Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76247

Hankkeen nimi: Sallan matkailun koronaexit

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Sallan kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0192936-4

Jakeluosoite: Myllytie 1

Puhelinnumero: 0400-159022

Postinumero: 98900

Postitoimipaikka: Salla

WWW-osoite: http://www.salla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Aspholm

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: matkailupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paula.aspholm(at)salla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400159022

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koronaviruksen vaikutukset matkailuelinkeinoon ja koko Sallan kunnan elinvoimaisuuteen ovat merkittäviä. Hankkeen tavoitteena on minimoida koronan vaikutuksia yritysten toimintaympäristössä ja edesauttaa yritysten toiminnan palautumista normaaliksi mahdollisimman pikaisesti rajoitusten päättymisen jälkeen. Hankkeen tavoitteena on edesauttaa kansainvälisen matkailun palautumista Sallaan sekä kehittää vaihtoehtoisia malleja uusien matkanjärjestäjäkontaktien löytämiseksi. Tavoitteena on myös saada alueen yhteinen asiakasdata tehokkaampaan käyttöön.

Hankkeessa otetaan alueen matkailun käyttöön uusia sähköisiä markkinointitapoja mm. virtuaaliset matkanjärjestäjävierailut sekä asiakasdatasovellus. Hankkeen tuloksena asiakasdatan käyttö tehostuu sekä matkanjärjestäjäkontaktointiin löydetään uusia kustannustehokkaampia ja kestävän matkailun mukaisia tapoja.

Hanke tukee kestävää kehitystä sekä edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kaikki Sallan matkailutulosta hyötyvät yritykset; matkailuyritykset, vähittäiskaupat ja palvelut, alkutuotantoyritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kansainväliset matkanjärjestäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 81 194

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 78 205

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 90 216

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 86 895

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin

Kunnat: Salla

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Analyysi tehty Lapin Letkan Suvaus-koneella
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Matkailuala on naisvaltainen ja työllistää naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Ekologisempia toimintatapoja matkailuun. Ekologisempi toteutustapa matkanjärjestäjäkontaktointiin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Ekologisemmilla toimintatavoilla voidaan osaltaan vaikuttaa ilmastonmuutoksen riskeihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Sähköisillä ratkaisuilla voidaan vaikuttaa materiaalien kulutukseen ja jätteiden määrään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 8
Hankkeella kehitetään paikallista elinkeinorakennetta kestävästi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 3
Hankkeen toimenpiteet tukee sähköistä markkinointia.
Liikkuminen ja logistiikka 5 3
Hankkeen toimenpiteet tukevat liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 5
Hanke edistää erityisesti matkailuyrittäjien hyvinvointia parantamalla liiketoiminnan mahdollisuuksia.
Tasa-arvon edistäminen 8 7
Hankkeen välityksellä säilytetään/syntyy työpaikkoja, millä on vaikutuksia tasa-arvoisuuteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Hankkeella voidaan vaikuttaa yhdenvertaisuuteen vähentämällä eriarvoisuutta yrityksille kohdennettavilla toimilla korona-tilanteesta selviytymiseen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 5 3
Hankkeessa luodaan ekologisempia toteutustapoja matkailun markkinointiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Koronaviruksen vaikutukset matkailuelinkeinoon ja koko Sallan kunnan elinvoimaisuuteen ovat merkittäviä. Hankkeen tavoitteena on ollut minimoida koronan vaikutuksia yritysten toimintaympäristössä ja edesauttaa yritysten toiminnan palautumista normaaliksi mahdollisimman pikaisesti rajoitusten päättymisen jälkeen. Hankkeen tavoitteena on ollut edesauttaa kansainvälisen matkailun palautumista Sallaan sekä kehittää vaihtoehtoisia malleja uusien matkanjärjestäjäkontaktien löytämiseksi. Hankkeessa on toteutettu virtuaalisia matkanjärjestäjävierailuita (4 kpl) ja niihin liittyen videomateriaaleja sekä matkanjärjestäjien käyttöön jääviä sähköisiä oheismateriaaleja. Edellä mainitut toimenpiteet ja materiaalien toteutus onnistui hyvin, joskin osalla alueista haasteita aiheuttivat laajamittaiset matkanjärjestäjien lomautukset kohdemaassa.

Tavoitteena on ollut myös saada alueen yhteinen asiakasdata tehokkaampaan käyttöön CRM-järjestelmän avulla. Hankkeen aikana selvitettiin sopivia CRM -järjestelmiä Sallan matkailun asiakasdatan hallintaan ja sen parempaan hyödyntämiseen markkinointikäytössä. Useat järjestelmät tarjoavat ilmaisia muutaman päivän tai kuukauden kokeilujaksoja. Eri järjestelmien testauksen jälkeen potentiaaliseksi vaihtoehdoksi löytyi Mailchimp, jolla pystyy paitsi lähettämään uutiskirjeitä myös yhdistämään digitaaliset markkinointitoimenpiteet sekä sosiaalisen median kanavat, nettisivuston ja analytiikan. Mailchimpiin pystyy yhdistämään myös eri verkkokauppa- alustoja mm. Woocommerce ja Shopify. Sallan matkailun verkkokauppaa ollaan uudistamassa vuoden 2021 aikana, joten varsinaista CRM:n käyttöönottoa lykättiin siihen saakka.

Testauksesta on saatu positiivisia kokemuksia ja Sallalle parhaiten soveltuva CRM-järjestelmä tullaan hankkimaan ja ottamaan osaksi jokapäiväistä toimintaa lähitulevaisuudessa. CRM järjestelmän on testauksen myötä todettu tehostavan asiakasdatan käyttöä. Myös matkanjärjestäjäkontaktointiin on järjestelmän avulla löydetty uusia kustannustehokkaampia ja kestävän matkailun mukaisia tapoja.

Hankkeessa on toteutettu kotimaan retargeting- markkinointia, sekä B to C markkinoititoimia somekampanjalla Saksassa. Lisäksi on tehty vaikuttajamarkkinointia kv-kohderyhmälle kahden eri somevaikuttajan toimesta. Kaikki hankkeessa toteutetut somemarkkinointitoimet kasvattivat Visit Salla sivujen käviämääriä merkittävästi.