Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76215

Hankkeen nimi: Luontomatkailun kehittämishanke Tuusniemellä ja Kaavilla

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tuusniemen Teollisuus Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0847827-9

Jakeluosoite: Keskitie 22

Puhelinnumero: 0447209040

Postinumero: 71200

Postitoimipaikka: Tuusniemi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuija Valta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuija.valta(at)tuusniemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447209040

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteet:
1. Tunnistaa Tuusniemen ja Kaavin yritysten nykytilanne ja tulevaisuuden näkymät.
2. Luoda yrityksille uusia erityisesti luontoon liittyviä kiinnostavia ja ainutlaatuisia liiketoimintamalleja ja tuotekonsepteja kotimaan ja kansainvälisille markkinoille.
3. Selvittää alueen yhteistä verkkosivustoa ja uusien jakelukanavien ja –verkostojen rakentamista.
4. Parantaa yritysten markkinointiosaamista.
5. Kehittää yritysten toiminnan laatua huomioimalla kestävyyden ja vastuullisuuden kriteerit, vähähiilisyys sekä matkailun trendit.
6. Koota yritysverkostoja ja rakentaa uusia kumppanuuksia.
Hankkeen toimenpiteet:
1) Selvitetään yritysten nykytilanne ja tulevaisuuden suunnitelmat yritystapaamisissa ja -haastatteluissa ja laaditaan näistä yhteenveto. Selvitetään samalla Tuusniemen ja Kaavin tämänhetkinen majoitus- ja ohjelmapalvelutarjonta ja laaditaan näistä yhteenveto.
2) Tuotetaan erityisesti luontoon, paikallisuuteen, kulttuurisuuteen ja aitouteen liittyviä asiakaslähtöisiä tuotepaketteja, jotka kiinnittyvät laajempiin tuotteiden tarjontakokonaisuuksiin hyödyntäen yritysten vahvuudet ja ympäristön mahdollisuudet. Erityisesti Kuopio-Tahko, Visit Lakeland ja Saimaan alue toimintaympäristönä.
3) Laaditaan kehityshaluisille ja -kykyisille yrityksille Visit Finlandin kriteerien mukaiset tuotteiden kehittämistoimenpiteet ja uusia liiketoimintakonsepteja. Näissä on huomioitu kestävyys, vastuullisuus ja vähähiilisyys.
4) Selvitetään yhteistä verkkokauppaa ja markkinointialustaa ja muuta yhteistyötä yritysten ja muiden toimijoiden kesken vähintäänkin Pohjois-Savon tasolla. Kytkeydytään Visit Finlandin kansainväliselle matkailulle asetettuihin tavoitteisiin.
Hankkeen tulokset:
1) Tuusniemen ja Kaavin matkailun nykytilannearvio.
2) Ainutlaatuiset luontoon liittyvät alueen matkailuyritysten kestävyyden, vastuullisuuden ja vähähiilisyyden huomioivat uudet tai parannetut tuotteet.
3) Uusien liiketoimintojen ja työpaikkojen syntyminen joko nykyisiin tai uusiin yrityksiin.
4) Yhteisen verkkokaupan selvitys ja toteuttamisen edistäminen.
Sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys ovat rakennerahasto-ohjelmiin sisältyviä ns. horisontaalisia periaatteita. Nämä huomioidaan arvioimalla hankkeen toteutuksessa tasa-arvon toteutumista, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä eri näkökulmista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Projektin kohderyhmänä ovat Tuusniemeläiset ja Kaavilaiset matkailu- ja ohjelmapalveluyritykset sekä uudet kehittyvät ja alueelle sijoittuvat liiketoiminnat sekä yhteistyökumppanuudet Pohjois-Savon ja Visit Lakeland alueella.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Muut Pohjois-Savon matkailuyritykset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 60 008

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 54 635

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 75 011

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 295

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon

Kunnat: Tuusniemi, Kaavi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa on huomioitu sukupuolinäkökulma. Hanke on toiminnallisesti sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja. Sukupuoli ei ole määrittävä tekijä hankkeen toimenpiteisiin osallistumisessa. Hankkeen toteutuksessa arvioidaan sen vaikutuksia eri sukupuoliin niin, että toiminta ja tulokset palvelevat kaikkia yrittäjiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on matkailun kehittäminen eikä sukupuolten tasa-arvon kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 5
Hankkeeseen sisältyy luonnonvarojen käytön kestävyys ja vastuullisuus osana matkailutuotteiden kehittämistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Suoranaisesti ilmastonmuutokseen hanke ei vaikuta, koska kansainvälisessä matkailussa joudutaan lentämään Suomeen tai tulemaan laivalla. Välillistä vaikutusta on tuotteisiin mahdollisesti sisältyvä vähähiilisyys esim. puumateriaalin käytössä, ihmis- tai hevosvoiman käyttö koneiden sijasta tms.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hankkeessa huomioidaan kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden säilyminen. Luontoa pyritään kuormittamaan matkailutuotteilla mahdollisimman vähän.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hankkeessa huomioidaan pinta- ja pohjavesien, maaperän sekä ilman mahdollisimman pieni kuormittaminen. Puurakentamisen edistämisellä matkailussa vähennetään kasvihuonekaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Hankkeeseen sisältyy osana luontomatkailutuotteiden kehittämistä luonnonsuojelualueita retkikohteina. Niitä kohdellaan ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti, eikä niille aiheuteta vahinkoa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 5
Materiaalit matkailutuotteissa valitaan ja jätteet hoidetaan kestävästi ja vastuullisesti vähähiilisyys huomioiden.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Hankkeessa mukana olevia yrityksiä aktivoidaan uusiutuvien energialähteiden käyttöön. Matkailutuotteiden kehittämisessä huomioidaan uusiutuva energia ja vähähiilisyys.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 5
Paikallista elinkeinorakennetta kehitetään kestävillä ja vastuullisilla tavoilla. Nämä huomioidaan tuotteissa ja toiminnan laadussa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Tuotteet ja palvelut noudattavat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden sekä vähähiilisyyden periaatteita.
Liikkuminen ja logistiikka 5 2
Liikkumisessa ja logistiikassa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan ympäristöystävällisyys, kestävä kehitys, vastuullisuus ja vähähiilisyys. Jos vaihtoehtona on vähemmän kuormitusta aiheuttava tapa tai tuote, valitaan sellainen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 2
Luontomatkailutuotteet lisäävät asiakkaiden ja yritysten työntekijöiden hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hanke edistää välillisesti myös tasa-arvon kehittymistä. Suomi on hyvin tasa-arvoinen ja turvallinen maa kaikille ihmisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
Hanke edistää välillisesti myös yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta, koska tuotettavat matkailupalvelut ovat kaikkien saatavissa.
Kulttuuriympäristö 10 5
Hanke sisältää kulttuuriympäristön tuotteistamista matkailutuotteiksi, mikä osltaan säilyttää arvokasta kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 0 5
Hanke sisältää välillisesti myös ympäristöosaamisen kasvattamista kestävyyden, vastuullisuuden ja vähähiilisyyden edistämisen ja huomioimisen kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Luontomatkailun kehittämishanke Tuusniemellä ja Kaavilla toteutettiin aikavälillä 1.9.2020-31.7.2021. Projektissa kartoitettiin Tuusniemen ja Kaavin alueen matkailun nykytila, oltiin yhteydessä aktiivisiin matkailuyrityksiin, selvitettiin yritysten kehittämistarpeita ja saatujen tulosten pohjalta järjestettiin työpajoja, joissa perehdyttiin sähköisiin varausjärjestelmiin, matkapalveluiden tuotteistamiseen ja suunnitteluun ideasta palveluksi, matkailun markkinointikanaviin ja kanavastrategioihin ja hinnoittelustrategioihin. Hankkeen aikana alueen matkailutieto, yrittäjien palvelut ja ohjelmat koottiin yhteiseen matkailusivustoon www.visittuusniemikaavi.fi sekä avattiin kommunikointi ja markkinointikanavat sosiaalisen mediaan.
Lopputuloksena hankkeeseen osallistuneilla yrittäjillä on nyt paremmat valmiudet tehostaa myyntiä sähköisillä työkaluilla ja kanavilla, alueen vetovoimatekijät ja kehityskohteet ovat nyt selkeämmin tiedossa, Tuusniemen ja Kaavin matkailupalvelut ja oleellinen matkailutieto on koottu yhteiseksi matkailusivustoksi.
Kevään 2021 aikana yrittäjät kehittivät luontomatkailupalveluita, joissa otettiin huomioon paikallinen luonto, kulttuuri, vähähiilisyys ja alueen retkeilyreitistöt. https://www.visittuusniemikaavi.fi/ohjelmapalvelut-ja-aktiviteetit

Sekä yritykset että kunnat ovat toimenpide-ehdotusten jälkeen panostaneet matkailua tukevaan somenäkyvyyteen. Alueen näkyvyys ja tunnettuus on kasvamaan päin. Alustavien kyselyiden mukaan yritysten kesän 2021 myynnit ovat olleet pääsääntöisesti kasvussa viime vuoden vastaavaan nähden.