Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76161

Hankkeen nimi: Metsäkonesimulaatio-oppimis- ja tutkimusympäristönkehittäminen (MESOT)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.8.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 0207984000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.redu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raija Palokangas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: raija.palokangas(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401861960

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke toteutetaan Lapin koulutuskeskus REDU ja Lapin ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Hankkeessa on mukana yhteistyökumppaneina metsäkonevalmistaja, metsäkoneyrittäjiä ja metsäalan oppilaitoksia.
Hankkeen tavoitteena on kehittää ja investoida metsäkonekoulutuksen käyttöön uusimpia simulaatio-opetuksen sovelluksia ja menetelmiä palveleva fyysinen oppimisympäristö, joka mahdollistaa useiden opiskelijoiden samanaikaisen työskentelyn työkohteessa sekä opiskelijoiden keskinäisen suoriutumisen seuraamisen reaaliaikaisen palautteen antamiseksi. Hankkeessa kehitettävä fyysinen oppimisympäristö mahdollistaa nykyaikaisten oppimis- ja suorituksen analysointimenetelmien hyödyntämisen metsäkone koulutuksessa.

Hankkeen toimenpiteet uudistavat metsäkonekoulutuksen menetelmiä lisäämällä metsäkonekoulutuksen perusopinnoissa simulaatio-opetukseen käytettäviä opetustunteja. Hankkeessa kehitettävän fyysisen oppimisympäristön ansiosta simulaatio-opetusta voidaan tehdä laajemmin opintopolun eri vaiheissa. Kehitettävä uusi oppimisympäristö mahdollistaa uusimpien ohjelmistojen ja opiskelijoiden metsäkoneenkäsittelyä analysoivien ohjelmistojen hyödyntämisen metsäkonekuljettajaopinnoissa.

Tuloksena oppimisympäristöissä hyödynnetään opiskelijoiden suorituksiin ja aktiivisuuteen perustuvia automatisoituja analysointimenetelmiä. Automaattisten analysointimenetelmien avulla oppimiseen liittyvää palautteen antamista ja saamista voidaan edistää ja tehostaa nostaen samalla opiskelijoiden osaamistasoa. Metsäbiotalouden oppimiskentässä automaattisia analysointimenetelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi metsäkonekoulutuksessa mahdollistamalla opiskelijoiden välisen toiminnan vertailu ja suorituksiin perustuva tulosten tuottaminen. Metsäkoneenkuljettajan oppimisessa opiskelijoiden välisten erojen analysoimisen avulla on mahdollista tuottaa entistä osaavampia metsäkonekuljettajia työelämään. Työelämään siirtyessään metsäkoneenkuljettajien on pystyttävä toimimaan metsäkoneyrityksissä kannattavasti uran alusta lähtien.

Tämä suunniteltu hanke kytkeytyy vahvasti myös rinnalla toteutettavaan ESR-hankkeeseen, jossa kehitetään menetelmiä sekä sovelluksia metsäkoneenkuljettajien toiminnan analysoimiseen, luonnon monimuotoisuuden huomioimisen sekä yrityksen kannattavuuden tarkastelun näkökulman. Hanke on jaettu erilliseen investointi- ja kehittämishankkeeseen, jotka toteutetaan yhtenä hankkeena.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Esitettyjen investointien tekijä on Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, REDU. Hankittavat laitteet sijoitetaan Rovaniemelle. Laitteita käytetään alan perus- ja lisäkoulutuksissa Pohjois-Suomen alueella.

Projektin varsinainen kohderyhmä on REDUN toisenasteen sekä LAPINAMK:n ammattikorkean metsäalan opiskelijat ja opetushenkilöstö, jonka oppimisympäristöjä ja koulutustuotteita hankkeella parannetaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä hankkeen tulosten hyödyntämisessä ovat kehitettävien alojen perus- ja ammattitutkintoja suorittavat henkilöt ja muut ko. ammattien opiskelijat, jotka pystyvät aloittamaan ajotaidon hankkimisen/päivittämisen projektissa ostettavien simulaattoreiden avulla sekä metsäpalveluyritykset, metsänomistajat, metsien käyttäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 102 375

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 102 235

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 127 968

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 127 793

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Posio, Salla, Rovaniemi, Enontekiö, Savukoski, Keminmaa, Tornio, Simo, Ylitornio, Pello, Kolari, Pelkosenniemi, Ranua, Muonio, Inari, Kittilä, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jänkätie 1

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeeessa on tehty analyysi sukupuolisesta näkökulmasta. ks. liite Suvauskone investointihankkeella
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeella on vaikutuksia opetukseen ja oppimiseen, projektin toteutuksessa otetaan huomioon sen merkitys naisille ja miehille. Naiset ovat aliedustettuina metsäalalla, joten uusien oppimisympäristöjen toivotaan madaltavan kynnystä metsäalalle tulemiselle. Oppimisympäristöissä on mahdollisuus tehdä paljon toistoja ja harjaannuttaa perustaitoja sekä myös pidemälle meneviä taitoja, jolloin on helpompi tarttua aitoihin työkoneisiin ja järjestelmiin. Tavoitteena on, että hyvät perustaidot edesauttavat myös alalla pysymistä ja viihtymistä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 6
Poltto- ja voiteluaineiden käyttö vähenee
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 5
Työkoneiden tyhjäkäynti vähenee
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Työkoneiden tyhjäkäynti vähenee. Ongelmajätteen määrä vähenee.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 6
Öljyvahinkojen riski vähenee, ongelmajätteen määrä vähenee ja työkoneiden käynti vähenee
Natura 2000 -ohjelman kohteet 5 5
Öljyvahinkojen riski vähenee, ongelmajätteen määrä vähenee ja työkoneiden käynti vähenee
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 4
Poltto- ja voiteluaineiden käyttö vähenee. Simulaatiokoulutuksessa ei synnyt jätettä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 7
Projektin avulla luodaan alueelle osaamista joka tukee ja ohjaa opiskelijoita työkentelemään ekologoisesti ja taloudellisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 8
Digitalisaation hyödyntäminen. Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Projekti vähentää fossiilisten polttoaineiden varasto -ja kuljetuslogistiikkaa, koska osa koulustuksesta voidaan antaa simulaatioympäristössä -> Matkustaminen vähenee.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Projektilla on suoria vaikutuksia opetukseen, oppimiseen ja tietotaidon lisääntymiseen. Työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaava koulutus ja onnistuminen opinnoissa lisäävät hyvinvointia. Mielekäs, viihtyisä ja nykyaikanen oppimisympäristö.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 3
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 5 5
Tietoisuus ekologisuudesta lisääntyy metsäalalla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

MESOT (Metsäkonesimulaatio-oppimis- ja tutkimusympäristön kehittäminen ja investointiosio) -hankkeita toteutettiin hankeparina. MESOT-hankeparin tuloksena Rovaniemen koulutuskuntayhtymän Lapin koulutuskeskus REDUn Jänkätien toimipisteelle metsäkonekoulutuksen käyttöön investoitiin simulaattoreita ja kehitettiin uusinta teknologiaa ja järjestelmiä sisältävä metsäkonesimulaatio-oppimisympäristö. Toimenpiteiden avulla metsäkonekoulutusta ja sen opetusmenetelmiä uudistettiin ja nykyaikaistettiin. Simulaattoreiden määrä lisääntyi ja simulaatio-opetukseen käytettäviä opetustunteja lisättiin. Simulaatio-oppimisympäristöä myös hyödynnetään laajemmin opintopolun eri vaiheissa. Uusi simulaatio-oppimisympäristö tarjoaa nykyaikaisen oppimisympäristön harvesterin ja kuormatraktorin käytön kouluttamiseen. Uusi oppimisympäristö antaa opiskelijoille paremmat edellytykset saavuttaa työelämässä edellytetty osaamisen taso. Myös koulutuksesta aiheutuvia ympäristövaikutuksia on voitu pienentää merkittävästi hankeparin avulla, koska polttoaineenkulutus on vähentynyt.