Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76090

Hankkeen nimi: Markkinoinnin ja jakelukanavien kehittäminen matkailuyrityksissä

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.5.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kehittämisyhdistys Mansikka ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1104361-2

Jakeluosoite: Ainonkatu 2

Puhelinnumero: 0451315077

Postinumero: 77600

Postitoimipaikka: Suonenjoki

WWW-osoite: http://www.mansikkary.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Manninen Kirsi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kirsi.manninen(at)mansikkary.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0451315077

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen avulla lievitetään koronaepidemian vaikutuksia matkailuyrityksissä kuuden kunnan alueella (Keitele, Pielavesi, Suonenjoki, Rautalampi, Tervo ja Vesanto). Matkailuyritysten tilanne on hankala, asiakkaat ovat peruneet varauksensa ja yritysten kalenterit ovat lähes tyhjiä yritysten toiminnalle tärkeän kesäsesongin osalta, osin jo myös loppuvuodenkin. Koronaepidemian seurauksena voi kotimaan matkailuun ja lähimatkailuun syntyä aivan uutta kysyntää, kun ulkomaan matkailu ei liene monellekaan vaihtoehto lähitulevaisuudessa. Asiakashankinnan osalta pärjäävät ne, joiden palvelut ovat helposti löydettävissä ja saatavissa. Tuotteiden sekä jakeluteiden ja -kanavien tulee olla kunnossa siinä vaiheessa, kun kriisi on ohi, ja matkailu lähtee uudelleen liikkeelle. Hankkeessa panostetaan matkailuyrittäjien osaamisen ja yritysten kehittämiseen sekä verkostoitumiseen verkkokoulutusten avulla. Hankkeeseen valitaan 10 – 15 matkailuyritystä Sisä-Savosta, Keiteleeltä ja Pielavedeltä.

Hankkeen tavoitteet
1. Yrityksissä osataan tuotteistamisen periaatteet.
2. Jakelukanavat ja verkkokaupan periaatteet tutuiksi.
3. Matkailuyrittäjät oppivat päivittämään nettisivunsa ja tekemään hakukoneoptimointia itse.
4. Säilyttää yritysten olemassaolon edellytyksiä ja turvata työpaikkoja, auttamalla kehittämään parempia ja nopeasti hyödynnettäviä markkinoinnin apuvälineitä.
5. Lisätä yritysten verkostoitumista yhteismarkkinoinnilla, esimerkiksi majoitusyrityksen nettisivuilta löytyy tietoa myös tarjolla olevista ohjelmapalveluista ja -yrityksistä sekä toisinpäin.

Hankkeen toimenpiteet
1. Kehitetään yritysten tuotteistamisosaamista. Toteutetaan ostopalveluna ja tarvittaessa yhteistyötoimenpiteenä Lakeland -hankkeen kanssa.
2. Lisätään yrittäjien tietoa matkailun jakeluteistä ja -kanavista sekä verkkokaupan mahdollisuuksista koulutuksen avulla. Toteutetaan ostopalveluna.
3. Kehitetään yrittäjien osaamista, jotta he voisivat päivittää ja kehittää nettisivujaan, jotta matkailija löytää sivuille, sivuilla on tarvittavat tiedot ja palveluiden ostaminen helpottuu. Lisäksi lisätään verkostoitumista ja yritysten sivuille tietoa ja linkkejä yhteistyökumppaneiden palveluista. Esimerkiksi majoitusyrityksen sivuille tietoa ohjelma- ja ravintolapalvelutarjonnasta lähialueella. Alueen yritykset ovat pieniä, usein palvelukokonaisuus ja myynti perustuvat usean yrityksen yhteistuotantoon. Hankkeessa mukana olevien yritysten sivuista tehdään ”laskeutumisalustoja”. Toteutetaan pienryhmäneuvonnan ja tarvittaessa yrityskohtaisten neuvontatilaisuuksien avulla. Toteutetaan ostopalveluna sekä hankkeen työntekijän työnä.
4. Autetaan yrityksiä ymmärtämään hakukoneoptimoinnin periaatteet ja tekemään hakukoneoptimointia omille yrityksilleen, jotta varmistetaan yritysten palvelujen löydettävyys ja saavutettavuus. Toteutetaan ostopalveluna.

Hankkeen tulokset
Hankkeen tuloksena yrittäjien osaaminen vahvistuu, matkailuyrityksiin syntyy tuotteistettuja palveluita ja niiden nettisivut päivittyvät ja kehittyvät ja niille tehdään hakukoneoptimointi. Näin parannetaan yritysten selviytymisen edellytyksiä koronakriisin jälkeen. Pelkästään nämä toimenpiteet eivät ole riittäviä, mutta näillä parannetaan yritysten toimintaedellytyksiä ja autetaan osaltaan kriisistä selviämisessä.

Hankkeen tuloksena syntyy uusia palvelukokonaisuuksia sekä tuoteyhdistelmiä, joita tarvitaan kipeästi alueellamme. Nämä puolestaan luovat mahdollisuuden sesongin pidentämiseen ja liiketoiminnan kasvattamiseen pitkällä aikavälillä. Alueen imago ja tunnettuus paranevat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmäksi valitaan 10 – 15 matkailuyritystä, jotka sijaitsevat Sisä-Savon kuntien, Keiteleen tai Pielaveden alueella. SavoGrow Oy näkee tarpeelliseksi ottaa hankkeeseen mukaan yrityksiä myös Keiteleeltä ja Pielavedeltä, vaikka näiden kuntien yritykset eivät olleet mukana Mansikka ry:n matkailuselvityksessä. Leppävirralla yritysten tilanne on parempi, sillä kunnassa on olemassa yhteinen matkailusivusto sekä matkailusihteeri työskentelemässä yhdessä matkailuyritysten kanssa. Sen vuoksi Leppävirta ei ole mukana tässä hankkeessa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen muut yritykset, jotka hyötyvät alueelle saapuvista matkailijoista. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös paikalliset asukkaat ja matkailijat, jotka löytävät hankkeen ansiosta alueen palvelutarjonnan paremmin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 51 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 45 975

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 51 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 45 975

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Ylä-Savon, Sisä-Savon

Kunnat: Rautalampi, Suonenjoki, Tervo, Vesanto, Keitele, Pielavesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen lähtökohtana ei ole osallistuvan sukupuoli. Hanke edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnoissa molemmat sukupuolet voivat osallistua, sukupuoli ei ole rajoite osallistua.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Kotimaan ja lähimatkailun lisääntyessä lentomatkustaminen vähenee.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Kotimaan ja lähimatkailun lisääntyessä lentomatkustaminen vähenee.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Ilmastovaikutusten pieneneminen elvyttää luonnon tilaa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Ilmastovaikutusten pieneneminen elvyttää luonnon tilaa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 5
Ilmastovaikutusten pieneneminen elvyttää luonnon tilaa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 0
Suuri vaikutus paikalliselle yritystoiminnalle ja elinkeinorakenteelle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 0
Ohjelmapalveluyritysten kysynnän kasvu.
Liikkuminen ja logistiikka 1 0
Kotimaan ja lähimatkailun lisääntyminen lisää yksityisautoilua vapaa-ajalla. Toisaalta taas lentomatkailu vähenee.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 0
Kotimaan ja lähimatkailun mahdollisuuksien löytäminen lisää hyvinvointia, ihmisillä on mahdollisuus harrastaa matkailua vapaa-ajalla.
Tasa-arvon edistäminen 5 0
Hankkeella tuetaan taloudellista tasa-arvoa lisäämällä matkailuyrittäjien mahdollisuuksia liiketoimintaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeella lisättiin yrittäjien osaamista tuotteistamisessa, jakelukanavien valinnassa sekä hakukoneoptimoinnissa ja siihen liittyvien työkalujen käytössä (mm. Googlen työkalut). Em. osaamisen kautta yrittäjät pystyvät paremmin päivittämään omat verkkosivunsa sekä tuottamaan materiaalia sivuille. Hakukoneoptimoinnin ja siihen liittyvien työkalujen käyttö auttaa yrityksiä seuraamaan ja hyödyntämään verkkosivuihin liittyviä tilastoja. Osaamisen kehittymisellä yritykset voivat tehostaa markkinointia ja myyntiä sekä valita itselleen sopivia verkkokauppoja ja jakelukanavia tarpeen mukaan. Lisäksi tuotteistamiseen saatujen ideoiden kautta yritykset kykenevät paremmin vastaamaan koronapandemian ajan kysyntään.

Hakukoneoptimointi näkyy heti hankkeen päättymisen jälkeen jo osan mukana olleiden yritysten palvelujen löydettävyydessä. Yritykset lisäsivät hankkeen aikana yhteistyötä sekä tuotteistamisessa että markkinoinnissa. Myyntiyhteistyö edellyttäisi matkanjärjestäjäoikeuksia (pakettimatkalaki), niitä ei alueella ole.