Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76246

Hankkeen nimi: Koe Pyhä-Luosto virtuaalisesti

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemijärven kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0191717-9

Jakeluosoite: Hallituskatu 4

Puhelinnumero: 020690810

Postinumero: 98100

Postitoimipaikka: Kemijärvi

WWW-osoite: https://www.kemijarvi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Iso-Heiko Ilkka

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ilkka.iso-heiko(at)kemijarvi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 355 7381

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on lisätä uusien kansainvälisten yhteistyökumppaneiden (matkanjärjestäjät, matkatoimistot/agentit, OTA-toimijat) kiinnostusta Pyhä-Luostoa kohtaan ympärivuotisena matkakohteena sekä kartoittaa Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan lähimarkkina-alueet yhteistyökumppaneiden löytämiseksi. Aineisto on hyödynnettävissä myös yksilömatkailijoille suunnattuihin toimenpiteisiin. Pitkällä aikavälillä matkailualueen kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden määrä kasvaa. Hanke tuo hyvinvointia matkailualueen lisäksi Kemijärvelle, Pelkosenniemelle sekä Sodankylään, sillä pitkällä aikavälillä mahdollisten uusien yhteistyökumppaneiden/asiakkaiden ja kv-lähimarkkinoiden kehittyminen lisää mm. edellytyksiä ympärivuotisiin työpaikkoihin.

Hankkeessa tuottaetaan houkutteleva aineisto Pyhä-Luostosta ensisijaisesti kansainväliseen ammattilaiskäyttöön ns. virtuaalikierroksen muodossa. Alustavana tarkoituksena on toteuttaa Pyhä-Luosto virtuaalikierros ammattimaisen, erinomaisesti englannin kieltä puhuvan ”juontaja-oppaan” johdolla tarinallistamisen keinoin.

Hanke edesauttaa alueen valmiuksia vastata koronan jälkeiseen aikaan ja minimoi koronan vaikutukset matkailualueelle, lähialueiden kuntiin ja yrityksille. Hanke tuo koronatilanteen myötä jo muuttuneeseen toimintamalliin uuden tukityökalun yhteistyökumppaneiden (matkanjärjestäjät, matkatoimisto/agentit, OTA-toimijat) kautta toteuttavaan kansainväliseen tunnettuuden kasvattamiseen ja tarjoaa mahdollisuuden ylläpitää nykyiset olemassa olevat kansainväliset asiakassuhteet aktiivisina sekä lisää kansainvälistä lähialuematkailua.

Hankkeella vähennetään koronaepidemian aiheuttamaa tappiota ja säilytetään olemassa olevat kansainväliset yhteistyökumppanit ja yksilömatkailijat. Pitkällä aikavälillä alueen tunnettuus kansainvälisten yhteistyökumppaneiden keskuudessa kasvaa. Kansainvälisten asiakkaiden osuus kokonaisuudessaan alueella kasvaa, lisäksi kansainvälinen lähialuematkailu lisääntyy. Matkailualueen kansainvälisen tunnettuuden edistämisestä tulee nykyistä kustannustehokkaampaa ja alue on valmiimpi toimimaan digitalisoituvassa ympäristössä. Aineisto on hyödynnettävissä myös yksilömatkailun tunnettuuden nostamisessa. Kaikkien kolmen kunnan alueella matkailu elinkeinona on aluetaloudellisesti erittäin merkittävä, lyhyellä aikavälillä hanke edesauttaa nykyisten työpaikkojen säilyttämisen ja pitkällä aikavälillä mahdollistuu nykyisten sesonkipainotteisten työpaikkojen ympärivuotistaminen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kansainväliset yhteistyökumppanit (matkanjärjestäjät, matkatoimistot/agentit, OTA-toimijat) ja matkailualueen kansainvälistä tunnettuutta edistävät henkilöt sekä yksilömatkailijat alueen ja yritysten verkkosivustoilla.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kaikki matkailualueen kansainvälistä tunnettuuden edistämistä tekevät yritykset, sillä pitkällä aikavälillä hanke osaltaan edesauttaa kansainvälisten yhteistyökumppaneiden/asiakkaiden määrän kasvua alueella. Lisäksi matkailualueen työntekijät, joiden työllisyystilanne voi pitkällä aikavälillä kohentua. Merkittävä osa työntekijöistä on ns. paikkakuntalaisia tai lähes vakituisesti alueella asuvia sesonkityöntekijöitä kolmen kunnan Kemijärven, Pelkosenniemen ja Sodankylän kunnan alueilta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 63 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 61 523

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 64 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 62 986

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin, Itä-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Pelkosenniemi, Kemijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa otetaan huomioon myös sukupuolinäkökulma. Naisten ja miesten mahdollisesti erilaiset tavat sekä tarpeet ovat huomioitu ja ovat yhtä arvostettuja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Naisten ja miesten erilaiset tarpeet, elämänalueet, yhteiskunnallinen asema, taidot ja osaaminen otetaan huomioon kaikessa toiminnassa. Matkailu työllistää Itä-Lapissa sekä miehiä että naisia monissa erilaisissa tehtävissä mm. majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalvelualalla.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole tasa-arvon edistäminen, mutta tasa-arvoisuus huomioidaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Pyhä-Luosto on yhtenä Itä-Lapin matkailualueista mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -pilottiohjelmassa. Tuotettava aineisto voi korvata osin/kokonaan paikan päällä toteutettavat vierailut, jolloin mm. lentomatkustamisesta aiheutuvat päästöt vähenevät. Hankkeella edistetään myös lähialuematkailua, mikä edistää ekologista kestävyyttä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 1
kts. yllä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
kts. yllä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
kts. yllä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 1
Lisääntyvä matkailijoiden määrä lisää jätemäärää, mutta matkailun kestävyyden edistämiseen liittyy myös jätteiden kierrättäminen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutuksia
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hanke osaltaan edistää matkailuyritysten mahdollisuutta ympärivuotiseen kannattavaan liiketoimintaan. Tämä edesauttaa pysyvien ympärivuotisten työpaikkojen syntymistä Pyhä-Luostolle ja parantaa myös lähialueiden elinvoimaisuutta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Matkailualueen tunnettuuden edistämiseen tukityökalu.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Kansainvälisen lähimatkailun edistäminen on yksi hankkeen tavoitteista.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Matkailualueen ja lähialueiden aluetalousvaikutukset uusien kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja yksilömatkailijoiden lisääntyessä.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Tunnettuutta lisätään tuotteille ja palveluille, jotka soveltuvat kaikille sukupuoleen katsomatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Tunnettuuden lisääminen tuotteille ja palveluille, jotka soveltuvat kansainvälisille matkailijoile.
Kulttuuriympäristö 0 5
Tunnettuutta paikallista kulttuuriperintöä ja -kohteita esiin tuoville vetovoimatuotteille.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kaikki tavoitteet ja tulokset saavutettiin, vain yksi muutos tuli lähimarkkina-alueiden, Pohjois-Ruotsi ja Pohjois-Norja jäivät pois. Lähimarkkina-alueista oli tavoitteena löytää Lappia myyviä jälleenmyyjiä Visit Arctic Europe hankkeen avulla Pohjois-Ruotsista ja Pohjois-Norjasta. Aiheesta käytiin keskustelua hankkeen vetäjän kanssa, mutta hän totesi,ettei muita pohjoismaita myyviä tahoja ko. alueilla ole, jolloin tehtiin hankemuutos.

Hankemuutoksen myötä pilotoitiin somemarkkinointikampanja hankkeessa tuotettuja aineistoja hyödyntäen. Kohdealueena pilottikampanjalle oli Pohjois-Ruotsi, Pohjois-Norja ja Suomi.

Toteutettiin Pyhä-Luosto matkailualueen esittelyvideo. Videossa uutta oli mm. livejuontajan käyttäminen palveluiden ja matkailualueen esittelyyn. Lisäksi video tuotettiin myös englannin, saksan ja ranskankielisillä tekstityksillä, jotta se on monikäyttöisempi, sillä aina käyttötilanteissa ei voi olla äänet päällä ja toisaalta näin keskeisimpien markkina-alueiden kohderyhmät saavat tiedot omalla kielellään.

Aineistoa hyödynnettiin 1.10.2020 Visit Finlandin järjestämässä webinaarissa, jossa osallistujina olivat Visit Finlandinmarkkina-alueiden edustajat maailman laajuisesti. Videoaineisto sai hyvän vastaanoton myös muiden alueidenkommenttien perusteella.

Alkuperäinen aineisto on pituudeltaan 9 min, minkä vuoksi siitä muokattiin lyhyempi n. 2 min pätkä, jota hyödynnettiin 17.11.2020 hankkeen toimesta järjestetyssä workshopissa. Workshop toteutettiin Visit Finlandin Saksa, saksankielisetmaat ja Benelux edustajien kanssa yhteistyössä. Osallistujina oli n. 50 matkanjärjestäjää, jälleenmyyjää edellämainituilta markkina-alueilta sekä alueemme yrityksiä.

Lähimarkkina-alueista oli tavoitteena löytää Lappia myyviä jälleenmyyjiä Visit Arctic Europe hankkeen avulla Pohjois-Ruotsista ja Pohjois-Norjasta. Aiheesta käytiin keskustelua hankkeen vetäjän kanssa, mutta hän totesi, ettei muita pohjoismaita myyviä tahoja ko. alueilla ole, jolloin tehtiin hankemuutos. Hankemuutoksen myötä pilotoitiin somemarkkinointikampanja hankkeessa tuotettuja aineistoja hyödyntäen. Kohdealueena pilottikampanjalle oli Pohjois-Ruotsi, Pohjois-Norja ja Suomi.

Pilottikampanjan ajanjakso oli 20.11-31.12.2020. Kampanja toteutettiin Instagramissa ja Facebook-kissa ja ohjaus oli pyha.fi | luosto.fi kampanjasivustoille, jonne on mm. linkitetty aineisto. Kampanjalla saatiin kokonaisuudessaan hyvin kasvatettua alueen tunnettuutta ja mainonnalla paljon näyttökertoja. Mainonta myös sitoutti kohderyhmää hyvin. Mutta poikkeuksellinen korona-aika, jolloin kansainvälinen matkustaminen ei ole mahdollista ja viestit ovat "Dream now, travel later" -tyylisiä latistaa kampanjoiden vaikuttavuutta. Näyttökertoja tuli yhteensä n. 1,8 M kertaa ja linkkien yms. klikkauksia n. 5 300. Kotimaan videokampanjalla kasvatettiin myös tunnettuutta ja video sai reilu 12 300 koko videon katselukertaa ja näyttökertoja oli reilu 370 000. Pilottikampanjantoteutus antoi arvokasta tietoa haastavassa, poikkeuksellisessa tilanteessa, jolloin kv-matkailu ei juuri nyt ole mahdollista. Kampanjalla tehtiin kuitenkin päänavaus ko. markkina-alueille ja jatkossa alueen sekä yritysten on helpompi saada jalansijaa lähialuemarkkinoilla.

Tavoitteiden mukaisesti hankkeessa myös toteutettiin alueen pääsivujen käännökset saksaksi ja ranskaksi mikä parantaa alueen valmiuksia rajojen avautuessa ja kansainvälisen matkailun mahdollistuessa.

Hankehakemuksessa tunnistettiin riskiksi koronan pidentyminen. Koronan vaikutukset pidentyvät määritelmättömäksi ajaksi mikä aiheuttaa lisää epävarmuutta matkailutoimijoille. Hankkeessa riskiä hallittiin sillä, että ylläpidettiin tunnettuutta ja kehitettiin toimintaa sellaiseen muotoon mikä vastaa tulevia tarpeita toimiessa kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa yhteistyössä.