Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76155

Hankkeen nimi: ILO - Ilmastoystävällisen logistiikka-alan osaamiskeskittymä

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0212371-7

Jakeluosoite: PL 70

Puhelinnumero: 013244200

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.riveria.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kristiina Sallinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketoiminnan asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristiina.sallinen(at)riveria.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503100745

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Logistiikka- ja kuljetusalan vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä, koska kasvihuonepäästöjä syntyy suoraan liikenteen pakokaasuista. Tällä hetkellä liikenteen päästöjen on arvioitu kattavan noin neljänneksen kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.

Kuljetusalan kannattavuus on heikko viime vuosien korkeasuhdanteesta huolimatta. Syynä on polttoainekustannusten osuus raskaassa liikenteessä (30 – 50% kuljetusyrittäjän kokonaiskustannuksista). Kuljettajan toiminnalla on huomattava merkitys polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta yrityksen kannattavuuteen. Yritykset tarvitsevat sen vuoksi sekä uutta, vähäpäästöistä kuljetuskalustoa, että taloudellisen ajotavan hallitsevia kuljettajia. Kuljettajien kouluttaminen yritysten toimesta on kallista ja aikaa vievää, eikä varsinkaan pienillä yrityksillä ole siihen tarvittavia resursseja.

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria, järjestää logistiikka-alan koulutusta Pohjois-Karjalassa ja tarvittaessa myös muualla Suomessa. Riveria haluaa olla edelläkävijä ympäristöystävällisemmän logistiikka-alan kuljettajien kouluttajana. Hankkeessa investoidaan Riverian logistiikka-alan koulutuskäyttöön:

1. Sähkökuorma-auto lämpöeristetyllä korilla ja sähköisellä kylmäkoneistolla. Lisäksi kuorma-auto varustetaan ammatilliseen opetukseen soveltuvaksi.
2. Liikuteltava luokkatila perävaunuun (sähköistetty ja lämmitettävä). Liikuteltava oppimisympäristö mahdollistaa koulutuksen toteuttamisen laajalla maantieteellisellä alueella.

Investointien avulla koulutetaan tulevaisuudessa Riverian opiskelijoita ja Pohjois-Karjalan kuljetusyrityksissä työskenteleviä taloudellisesti ja ekologisesti kestävään ajamiseen. Hankkeen rinnalle haetaan ESR-hanketta Resurssiviisas kuljettaja, jossa koulutustuote kehitetään yhteistyössä yritysten kanssa.

Hankkeella on välitön vaikutus vähäpäästöisemmän logistiikan kehittymiseen ja ympäristön huomioivan ajotavan yleistymiseen ammattiliikenteessä. Pitkällä tähtäimellä Riverian koulutuksen käyneet, yrityksissä työskentelevät kuljettajat ovat aiempaa tietoisempia ajotottumustensa ympäristövaikutuksista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Logistiikka-alan (auton-, kuorma-auton-, linja-auton-, puutavara-auton ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajan) ammattia opiskelevat opiskelijat Riveriassa
Logistiikka-alan ammattiin kouluttavat opettajat ja ohjaajat.
Logistiikka-alan yrittäjät ja kuljettajat.
Ajoneuvojen valmistajat ja jälleenmyyjät.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueelliset, kansalliset ja kansainväliset koulutusorganisaatiot.
Logistiikan liitännäisalojen kuten maarakennusalan yritykset.
Pohjois-Karjalan kunnat ja kuntalaiset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 443 450

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 443 450

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 633 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 633 500

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Liperi, Kontiolahti, Outokumpu, Nurmes, Polvijärvi, Joensuu, Tohmajärvi, Lieksa, Rääkkylä, Ilomantsi, Juuka, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Naisten osuus kuljetusalan työvoimasta on EU:ssa keskimäärin 22%. Digitaalisuus luo alalle uusia toimintamalleja, joustavuutta ja työnkuvia esimerkiksi kaupunkilogistiikkaan. Automaatio korvaa raskaita työtehtäviä. Hankkeen tavoitteet tukevat tätä kehitystä ja samalla sukupuolten tasa-arvoa logistiikka-alalla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä (tiedottaminen ja viestintä)tuodaan esille kuljetusalan soveltuminen sekä naisille että miehille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on vähäpäästöisen kuljetuskaluston hankkiminen Riverian koulutuskäyttöön.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Hankkeen investointien avulla liikenteen päästöt vähenevät.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Hankkeessa investoitavan kaasukuorma-auton biokaasu voidaan tuottaa uusiutuvalla energialla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hanke parantaa kuljetusalan kannattavuutta ja edistää työllisyyttä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Hankkeen investoinneilla kehitetään koulutuspalveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 2 3
Hanke kohdistuu kuljetusalan kestävään kehittämiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Vähäpäästöisempi ammattiliikenne parantaa ilmanlaatua ja lisää sitä kautta ihmisten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hankkeen tavoitteet tukevat sukupuolten tasa-arvoa kuljetusalalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hankkeen investoinnit tukevat luonnonvarojen kestävää käyttöä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Logistiikka- ja kuljetusalan vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä, koska kasvihuonepäästöjä syntyy suoraan liikenteen pakokaasuista. Hanke vastasi Pohjois-Karjalan maakuntaohjelman tavoitteeseen: maakunnassa halutaan olla eturintamassa käyttämässä uusiutuvia energioita kestävästi ja resurssiviisaasti. Kuljetusalalla vähäpäästöisempien ajoneuvojen määrä kasvaa tulevina vuosina ja pian tarvitaan niiden taloudellisen ajamisen hallitsevia kuljettajia. Riveria haluaa olla edelläkävijä ympäristöystävällisemmän logistiikka-alan kuljettajien kouluttajana ja sen takia hankkeessa investoitiin Riverian logistiikka-alan koulutuskäyttöön Scania Oy:n valmistama sähkökuorma-auto sekä Prolines Oy:n valmistama levitettävä luokkatilapuoliperävaunu.

Kuorma-auton investointiin liittyvien ongelmien takia hankkeen päättymisajankohtaa jouduttiin siirtämään muutoshakemuksilla kahteen kertaan ja hankkeen alkuperäistä investointisuunnitelmaa muuttamaan, mutta lopulta hankkeen tavoitteet täyttyivät ja investoinnit saatiin toteutettua uuden suunnitelman mukaisesti. Investointien avulla koulutetaan tulevaisuudessa Riverian opiskelijoita ja Pohjois-Karjalan kuljetusyrityksissä työskenteleviä taloudellisesti ja ekologisesti kestävään ajamiseen. Hankkeen rinnalla toimi ESR-rahoitteinen hanke Resurssiviisas kuljettaja (ESR S22145), jossa koulutustuote kehitetään yhteistyössä yritysten kanssa. Hankkeella on välitön vaikutus vähäpäästöisemmän logistiikan kehittymiseen ja ympäristön huomioivan ajotavan yleistymiseen ammattiliikenteessä.