Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76004

Hankkeen nimi: Business Lapland -markkinointihanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1544440-5

Jakeluosoite: Valtakatu 11 C

Puhelinnumero: 040 861 1149

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sanna Maria Tarssanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.tarssanen(at)houseoflapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 861 1149

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoittena on profiloida Lappi kansainvälisesti kiinnostavana bisnesympäristönä, varmistaa, että Lapin liiketoimintamahdollisuudet tunnetaan ja että niihin on helppo tarttua.
Kohderyhmä: yritysten potentiaaliset kumppanit, alueelle potentiaalisesti sijoittuvat yritykset, investorit, media ja vaikuttajat.

Toimenpiteet:

Toteutamme vaikuttavaa ja tavoittellista digitaalista markkinointia ja viestintää.
- Kirkastamme Lapin bisnesbrändin lupausta ja sisältöä niin, että viesti on kiinnostava, houkutteleva ja erottuva.
- Inspiroimme toteuttamalla kansainvälistä mediaviestintää.
- Vakuutamme kertomalla menestystarinoita ja kiteyttämällä tietoa liiketoimintamahdollisuuksista sekä sen muutoksisista ja markkinoimalla sisältöjä kohdennetusti
- Palvelemme kiinnostuneita tarjoamalle heille ajantasaista tietoja ja oikeat kontaktit Business Lapland –verkkopalvelun avulla, uutiskirjein sekä auttamalla heitä
löytämään oikeat kontaktit kumppaniverkostossamme.

Hankkeen tuloksena:

Lyhyellä aikavälillä hanke lisää kohderyhmään kuuluvien yritysvaikuttajien ja yritysten kiinnostusta Lappia ja lappilaisia
yrityksiä kohtaan, sekä tuo konkreettista tietoa Lapin liiketomiamahdollisuuksita.

Pitkällä aikavälillä hanke luo edellytykset parantaa Lapin ja lappilaisten yritysten
liiketoimintaympäristöä ja kilpailukykyä kestävällä tavalla houkuttelemalla alueelle uutta yritystoimintaa, resursseja ja investointeja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen markkinoinnin kohderyhmänä ovat yrityselämän vaikuttajat ja yritykset kotimaassa ja kansainvälisesti, erityisesti yritysten potentiaaliset kumppanit, alueelle potentiaalisesti sijoittuvat yritykset, investorit, media.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat hankkeen hyödynsaajia, kuten lappilaiset yritykset, edunvalvontaorganisaatiot sekä kunnat.
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat heihin välillisesti - hankkeessa viestitään alueen yritysten ja kuntien tarjoamista mahdollisuuksista ja huippuosaamisesta, eritysesti kestävän kehityksen teemalla.

Lapin yhteismarkkinointi hyödyttää alueen vetovoimassa mukana ovat: Rovaniemi, Enontekiö, Utsjoki, Inari, Pello, Kittilä, Sodankylä, Muonio, Posio, Salla, Kemijärvi, Savukoski, Pelkoseniemi, Kolari ja Ranua. Pyrimme hankkeen aikana saamaan mukaan myös Meri-Lapin kunnat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 386 592

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 369 513

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 483 240

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 461 891

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Posio, Salla, Rovaniemi, Enontekiö, Savukoski, Keminmaa, Tornio, Simo, Ylitornio, Pello, Kolari, Pelkosenniemi, Ranua, Muonio, Inari, Kittilä, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen sukupuolivaikutuksia arvoitaessa on käytetty Suvauskonetta. Analyysin tuloksena on, että hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen ohjausryhmässä ja totettajina on sekä miehiä että naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Onnistuessaan hankkeella edistään kestävien teollisten invesstointien syntymistä Lappiin. Globaalisti tämä edistää luonnovarojen kestävää käyttöä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 4
Onnistuessaan hankkeella edistään kestävien teollisten investointien syntymistä Lappiin. Globaalisti tämä edistää ilmaston muutoksen riskien vähentämistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 7
Hanke edistää Lapin elinkeinorakenteen kehittymistä monipuolisesti
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 1
Hanke edistää välillisesti mahdollisuuksia myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen Lapissa.
Liikkuminen ja logistiikka 1 4
Paikallisen elinkeinorakenteen kehittyminen edistää välillisesti myös logististen yhteyksien kehittymistä Lapissa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 3
Paikallisen elinkeinorakenteen kehittyminen lisää välillisesti myös hyvinvointia Lapisa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Business Lapland -markkinointihankkeen tavoitteena oli profiloida Lappi kansainvälisesti kiinnostavana bisnesympäristönä ja varmistaa, että Lapin liiketoimintamahdollisuudet tunnetaan ja että niihin on helppo tarttua. Hankkeessa kirkastettiin Lapin elinkeinomarkkinointia varten markkinoinnillinen viestintäkonsepti, jossa Lapin bisnesbrändin lupaus on selkeä, ja erottuva muista alueellisista bisnesbrändeistä. Hankkeessa toteutettiin konseptin mukaista inspiroivaa brändimarkkinointia Get Wild – Lapland Expedition -kampanjalla sekä sijoitus- tai sijoittumispäätöksessä tukevia faktasisältöjä, sijoittamismahdollisuuksia ja yritystarinoita. Hankkeessa toteutettu markkinointi tavoitti 6,9 miljoonaa henkilöä, ja business-sisällöissä lapland.fi -verkkopalvelussa vieraili hankkeen aikana 111 500 kävijää. Hankkeen aikana business-sisällöistä eteenpäin kuntien, kehitysyhtiöiden ja yritysten sivuille klikattiin 18 000 kertaa. Business Lapland markkinointi -hankkeen aikana palveltiin 32 Lapista kiinnostunutta investoria tai yrittäjää. Hanke on lisännyt Lapin näkyvyyttä ja tunnettuutta liiketoimintaympäristönä sekä kasvattanut kohderyhmään kuuluvien yritysvaikuttajien ja yritysten kiinnostusta Lappia kohtaan sekä tuonut lukuisia konkreettisia kyselyitä jo hankkeen aikana. Brändimarkkinoinnin kampanjoiden toimien tulokset todennäköisesti realisoituvat hankkeen jo päätyttyä