Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76151

Hankkeen nimi: Vokkolanmäen - Kalmalahden alueen yritysryhmähanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.8.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Leppävirran kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0172231-2

Jakeluosoite: Savonkatu 39

Puhelinnumero: 0447507023

Postinumero: 79101

Postitoimipaikka: Leppävirta

WWW-osoite: http://www.leppavirta.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tulila Antti Taneli

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: elinkeinoasiamies

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: antti.tulila(at)leppavirta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447507023

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tällä yritysryhmähankkeella haetaan ratkaisuja Vokkolanmäen - Kalmalahden alueen matkailuyritysten selviytymiseksi koronakriisistä. Hankkeeseen pyydetään mukaan myös näille toimijoille tukipalveluja tuottavia yrityksiä. Tuoreen matkailutulotutkimuksen mukaan Leppävirran alueen matkailutulo on noin 14 M€. Suurin osa tästä matkailutulosta muodostuu Vokkolanmäen - Kalmalahden alueella.

Korona -pandemia romahdutti matkailuyritysten myynnin todella nopeasti. Nämä myynnin menetykset on arvioitu kesäkauden ennakkomyynnin peruutusten pohjalta ja karanteeniaikana menetetyn myynnin perusteella. Tappiot kasvavat joka päivä suuremmiksi. Matkailuyritysten koronan vuoksi menetetyn myynnin yhteismäärä Leppävirralla on vähintään 2 M €. Myynnin menetykset on arvioitu siten, että toimintaa päästäisiin jatkamaan heinäkuun alusta ja volyymi palaisi melko nopeasti entiselle tasolleen. Lähes kaikki Vokkolanmäen alueen ja Matkailukeskus Unnukan yrityksistä on ollut suljettuna nyt noin kuukauden ajan.

Hankkeen tavoitteena on kehittämistoimien avulla elvyttää koronan turmelema myynti. Hankkeen tärkein tavoite on myynnin kehittäminen kotimaassa. Tärkeimpiä kohderyhmiä ovat: 1.tuetut lomat 2.yritysmyynti ja 3. perhemyynti. Kaikkien näiden kohderyhmien osalta tarvitaan vahvaa myynnin kehittämistä ja tuotteiden muokkausta / päivitystä muuttuneen tilanteen mukaiseksi.

Tämän hankkeen tärkein tavoite on turvata olemassa olevat työpaikat ja alueen palvelurakenne matkailutoimialalla. Lyhyen aikavälin tavoitteena on saada yritykset toipumaan koronakriisistä mahdollisimman hyvin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Tämän hankkeen keskeisin kohderyhmä ovat Vokkolanmäen - Kalmalahden alueen matkailuyritykset ja niiden toiminnalliset kumppanit eli kaikki alueen matkailu- ja oheispalveluja tarjoavat yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat kohdassa 5.2 mainitut kohderyhmät / asiakkaat sekä paikalliset asukkaat ja lähiseudun palveluyritykset. Vokkolanmäellä on tarjolla monia erilaisia palveluja myös paikalliselle väestölle. Leppävirralla on keskimääräistä paremmat liikuntapalvelut kuin muissa samankokoisissa kunnissa tai pienissä kaupungeissa. Tätä hyvää palvelutarjontaa pyritään yhä kehittämään ja sopeuttamaan olemassa olevaan haasteelliseen tilanteeseen. Matkailupalveluilla on merkittävä vaikutus myös Leppävirran palvelurakenteen elinvoimaisuuteen ja monipuolisuuteen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 84 854

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 134

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 94 282

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 89 037

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden

Kunnat: Leppävirta

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen toiminta on lähtökohtaisesti tasa-arvoista sukupuolten kesken. Toiminnan kehittäminen toteutetaan sukupuolten tasa-arvoa lisäävästi. Toiminta ei suosi miehiä eikä naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen toiminta on lähtökohtaisesti tasa-arvoista sukupuolten kesken. Toiminnan kehittäminen toteutetaan sukupuolten tasa-arvoa lisäävästi. Toiminta ei suosi miehiä eikä naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toiminta on lähtökohtaisesti tasa-arvoista sukupuolten kesken. Toiminnan kehittäminen toteutetaan sukupuolten tasa-arvoa lisäävästi. Toiminta ei suosi miehiä eikä naisia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Vokkolan alueella on suunniteilla energiaa säästäviä investointeja. Toimintaympäristöä kehitetään ympäristöystävälliseen sunntaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei oleellisia vaikutuksia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei oleellisia vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Hankkeeseen osallistuvat yritykset pyrkivät pienentämään kasvihuonekaasujen tuotantoa omissa toimissaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei oleellista vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 9
Hankkeeseen osallistuvat yritykset ovat tietoisia eri materiaalivalintojen vaikutuksesta ympäristöön ja hiilijaanjälkeen. Kaikki hankinnat pyritään tekemään mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Vokkolan alueelle on tehty suunnitelmia lämmöntalteenottolaitteistojen investoinneille.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Yhteistyökumppanit ovat pitkälti pakallisia toimijoita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Iso osa alueen ohjelmapalveluista sisältää aineettomia oikeuksia. Näihin liittyvät velvoitteet hoidetaan asianmukaisesti. Aineettomien tuotteiden ja palveluiden määrää pyritään lisäämään uusien tuotteiden myötä.
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Kylpylän P alueella on mm. sähköautojen latauspiste. Leppävirralla suunnitellaan paikallista biokaasun tuotantoa liikennepolttoaineeksi, joskaan asia ei liity suoraan tämän hankkeen sisältöön.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Monet hankkeeseen osallistuvat yritykset ovat erikoistuneet hyvinvointipalveluiden tuottamiseen.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Kaikessa toiminnassa huomioidaan asiakkaiden ja sidosryhmien tasa-arvoinen kohtelu.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Kaikkia kohderyhmiä kansallisuudesta tai etnisestä taustasta riippumatta kohdellaan yhdenvertaisesti
Kulttuuriympäristö 6 6
Osassa alueen ohjelmapalveluista on hyödynnetty alueen perinteitä ja kulttuuriympäristöä. Tätä tullaan lisäämään uusissa ohjelmapalvelutuotteissa.
Ympäristöosaaminen 6 6
Ympäristöosaaminen on kohtuullisen hyvällä tasolla. Tätä tullaan kehittämään tuotteiden päivityksen yhteydessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Yritysryhmähankkeen päätavoitteena oli hakea ratkaisuja Vokkolanmäen – Kalmalahden alueen matkailuyritysten selviytymiseksi koronakriisistä. Hankkeessa pyrittiin kehittämään alueen yritysten digitaalisenmarkkinoinnin ja -myynnin osaamista, kehitettiin kotimaan matkailunmyyntiä, luotiin yhteinen matkailustrategia ja markkinointisuunnitelma, kasattiin palvelut digitaaliselle alustalle tuotekorteiksi sekä kehitettiin yritysyhteistyötä. Hankkeen aikana haettiin ja löydettiin kumppani toteuttamaan digitaaliset mainostaulut VT 5 varteen. Kaikki ohjausryhmän asettamat toimenpidekokonaisuudet toteutuivat hankkeen aikana. Yritystapaamisia oli ennakoitua vähemmän koronan vuoksi.
Kotimaan matkailumyynti kasvoi kesällä 2021 alueen matkailuyrityksillä noin 15-20 % jopa ylittäen koronaa edeltävän kesän myynnin. Myynnin kehityksellä oli suuri merkitys koronasta selviytymiseen alueen matkailuyrityksille ja sidosryhmille. Hankkeen digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kehittämistoimenpiteet tuottivat tavoitellun tuloksen.
Hankkeen aikana valmistunut matkailustrategia ohjaa tulevaisuudessa alueen matkailumarkkinointia. Kesän positiiviset kokemukset strategian jalkauttamisesta aiotaan hyödyntää myös tulevaisuudessa etenkin digitaalisessa markkinoinnissa.
Yritykset vahvistivat digimarkkinointiosaamista koulutuksella (hankeen rinnalla toteutettu oppisopimuskoulutus), johon osallistui 15 yritystä. Osa yrityksistä jatkoi koulutusta myös hankkeen päättymisen jälkeen. Koulutus tuotti yrityksille digimarkkinointisuunnitelmat, jotka vahvistavat alueen yritysten digimarkkinointiosaamista toivotulla tavalla. Yritystapaamisilla ja yhteisellä koulutuksella vahvistettiin yritysyhteistyön pohjaa tulevaisuutta ajatellen.
Hankerahoituksella kilpailutettu ja kehitetty Leppävirta Salmimap-palvelu kokosi kaikki matkailupalvelut samalle digitaaliselle alustalle. Yhden kesän käyttökokemuksen perusteella palvelu on otettu hyvin vastaan matkailijoiden keskuudessa. Palvelua on tarkoitus täydentää ja jatkaa sen käyttöä hankeen loputtua Leppävirralla.