ja mahdollistaa uutta liiketoimintaa. Konseptin määrittelemällä
avoimella toimintamallilla vahvistetaan älykkään joukkoliikenteen ja tekoälyn ympärillä jo toimivaa ja muodostumassa olevaa paikallista ekosysteemiä. Hankkeessa hyödynnetään Hervannassa olevaa 5G-valmiudet omaavaa
mobiiliverkkoa, älykkään opastamisen järjestelmiä, IoT-sensoriverkkoa. Pitkän aikavälin tavoitteena on itseorganisoituva ja -uudistuva ekosysteemi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä hankkeella ovat sujuvaa joukkoliikennettä kehittävistä tahoista ja toimijoista TUNI-korkeakouluyhteisö sekä pk-yritykset.

Kohderyhmästä on liitteenä kuva, josta kohderyhmä selviää paremmin ja yksityiskohtaisemmin.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä Pirkanmaan seutukunnan asukkaat ja joukkoliikenteen käyttäjät.
Koko suomen asumiskeskuksien asukkaat ympäristökuntineen
Kaupunkilaiset! (Turvallisuus, pienemmät päästöt, ajan säästö -> elämän laatu)
Välilliset hyötyjät: Liiketilat (restaurants and cafeterias) ja muut vastaavat tahot, jotka hyötyvät paremmin toimivasta joukkoliikenteestä. Suuret verkkovalmistajat ja –operaattorit, jotka hyötyvät uusista 5G käyttökohteista. Keinoälyohjelmistovalmistajat saavat uusia kokemuksia kehittämilleen sovelluksille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 127 323

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 308

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 212 204

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 127 179

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sukupuolen vaikutusta on analysoitu hanketta valmistelleiden asiantuntijoiden kokemukseen perustuen. Sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat kantavia arvoja hankkeessa sekä toteuttajien toiminnassa yleensäkin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Tasapuolisuus täyttyy.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite on joukkoliikenteen kehitys, jossa otetaan tasa-arvoasiat täysimääräisesti huomioon.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 8
Tietoisuus julkisenliikenteen hyödyistä ja luonnonvarojen käytöstä lisääntyy ja pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 4
Tietoisuus julkisenliikenteen hyödyistä ja ilmastonmuutoksen riskeistä lisääntyy ja pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Hanke tukee raitiotien, sähköbussien ja sähköpyörän käyttöä, jossa uusiutuvan energian käyttö on keskiössä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 3
Hanke tukee pk-sektorin kasvua ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, tuomalla esille sujuvaan syöttöliikenteeseen liittyvät toiminta mahdollisuudet. Hakkeessa rakennetaan yhteydet myös 5G toimijoihin
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 6
Keinoälyä hyödynnetään sekä joukkoliikenteen kehittämisessä sekä uusien pk liiketoimintapalveluiden kehittämisessä. Hankkeen tuloksia on suoraan hyödynnetttävissä joukkoliikenteen kehittämiseen, luoden edellytyksiä mm. paikallistalouden vahvistamiseen ja vähähiiliseen yhteiskuntaan.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Hanke tukee sujuvaa syöttöliikennettä, raitiotien, sähköbussien ja sähköpyörän käyttöä, jotka ovat joukkoliikenteen käytön edistämisen keskiössä. Hankkeen tuloksia on suoraan hyödynnettävissä joukkoliikenteen kehittämisessä. Näin hanke edistää energiatehokkuutta ja vähähiilisyyttä, koska joukkoliikenteen haluttavuus ja käyttö lisääntyy käytön helpottumisen myötä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Joukkoliikenteen sujuvuuden edistäminen hyödyttää yhdenvertaisesti kaikkia sen piiriin kuuluvia kansalaisia helpottaen arkea ja liikkumista vähäpäästöisemmässä toimintaympäristössä
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hanke toteuttaa tasa-arvoisuuden kaikki muodot.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 3
Joukkoliikenteen sujuvuuden edistäminen hyödyttää yhdenvertaisesti kaikkia sen piiriin kuuluvia kansalaisia
Kulttuuriympäristö 0 3
Ajatus on käyttää antropologia osaamista hankkeessa.
Ympäristöosaaminen 4 4
Hankkeessa tutkitaan syöttöliikenne toimintaympäristön kehittämistä, jolloin ympäristöosaaminen ja -tietoisuus kasvaa

9 Loppuraportin tiivistelmä

Joukkoliikenne ja sen syöttöliikenne toimivat merkittävässä roolissa osana toimivaa kaupunkia. Älypysäkki-hankkeen tavoitteena oli kartoittaa joukkoliikennetoimijoiden ja liikenteeseen liittyvän datan nykytila, sekä selvittää mitä kehitystarpeita joukkoliikenteessä on datan käyttöön liittyen. Hankeessa selvitettiin erilaisten hyödynnettävissä olevan datalähteiden tilanne, erilaiset uudet tiedonkeruumahdollisuudet sekä tehoälyn hyödyntämisnäkökulma osana datan keruuta ja käyttöä. Nykytilan kartoituksen ja sidosryhmien kanssa toteutettujen työpajojen avulla muodostettiin vaatimusmäärittely Älypysäkki-konseptille. Konseptin pohjalta muodostettiin kolme erillistä pilotointisuunnitelmakohdetta (kapasiteetti, kokonaisvaltainen reititys ja sidosryhmädashboard), joista toteutettiin tarkempi suunnitelma, jolla kohteiden pilotointi ja testaus on myöhemmin mahdollista. Näiden ohella Älypysäkki-esiselvityshanke muodosti jatkotutkimusideoita liittyen joukkoliikennedatan eetiseen käyttöön jatkossa, kapasiteetti-informaation hyödyntämiseen osana kutsuohjattua joukkoliikennettä sekä keskustelupohjaista informaationtarjontaa pysäkeillä.