Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76043

Hankkeen nimi: Kansainvälisen matkailun suuralueyhteistyön käynnistäminen - digital and sustainable

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.10.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lahden seutu - Lahti Region Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1074350-2

Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7

Puhelinnumero: +358405162803

Postinumero: 15110

Postitoimipaikka: LAHTI

WWW-osoite: http://www.visitlahti.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raija Forsman

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: raija.forsman(at)lahtiregion.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405162803

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomen valtiollinen matkailuorganisaatio Business Finland/Visit Finland on jakanut Suomen neljään pääalueeseen; Lappi, pääkaupunki, saaristo ja Lakeland. Syyskuussa 2019 allekirjoitettiin yhteislausunto, jossa Suomen yhdeksän maakuntaa päättivät lähteä edistämään kansainvälisesti Suomesta yhtä Järvialuetta eli ns. itäinen ja läntinen Järvi-Suomi aletaan käsitellä yhtenä Lakeland – the Heart of Finland brändinä/alueena erityisesti kansainvälisessä vienninedistämisessä. Brändin alle tulee entistä laajempi joukko matkailuyrityksiä, jolloin yrittäjäverkosto kasvaa ja palveluiden tarjonta lisääntyy.

Uudessa suuralueajattelunsa on hyvät mahdollisuudet luoda Lakeland-alueesta lähes uusi Lapland. Suuralue yhteistyö alkaa heti 2020-vuoden alusta. Jotta Päijät-Hämeen yritykset voivat olla heti alusta mukana mittavassa koko Järvi-Suomen matkailuelinkeinoa kasvattavassa aluekonaisuudessa on Lahden seutu - Lahti Region rakentanut hankkeen, joka rakentuu neljästä toisiaan täydentään osa-alueeseen. Kaikkien osa-alueiden kanssa tehdään läheistä yhteistyötä yhtiössä käynnissä olevien muiden kansainvälistymiseen ja matkailun kehittämiseen liittyvien hankkeiden kanssa. Lisäksi hankkeessa hyödynnetään yhteistyötä Lahden seutu - Lahti Region Oy:n yhteyteen perustetun Salpausselkä Geopark -yksikön kanssa.

Hanke mahdollistaa Päijät-Hämeen matkailutoimijoiden lähteminen mukaan Lakeland-suuralueyhteistyöhön jo vuoden 2020 alusta. Uuteen laajempaan alueyhteistyöhön siirryttäessä halutaan varmistaa maakunnan matkailutoimijoiden digitaalisen palvelumuotoiluosaamisen kehittäminen. Ainoastaan tätä kautta yrittäjien on mahdollista päästä mukaan kansainvälisille jakelukanava-alustoille. Toisena painopisteenä on kansainvälisen matkanjärjestäjäyhteistyöverkoston kasvattaminen sekä yhteistyön kehittäminen. Tavoitteena on varmistaa, että tulevaisuudessa Päijät-Hämeen yrittäjien matkailupalvelut löytyvät kansainvälisten matkanjärjestäjien sähköisiltä alustoilta ja jakelukanavista. Tämäkin vaatii digitaalisen perusosaamisen kasvattamista.

Digitaalisuus merkitsee myös vähähiilisten ratkaisuiden kehittämistä matkailupalveluiden välittämisessä (mm. tulostamisen vähentäminen). Lisäksi hankkeen avulla kehitetään kaikkien toimintojen osa-alueena kestävän kehityksen ajattelua ja se toimii kaiken tuotekehittelyn peruslähtökohtana Suomen matkailun ja tätä kautta Lahden seudun matkailun kehittämisessä. Maakunnan matkailu- ja tapahtumasidonnaiset yritykset ovat mikro- ja pk-yrityksiä - digitaalisen muotoilun osaamisen lisääminen on edellytys ja voisi sanoa jopa elinehto tulevaisuuden kasvulle ns. matkailun Z-sukupolven tullessa lähitulevaisuudessa markkinoille. Digitaalisuus ja vastuullisuus tukevat synergisesti toisiaan matkailun kehittämisen osalta.

Digitalisaation lisäksi matkanjärjestäjien toiminta on edelleen vahvaa mm. Lakeland-alueelle tärkeässä kohdemarkkinassa, kuten Keski-Euroopassa. Digitaalista kehittämistä on tärkeä tukea henkilökohtaisen verkoston rakentamisen avula. Henkilökohtaisia kontakteja luodaan messuilla ja muissa myynninedistämistoimenpiteissä. Hankkeen avulla mahdollistetaan, että Päijät-Hämeen matkailutoimijoiden palvelutarjonta on esillä yhteistyössä Lakeland-toimijoiden kanssa määritellyillä messuilla, myynninedistämistoimenpiteissä sekä Lakeland-toimijoide järjestämissä media- ja matkanjärjestäjävierailuissa.

Hanke valmistaa ja varmistaa Päijät-Hämeen matkailuyrittäjien kehittämisen jatkumon seuraavalle vuonna 2021 käynnistyvälle rahoituskaudelle. Vuoden 2020 aikana on tavoitteena valmistautua yhteistyössä maakunnan yrittäjien, rahoittajien, elinkeinotoimijoiden sekä oppilaitosten kanssa seuraavalle vuonna 2021 käynnistyvälle rahoituskaudelle. Hanke mahdollistaa eri toimijoiden kanssa läpiviedä strategiaprosessin, jossa valmistellaan seuraavan vaiheen strategiset kehitysaskeleet matkailutulon, yrittäjyyden ja työllisyyden vahvistamiseksi. Kehitystyön pohjana ovat edelleen seudullinen kilpailukykystrategia (Liikunnan ja elämysten ekosysteemi) sekä maakunnallinen matkailu- ja tapahtumastrategia. Strategiatyössä huomioidaan myös valtakunnalliset matkailustrategiat sekä Lakeland-toimijoiden yhteistyössä rakentama Lakeland-strategia. Tällä varmistetaan, että Päijät-Hämeen yrittäjät voivat olla mukana vahvana toimijajoukkona Lakeland-suuralueyhteistyössä. Seuraavaan rahoituskauteen varauduttaessa on huomioitava toimintaympäristön muutokset ja tähän hankkeen kautta toteutettava valmistautuminen ja strategiaprosessi antavat erinomaiset ainekset. Strategiaprosessin toteutus on lähes pakollinen toteuttaa koronaepidemian jälkeisessä matkailumaailmassa.

Hankkeelle haettiin 2/2021 muutosta, jossa hankesuunnitelmaan tehtiin seuraavat muutokset:

Hankkeen käytössä on vahvaa digitaalisten järjestelmien osaamista ja se otetaan käyttöön syvemmälle operatiiviselle tasolle. Kehitetään edelleen jo käytössä olevien järjestelmäominaisuuksien sekä rajapintojen käyttöä tuotteistamalla Lakeland-alueen matkailutarjontaa yhdessä yrittäjien kanssa. Saatetaan tuotetarjontaa digitaalisesti varattavaan muotoon.

Korona-aika on tuonut tullessaan monia uusia digitaalisia kanavia, joissa Lahden seudun matkailutarjonnan on tärkeää olla mukana. Käydään neuvotteluita kanavien kanssa ja valmistellaan tarvittavat toimenpiteet mukaan liittymiseksi.

Koronapandemiasta johtuen maakunnallinen matkailustrategiatyö on muuttunut jälleenrakennusohjelmaksi. Hankkeessa työstetään nyt sisältöjä useisiin eri jälleenrakennushankkeisiin, joilla tuetaan Lahden seudun yrittäjien selviytymistä koronan mukanaan tuomien haasteiden läpi kohti uutta aikaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Päijät-Hämeen matkailusidonnaiset pk- ja mikroyritykset; Järvi-Suomi teeman osalta korostuu erityisesti luonto- ja vesistöalueen toimijat. Verkostossa tehdään läheistä yhteistyötä myös muiden maakunnan matkailustrategian mukaisten toimijoiden (urheilu- ja liikunta- ja hyvinvointimatkailu, ruokamatkailu, tapahtumamatkailu) teemojen kanssa. Business Finland/Visit Finland suuralueyhteistyö tulee merkitsemään myös entistä tiiviimpää yhteistyötä ylimaakunnallisesti ja uusia yrityksiä Päijät-Hämeen yrittäjien verkostoon. Tällä tavoin voidaan vahvistaa alueellista verkostoa sekä vahvistaa näin matkailun vetovoimaa kansainvälisesti.

Lahden seutu – Lahti Region Oy koordinoi maakunnallisen matkailu- ja tapahtumastrategian toteutusta; strategian mukaisesti on huomioitu, että yritykset voivat olla mukana oman osa-alueensa vahvuuksien kehittämisessä ja tätä kautta matkailun kasvattamista. Strateginen linjaus on osunut kohdilleen ja maakunnan matkailu on saatu elinvoimaiseksi. Tarkoituksenmukaista on siirtää yritysten kykyä jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa uudelle tasolle. Lisäksi on huomioitava vahvasti muuttunut toimintaympäristö.

Päijät-Hämeen matkailusidonnaiset mikro- ja pk-yritykset; Järvi-Suomi teeman osalta korostuu erityisesti luonto- ja vesistöalueen toimijat. Verkostossa tehdään läheistä yhteistyötä myös muiden maakunnan matkailustrategian mukaisten toimijoiden (urheilu- ja liikunta- ja hyvinvointimatkailu, ruokamatkailu, tapahtumamatkailu) teemojen kanssa. Business Finland/Visit Finland suuralueyhteistyö tulee merkitsemään myös entistä tiiviimpää yhteistyötä ylimaakunnallisesti ja uusia yrityksiä Päijät-Hämeen yrittäjien verkostoon. Tällä tavoin voidaan vahvistaa alueellista verkostoa sekä vahvistaa näin matkailun vetovoimaa kansainvälisesti.

Strategiatyössä huomioidaan myös laaja joukko kehittäjätahoja sekä oppilaitoksia.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Matkailun kasvusta ja kehittymisessä välillisinä kohderyhminä ovat laajasti kaikki matkailusidonnaiset toimijat; näistä mm. vähittäiskauppa ja huoltoasemat sekä eri oheispalvelutoimijat. Huomioitava on lisäksi, että matkailun vetovoiman ja mm. digitaalisen näkyväisyyden kasvun kautta vahvistuu maakunnan mielikuva ja tunnettuus sekä vetovoima kasvaa. Vastaavasti kehittyvät matkailupalvelut ovat myös paikallisten asukkaiden ilona. Matkailun välilliset hyödyt ovat näin erittäin laajat. Kaikessa kehittämisessä huomioidaan kestävä kehitys ja miten voidaan vähentää kasvavan matkailuvirran mukanaan tuomaa hiilijalanjälkeä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 105 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 103 378

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 150 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 147 683

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Sysmä, Hollola, Lahti, Asikkala, Padasjoki, Heinola, Hartola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu sukupuolineutraalisti kohdentamatta toimenpiteitä erityisesti kumpaakaan sukupuolta suosivasti. Naisten ja miesten osuus kohderyhmässä vaihtelee toimialoittain.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektin toteutuksessa huomioidaan tasa-arvo mahdollisimman hyvin. Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu sukupuolineutraalisti ja työpakettien sisällöt kohtelevat molempia sukupuolia tasapuolisesti. Sukupuolinäkökulma huomioidaan myös hankkeelle perustettavan ohjausryhmän osalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali ja kohtelee molempia sukupuolia tasapuolisesti tavoiteasettelun ja toimenpiteiden osalta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Omalla lihasvoimalla toteutettavat retket.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Julkisten kulkuneuvojen käyttäminen tuotekokonaisuuksissa vaihtoehtona.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
-
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
-
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Sähköisen materiaalin tuottaminen isossa roolissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
PK-yrityksiä suositellaan siirtymään uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 2
PK-yritysten kansainvälistyminen, tuotekehitystyö kestävän kehityksen ehdoilla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 4
Palveluiden ja tuotteiden kehitääminen kv-markkinoille.
Liikkuminen ja logistiikka 0 1
-
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 2
Luontoon ja siihen liittyviin tuotteisiin kuuluva hyvinvoinnin näkökulma.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
-
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 1
-
Kulttuuriympäristö 5 0
Paikallisen kulttuurin esille tuominen matkailutuotteissa (maatilavierailut, panimovierailut, pientuottajat jne.)
Ympäristöosaaminen 0 0
-

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen mukanaan tuoma osaaminen jää alueen yrityksiin. Yrityksille syntyi osaamista, jota ne pystyvät hyödyntämään omassa toiminnassaan hankkeen loputtua. Järjestetyt verkkokauppakoulutukset sekä yritysten kanssa yhdessä tehty tuotteistustyö ja verkkokaupan lainalaisuuksien läpikäynti, kun tuotteita vietiin verkkokauppa-alustalle, jätti varmasti muistijälkeä, kuinka toimia jatkossa itsenäisesti uusien tuotteiden kohdalla.

Verkkokaupan kehittäminen mahdollisti vähähiilisen toimintamallin syntymisen. Digitaalinen matkailupalveluiden jakelukanavan rakentaminen mahdollistaa yritysten kasvun ja on oikeastaan välttämätön lisä, jotta maakunnan matkailu kasvaa. Digitaalisuus on myös osa Business Finland/Visit Finland Lakeland suuralueen kehittämistä. Tavoitteena oli tehdä Lakeland-suuralueesta vähintään yhtä vetovoimainen matkailualue Suomessa kuin on Lappi. Tässä onnistuttiin, sillä maakunnasta saatiin kehitettyä paljon uusia verkkokaupassa varattavia tuotteita, jotka ovat omiaan maakunnan vetovoimaisuuden kasvattamisessa. Digitaalisuudella onnistuttiin myös luomaan edelläkävijän mielikuvaa maakunnasta.

Strategiatyön tuloksena maakuntaan syntyy selkeä hankesateenvarjokokonaisuus, joka mahdollistaa matkailun strategisen kehittämisen ja tätä kautta toiminnan tuloksellisuuden. Lisäksi tilanteessa pystytään huomioimaan todella muuttunut matkailukentän rakenne sekä eri toimijoiden roolitukset. Tavoitteena matkailusektorin pitkäjänteinen kehittäminen selkeällä roolituksella. Hankkeen kautta myös ylimaakunnallinen yhteistyö tulee tiivistymään.

Hankkeen tavoitteena oli matkailun kasvaessa matkailu- ja tapahtumasidonnaisten työpaikkojen määrän sekä maakunnan matkailun kokonaishyödyn kasvu. Tähän toi haasteensa korona-aika, joka vei seisautti kansainvälisen matkailun lähes kokonaan. Kasvua saatiin onneksi kotimaisilta markkinoilta, mikä auttoi matkailuyrityksiä selviämään post-korona-aikaan.