Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76002

Hankkeen nimi: Oppiva Rakentaminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: PL 68

Puhelinnumero:

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: MIKKELI

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Partala, Timo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.partala(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405963533

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Oppiva rakentaminen -hankkeen tavoitteena on edistää rakennusten elinkaaren aikaista tiedonhallintaa rakennusten digitaalisiin kaksosiin perustuvaan lähestymistapaan pohjautuen. Hankkeessa tunnistetaan tapoja soveltaa tekoälyä, data-analytiikkaa ja big dataa rakennusprosessissa ja kehitetään kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mahdollistaa aikaisempaa laajemman tiedon keräämisen ja älykkään analysoinnin. Ratkaisun keskiössä on jokaiselle rakennukselle muodostettava digitaalinen kaksonen, joka sisältää pelimoottorin (esim. Unreal Engine tai Unity) avulla toteutettavan rakennuksen kolmiulotteiseen malliin pohjautuvan käyttöliittymän rakennuksen elinkaaren aikaiseen tiedon hallintaan. Lisäksi ratkaisulle kehitetään mobiilikäyttöliittymä ja mahdollisuus lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden soveltamiseen. Hankkeessa kehitettävät tekoäly- ja analytiikkaratkaisut parantavat alan yritysten valmiutta oppivaan rakentamiseen, jossa eri rakennusprojekteista kerättävää tietoa hyödynnetään monipuolisesti, esimerkiksi rakennushankkeen toteutumisen ennustamisessa tarjousvaiheessa, rakennusprosessin simuloinnissa ja ennakoivassa kunnossapidossa. Hankkeessa tapahtuvan kehitystyön perusteella suunnitellaan lisäksi konsepteja uudenlaiseen liiketoimintaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 520 137

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 480 470

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 548 497

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 504 423

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D

Postinumero: 50101

Postitoimipaikka: Mikkeli

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnittelussa on otettu sukupuolinäkökulma huomioon ja pohdittu erityisesti naisten työllistymisen edistämistä digitaalisaation avulla nykyään miesvaltaisella rakennusalalla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kehitettävät digitaaliset ratkaisut ovat sukupuolinäkökulmasta neutraaleja. Hankkeen kaikkiin toimenpiteisiin kuten käyttäjätutkimuksiin otetaan mahdollisuuksien mukaan osallistujiksi molempia sukupuolia tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
-

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Tekoälyn avulla voidaan optimoida rakennusmateriaalien kulutusta ja vähentää rakennusjätteitä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hankkeen tekoälyyn ja big dataan liittyvää kehittämistä voidaan soveltaa rakennuksen energiatehokkuuden parantamiseen ja rakennusprosessin energiankulutuksen optimointiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Prosessien optimointia voi soveltaa rakentamisessa siten, että tontin olemassa olevat luontoarvot otetaan paremmin huomioon.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Logistiikan optimointi ja henkilöliikenteen tarpeen vähentyminen digitaalisen kommunikaation avulla vähentävät kasvihuonepäästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 7
Kehittämällä uusia menetelmiä rakennusten elinkaaren aikaiseen prosessien hallintaan lisätään materiaalitehokkuutta ja vähennetään rakennusjätteen määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Ottamalla ennakoivasti huomioon rakennuksen koko elinkaari (ml. purku ja kierrättäminen) edistetään uudistuvia energialähteitä suosivia toimintatapoja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Digitalisaatiosta ja digitaalisista innovaatioista on tulossa edellytys paikallisten/alueellisten rakennusyhtiöiden menestyksekkäälle toiminnalle akennusalalla (mm. julkisen sektorin tarjouskilpailut). Hanke edistää myös paikallisten yritysten allianssimaista organisoitumista ja yhteistyövetoista suunnittelua ja rakentamista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Keskeinen tavoite hankkeessa on kehittää uudenlaisia aineettomia, digitaalisia ja osaamiseen perustuvia tuotteita ja palveluja rakennusalalle.
Liikkuminen ja logistiikka 2 8
Logistiikka on yksi hankkeessa kehitettävistä rakennusprosessin osaalueista. Digitaalinen kommunikaatio vähentää tarvetta henkilöliikenteeseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Rakennusalan prosessien käyttäjälähtöisellä digitalisaatiolla on hyvin toteutettuna positiivinen vaikutus työhyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Digitalisaation myötä rakennusalalla työskentely muuttuu fyysisesti helpommaksi, mikä edistää mm. naisten työskentelyä rakennusalalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
-
Kulttuuriympäristö 0 3
Helpompi versiointi ja paremmat visualisaatiot voivat vaikuttaa positiivisesti rakennuskulttuuriin ja maisemasuunnitteluun.
Ympäristöosaaminen 0 7
Paremmin optimoitu rakennusmateriaalien käyttö ja logistiikka. Rakennuksen koko elinkaaren parempi huomioon ottaminen materiaalien valinnasta aina rakennuksen purkamiseen ja siitä syntyvään jätteeseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Oppiva rakentaminen -hankkeen tavoitteena on edistää rakennusten elinkaaren aikaista tiedonhallintaa rakennusten digitaalisiin kaksosiin perustuvaan lähestymistapaan pohjautuen. Hankkeessa tunnistetaan tapoja soveltaa tekoälyä, data-analytiikkaa ja big dataa rakennusprosessissa ja kehitetään kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mahdollistaa aikaisempaa laajemman tiedon keräämisen ja älykkään analysoinnin. Ratkaisun keskiössä on jokaiselle rakennukselle muodostettava digitaalinen kaksonen, joka sisältää pelimoottorin (esim. Unreal Engine tai Unity) avulla toteutettavan rakennuksen kolmiulotteiseen malliin pohjautuvan käyttöliittymän rakennuksen elinkaaren aikaiseen tiedon hallintaan. Lisäksi ratkaisulle kehitetään mobiilikäyttöliittymä ja mahdollisuus lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden soveltamiseen. Hankkeessa kehitettävät tekoäly- ja analytiikkaratkaisut parantavat alan yritysten valmiutta oppivaan rakentamiseen, jossa eri rakennusprojekteista kerättävää tietoa hyödynnetään monipuolisesti, esimerkiksi rakennushankkeen toteutumisen ennustamisessa tarjousvaiheessa, rakennusprosessin simuloinnissa ja ennakoivassa kunnossapidossa. Hankkeessa tapahtuvan kehitystyön perusteella suunnitellaan lisäksi konsepteja uudenlaiseen liiketoimintaan.