Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76129

Hankkeen nimi: Poroelinkeinon uudet toimintamallit ja imagomarkkinointi koronakriisissä

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Paliskuntain yhdistys

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0192404-5

Jakeluosoite: PL 8168

Puhelinnumero: 016 331 6000

Postinumero: 96101

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.paliskunnat.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lavia Anna-Riikka Katriina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna-riikka(at)arcticicecream.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405200667

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Poroelinkeinon uudet toimintamallit ja imagomarkkinointi koronakriisissä -hanke auttaa poroelinkeinoa selviämään tilanteesta, jossa koronaepidemia on pysäyttänyt matkailun ja myytäväksi varastoitu poronliha on jäänyt myymättä ja tuottajien varastoihin. Hankkeessa lisätään poroelinkeinon näkyvyyttä ja toteutetaan uusia toimintamalleja ja imagomarkkinointia helpottamaan poronlihan myyntiä muuttuneessa toimintaympäristössä.

Hankkeessa tuotetaan Pororeseptit.fi -sivuista uudistettu kokonaisuus, jossa tuodaan esille poroelinkeinon tarinaa ja poronlihan arktista lisäarvoa. Lisäksi poroelinkeinon näkyvyyden parantamiseksi tuotetaan tiedotuslehtinen, jota jaetaan kohdennetusti sopiville kuluttajaryhmille. Hanke lisää poroelinkeinon näkyvyyttä myös toteuttamalla syksyllä sesonkikampanja verkossa ja hyödyntämällä sosiaalisen median kautta avautuvia vaikuttamismahdollisuuksia.

Hanke tuottaa ja jakaa poronlihan myyjille tietoa sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien mahdollisuuksista ja erilaisista yhteistoimintamalleista, joiden avulla toimijat voivat kehittää liiketoimintaansa haasteellisessa tilanteessa ja löytää kumppanuuksia.

Hankkeen tuloksena poroelinkeinon tunnettuus paranee, poronlihan brändi tulee näkyvämmäksi ja sen markkinointi ja myynti helpottuu. Uusilla toimintamalleilla parannetaan pk-yritysten mahdollisuuksia selvitä nykyisestä kriisistä ja kehittää ja kasvattaa toimintaansa. Poroelinkeinossa aletaan hyödyntää sähköisiä myyntikanavia ja tehdään aloitteita yhteistoiminnasta kannattavuuden parantamiseksi ja myynnin edistämiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat poroelinkeinossa toimivat pk-yritykset, joiden toimintaa koronavirus on vaikeuttanut.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat poroelinkeinon sidosryhmät, kuten poronlihan jälleenmyyjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 89 811

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 84 279

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 811

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 84 279

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Kemi-Tornion, Rovaniemen

Kunnat: Muonio, Posio, Ylitornio, Ranua, Kittilä, Salla, Kolari, Simo, Sodankylä, Pelkosenniemi, Rovaniemi, Savukoski, Inari, Enontekiö, Pello, Tervola, Kemijärvi, Utsjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnittelussa on otettu huomioon tasa-arvoisuus siten, että hankkeen toiminta ja siitä hyötyminen on mahdollista toimijoille sukupuolesta riippumatta. Hankkeen suunnittelussa on otettu huomioon poroelinkeinon miesvaltaisuus, mutta sitä ei nähdä määräävänä, vaan kulttuuri- ja elinkeinohistoriaan liittyvänä perinteenä, joka on modernissa poroelinkeinossa muuttunut, ja jonka muuttumista hankeessa tuetaan edelleen siten, että molemmat sukupuolet nähdään elinkeinon aktiivisina toimijoina. Hanke antaa eväitä ja tukea omalla elinkeinolla pärjäämiseen niin miehille kuin naisillekin, ja voi sitä kautta vahvistaa aktiivisten naistoimijoiden toimijuutta poroelinkeinossa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa pyritään osaltaan edistämään sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamista. Hankkeen toiminnassa vältetään suokupuolistereotypioita ja tuodaan molempia sukupuolia esille elinkeinon aktiivisina toimijoina. Hankkeen toimintamallit eivät ole sukupuoliriippuvaisia vaan mahdollistavat toimijoiden osallistumisen ja hyödynsaamisen sukupuolesta riippumatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeessa edistetään paikallistaloutta ja parannetaan paikallisen elinkeinon toimintamahdollisuuksia
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Hankkeen tavoitteena on antaa porelinkeinon harjoittajille selviämisen mahdollisuuksia koronakriisin aikana. Toimeentulo ja elinkeinon kannattavuus on kytköksissä ihmisten hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Hankkeessa tuetaan perinteisen lappilaisen elinkeinon jatkuvuutta muuttuvassa toimintaympäristössä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Poroelinkeinon uudet toimintamallit ja imagomarkkinointi koronakriisissä -hankeen tavoitteena on ollut auttaa poroelinkeinoa selviämään tilanteesta, jossa koronaepidemia on pysäyttänyt matkailun ja myytäväksi varastoitu poronliha on jäänyt myymättä ja tuottajien varastoihin. Hankkeessa on edistetty poroelinkeinon näkyvyyttä ja toteutettu imagomarkkinointia ja tuotu esille uusia toimintamalleja. Hankkeen toimenpiteillä on pyritty helpottamaan poronlihan myyntiä muuttuneessa toimintaympäristössä. Hankkeessa on tuotettu Pororeseptit.fi -sivuista uudistettu kokonaisuus, jossa on tuotu esille poroelinkeinon tarinaa ja poronlihan arktista lisäarvoa. Lisäksi poroelinkeinon näkyvyyden parantamiseksi on tuotettu maksettu sisältöartikkeli Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen Nordic Business -liitteeseen, sekä toteutettu tiedotuslehtinen, jota on jaettu YhteisHyvän välissä kohdennetusti valitulle kuluttajaryhmille eli HOK Elanto -alueelle. Hanke on lisännyt poroelinkeinon näkyvyyttä myös toteuttamalla syksyllä verkossa sesonkikampanjan Pororuokaviikon yhteyteen hyödyntämällä sosiaalisen median kautta avautuvia vaikuttamismahdollisuuksia.

Hankkeessa on tuotettu ja jaettu poronlihan myyjille tietoa sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien mahdollisuuksista ja erilaisista yhteistoimintamalleista, joiden avulla toimijat voivat kehittää liiketoimintaansa haasteellisessa tilanteessa ja löytää kumppanuuksia.

Hankkeen tuloksena poroelinkeinon tunnettuus parantunut, poronlihan brändi on tullut näkyvämmäksi ja sen markkinointia ja myyntiä on helpotettu uuden Pororeseptit.fi -sivuille rakennetun poronlihan myyjähaun avulla sekä uudenlaisen imagomarkkinoinnin myötä.

Uusilla toimintamalleilla on edistetty pk-yritysten mahdollisuuksia selvitä nykyisestä kriisistä ja kehittää ja kasvattaa toimintaansa. Poroelinkeinossa on alettu hyödyntää sähköisiä myyntikanavia entistä enemmän: Poronlihan sähköiseen myyjähakuun on lähtenyt mukaan 38 poronlihanmyyjää ympäri poronhoitoaluetta.