Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76097

Hankkeen nimi: Silver Economy Kemi -valmisteluhanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.8.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemin kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0210427-6

Jakeluosoite: Valtakatu 26

Puhelinnumero: 016-259 111

Postinumero: 94100

Postitoimipaikka: Kemi

WWW-osoite: http://www.kemi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Leena Alila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.alila(at)kemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-5376261

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan. Mm. EU ja WHO ovat käynnistäneet ohjelmia, joilla pyritään vastaamaan väestön ikääntymisen haasteisiin ja samalla muuttamaan ajatusta ikääntymisestä, hyvinvoinnista ja toimintakyvystä (vrt. active aging). Silver economy -näkökulman mukaan väestön ikääntyminen nähdään taloudellisen toiminnan kannalta mahdollisuutena, jolloin avautuu uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palvelujen kehittämiselle eri toimialoilla. Lisäksi kohderyhmänä olevat yli 54-vuotiaat ovat itse aktiivisia toimijoita, jolloin he eivät ole pelkästään palveluiden/tuotteiden kuluttajia, vaan myös tuottajia ja toteuttajia. Nykyiset palvelut ja tuotteet eivät sellaisenaan palvele ikääntyvien tarpeita. Silver economyn kohderyhmään panostaminen vaatii yrityksiltä liiketoiminnallista ja tuotekehitysosaamista muotoilla palveluitaan/tuotteitaan ko. asiakasryhmälle.

Kemin kaupungin silver economy –kehittämisen taustalla on oletus, että ko. talouden kasvu avaa uusia mahdollisuuksia palvelujen, tuotteiden ja alueen kehittämiselle eri toimialoilla. Yksi kaupunkistrategian (2030) painopisteistä on elinvoiman edistäminen. Elinvoiman edistäminen on laaja-alainen tehtävä, joka korostuu kunnan kaikessa toiminnassa ja toiminnoissa. Elinvoimaisuutta tukevia toimia tehdään mm. paikkakunnan vetovoimaisuuden, yritysten toiminnan ja osaavan työvoiman kautta.

Vuonna 2018 Kemin väestöstä 48,8 % oli 25–64-vuotiaita ja vuonna 2030 osuuden ennustetaan olevan 42,2 %. Ikäihmisten osuus väestöstä tulee väestöennusteen mukaan nousemaan. Vuonna 2018 Kemin väestöstä 26,4 % oli yli 65-vuotiaita, kun vastaava luku oli koko maassa keskimäärin 21,8 %. Vuonna 2030 yli 65-vuotiaiden osuuden ennustetaan olevan Kemissä 32,1 % väestöstä. Kemissä nuoria ikäluokkia on valtakunnan keskitasoa vähemmän ja ikärakenne painottuu vanhempiin ikäluokkiin kuin koko maassa keskimäärin.

Valmisteluhankkeen tavoitteena on lisätä alueen pk-yritysten ja muiden toimijoiden (kunta, oppilaitokset, 3. sektori) tietoa silver economy -teemasta, ikäystävällisistä palveluista, selvittää alueen yritysten kehittämishalua ja potentiaalia, lisätä yritysten palvelumuotoilu- ja liiketoimintaosaamista sekä testata alkuoletusta silver economy -kehittämisen liiketoimintaeduista/ mahdollisuuksista. Osaamisen parantamistoimenpiteet kohdistetaan yritysten edustajille, jotka tarvitsevat palvelumuotoilu- ja liiketaloudellista osaamista palvelujen kohdentamiseen uudelle kuluttajaryhmälle. Valmisteluhankkeen tavoitteena on lisäksi tutustua silver economy -palveluihin/tuotteisiin ja vahvistaa hankkeeseen osallistuvien organisaatioiden osaamista aiheesta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Valmisteluhankkeen kohderyhmä:

- pk-yritykset
- muut toimijat (kunta, oppilaitokset, 3. sektori)

Ensisijaisena kohderyhmänä ovat pk-yritysten edustajat (johto, henkilöstö), jotka tarvitsevat liiketoimintaosaamista ja ymmärrystä Silver economyn kohderyhmän (yli 54-vuotiaat) palvelutarpeiden tunnistamisesta ja palvelujen/tuotteiden kehittämisestä.

Kohderyhmässä tavoitellaan valmisteluhankkeessa n. 5-10 pk-yrityksen aktiivista osallistujajoukkoa, joista osa osallistuu mukaan valmisteluhankkeen pilottiin.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät:

- yli 54-vuotiaat asiakkaina ja kuluttajina

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 58 775

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 58 775

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 73 468

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 73 468

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toiminta on sukupuolineutraalia. Valmisteluhankkeen toimintasuunnitelma suunnitellaan niin, että hankkeeseen on mahdollista osallistua sukupuolesta huolimatta. Hankkeessa noudatetaan Kemin kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa (2016). Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa noudatetaan Kemin kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa (2016). Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Hankkeen toimenpiteet suunnitellaan kaikille sukupuolille sopiviksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Hankkeen toimenpiteet soveltuvat tasapuolisesti kaikille sukupuolille. Hankkeessa noudatetaan Kemin kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa (2016).

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja. Hankkeessa suositaan liikennemuotoja, joilla voidaan vähentää turhia päästöjä (mm. joukkoliikenne, yhteiset kyydit) ja kokouksissa etäyhteyksiä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanketoiminta ei liity Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 3
Vaikutukset ovat vähäiset, vaikka valmisteluhankkeen aikana yrityksiin syntyvät ideat voivat tukea materiaalien ja jätteiden hyötykäyttöä, lajittelua tms. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 3
Vaikutukset ovat vähäiset, vaikka valmisteluhankkeen aikana yrityksiin syntyvät ideat voivat tukea uusien energialähteiden käyttöä. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeessa kehitetään paikallista elinkeinorakennetta. Yli 54-vuotiaiden kohderyhmän huomioiminen yritystoiminnassa kuuluu kestävän kehittämisen tavoitteisiin (Agenda 2030).
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeessa kehitetään aineetonta yhteistyötä ja palveluja (liiketoimintaosaaminen, t&k-toiminta, palvelumuotoilu). Osaaminen lisääntyy ja vaikuttaa aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Hanke toteutetaan pääasiassa Kemin kaupungin alueella, jossa välimatkat ovat lyhyet. Myös etäyhteyksiä esim. kokouksissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Näin vähennetään liikkumisen tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hanke tukee hyvinvoinnin edistämistä. Yli 54-vuotiaat ovat aktiivinen kohderyhmä, jonka hyvinvointiin valmisteluhankkeessa yrityksissä syntyvät ideat voivat kohdentua. Jos kohderyhmän huomioiminen hankkeessa tehtävinä haastatteluina/kyselyinä luo välillisesti hyvinvointia. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeessa. Hankkeessa noudatetaan Kemin kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa (2016) ja kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Hankkeessa vahvistetaan välillisesti osaamisen kasvun (asiakasymmärrys, palvelumuotoilu, liiketoiminnan kehittäminen jne.) myötä yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 1 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
Ympäristöosaaminen 1 1
Vaikutukset ovat vähäiset. Hankkeessa noudatetaan kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa. Kemin kaupunki on hyväksynyt v. 2017 ympäristölinjauksen perustuen YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelmaan eli Agenda 2030:een. Vuonna 2016 voimaan tullut sopimus tähtää kestävään kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan huomioon tasavertaisesti. Ohjelma sisältää 17 kohtaa ja niihin kuuluvat mm. taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet, ja edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tämän päivän ikääntyvät ovat aktiivisia toimijoita, joilla on aikaa, rahaa ja toimintakykyä. He ovat asiakasryhmä, joka kasvaa koko ajan ja on jätetty monessa paikassa huomiotta markkinointistrategioita suunniteltaessa. Tämän ajatuksen kanssa lähestyttiin Silver Economy Kemi -valmisteluhankkeessa kemiläisiä yrityksiä, joiden elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä haluttiin parantaa. Haluttiin, että yrittäjät huomaisivat tämän ikäluokan potentiaalin kuluttajina, joilla on aikaa, rahaa ja toimintakykyä tarttua monenmoisiin tuotteisiin ja palveluihin. Tilastot osoittavat, että 65-vuotiaiden määrä kaksinkertaistuu seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana ja tutkimusten mukaan tässä iässä suomalaiset ovat varakkaimmillaan. Onko yrittäjillä varaa olla huomioimatta tätä asiakasryhmää?
Hankkeen lähtökohtana oli selvittää kemiläisten yli 54-vuotiaiden tarpeita, tottumuksia ja kiinnostuksen kohteita liittyen paikallisiin palveluihin ja tuotteisiin. Haluttiin selvittää, millainen kuluttajaryhmä on kemiläinen ”silver kansa”? Selvitystyötä alettiin tekemään kyselyn avulla. Kysely toteutettiin henkilökohtaisilla kohtaamisilla ja ryhmähaastatteluilla loka -marraskuussa 2020. Kysely julkaistiin marraskuussa 2020 myös internetissä. Kyselyyn saatiin vuoden 2020 loppuun mennessä 318 vastausta. Kemin kaupungin kehittämistyön lisäksi kyselyn tuloksia käytettiin pohjana ja tietolähteenä kemiläisille yrittäjille suunnatuissa työpajoissa, joita järjestettiin keväällä 2021. Yrittäjät tavoitettiin pääsääntöisesti vierailemalla yrityksessä. Vierailun yhteydessä jaettiin tietoa Silver Economy -teemasta ja sen mahdollisuuksista pk-yrityksille. Työpajoihin otti osaa eri kerroilla, paikan päällä ja videopuhelun kautta yhteensä 39 osallistujaa. Työpajoissa annettiin tietoa Silver Economy -teemasta ja työstettiin asiantuntijan johdolla markkinointikeinoja ja uusia palveluja ikääntyville kemiläisille. Työpajojen seurauksena kolme yrittäjää innostui jatkamaan kehittämistyötä pilotin muodossa. Kevään aikana yrittäjät saivat sparrausta pilottien toteutussuunnitelmia varten. Toteuttamissuunnitelmissa oli uudenlaisia markkinointitoimenpiteitä, joissa oli otettu ikääntyvä ikäryhmä uudessa valossa huomioon. Jokainen pilottiin osallistunut yrittäjä sai toteuttamiskelpoisen suunnitelman tehtyä kesään 2021 mennessä. Itse pilottien toteutus siirtyi tulevaisuuteen, kaikkien yrittäjien kohdalla.

Tuloksena valmisteluhanke lisäsi tietämystä Silver Economy –teemasta ja siitä, kuinka alueen yritykset voisivat hyödyntää sitä omassa liiketoiminnassa. Hankkeen toteuttamisaika sattui ajanjaksoon, jolloin olosuhteet olivat haastavat. Vallitseva koronatilanne oli syksyllä 2020 ja keväällä 2021 sellainen, että moni yrittäjä koki toivottomuutta ja stressiä laskevia myyntikäyriä katsellessa. Yleinen mieliala ei ollut kehittämismyönteinen. Ne yrittäjät, jotka lähtivät mukaan työpajailtoihin, kokivat kuitenkin vertaistuellista hyötyä muiden yrittäjien tapaamisesta. Yhteisen asian äärelle kokoontuminen ja yhdessä työskentely toi positiivista vaihtelua arjen kiireisiin. Palautteen perusteella työpajat koettiin informatiivisiksi ja ajatuksia herättäviksi. Eläkeläisryhmien kohtaamisista tulleen palautteen, ja henkilökohtaisten haastattelujen palautteen perusteella hankkeen aihe nähtiin tärkeäksi kemiläisten mielestä.

Tulevaisuudessa Silver Economy -teemaa kannattaa viedä edelleen eteenpäin yrittäjille otollisempana aikana. Teeman jalkauttamisessa on hyvä huomioida, että uusien asioiden käyttöönotto ja uudenlainen ajattelu vaatii aikaa ja pitkäjänteistä tiedottamistyötä. Tulevaisuudessa yrittäjien ja kehittäjien kannattaa myös ottaa vahva digitaalinen näkökulma/työkalut käyttöön. Monen yrittäjän toiminta ja markkinointivälineet eivät ole ajan tasalla. Korona-aika on saanut aikaa massiivisen digiloikan myös ikääntyneemmän väestön parissa, tämä on hyvä huomioida tulevaa liiketoimintaa suunniteltaessa.
Liitteenä olevaan hankeraporttiin on koottu kaikki materiaali, jota Silver Economy Kemi -valmisteluhankkeessa tehtiin. Raporttiin on koottu tietoa Silver Economy teemasta, ja tietoa siitä, mitä palveluja on tarjolla valtakunnallisesti ja globaalisti. Raportista löytyvät myös tulokset yli kemiläisten 50-vuotiaiden kuluttajakäyttäytymisselvityksestä, työpajojen materiaali ja pilottien tulokset. Hankeraportista voi olla hyötyä yrittäjälle, joka haluaa kehittää omia palvelujaan tai tuotteitaan vastaamaan kypsemmän ikäpolven tarpeita. Materiaalista voi olla apua asiakkaiden ymmärtämiseen, tuotteistamiseen ja markkinointiin.