Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76252

Hankkeen nimi: Business Tornio – Exit Koronasta

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Team Botnia Oy

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1508288-9

Jakeluosoite: Pakkahuoneenkatu 1

Puhelinnumero: 0400251350

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://www.bothnianbusiness.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marko Alamartimo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marko.alamartimo(at)tornio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400251350

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Korona-epidemia on vaikuttanut voimakkaasti erityisesti palvelualan toimijoihin ja erikoiskauppaan Torniossa. Epidemian leviämistä ehkäisevien rajoitusten myötä ja erityisesti valtakunnan rajan sulkeutuminen vähensivät asiakkaita ja ostovoimaa alueella poikkeuksellisen paljon.
Hankkeen avulla pyritään edesauttamaan toimijoita kehittämään uusia liiketoimintamalleja palvelumuotoilua hyväksi käyttäen, jonka yhteydessä tarkastellaan myös muita innovaatioita ja sähköisen liiketoiminnan ja markkinoinnin tarjoamia mahdollisuuksia. Projektissa selvitetään ja konseptoidaan paikallisten yritysten yhteistä markkinoinnillista yhteenliittymää ja markkinointikonseptia, jonka avulla pyritään nostamaan erityisesti yhteisölisyyttä ja kaupankäyntiä talousalueella.

Hankkeen kolme pääteemaa ovat:
1. Palvelumuotoilulla lisää myyntiä, kannattavuutta ja markkinoinnillista yhteistyötä
2. Sähköisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittäminen, info - workshop tilauksuuksien avulla ja yhteistyön hyödyntäminen markkinoinnissa
3. Innovaatisilla ratkaisuilla kohti kasvua ja turvallista palveluprosessia

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluu erityisesti pienet yritykset ja yrittäjät palvelu- ja erikoiskaupan alalta. Tarkoituksena ei ole poissulkea yrityksiä hankkeen ulkopuolelle esimerkiksi yritykseen koon tai toimialan perusteella.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliseen kohderyhmään kuuluvat Tornion kaupunki, kiinteistöjen omistajat ja vuokranantajat, sekä muut yritykset, jotka tekevät yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 100 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 66 653

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 111 111

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 74 059

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Tornio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pakkahuoneenkatu 1

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke keskittyy koronan aiheuttamien haittojen korjaamiseen ja ehkäisyyn.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke keskittyy koronan aiheuttamien haittojen korjaamiseen ja ehkäisyyn.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke keskittyy koronan aiheuttamien haittojen korjaamiseen ja ehkäisyyn.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Exit Korona - hankkeen tavoitteena oli edesauttaa torniolaisia yrityksiä kehittämään uusia liiketoimintamalleja palvelumuotoilua, uusien innovaatioiden ja sähköisen liiketoiminnan tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntäen. Hankkeen alkukartoituksessa haastateltiin 182 torniolaista yrittäjää. Kartoituksessa esille nousi tarve yritysten yhteistyölle, sähköisille palveluille sekä myynnin ja markkinoinnin valmennuksille. Esille nousseisiin tarpeisiin vastattiin järjestämällä toivotuista ja tarvittavista aiheista verkkovalmennuksia, webinaareja, työpaja, Meän Studio - valmennus- ja kokoustila sekä konseptoitiin digitaalinen kauppapaikka.

Konseptin ensimmäisen vaiheen konkreettinen pilottielementti on digitaalinen torniolainen Meänkauppa, www.meankauppa.fi. Sähköinen konseptikokonaisuus tarjoaa tulevaisuudessa jäsenilleen tapahtumia, lahjakorttikaupan, valmennuksia sekä markkinoinnin ja myynnin tukea. Projekti päättyi vuoden vaihteessa 2020 ja sen jälkeen torniolaiset yrittäjät ovat ottaneet vetovastuun Meänkaupan pilotin eteenpäinviemiseksi.