![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76152
Hankkeen nimi: Matkailu Goes Global
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminnassa
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2921270-1
Jakeluosoite: Länsikatu 15
Puhelinnumero: +358 10 419 8011
Postinumero: 80110
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.businessjoensuu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KAUPPINEN JARMO JUHANI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jarmo.kauppinen(at)businessjoensuu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0500 285 905
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely: Vain yksi hakija
TAVOITTEET:
Matkailu Goes Global -hankkeen päätavoitteina on:
- hakea matkailuun kasvua KV-markkinoilta ja kotimaasta
- kasvattaa alueen matkailuinvestointeja sekä
- kehittää yritysverkostoja siten että nämä muodostavat jatkossa yhteisen resort-tyyppisen matkailukohteen yksittäisten toimijoiden sijaan.
Hanke pohjautuu myös Visit Finlandin kansainvälisestikin lanseeraamiin, potentiaalisimpiin matkailutrendeihin ja teemoihin, kuten urheilu- ja liikuntamatkailuun, vesistömatkailuun (Lakeland) sekä kansainvälisen tason matkailuinvestointeihin. Tavoitteena on, että alueemme yritykset ymmärtävät ja oppivat sen, mitä toimiminen kansainvälisillä matkailumarkkinoilla vaatii, mitä tämä tarkoittaa eri matkailuinvestointien osalta Joensuun seudulla sekä miten yritysverkostot voivat toimia yhdessä muodostaen konkreettisen vetovoimakohteen.
Hankkeen osatavoitteita ovat:
1. Kartoittaa ja löytää Joensuun seudulta noin viisitoista matkailuyritysta, tuotetta, palvelua tai kohdetta, jotka mukailevat ja vastaavat Suomen matkailuteollisuuden keskeisimpiä muutosajureita
2. Määrittää näiden yritysten tai kohteiden keskeisimmät investointitarpeet
3. Määrittää näiden yritysten tai kohteiden keskeisimmät kasvuun tarvittavat kehittämistoimenpiteet sekä kansainvälisen että kotimaan matkailun osalta, jotta resort-tyyppisen palvelukokonaisuuden syntyminen Joensuuhun mahdollistuu.
TOIMENPITEET:
Hankkeen toimenpiteet on jaettu kolmeen työpakettiin, jotka muodostavat selkeän jatkumon:
TP1: Kasvua matkailuun kv-markkinoilta ja kotimaasta
TP2: Matkailun investoinnit
TP3: Matkailun verkostot/resort
TULOKSET:
Työpaketin 1 tuloksena kehittyy kasvukykyisiä matkailuyrityksiä, tuotteita ja palveluja sekä yritysverkostoja sekä kansainvälisille että kotimaan markkinoille. Hankkeeseen osallistuvien yritysten ymmärrys digitaalisista kanavista kasvaa. Hankkeeseen osallistuvien yritysten tuotteet ja palvelut muutetaan digitaaliseen muotoon sekä nämä löytyvät eri digitaalisista myyntikanavista. Tämän lisäksi tavoitteena on että 10-15 yritystä saa itselleen kestävän kehityksen sertifikaatin.
Työpaketin 2 tuloksena löydetään potentiaaliset investointikohteet (esim. hotelli-investoinnit), syntyy investointikohteiden markkinointimateriaalia ja saadaan vähintään yksi laajamittainen investointiprosessi liikkeelle. Tämän lisäksi yritysten tietoisuus eri rahoitusvaihtoehdoista lisääntyy.
Työpaketin 3 tuloksena syntyy matkailukeskittymän edellyttämä yritysverkosto ja toimijayritysten yhteistuotteita, joiden perusteella hahmottuu konkreettiset ensiaskeleet uuden kansainvälisen matkailun resort -tyyppisen vetovoimakohteen rakentumiselle Joensuun seudulle.
Varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat matkailualan yritykset, potentiaaliset vetovoimakohteet, liikunta-alan toimijat sekä urheiluseurat.
Business Joensuu Oy:n vuonna 2019 toteuttaman kartoituksen perusteella Joensuun seudulta löytyy potentiaalisia matkailualan yrityksiä hankkeeseen 10 - 15 kpl. Potentiaalisia yrityksiä ovat esim. Hotelli Lietsu, Valamon luostari, Lomakeskus Huhmari, Finland Travel Company, Botania, Linnunlahti Camping, Serena Cruisers ja Megrin Matkailu.
Välillisiä kohderyhmiä ovat mm. oppilaitokset ja kotimaiset sekä kansainväliset matkailuoperaattorit ja investorit.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 365 620
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 457 025
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Polvijärvi, Joensuu, Liperi, Outokumpu, Kontiolahti, Ilomantsi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 4 |
Hankkeen yhtenä tavoitteena on kiinnittää huomiota kestävään matkailuun ja hiilineutraaliin rakentamiseen. Matkailun ympäristövaikutusten kompensoiminen huomioidaan alueelle kehitettävissä palveluissa ja ratkaisuissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 3 |
Hankkeessa huomioidaan ilmastonmuutos siten, että hiilijalanjäljen laskentaan kiinnitetään erityistä huomiota suunniteltaessa alueen palveluita ja uusia investointeja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 4 |
Palvelujen kehittämisessä huomioidaan kiertotalouden trendit. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 5 |
Palvelujen kehittämisessä ja investointien suunnittelussa huomioidaan uusiutuvien enegialähteiden käyttö. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 6 |
Hankkeen avulla toimintaan osallistuvat matkailu- ja ohjelmapalveluyritykset saavat konkreettista apua uusien tuotteiden- ja palveluiden kehittämiseksi ja kv-myynnin tehostamiseksi. Inevstointien kautta elinkeinorakenne täydentyy. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 6 |
Hankkeen tavoitteena on palvelutuotteiden kehittäminen alueen toimijoille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Palvelujen ja investointien suunnittelussa huomioidaan logistiikkaan ja saavutettavuuteen liittyvät asiat sekä ekologisuus. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 3 |
Liikunta- ja hyvinvointimatkailuun kehitettävät uudet palvelut tukevat osaltaan hyvinvoinnin edistämistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei relevantti tässä hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Hankkeen avulla siihen osallistuvien toteuttajien ja sidosryhmien osaaminen kestävästä kehittämisestä lisääntyy. |
-